Vi har en ´81 camper-buss med Typ4 2000-motor. Tidigare ägare råkade ut för att motorn gick allt sämre, och väl hemma konstaterade de att de hade dåligt komp på 3:ans cylinder. Jag tänkte skadade kolvringar eller dylikt. När vi köpt bussen konstaterade vi att där inte fanns något spån i oljan, så på chansning provade jag grundställa ventilerna.
Som jag läst mig till så ställer en motorn på TDC 1, ställer ventilerna där genom att skruva åt ställskruven tills inget spel finns, och sedan 1,5 varv till. Därefter rotera motorn baklänges cylinder för cylinder.
Stämmer detta? Som jag tycker mig märka isf så måste jag skruva på ställskruven på vissa av ventilerna tills jag typ inte har några gängvarv kvar?! Och likväl kan jag genom att vicka på vipparmen liksom lyckas trycka in stötstången mer...
Eller är det så att en bara skall skruva åt tills vipparmen ligger ann lätt mot stötstången, och därefter 1,5 varv?
Tacksam för svar! 
