1

Jag har i ett antal år nu försökt få till bromsarna bak på min splitpickup som har en bakvagn från en 1300S, dvs självjusterande bromsar, och trummor av 1500S-modell, men det tycks vara lögn i helvete att få till det bra. Efter ganska idoga försök att få till det blev det ändå nedslag på besiktningen. Det KAN bero på läckande packboxar och att växellådsolja smörjer upp bromsbanden på ena sidan, jag har ännu inte haft möjlighet att undersöka det. Dock syns inget på utsidan av bromsen, så jag vet inte om det är så. Även det felet har jag haft stora bestyr med att försöka få till, packningar/packboxar är ju såklart bytta till nytt.

Men ponera att man till slut biter i det sura äpplet och köper helt nya bakbromsar för att bygga om till manuellt vad behöver man då? Vilken är den kompletta listan? Jag har kommit fram till följande, men har jag missat något? (Försökte hitta en gammal tråd jag vet jag sett men hittar den inte nu)

Sköldar
Hjulcylindrar
Monteringssats
Bromsjusteringsmuttrar och skruvar,
Handbromsstag (dvs det som går mellan backarna)
Gummipluggar till sköldarna

Men är det något mer jag glömt eller är jag hemma på detta? Jag förutsätter att själva backarna är fräscha nog att användas igen.

Eller finns det något patentknep för att få till det självjusterande bromsarna bra?

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

2

Jag har liknande problem. Mina bromsar saknar justerarmen och eftersom jag har 4-bult kan jag justera genom ett av hjulbultshålen, men skulle vilja ha en riktig lösning.

Jag hittade din gamla tråd: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2606

3

Ingen himpa himpa teknik som vädjar till människans lättja kan slå en fungerande kritiskt tänkande mänsklig hjärna. Mannen som kom på flytande bromsok skulle ha avrättats på plats innan han kunde sälja den befängda iden till alla snåla biltillverkare. Självjusterande bakbromsar funkar kanske en kvart i labmiljö men någon skulle ha berättat för idioten att folk tar ut sina bilar i snö och slask och till och med på saltade vägar. Varför tog man bort smörjnippeln på styrleder? Enkelt, man fick en ny inkomstkälla. Med lite kunnande kan man borra in en smörjnippel och aldrig mer byta styr och hjulleder men man sabbar bilbyggarnas ekonomi. Oavsett vad människor tror idag så är den mänskliga hjärnan långt mer avancerad än en dator. Kom ihåg att människan uppfann datorn inte tvärtom. Tilltron till avancerad elektronisk teknik är idag ett större problem än någonsin. Tänk er en bil utan några mekaniska styrdelar och montera istället in Windows operativsystem som reagerar på dina rörelser. Kanske ett bra sätt att få folk att dra ner farten när displayen säger bilen kan inte hitta styrenheten för bromsarna,var snäll och stanna och reboot.

4

Ahh pinsamt att inte hitta sin egen tråd när det nästan var samma trådrubrik till och med! ICQ/ad

Kanske räcker det med att försöka sig på att helt enkelt justera den sida som tar dåligt? Problemet är bara att veta om man fått till det när man inte har någon bromsprovare att köra på, man märker ju inte så mycket på bakbromsarna menar jag. Det vore himla gött att slippa riva allt igen. Någon som vet om man (mot ersättning) kan få möjlighet till att använda en bromsprovare bara för att se värdena utan att för den saken skull behöva gå igenom en hel besiktning? Någon som prövat att fråga en besiktningsstation om att bara få använda bromsprovaren?

Hans: Jag om någon är helt beredd på att hålla med om att det här var som att uppfinna mörkret ännu en gång till. Tittar man på mekanismen med trumman av verkar det hela smått befängt att tro att det ska funka i ur och skur. Vissa delar är så tunna att man direkt inser problem med att stå pall för kärvande gängor tex. Å andra sidan verkar det inte spela någon roll hur bra eller dålig en automatisk lösning är, för idag är man som bilägare helt ointresserad av allt vad service och underhåll heter. Vi kommer nog att få se fler automatiska lösningar och mer avancerad programvara framöver.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't