1

Måste man bearbeta blocket invändigt för att kunna använda en vev med 74mm vev?

57:a typ1 "Buzen"
62:a typ1 "Caffen"
70:a T2 kleinbuss 221
86:a T3 Dubbelhytt

2

Ja lite, men det kan även en 69 motviktsvev kräva.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

3

ja tror ja satsar på en sån ändå...vill komma upp i volym men inte ha så stort borr. 74x90,5 verkar lagom.
Tack sverker.

57:a typ1 "Buzen"
62:a typ1 "Caffen"
70:a T2 kleinbuss 221
86:a T3 Dubbelhytt

4

ska du köpa vev kan du lika gärna gå upp till 78, kör du chevajournaler behöver du inte ta ur blocket lika mkt. sen kan  du köra tjockväggiga 92:or, kostar inte heller mer än vanliga. då får du 2074cc.

5

ja det finns många vägar att gå....hade inte tänkt ha så stor motor och försöka hålla kostnaderna nere....ska bara ha den i bussen.
va tror du om det här:

74mm vev
90,5mm cylindrar
w100 kam
original dp toppar (lite högre komp än original)
singel weber
ormbo

kör ja me cheva journaler så måste ja ju köpa nya stakar också......
men ja har ju inte handlat nå grejer än så det är inte hugget i sten

57:a typ1 "Buzen"
62:a typ1 "Caffen"
70:a T2 kleinbuss 221
86:a T3 Dubbelhytt

6

Kör origanal kam med växlade vippor

Anders

7

Fredde.B skrev:

ja det finns många vägar att gå....hade inte tänkt ha så stor motor och försöka hålla kostnaderna nere....ska bara ha den i bussen.
va tror du om det här:

74mm vev
90,5mm cylindrar
w100 kam
original dp toppar (lite högre komp än original)
singel weber
ormbo

kör ja me cheva journaler så måste ja ju köpa nya stakar också......
men ja har ju inte handlat nå grejer än så det är inte hugget i sten

Om man vill ha bra lågfart och bra körbarhet  så byter man inte kam  så vidare man väljer något som är bättre än w100 
Utväxlade vippor är ett mycket bra val  om man vill ha ett bra register
En trim kam typ W  höjer man varvtalet  o tappar lågfarten
Ps det finns en massa Engel kammar  om man kolla på deras sida
När man ändrar durationen på en kam (w100 278g ) så tappar man låg fart å mellan registret  (hur mer duration sämre går motorn på lägre registret ) Vet en som har en skit frän kam i sin bussmotor den drar 1,9l m och man får varva som fan för det skall funka bra
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

8

Tomas Anderssons 1600 med origalkam och 1,4-vippor lämnade 90 hk, det blocket var inte ens delat.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

9

Hur i helvete fick dom in veven om det inte fanns en skarv på blocket?

10

Ok..då spikar vi att ja kör med original kam å utväxlade vipporna. ..några mera tips?
Alla synpunkter är välkomna....

57:a typ1 "Buzen"
62:a typ1 "Caffen"
70:a T2 kleinbuss 221
86:a T3 Dubbelhytt

11

fick bra flås i min 1600 också, std kam med 1,4:1 vippor och filade 043:or (145cfm) dubbla weber 40.. synd jag inte hann bänka den innan kammen gick av.

74x90,5 blir säkert bra
Se till att få till brapporten förvärmning med singel weber. ena anslutningen vid avgasport och den andra vid kollektorn.

12

Vad finns det för kammar med bra låg å mellan register förutom original....om de nu visar sig att original kammen ja har är sliten (vilket den mest troligt är)

57:a typ1 "Buzen"
62:a typ1 "Caffen"
70:a T2 kleinbuss 221
86:a T3 Dubbelhytt

13

cb 2280