1 Senaste redigerad av parbring (2016-06-16 22:04:34)

Jag och min sambo hade sedan ett tag tillbaka spanat efter någon form utav äldre husbil då jag drog mig till minnes en jag haft span på ett tag.

Efter ett snack med ägaren visade sig han vara beredd att sälja, på grund av motorhaveri och brist på skruvarkunskaper.

När tidigare ägarna var på väg hem från Spanien för ett par somrar sedan så blev tydligen motorn allt mer orkeslös när de närmade sig hemorten. Väl hemma startade den inte. Kompressionstest gjordes, vilket avslöjade att 3:ans cylinder var i princip komplös. De köper därefter en annan motor från en bildemontering, som enligt utsago skall funka, och blir lovade hjälp av en kompis. Denne kompis får sedan nytt jobb, och därmed inte tid att hjälpa till, och bussen blir stående.

Jag tog hem extramotorn till att börja med. Den ser ärligt talat anskrämlig ut! Termostatvajern är dessutom av och solfjädern till kopplingen är skadad. Så mycket för körbar... Jag håller just nu på att sprätta isär den för närmare besiktning. Förhoppningsvis så ska två motorer kunna bli en.

Bilder kommer strax!

2

I stort behov av polering efter att ha stått ute under en tall ett par år.

Post's attachments

13453401_10153998105764130_997905224_o.jpg, 164.73 kb, 1280 x 960
13453401_10153998105764130_997905224_o.jpg 164.73 kb, 282 downloads since 2016-06-16 

3

Inredningen är generellt väldigt fräsh.

http://forumbilder.no/images/2016/06/16/13446277_10153998108449130_998141562_o.jpg
http://forumbilder.no/images/2016/06/16/13461067_10153998106259130_1793139569_o.jpg
http://forumbilder.no/images/2016/06/16/13453138_10153998108194130_166718952_o.jpg


Sovloft som är utfällbart:
http://forumbilder.no/images/2016/06/16/13441819_10153998107684130_1370696568_o.jpg

4

Motornplåtarna på extramotorn är i princip sopor allihop. Däremot är de väldigt fräscha på originalmotorn, såvitt jag kan se.
http://forumbilder.no/images/2016/06/16/13445983_10153998105379130_692265857_o.jpg

http://forumbilder.no/images/2016/06/16/13441508_10153998108839130_535618804_o.jpg

Upphängd på stativet och börjat strippa för inspektion.
http://forumbilder.no/images/2016/06/16/13452953_10153998105444130_755413932_o.jpg
http://forumbilder.no/images/2016/06/16/13453276_10153998108649130_149601040_o.jpg

Om jag förstår detta rätt så har jag ett axiellt glapp på ca 0,6 mm.
http://forumbilder.no/images/2016/06/16/13453072_10153998107304130_853429318_o.jpg

Någon har glömt kvar ett gammalt tändstift under ena fläktkåpan. Hehe.
http://forumbilder.no/images/2016/06/16/13461013_10153998107004130_2132114369_o.jpg

5

Börja ta bort cylindrar och toppar.
http://forumbilder.no/images/2016/06/16/13461069_10153998109014130_976195123_o.jpg
http://forumbilder.no/images/2016/06/16/13467536_10153998109239130_1756899049_o.jpg

Kylflänsarna är rostiga, och allt har so far sett ganska illa ut på den här motorn, men cylindrarna har faktiskt tydliga krysspår. Ser nästan nyhonade ut...
http://forumbilder.no/images/2016/06/16/13467880_10153998106584130_1285171483_o.jpg

6

http://forumbilder.no/images/2016/06/21/IMG_20160619_135521.jpg
Tänkte tvätta av motorn lite mer innan jag fortsätter riva.

http://forumbilder.no/images/2016/06/21/IMG_20160619_181640.jpg
Dags att sprätta isär vevhuset!

http://forumbilder.no/images/2016/06/21/IMG_20160619_181607.jpg
Läckagetest av topplock. Hällt t-röd i förbränningsrummen, och det verkar stanna kvar.

7

Snyggt jobbat.

Om du behöver delar till CV motor så har jag två nedskruvade motorer, kanske kan vara bra att veta :-)

Lycka till!

/Fredde

8

Ett tips när du ändå har motorn ute. Byt de där fyra gummigrejerna som fäster stålprofilen mot motorns bakkant. När de är dåliga gungar motorn som bara den när man accelererar, blev stor skillnad när jag bytte mina.

9

Eskil skrev:

Ett tips när du ändå har motorn ute. Byt de där fyra gummigrejerna som fäster stålprofilen mot motorns bakkant. När de är dåliga gungar motorn som bara den när man accelererar, blev stor skillnad när jag bytte mina.

Tack! Bra tips!

På tal om tips, och know how - någon som vet av nån verkstadshandbok eller dylikt som innefattar dessa motorer? Är ju bra att veta lite kring måttoleranser, åtdragsmoment, inställning av kamaxel osv...  ICQ/ab

10

Eskil skrev:

Ett tips när du ändå har motorn ute. Byt de där fyra gummigrejerna som fäster stålprofilen mot motorns bakkant. När de är dåliga gungar motorn som bara den när man accelererar, blev stor skillnad när jag bytte mina.

Jättefint att veta! ICQ/ab Du råkar inte ha en fräsch begagnad kamaxel, för min ser ut såhär:

http://forumbilder.no/images/2016/06/26/IMG_20160626_140028.jpg
http://forumbilder.no/images/2016/06/26/IMG_20160626_140102.jpg
http://forumbilder.no/images/2016/06/26/IMG_20160626_140033.jpg

Dvs inte så bra...  Default/yikes

Eller finns det bra ställen att köpa nya?

11

http://forumbilder.no/images/2016/06/26/IMG_20160626_145146.jpg

Brukar en vanlig ventilfjäderbåge passa på de här topplocken?  Default/hmm


http://forumbilder.no/images/2016/06/26/IMG_20160626_142140.jpg
http://forumbilder.no/images/2016/06/26/IMG_20160626_142431.jpg
http://forumbilder.no/images/2016/06/26/IMG_20160626_142117.jpg
http://forumbilder.no/images/2016/06/26/IMG_20160626_142122.jpg

Vevlager och kamlager och block verkar enligt mina ögon helt okej.


http://forumbilder.no/images/2016/06/26/IMG_20160626_142129.jpg

Hur byter man dessa lager?  Default/hmm

12

Jag fick med en fantastisk heynesbok som just är till de första bussarna. 1979-1982. Stort kapitel om motor och växellådsrenovering.

Vet inte riktigt vad man köper en sådan men såhär ser den ut.

http://thumbs2.picclick.com/d/l400/pict … -16-20.jpg

Angående din fråga om kamaxel så har jag tyvärr inga motordelar alls.

13

Jo här!
http://www.motorboken.se/product.php?pr … on2_id=211

14

Tack för tipset! En sådan är beställd!

Igår drog vi hem bussen de ca 15 milen. Gick finfint! ICQ/ag
http://forumbilder.no/images/2016/07/04/IMG_20160703_145322.jpg


Väl hemma tappade jag ur oljan samt sprättade isär oljefiltret för att försöka se hur pass illa däran haveriet var. Döm om min förvåning när jag inte hittade spår efter metallspån. Har kanske bara kolvringarna gett upp på 3:ans cylinder, och kompet därmed farit? Jag har levat i farhågor om att avgasventilen gått av och slamrat runt inne motorn och löpt amok längs veven...
http://forumbilder.no/images/2016/07/04/IMG_20160704_210029.md.jpg

15

Måtta... fixa.. påväg!

Post's attachments

hgt 101.jpg, 752.84 kb, 800 x 1200
hgt 101.jpg 752.84 kb, 313 downloads since 2016-07-06 

hgt 102.jpg, 808.61 kb, 800 x 1200
hgt 102.jpg 808.61 kb, 301 downloads since 2016-07-06 

hgt 16.jpg, 822.55 kb, 1500 x 1000
hgt 16.jpg 822.55 kb, 292 downloads since 2016-07-06 

16

Hemma! ICQ/ab
Kika vad som behöver lossas innan motorn är ett stycke för sig..

Post's attachments

hgt101.jpg, 901.71 kb, 1200 x 800
hgt101.jpg 901.71 kb, 302 downloads since 2016-07-06 

hgt102.jpg, 731.77 kb, 1200 x 800
hgt102.jpg 731.77 kb, 301 downloads since 2016-07-06 

hgt3.jpg, 956.83 kb, 1500 x 1000
hgt3.jpg 956.83 kb, 295 downloads since 2016-07-06 

17

Pratade lite med förra ägaren. När han tänker efter var det nog inget slammer, utan mer typ misständningar. Hmm, kanske inte motorn har havererat?

Pyttsade i ny olja, bytte en dålig spridarslang, ställde ventilerna samt bytte detta bränslefilter:

http://forumbilder.no/images/2016/07/10/IMG_20160709_213627.md.jpg

http://forumbilder.no/images/2016/07/10/IMG_20160709_200137.md.jpg

Därefter startade den!  ICQ/ag  Och gick fint dessutom.  Dock rejält avgasläckage på ett par ställen, men förutom det verkar den gå stadigt och bra.
Kan det ha varit så enkelt?!  ICQ/ad

Jag har dock lagt upp en liten fråga ang ventiljustering i mekanik-tråden.

Dessutom undrar jag var jag får tag på tex gummikuddarna som motorn hänger i, då jag misstänker att dessa är något dåliga, samt lite annat i reservdelsväg.

18 Senaste redigerad av umekille (2016-07-11 13:02:13)

Grattis till ett fynd... ICQ/ag

Edit:har själv en bil som sålts via bilmäklaren skellefte
ramen blev som ny då jag tog loss skylten och den och tvättade ramen
med förtunning och lackade den med mattsvart så reklamen försvann. ICQ/ad

19

Härligt att motorn starta  ICQ/ab  ICQ/ab

Köpa delar kan du göra på Paruzzi.se dem har bra leveranstider, annars finns Vwcsp.se, Vwimporten.se (Sega leveranser) classicvw.se.

Lycka till!!

20 Senaste redigerad av Cherry Kääjk (2016-07-18 08:22:59)

Varit ute en sväng på vägen, men hittade dock en ledsen liten vän. Någon som vet av någon inte lika ledsen?

Post's attachments

spindel.jpg, 425.85 kb, 900 x 1350
spindel.jpg 425.85 kb, 310 downloads since 2016-07-18 

21

Du får väl annonsera efter v spindel till t3 -passande 81 årsmodell.. borde finnas någon som ligger på dylik..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(