volvson skrev:Tackar. Jag kan ju erkänna att vakuumet var inte pluggat när jag ställde tändningen, så det blir att göra om och göra rätt. Verkstadshandboken är grym och den har jag, men när det kommer till motor så har jag skruvat för lite än så länge, så därför frågar jag en gång för mycket än inte alls.
Om nu inte vakuumet skulle funka så har jag en NOS Bosch 009a på hyllan, skulle det bli kaos om man monterade den istället? Tändkurvan borde ju förändras iaf..
Ja en sån där verkstadshandbok kanske man skulle införskaffa sig, låter som vi är på ungefär samma nivå och med samma typ av motor. Skaffade min första bubbla för typ tre månader sen och har väl aldrig skruvat så mycket med en bil sen jag gjorde det. Många timmar har det blivit både på nätet och i garaget.
Jag läste din tidigare tråd där det rekommenderas ett större huvudmunstycke och till skillnad från dig så gick jag ända upp till 132. Dock så har jag en helt ny Kina kopia på en Solex 30-pict , köpte dessutom ett renoveringskit till fördelaren av Frederik och kan säga att det jag trodde va en fördelare som rörde sig någorlunda normalt när man sög i vakuumslangen va ingenting mot hur den rör sig nu efter renoveringen, nu behöver man typ kolla på vakuumklockan så börjar den röra sig.
Men det kan ju även tyvärr röra sig om någonting inuti motorn som inte är synligt för blotta ögat, själv skulle jag bara byta packboxen mellan motor och växellåda, nu vet jag vad jag ska göra i vinter nämligen riva motor på grund av ett alldeles för stort axialspel på vevstaken.
Antar att du vid det här laget gått igenom ventilspel och allt annat mekaniskt som går att kolla på, typ tändstift, tändkablar, brytarspets med mera, men en bra grundförutsättning är ju definitivt att tändningen är rätt inställd, det borde ju åtminstone få den att gå normalt på tomgång. Kommer jag på nåt mera så skriver jag här. Läser alldeles för mycket på nätet varje dag 
Delägare till Bubben - a work in motion, eller något föreställande en calwannabe med 1500 motor