Måste man bearbeta blocket invändigt för att kunna använda en vev med 74mm vev?
62:a typ1 "Caffen"
70:a T2 kleinbuss 221
86:a T3 Dubbelhytt
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Motor, växellåda, bromsar, mekaniskt... » 74mm stroker vev?
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Måste man bearbeta blocket invändigt för att kunna använda en vev med 74mm vev?
Ja lite, men det kan även en 69 motviktsvev kräva.
ja tror ja satsar på en sån ändå...vill komma upp i volym men inte ha så stort borr. 74x90,5 verkar lagom.
Tack sverker.
ska du köpa vev kan du lika gärna gå upp till 78, kör du chevajournaler behöver du inte ta ur blocket lika mkt. sen kan du köra tjockväggiga 92:or, kostar inte heller mer än vanliga. då får du 2074cc.
ja det finns många vägar att gå....hade inte tänkt ha så stor motor och försöka hålla kostnaderna nere....ska bara ha den i bussen.
va tror du om det här:
74mm vev
90,5mm cylindrar
w100 kam
original dp toppar (lite högre komp än original)
singel weber
ormbo
kör ja me cheva journaler så måste ja ju köpa nya stakar också......
men ja har ju inte handlat nå grejer än så det är inte hugget i sten
Kör origanal kam med växlade vippor
Anders
ja det finns många vägar att gå....hade inte tänkt ha så stor motor och försöka hålla kostnaderna nere....ska bara ha den i bussen.
va tror du om det här:74mm vev
90,5mm cylindrar
w100 kam
original dp toppar (lite högre komp än original)
singel weber
ormbokör ja me cheva journaler så måste ja ju köpa nya stakar också......
men ja har ju inte handlat nå grejer än så det är inte hugget i sten
Om man vill ha bra lågfart och bra körbarhet så byter man inte kam så vidare man väljer något som är bättre än w100
Utväxlade vippor är ett mycket bra val om man vill ha ett bra register
En trim kam typ W höjer man varvtalet o tappar lågfarten
Ps det finns en massa Engel kammar om man kolla på deras sida
När man ändrar durationen på en kam (w100 278g ) så tappar man låg fart å mellan registret (hur mer duration sämre går motorn på lägre registret ) Vet en som har en skit frän kam i sin bussmotor den drar 1,9l m och man får varva som fan för det skall funka bra
/// M
Tomas Anderssons 1600 med origalkam och 1,4-vippor lämnade 90 hk, det blocket var inte ens delat.
Hur i helvete fick dom in veven om det inte fanns en skarv på blocket?
Ok..då spikar vi att ja kör med original kam å utväxlade vipporna. ..några mera tips?
Alla synpunkter är välkomna....
fick bra flås i min 1600 också, std kam med 1,4:1 vippor och filade 043:or (145cfm) dubbla weber 40.. synd jag inte hann bänka den innan kammen gick av.
74x90,5 blir säkert bra
Se till att få till brapporten förvärmning med singel weber. ena anslutningen vid avgasport och den andra vid kollektorn.
Vad finns det för kammar med bra låg å mellan register förutom original....om de nu visar sig att original kammen ja har är sliten (vilket den mest troligt är)
cb 2280
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Motor, växellåda, bromsar, mekaniskt... » 74mm stroker vev?
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.