1 Senaste redigerad av volvson (2016-07-10 22:43:13)

Hej!

Humöret börjar tryta över folkan. Det sitter en 1500 i den med ormbo. Huvudmunstycket är bytt till ett större, 130. Dock ska tilläggas att problemen fanns redan innan munstycket byttes. När bilen är kall hostar den och går allmänt dåligt. Tomgång har jag inte alls ibland. När man släpper gasen skjuter han avgasknallar. När bilen väl blir genomvarm så går den riktigt hyfsat, men som kall inte alls. Jag har gjort en tändinställning med signallampa så tändningen borde inte vara boven. Bilen känns rejält orkeslös från 2800 varv och uppåt.

Vad att göra? Tack på förhand.

//Wolvson   ---- Typ1 62:a ----

2

En enkelports motor med vad för förgasare?
Sliten motor? Vet du om den har blivit renoverad i närmare nutid?
Hur ser tändstiften ut?
Luftfilter?
Fungerar vakumklockan =rör sig vis sug i slangen?
Berätta mer..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3

Fungerar choken som den ska = stänger helt vid kall motor och öppnar helt vid varm?

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

4

Enkelportare med en 30-pict. Tror inte den blivit renoverad någon gång, dock är hela motornumret utom H:et bort slipat vilket har gjort mig fundersam. Tändstiften är ok och kör med original luftfilter.

Vakumklockan vet jag inte, förra ägaren pratade nå om den men det var svårt att tyda ICQ/af Hur kollar jag om klockan fungerar?

Vet ej Svwerker, bästa sätt att kolla upp om choken fungerar?

5

Ta bort luftrenaren och titta

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

6

Svwerker skrev:

Ta bort luftrenaren och titta

ICQ/ad

7

En enklare koll av vakuumklockan gör du genom att ta bort fördelarlocket och lossar vakuumslang/röret till fördelaren. Sug på slangen och släpp - rör sig förställningen/ brytarplattan lätt och går tillbaka jämt och direkt när du släpper suget utan att kärva? Sug igen max och täck för slangen med tungan - stannar brytarplattan kvar? Eller rör den sig långsamt tillbaka (trasigt membran i klockan)? I ditt fall skulle det främst vara om den kärvar du skulle få symtomen.

Graderad remskiva/ uppmärkning, strobelampa och vakuum-mätare (inkopplad med möjlighet att "låsa" vakuumet vid visst värde) och man kan även kolla om fördelaren förställer som den skall mot givet vakuum enligt specifikation.

8

Kom ihåg att när du ställer tändningen så ska vakuumslangen vara bort plockad från klockan och pluggad. Sen ska varvtalet ligga runt 800 varv och remskivan borde landa någonstans runt 7,5. Men kolla först hur fördelaren rör sig efter Frederiks anvisning

Delägare till Bubben - a work in motion, eller något föreställande en calwannabe med 1500 motor

9 Senaste redigerad av michaelth (2016-07-11 13:48:35)

Och om allt detta låter som ryska för dig, så är det rekomendabelt om man vill äga och bruka en dylik veteranbil, att man skaffar en instruktionsbok....inte som kritig utan som ett vänligt råd! ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

10

Tackar. Jag kan ju erkänna att vakuumet var inte pluggat när jag ställde tändningen, så det blir att göra om och göra rätt. Verkstadshandboken är grym och den har jag, men när det kommer till motor så har jag skruvat för lite än så länge, så därför frågar jag en gång för mycket än inte alls.  Default/lol

Om nu inte vakuumet skulle funka så har jag en NOS Bosch 009a på hyllan, skulle det bli kaos om man monterade den istället? Tändkurvan borde ju förändras iaf..

11

volvson skrev:

Tackar. Jag kan ju erkänna att vakuumet var inte pluggat när jag ställde tändningen, så det blir att göra om och göra rätt. Verkstadshandboken är grym och den har jag, men när det kommer till motor så har jag skruvat för lite än så länge, så därför frågar jag en gång för mycket än inte alls.  Default/lol

Om nu inte vakuumet skulle funka så har jag en NOS Bosch 009a på hyllan, skulle det bli kaos om man monterade den istället? Tändkurvan borde ju förändras iaf..

Ja en sån där verkstadshandbok kanske man skulle införskaffa sig, låter som vi är på ungefär samma nivå och med samma typ av motor. Skaffade min första bubbla för typ tre månader sen och har väl aldrig skruvat så mycket med en bil sen jag gjorde det. Många timmar har det blivit både på nätet och i garaget.

Jag läste din tidigare tråd där det rekommenderas ett större huvudmunstycke och till skillnad från dig så gick jag ända upp till 132. Dock så har jag en helt ny Kina kopia på en Solex 30-pict , köpte dessutom ett renoveringskit till fördelaren av Frederik och kan säga att det jag trodde va en fördelare som rörde sig någorlunda normalt när man sög i vakuumslangen va ingenting mot hur den rör sig nu efter renoveringen, nu behöver man typ kolla på vakuumklockan så börjar den röra sig.

Men det kan ju även tyvärr röra sig om någonting inuti motorn som inte är synligt för blotta ögat, själv skulle jag bara byta packboxen mellan motor och växellåda, nu vet jag vad jag ska göra i vinter nämligen riva motor på grund av ett alldeles för stort axialspel på vevstaken.

Antar att du vid det här laget gått igenom ventilspel och allt annat mekaniskt som går att kolla på,  typ tändstift, tändkablar, brytarspets med mera, men en bra grundförutsättning är ju definitivt att tändningen är rätt inställd, det borde ju åtminstone få den att gå normalt på tomgång. Kommer jag på nåt mera så skriver jag här. Läser alldeles för mycket på nätet varje dag  ICQ/ab

Delägare till Bubben - a work in motion, eller något föreställande en calwannabe med 1500 motor

12

En sak som du skulle kunna kolla är så att shutoff ventilen sitter fast ordentligt

13

Tack, får kika på det! ICQ/ab