Jag och min sambo hade sedan ett tag tillbaka spanat efter någon form utav äldre husbil då jag drog mig till minnes en jag haft span på ett tag.
Efter ett snack med ägaren visade sig han vara beredd att sälja, på grund av motorhaveri och brist på skruvarkunskaper.
När tidigare ägarna var på väg hem från Spanien för ett par somrar sedan så blev tydligen motorn allt mer orkeslös när de närmade sig hemorten. Väl hemma startade den inte. Kompressionstest gjordes, vilket avslöjade att 3:ans cylinder var i princip komplös. De köper därefter en annan motor från en bildemontering, som enligt utsago skall funka, och blir lovade hjälp av en kompis. Denne kompis får sedan nytt jobb, och därmed inte tid att hjälpa till, och bussen blir stående.
Jag tog hem extramotorn till att börja med. Den ser ärligt talat anskrämlig ut! Termostatvajern är dessutom av och solfjädern till kopplingen är skadad. Så mycket för körbar... Jag håller just nu på att sprätta isär den för närmare besiktning. Förhoppningsvis så ska två motorer kunna bli en.
Bilder kommer strax!