1

Vi har en ´81 camper-buss med Typ4 2000-motor.  Tidigare ägare råkade ut för att motorn gick allt sämre, och väl hemma konstaterade de att de hade dåligt komp på 3:ans cylinder. Jag tänkte skadade kolvringar eller dylikt. När vi köpt bussen konstaterade vi att där inte fanns något spån i oljan, så på chansning provade jag grundställa ventilerna.

Som jag läst mig till så ställer en motorn på TDC 1, ställer ventilerna där genom att skruva åt ställskruven tills inget spel finns, och sedan 1,5 varv till. Därefter rotera motorn baklänges cylinder för cylinder.
Stämmer detta? Som jag tycker mig märka isf så måste jag skruva på ställskruven på vissa av ventilerna tills jag typ inte har några gängvarv kvar?! Och likväl kan jag genom att vicka på vipparmen liksom lyckas trycka in stötstången mer...

Eller är det så att en bara skall skruva åt tills vipparmen ligger ann lätt mot stötstången, och därefter 1,5 varv?

Tacksam för svar! ICQ/ab

2

Du ska skruva tills den ligger an mot stötstången utan glapp. Sedan 1-2 varv. 1,5 är en kompromiss som oftast funkar. Att du kan trycka in stötstången är för att lyftarna inte är fyllda med olja. Det löser sig förhoppningsvis när du börjar köra annars måste de luftas (eller bytas om det inte funkar ändå) Slamrar det om lyftarna när du kör?

Pickup EH -76
1303 cab -78

3

Ah, då var det som jag börjat misstänka, att de inte är oljefyllda. Jag har iom denna slutsats i princip kallt räknat med att ta ur och lufta dom, då bussen stått i ca 3 år sedan den sist var igång.

Jag tyckte mig inte höra något direkt slammer från lyftarna faktiskt. Å andra sidan så har jag ett avgasläckage att kurera som ganska effektivt lägger ljudmatta... Hehe.

4

Hmmm. Tog loss ventilkåporna för justering av lyftare efter att ha kört lite, och kan konstatera att flertalet behöver luftas. Men hur får jag loss dom utan att demontera topparna? Genom att lossa plåtarna under motorn och försöka skjuta stötstångsröret utåt?

5

Har svårt att tänka mig att de behöver "luftas"

När man monterar första gången kan man fylla lyftarna med olja för att snabba upp startförloppet och underlättta justeringen.

Har man kört ett tag så kan lyftarna tappa tryck när de står, men de brukat pumpa upp sig efter en lite stund undr ljudligt knack.

om de inte tystnar så är det bara att byta mot nya.
Men min erfarenhet gäller Chevrolet och Cadillac inte VW, men lyftaren vet nog inte vad somn står på ventilkåpan...

"ljushuvud"

6

Rotera motorn baklänges? Det är viktigt att man justerar ventilerna när kammen står i rätt läge för varje cylinder

7

Det sitter en märkligt formad tråd under ventilkåpan som hindrar stötstångstuberna att glida upp. Ta bort den, lossa vippställen och skjut upp tuberna så kan du dra upp lyftarna. Kan förmodligen var en god idé att byta tubernas O-ringar samtidigt.

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

8

Stefan F skrev:

Det sitter en märkligt formad tråd under ventilkåpan som hindrar stötstångstuberna att glida upp. Ta bort den, lossa vippställen och skjut upp tuberna så kan du dra upp lyftarna. Kan förmodligen var en god idé att byta tubernas O-ringar samtidigt.

Uppfattat!
Dessa O-ringar är specialare som bör köpas hos rätt firma, eller är det sådant du hittar i normala, lite större O-ringsuniversalsortiment? Vi har nämligen en del sådant på verkstan där jag jobbar...

Men visst sitter stötstångstuberna fast inne vid vevhuset med nån låsskruv också?

9

Vet ej om de är av typ standardmått men de är inte låsta, de dras ut bara. Men de kan sitta bra fast ändå, svårt att få ut dom utan att bula till dom.