51 Senaste redigerad av utbys (2013-05-08 21:44:30)

är denna olja lämplig för växellådan?
CASTROL SYNTRANS TRANSAXLE 75W-90

Manual Transmission Fluid – Transaxle
Superior protection – Smooth shift
For cars with transaxle transmission scheme.
Fully synthetic 75W-90 gear oil designed to provide enhanced EP performance compared with a conventional API GL-4 fluid in combination with synchroniser compatibility. It is recommended where VW 501 50 is required and is suitable for transaxles, manual gearboxes, transfer boxes and final drives where an API GL-4 lubricant is specified.


•Excellent anti wear / EP and synchroniser performance makes it ideal for use in transaxles.
•Better protection leads to longer transmission life and performance.
•Excellent shift quality especially at low temperatures improves driver comfort.
•Low temperature fluidity improves wear protection at start up and offers the potential for fuel savings.
•Temperature reduction in operation extends oil and component life and aids fuel efficiency / emissions reduction.
•Very good high temperature stability gives excellent transmission cleanliness prolonging the life of lubricant and transmission
.
Specifications
API GL-4+ | VW 501.50 | VW G052 911

Castrol Syntrans Transaxle 75W-90 är en helsyntetisk 75W-90 växellådsolja med EP egenskaper i kombination med en konventionell GL-4 olja; är godkänd enligt VW 501.50 och kan användas i transaxlar, manuella växellådor, fördelningslådor och slutväxlar där API GL 4 föreskrivs.

Går ju inte att handla oljor i Sverige, förra inhandlingen av oljor till en annan bil som skiljer sig lite i prestanda mot bussen så sparade jag tusentals kronor på bara 20liter även med frakten inräknad.

52

Var hem till Kuus en sväng och passade på att fota bussen i solen.

http://www1.garaget.org/archive/25/24918/298539/large_298539-3115713.jpg
http://www1.garaget.org/archive/25/24918/298539/large_298539-3115714.jpg
http://www1.garaget.org/archive/25/24918/298539/large_298539-3115719.jpg
http://www1.garaget.org/archive/25/24918/298539/large_298539-3115717.jpg
http://www1.garaget.org/archive/25/24918/298539/large_298539-3115720.jpg
http://www1.garaget.org/archive/25/24918/298539/large_298539-3115721.jpg
http://www1.garaget.org/archive/25/24918/298539/large_298539-3115723.jpg
http://www1.garaget.org/archive/25/24918/298539/large_298539-3115724.jpg
http://www1.garaget.org/archive/25/24918/298539/large_298539-3115727.jpg
http://www1.garaget.org/archive/25/24918/298539/large_298539-3115728.jpg

53

Grymt!!! ICQ/ab

54

Hög ICQ/ad

55

Kuus skrev:

Hög ICQ/ad

Du är bara avundsjuk att jag inte bara kan åka rakt över fartgupp, utan jag kan även köra över betongsuggor så jag tar mig fram där man inte får köra. Sedan är det här första bilen jag bytt olja på utan att hissa upp ICQ/ad Men ja den ska sänkas.

hittade en till bild

http://www1.garaget.org/archive/25/24918/298539/large_298539-3119557.jpg

Lite grejer som ligger och väntar på att man får ork, lust och tid att göra något.

http://www1.garaget.org/gallery/images/25/24918/24918-92016d0eb53388a0a562a1173666438c_large.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/images/25/24918/24918-a1cfd7fcbccaf9b83e31e99ef4a12f93_large.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/images/25/24918/24918-67d3fa81b1461dcdba36e3825c2e9fdb_large.jpg

Sätter jag på det här takräcket kommer jag inte in i garaget osänkt.....
http://www1.garaget.org/gallery/images/25/24918/24918-d2e4d15362d96fc0ec2b6ee7da25aa08_large.jpg

56

Just do it... ICQ/ae man måste ju inte toksänka... Kan tycka det e befriande med osänkta fordon oxå.. Fast jag köttar i mina,  just detta med frigången e ju trevligt vid lite natur utflycker... ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

57

Fick äntligen tag i ett originalemblem och nu sitter det på plats ICQ/ab

http://www1.garaget.org/archive/25/24918/298539/large_298539-3132975.jpg

58

Lyfter din tråd lite  ICQ/ab
Har precis skaffat mig en egen bay som jag ska försöka få fram orginallacken på, ligger en äcklig typ industrilack på min med.

När jag läste igenom din tråd förstod jag att du hade haft spackel på vissa ställen, hur gjorde du för att få bort det enklast?

Riktigt nice buss du fick till  ICQ/ab

Blank  Typ1 -59.
Late bay buss -74
Och Late bay DH -73
Inte lika blank Split Eh -63. Såld

59 Senaste redigerad av utbys (2014-04-27 22:03:48)

Då var det dags för säsongen igen, detta är målet med bussen i år, sänkning så man slipper ha barn som går under bilen och snyggare fälgar ICQ/ab
Någon som kan svara på om var man får tag i adapterplattor från lilla bultcirkeln till stora och om det bara är att byta själva trumman bak till en wide5 eller är det fler saker som skiljer?

Här är ett fotomontage på ett ungefär hur det kan bli med fet sänkning, men så låg ska den inte bli. Det blir sänksatser och ev droppade spindlar och ett hack bak eller så ICQ/ab

http://www1.garaget.org/gallery/images/25/24918/24918-d701a91dc4a11779cd875036c49b7853_large.jpg

60

utbys skrev:

Någon som kan svara på om var man får tag i adapterplattor från lilla bultcirkeln till stora och om det bara är att byta själva trumman bak till en wide5 eller är det fler saker som skiljer?

Här har du en tråd om det.


http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=24913

61 Senaste redigerad av utbys (2015-05-11 21:59:23)

Efter mycket om och men så har nu bussen börjat ramla ner på backen, ett stort tack till Kuus som hjälpt mig och lagt många timmar på det här projektet. Samt alla inblandade man frågat om råd, då det är första gången vi sänker en bay. Man kan konstatera att en sänkning av en bay är inget man gör i en handvändning. I det stora hela är det kvar att göra är att ställa fjädringen lite hårdare fram då den sjönk ner lite för mkt med två fram och att notcha bak och sänka ca 3-4cm mer bak. Komforten är just nu som att åka vilken bil som helst jätteskön fjädring trots 159cm till dropplist fram. Bak är det ca 165cm så det är lite för mkt rake.

http://www1.garaget.org/gallery/images/25/24918/24918-48e3487f6e81668f9df3973f33dd68ab.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/images/25/24918/24918-9bc08d235f199bfaf7fca0cfcc62679f.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/images/25/24918/24918-066c1b096a929380a5bf2421884218ae.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/images/25/24918/24918-589713594215dd6617a3cf1bcd57f835.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/images/25/24918/24918-6d1d52507b9353146e2a76d392a19c29.jpg

62

Snyggt!! Hur är den sänkt?

*1969:a typ2 husbil som är neptunblå @thefakefalia
*1962:a typ1 turkos soltakare, fruns
*1962:a typ2 11 fönsters projekt
*1973:a VW 181
*1979:a typ2 pickup
*1979:a Porsche 924 N.A.

63 Senaste redigerad av utbys (2015-05-11 22:00:51)

Kalle skrev:

Snyggt!! Hur är den sänkt?

Tack
Den är sänkt med avsmalnad framvagn med sänksatser, Wagenswest sänkspindlar, frankesvärd bak, vwclassic coilovers runtom. Sänksatserna står ungefär i mitten och coilovers på mjukaste läget just nu.

64

Den blev ju schysst!

Fast nu när du har sänkspindlar måste du ju utnyttja dom lite mer. Ner till 159cm kommer man ju precis utan att man behöver dessa   ICQ/ad

65 Senaste redigerad av utbys (2015-05-11 21:51:45)

Demian skrev:

Den blev ju schysst!

Fast nu när du har sänkspindlar måste du ju utnyttja dom lite mer. Ner till 159cm kommer man ju precis utan att man behöver dessa   ICQ/ad

Hehe sant men jag ville ner dit och åka bekvämt, dock så åker den ner ännu mer när man sitter två i, speciellt när jag kör som väger lite mer. ICQ/ad

66

Looking good  ICQ/ab

67

Snyggt! Ett stiligt bygge vill jag lova. ICQ/ag

68

Åker hur skönt som helst, man kanske ska sälja 56a bussen o köpa bay ICQ/ad

69

Ser ju riktigt snyggt ut.
Är själv sugen på bättre komfort i min Bay.
Kör du med originalframvagn eller split?

Motala

KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)

70

EskiL 109 skrev:

Ser ju riktigt snyggt ut.
Är själv sugen på bättre komfort i min Bay.
Kör du med originalframvagn eller split?

Originalframvagn

71 Senaste redigerad av utbys (2016-06-28 09:47:16)

Haft lite motgångar, ett tändstift sköts ur och tog tändstiftsgängorna med sig. Kröp till korset i morse, har varken grejer, tid eller lust så jag frågade en firma som servar min bruksbil att titta på det och de hade grejer till att sätta i tändstiftsgängor och trodde det skulle gå bra med motorn på plats.

Ska besiktiga den också få se vad de hittar, får ta det som en arbetsorder för jag hinner inte gå igenom bussen. Kör tunga semesterpass på jobbet så man orkar inte helt enkelt.

Så får vi se det blir eventuellt en helrenovering av motorn under vintern, sedan se över kopplingen och om man ska byta växellåda för att få ner varven lite. Blir nog även till att försöka få tröskel under skjutdörren bytt och batterihyllan/hörnet fixat bak.

Var en jäkel på att svetsa för 15år sedan, tog varenda svetskurs som fanns i gymnasiet. Dock så verkar svetsen blivit stulen, den stod hos farsan förra sommaren och nu är den spårlöst borta med svetshjälmen. så jag får nog införskaffa en migsvets och sätta i gång.

72 Senaste redigerad av utbys (2016-06-30 10:22:40)

Sådär hämtade bussen igår, tändstift återmonterat och motorn gick bättre än någonsin. Körde hem bussen utan problem sedan när jag kom hem på gården så började laddlampan lysa, felsökning påbörjades.....
Mätte laddningen till 14,4volt, inga problem där, följde kabeln från laddrelä allt såg riktigt ut.
Låg under instrumentbrädan och letade fel men hittade inget.
vred på tändningen och såg att laddlampan och oljetryckslampan var släckt, nu började jag ana andra fel..
testade blinkers och såg att den inte fungerade då blinkade laddlampan i takt med blinkersen
såg över säkringarna och såg en säkring hade gått, bytte den och vred på tändningen, laddlampa och oljelampan lyste som de skulle och slocknade när bilen startade
testade blinkers vänster gick ok, höger då small säkringen och laddlampan tändes.
Gick bak och skruvade av blinkersglaset allt såg bra ut, stoppade in skallen vid batteriet och glodde och hittade jordflätan mot lampsockeln. vek undan den och bytte säkring
Nu fungerar allt igen, besiktningstid inbokad på lördag morgon så får vi hålla tummarna för att det går bra.

Lite bilder från igår ICQ/ab
http://www1.garaget.org/archive/25/24918/298539/298539-3731144.jpg
http://www1.garaget.org/archive/25/24918/298539/298539-3731149.jpg
http://www1.garaget.org/archive/25/24918/298539/298539-3731146.jpg

Blir kanske en tvätt och polering ikväll, den är lite skitig och tråkig i lacken nu efter vinteravställningen.

73

Kul att du är på rull igen, gillar den bay starkt väldigt snyggt sänkt utan att vara söndersågad och okörbar. Hur är den sänkt fram?

Lycka till med besiktningen!

/foppa

74 Senaste redigerad av utbys (2016-06-30 13:11:57)

Foppa13 skrev:

Kul att du är på rull igen, gillar den bay starkt väldigt snyggt sänkt utan att vara söndersågad och okörbar. Hur är den sänkt fram?

Lycka till med besiktningen!

/foppa

Avsmalnad framvagn med dubbla sänksatser och wagenwest dropspindlar som sänker 2,5", sedan med Empi coilovers istället för stötdämpare så är bussen som vilken bil som helst att köra. Sänksatserna står på mitten dvs inga kulbultar i bott och Empi coiloversen är väl ställd på halva skalan på hårdheten. Får in handflatan och lite till mellan däck och hjulhus fram med två storvuxna och det slår inte igenom. Bak är den sänkt med frankesvärd och empi coilovers även där. Inget notchat och allt är återställningsbart då jag har sparat originalframvagn, svärd osv.

75

Ja riktigt fin Bay ! Lycka till med besiktningen ! ICQ/ab

easos jovisst.. men kalla mig gärna Andy ICQ/ab