Jag har i ett antal år nu försökt få till bromsarna bak på min splitpickup som har en bakvagn från en 1300S, dvs självjusterande bromsar, och trummor av 1500S-modell, men det tycks vara lögn i helvete att få till det bra. Efter ganska idoga försök att få till det blev det ändå nedslag på besiktningen. Det KAN bero på läckande packboxar och att växellådsolja smörjer upp bromsbanden på ena sidan, jag har ännu inte haft möjlighet att undersöka det. Dock syns inget på utsidan av bromsen, så jag vet inte om det är så. Även det felet har jag haft stora bestyr med att försöka få till, packningar/packboxar är ju såklart bytta till nytt.
Men ponera att man till slut biter i det sura äpplet och köper helt nya bakbromsar för att bygga om till manuellt vad behöver man då? Vilken är den kompletta listan? Jag har kommit fram till följande, men har jag missat något? (Försökte hitta en gammal tråd jag vet jag sett men hittar den inte nu)
Sköldar
Hjulcylindrar
Monteringssats
Bromsjusteringsmuttrar och skruvar,
Handbromsstag (dvs det som går mellan backarna)
Gummipluggar till sköldarna
Men är det något mer jag glömt eller är jag hemma på detta? Jag förutsätter att själva backarna är fräscha nog att användas igen.
Eller finns det något patentknep för att få till det självjusterande bromsarna bra?