1

Hej. Jag tror att jag hade världens röta idag. En kollega ringde och sade att hans granne hade två Folkamotorer han ville bli av med. Gratis. Typ 4. Perfekt till min buss med andra ord. När jag kom dit visade det sig att bland grejerna låg det väldigt fina cylindrar (inte nya, eventuellt honade) och flång nya MAHLE-kolvar. Jag behöver nu hjälp med att identifiera dessa då det pratades om att tidigare ägare hade haft planer på turbo.

Vad är detta för kolvar?

Jag kan väl tillägga att ovansidan är helt plan och att de har någon slags mörkgrå coating på kolvskörten.

MVH Jan Dersjö

Post's attachments

20160724_165132.jpg.jpg, 370.8 kb, 1280 x 720
20160724_165132.jpg.jpg 370.8 kb, 141 downloads since 2016-07-24 

20160724_165143.jpg.jpg, 299.64 kb, 1280 x 720
20160724_165143.jpg.jpg 299.64 kb, 148 downloads since 2016-07-24 

20160724_190111.jpg.jpg, 270.42 kb, 1280 x 720
20160724_190111.jpg.jpg 270.42 kb, 114 downloads since 2016-07-24 

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt

2 Senaste redigerad av Fredde (2016-07-25 08:52:14)

Ja gratis är alltid gott ICQ/ag

Ring Dalhems och fråga http://dalhems.com/sv/c/67019a71bb9f4ed … 3e5fef176c

Men kan det vara 94 mm kolvar? Det står ju 93,93 på dem. Mät dem med skjutmått.

VW 1303 S, 1975 (SÅLD, FANNS TYDLIGEN BARA 964 ST I SVERIGE).   VW KOMBI 221, 1966(SÅLD).   VW 1303 S, 1974 SKROTAD
VW KLEINBUS,1967
VW 1200 LIM 113, 1962 (PLATTAN ÄR EN 62:A OCH KAROSSEN ÄR EN 57:A)
VW 1500 LIM 113 OMBYGGD TILL BEACH BUGGY ( http://www.lightner.net/manxclub/bugmon47.html )

3

Nog hade du röta!!
Smidda 94 mm Mahle med fina cylindrar brukar inte vara gratis!
Det grå är grafit. För att dom ska glida lätt.

4

Hur vet man att de är smidda? Är de till Bussmotorn eller möjligen till 914 med tanke på avsaknad av kolvgrop?
Vilket komp ger de med standarstoppar?
Vilket kolvspel skall de ha?
Vilket kolvringsgap är rekommenderat?

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt

5

Du får kolla några saker till
Nr1 vilken kolvbult som sitter i dom (22mm typ1 24mm typ2/4)
Nr2 vilken komphöjd är det på dom  det finns till typ 1 35mm eller 39mm ( mät från centrum på kolvbulten och till toppen )
Nr3 Kolv spel  det står att kolven är 93,93 och cylindern skall vara 94,00 = 7 hundringar om inte kör på strippen  för då skall det vara större
Nr 4 kolvringsgap  ( dom brukar vara ok om man inte skall ha turbo 0,30-40 )
Nr5 mät kolvringana tjocklek  (finns tre olika om dom är smidda )
Nr 6 bilden längst ned är tillveknings  datum  1992 måndad 8 Tillveknings cod 12,09
Kan du ta några bilder till  på sidan  och i botten på kolven
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

6

Hej Micke.
1: Är du hundra på kolvbultsdiametrarna? Kolvarna har 22 mm kolvbult och passar i GE-blocket jag fick med.
2: Komphöjden är 41.5
3: Jag vill veta max rekommenderat kolvspel i och med att cylindrarna kan vara honade. Jag avser att mäta upp dem.
4: 0,30-0,40 för standard och vad då för turbomotorer?
5: Översta ringen 1,5 mm, andra ringen 2.0 och oljeringen ca 4mm totalt. Ingen garanti att kolvarna är smidda. Det var Lennarts gissning.

Fler bilder här.

MVH Janne

Post's attachments

20160725_141101.jpg.jpg, 406.81 kb, 1280 x 720
20160725_141101.jpg.jpg 406.81 kb, 111 downloads since 2016-07-25 

20160725_141112.jpg.jpg, 389.59 kb, 1280 x 720
20160725_141112.jpg.jpg 389.59 kb, 128 downloads since 2016-07-25 

20160725_141120.jpg.jpg, 380.35 kb, 1280 x 720
20160725_141120.jpg.jpg 380.35 kb, 152 downloads since 2016-07-25 

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt

7 Senaste redigerad av PPRMicke (2016-07-25 17:42:08)

Jag är 100% säker på Std är det 24mm kolvbult på Typ 4 (vevstaksbustningen )
Men man kan ha bytt bustning så man kan använda 22mm kolvbult ( jake raby har det som trimtips)
Jag skulle tro att du har mätt 1,5mm fel på  komphöjden  för dom finns bara som 39 mm ( A Kolv B kolv =35mm)
på dina smidda kolvar är av den gammla typen med smal toppring som är cromring   ring 2 (kompring ) är av gjutjärn ( super bra)
Dom måtten du fick om gapen är för sug motor som skall gå på gatan  (mycket större på racing och turbo)
Kolv spel på  7-8 hundringar ( använd ingen hona från biltema eller billighets företag  för då blir dom 0vala ( fråga inte varför Har gjort den missen )
Om du har möjlighet så tillverka strässplattor  när du honar cyllana
Ps När du monterar dit kolvana få öppningana typ Klockan  2 /4 / 8 och 10
Om du undrar något annat så kan du Pma mig  Kan kanske var till lite nytta så kan du kolla dessa trådar http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=5602 eller  http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph … l+folkvagn
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

8 Senaste redigerad av Lowflyer (2016-07-26 17:54:32)

Hej igen Micke.

Hoppas det är ok om jag ställer frågar direkt i forumet istället for att skicka PM? Tänker att fler kanske är intresserade av att ta del av din kunskap....

Jag har mätt komphöjden igen och det var som du sade att jag hade mätt fel. Nu har jag mätt FLERA gånger och fått fram 39,6 mm? Du skrev i ett tidigare inlägg att typ1 kolvarna hade bara 35 eller 39 mm komphöjd. Men vad finns det till typ4?

Då kolvarna bevisligen har 22 mm kolvbult misstänker jag att de inte är till Typ4 som ju skall ha 24 mm som du sade. Jag kollade Bentley... Kan det vara så att de är till någon annan bil än VW från början med tanke på komphöjden?
En före detta kollega till mig som pysslat en del med VW nämnde vid ett tillfälle för länge sedan att hans polare använde Volvokolvar då de var mycket billigare.
Med tanke på att vevstakarna med 22 mm kolvbultshål sitter monterade i typ4 blocket (GE) så blir man ju onekligen ganska nyfiken på vad det sitter för grejer i det blocket. Måste nog riva isär och kolla vid tillfälle......

Du nämner också att kolvarna är av den "gamla" typen. Är det bra eller dåligt?
Hur ser man att de är smidda?

Till sist måste jag ställa en fråga som inte har med VW ett skit att göra. Jag såg i din 2007cc tråd att du bodde i Kungälv och pysslade en hel del med flödesmätning. Sedan såg jag en Saab tvåtaktare i tråden. Kan inte finnas så många med flödesbänk i Kungälv? Heter du Mohlin i efternamn?

MVH Jan Dersjö

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt

9

Det finns ju typ2/4-stakar med hål för 22 mm kolvbult för att man ska kunna använda typ1-kolvar i dessa motorer.

10

Hej Jan
Tyvärr heter jag inte Mohlin i efter namn där i mot Karlsson  Men vi är mycket bra kommpisar ( Mikael Mohlin )
Vi är polare sen gokart ( om du har varit i den världen så kallas jag för Kalle där)  sen har vi byggt nåra bilar ihop ( opel mantan / mazdan/ å lite på saaben
Micke M är en klurig kille  som hjälper mig med bakvagnen på min nya Räser ( http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=40089 )
Vi brukar vända å vrida på saker o ting för att se vad man kan få det att gå snabbare
Ok så var  det dax för din fråga
Dom kan vara 39,5-6 i komp höjd för dom gammla var sådana 
Jag gillar dom gammla för att det sitter en toppring som är 1,5mm  ICQ/ab  och dom blir tätare än 2mm
Motorn vet inte vilken typ av kolv du sätter in / det är vanligt att man sätter in vw kolvar i rallycrossen/ folkracing (opel/ saab 99)
Det är en mycket bra kolv som du har
Det med volvo kolvar är en bristvara (96mm)  b21 92mm B23 96mm om man skall ha tagi sådana så är det turbo kolven som gäller (smidd)
Hur du ser att den är smidd  Man ser på formen på insidan  på en Gjuten sitter det förstärkningar  av stål som är ingjutna
Det som jag ser som ett plus är att du har 22mm kolvbult  för man minskar massan under rotation ( typ 2/4 är mycket tunga i röresemassan )
Det finns jätte dåligt med  fräna kolvar till Typ2/4 om man inte vill köpa J&E  men då snackar vi om andra pengar 
Jag har träffat några som håller på med typ4 här är några http://www.aircooledtechnology.com/  eller denna goa gubben http://fatperformance.com/home/ som är alltid lika trevlig att snaka skit med
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

11

Världen är liten. Micke Mohlin var och konsultade hos oss på Volvo här i Eskilstuna för ett par år sedan (Växellådskonstruktion). Mycket trevlig kille. Det står inte still i huvudet där inte! Känner du Johnny Arne också? Han är också från Kungälv och körde gocart i sin ungdom. Vi var kollegor tidigare.

Tack för att du orkar svara på mina frågor, det är värt mycket för mig. Hälsa Micke om du ser honom.
MVH Jan Dersjö

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt

12

Johnny A  yes
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke