Tack Micke! Dags för en BBQ afton?
Vår tur denna gång...
KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » Karmann Ghia Cabriolet 1967
Tack Micke! Dags för en BBQ afton?
Vår tur denna gång...
Gött att det börjar likna en bil igen! Kommer bli ruggigt snygg!
Bra jobbat!! vilken go kännsla att få se den på hjul i solljuset!
Blir riktigt trevligt detdäringa .
Otroligt vacker bil...
Kommer den ut i sommar?
Jag hoppas att kunna se den på riktigt nån dag....
Tack alla!
Målet är provkörning och ev besiktning i sommar/ höst.
Höst/ vinter ny motor och inredning och sufflett.
Den skulle kunna vara klar om ett år. Vi får se.
Stressar inte utan jag tar det lugnt och är noggrann.
....nej det stressas inte!
Lite har dock hänt.
Kofångare fram på plats, lite eldetaljer har kompletterats och skruvar till cabställning inköpts.
Just cabställningen är den största huvudverken.
Denna motor är från Dec -66 och bilen är byggd 1 sep -66.
Receptet blir 1776 cc med W100 kam. Originaltoppar med bearbetade sätesvinklar och matade med ett Empi Speedwel förgasarkit. Den har demonterats och varit på bearbetning.
Insatsgängor till oljepump var det första som gjordes.
Efter upp- och arborrning är steg 1 rengörning. För att göra detta så borrades div pluggar ut och oljetrycksfjärder demonterades, för att kunna rensa kanalerna från gammalt skit och spånor från bearbetning. Hetvatten avfettningstvätt, borstar, torkpapper och efter det bensin och tyckluft.
Då jag aldrig byggt en motor från grunden får jag hjälp av en polare som annars håller på med V8 och automtatlådor. Han har även skruvat corvair och ser många likheter mellan motorerna. Vi kunde också konstatera att han har en större än mig. Kamaxel menar jag då...
Vevaxel och stakar märktes upp med lätta körnslag för att senare demonteras och rengöras.
Veven och stakarna ser mycket fin ut på slitytorna och ska få nya lager. Beställt en Bentley mekmanual som jag hoppas har alla data gällande lagerspel och åtdragningsmoment.
Eller så lånar du ett T-häfte av mig där alla fabrikstoleranser finns med, moment, spel etc... Till Lussefikat på onsdag?
Tack Lars!
Jag kommer på fikat och lånar gärna den manualen!
Det går långsamt framåt med både motor och cab.
Just cabställningen är fortfarande ett problem och frågan är om min WCM frontbåge är OK.
Det glipar 15 mm i mitten och enligt vad jag läst på ska det bara vara 7 mm.
Funderar även vilket cabtyg jag ska köpa.
Har någon erfarenhet av Chuck och deras cabbågar och sufletter? Jag ska ha svart canvas har jag bestämt mig för.
http://www.chucksconvertibleparts.com/
Kan för övrigt tipsa om denna länk på Samba när det gäller suflettbyte på Ghia.
http://www.thesamba.com/vw/forum/viewto … mp;start=0
Finns det någon original VW handbok på cabbyte inscannad någonstans?
...och ja visst skulle jag fixat alla dessa justeringar på bågen innan lack!
Hej!
Finns denna på samba.
http://www.thesamba.com/vw/archives/man … manual.php
Finns en tråd om en 66 cab på samba. Från australien.
http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=270985
Hoppas att det rätar ut något frågetecken
Snygg bil du har!
I går fyllde mitt Ghiaprojekt 10 år och det kunde inte firas bättre!
Tre rätters middag ihop med vår vän Åsa som kom från USA med komplett tygsats till Cabben.
Det som var extra kul var att min fru inte visste om att hon skulle komma! Total överraskning!
Tyget är sytt av West Coast Restoration och de gör bara jobb på beställning. Mina mail kom inte fram utan Åsa fick ringa och sköta kontakten med Lenny Cobb.
Först så fick vi nej men sedan ändrade de sig och fixade beställning. För att hinna med fick grejjerna budas över till Åsa så hon kunde packa och dra "hem" till Whatstone!
Tack som fan
Jag har även satt fart med att lägga i matta och det går riktigt bra! Man tror inte det ska passa men efter mycket dragande och justerande så går det att få till riktigt bra.
Skickades efter från Newton Commercial efter mycket bra service där de skickade varuprov mm. http://www.newtoncomm.co.uk/home/
Dyrt spraylim är förenklar och förhoppningsvis hänger trasorna kvar. Bästa pris på detta lim hittade jag på http://www.lackman.se/ som även har mycket bra material för slipning, lack mm.
Snart ska även rutan i...
Läckert !
Helt klart ett prisvärt lim
Blir bra det där! Snart dags att spänna cabben då?!
Det är det ja. Snickaren är beredd med.
Vi får höras av och planera in ett besök.
Jag bjuder självklart på kvällsmat!
Blir en superläcker bil! (Har totalt missat denna tråden)
Även jag har missat denna,men är nu genomläst(bra med semester..),fantastiskt bra jobbat..respekt!
Tack så mycket!
Håller just med att montera framruta. Fick kassera rutlist från WCM och köpa ny från Up North.
Super kvalité och rutkromet gick i fint. Rutan har fått dessutom slipas ner 1,5 mm per sida. Ligger nu färdig för monteringsförsök nr 2. Höll bara på fyra timmar sist....
Dock går min glasmästare "polaren Per" runt i Danmark å dricker öl så montering dröjer.
Men han återkom!
Rutan på plats och det blev jävligt bra!
Tack Per!!!!!
Nu när kutryggen (http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=6239)är klar så är jag motiverad att fortsätta med Ghian.
Inredning på G!
Blir supersnyggt. Vad är det för fabrikat på golvmattan?
Se inlägg 139.
Snyggt ! mattsatsen verkar vara ganska lika orginal utseende
Snyggt
Boxerville » Projekt » Karmann Ghia Cabriolet 1967
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.