Hej igen Micke.
Hoppas det är ok om jag ställer frågar direkt i forumet istället for att skicka PM? Tänker att fler kanske är intresserade av att ta del av din kunskap....
Jag har mätt komphöjden igen och det var som du sade att jag hade mätt fel. Nu har jag mätt FLERA gånger och fått fram 39,6 mm? Du skrev i ett tidigare inlägg att typ1 kolvarna hade bara 35 eller 39 mm komphöjd. Men vad finns det till typ4?
Då kolvarna bevisligen har 22 mm kolvbult misstänker jag att de inte är till Typ4 som ju skall ha 24 mm som du sade. Jag kollade Bentley... Kan det vara så att de är till någon annan bil än VW från början med tanke på komphöjden?
En före detta kollega till mig som pysslat en del med VW nämnde vid ett tillfälle för länge sedan att hans polare använde Volvokolvar då de var mycket billigare.
Med tanke på att vevstakarna med 22 mm kolvbultshål sitter monterade i typ4 blocket (GE) så blir man ju onekligen ganska nyfiken på vad det sitter för grejer i det blocket. Måste nog riva isär och kolla vid tillfälle......
Du nämner också att kolvarna är av den "gamla" typen. Är det bra eller dåligt?
Hur ser man att de är smidda?
Till sist måste jag ställa en fråga som inte har med VW ett skit att göra. Jag såg i din 2007cc tråd att du bodde i Kungälv och pysslade en hel del med flödesmätning. Sedan såg jag en Saab tvåtaktare i tråden. Kan inte finnas så många med flödesbänk i Kungälv? Heter du Mohlin i efternamn?
MVH Jan Dersjö
Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt