1

Så, denna fördelare börjar på att bli allt vanligare i våra kretsar, jag har själv en 123 tune och kan således bara referera till den, inkopplingen av fördelaren är enkel, en + kabelel "röd" till tändningen, jag har tagit min på tändspolen, blå till jord och den svarta till minus på tändspolen, den ska dock inte anslutas förens man justerat in fördelaren mot tdc på ettans cylinder, det gör man att hålla rotorn moturs och vrida fördelaren medurs tills den gröna lampan täns nere i fördelaren, detta är ett ca, jag justerar den med stroblampa till 7,5 grader på minst 800 varv då jag har lagt min förtändning på 7,5grader från 800 varv, jag har lagt en förtändning på 4grader upp till 700 varv för att underlätta starten av motorn  man kan programera fördelaren utan att ha den inkoplad då den får spänning via usb kabeln på tune modellen, huruvida blåtands modellen fungerar vet jag inte. Vad det gäller vakuumförställning måste man mäta undertrycket man har, jag har en anslutning i varje insugningsrör då jag kör dubbla IDF 48or, kör man dubbla förgasare ska man mäta vakuum i alla rören anser jag, sen hur man gör det är upp till var och en, jag ska visa med en bild hur jag har gjort sen, jag har mätt mitt vakuum med en digital manometer men man ser det i datorn med när man har dashboard uppe i datorn när man kör, jag e dock lite petig när det gäller tryck "yrkesskada" så jag mater gärna med en extern mätare, jag hoppas att det här kan bli en bra tråd och jag delar gärna med mig av mina tändkurvor och hjälper gärna till med tips om denna superba färdelare.

Anders

2

Och där ökade suget än mer efter en 123... balls...
Att ha ökad förställning för att underlätta start är ju en helt fantastisk grej egentligen.

3 Senaste redigerad av nisslars (2016-06-25 17:13:38)

Jag fick hem min 123 ignition bluetooth och märkte att jag inte läst det finstilta. Idag går den bara att köra med iPhone eller annan Apple-produkt. Enligt tillverkaren skall Android-funktion komma i slutet av detta år så jag är tvungen att sälja min själ till Apple och köpa en iPhone så jag kan börja testa. Nästa år kan jag använda riktiga grejor och dumpa iPhonen i samma sjö som Palmevapnet.

Rainy 1200 -60
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73
Fodervärd VWHK:s buss

4

Du kommer aldrig byta tillbaka till android skrotet när du blivit frälst av apple ICQ/ad

Anders

5

Så här har jag gjort mina anslutningar i insugen, samt på fördelaren, 4mm pneumatikslang med snabbkopplingar, mot fördelaren borrade jag upp t korset och limmade det.

http://i1260.photobucket.com/albums/ii566/Atrox73/938A7FCA-6394-4F29-B043-376FB03556FC.jpg

http://i1260.photobucket.com/albums/ii566/Atrox73/DE1505AD-C46B-43B3-B942-EC5776A29A04.jpg

Anders

6

Kanske vore bra med några bra länkar. Tycker det verkar lite halvknepigt att hitta rätt

Delägare till Bubben - a work in motion, eller något föreställande en calwannabe med 1500 motor

7

FlashTec skrev:

Kanske vore bra med några bra länkar. Tycker det verkar lite halvknepigt att hitta rätt

Vad vill du ha för länkar? Vart man handlar den eller hur man programerar?

Anders

8

Lite nyfiken på om du testat att ta vakum från förgasarna  (alltså från ett bifintligt vakumuttag på en förgasare) och testade om det funkade eller om  du borrade för alla fyra direkt?  Fördel/nackdel?

9

Jag borrade alla fyra direkt, fördelen är att man får en jämnare vakuumsignal det är ju ingen svår operation att göra det.

Anders

10 Senaste redigerad av GB63VW62 (2016-07-03 00:33:27)

Atrox skrev:

Så, denna fördelare börjar på att bli allt vanligare i våra kretsar, jag har själv en 123 tune och kan således bara referera till den, inkopplingen av fördelaren är enkel, en + kabelel "röd" till tändningen, jag har tagit min på tändspolen, blå till jord och den svarta till minus på tändspolen, den ska dock inte anslutas förens man justerat in fördelaren mot tdc på ettans cylinder, det gör man att hålla rotorn moturs och vrida fördelaren medurs tills den gröna lampan täns nere i fördelaren, detta är ett ca, jag justerar den med stroblampa till 7,5 grader på minst 800 varv då jag har lagt min förtändning på 7,5grader från 800 varv, jag har lagt en förtändning på 4grader upp till 700 varv för att underlätta starten av motorn  man kan programera fördelaren utan att ha den inkoplad då den får spänning via usb kabeln på tune modellen, huruvida blåtands modellen fungerar vet jag inte. Vad det gäller vakuumförställning måste man mäta undertrycket man har, jag har en anslutning i varje insugningsrör då jag kör dubbla IDF 48or, kör man dubbla förgasare ska man mäta vakuum i alla rören anser jag, sen hur man gör det är upp till var och en, jag ska visa med en bild hur jag har gjort sen, jag har mätt mitt vakuum med en digital manometer men man ser det i datorn med när man har dashboard uppe i datorn när man kör, jag e dock lite petig när det gäller tryck "yrkesskada" så jag mater gärna med en extern mätare, jag hoppas att det här kan bli en bra tråd och jag delar gärna med mig av mina tändkurvor och hjälper gärna till med tips om denna superba färdelare.

Anders

Toppen att du fixade en tråd om dessa fördelare!
Jag har en 123 ignition med vacum som inte är programerbar och funderar på om jag kan använda vacumfunktionen på den. Kör 009 kurva på den nu men det vore bra om jag skulle kunna använda någon av de kurvor som finns förprogrammerade i fördelaren. Kanske inte på den motor som sitter i nu men så småning om på den nya 1776an som snart är klar.
Yrkesskadad säger du! Ventilation?
Har en Swema på jobbet som jag funderar på att mäta med för att ta reda på hur vacumsignalen ser ut på en orginal kontra dubbel förgasar uppsättning. Men vad jag har förstått så är det fler faktorer som påverkar som tex kam. Är väl som vanligt ju mer man lär sig desto mindre kan man ICQ/ag

Den här har jag! http://www.123ignition.se/pdf/123VW.pdf

/Göran

Bubbla -62

11

Jag jobbar med ventiler, avstängningsventiler, reglerventiler, säkerhetsventiler, med systemtryck från undertryck till ca 350 barg, med madia som vatten, gas och ånga, nog om detta, den fördelaren du har har jag inte så mycket koll på men PPRMicke förespråkar kurva b/2, att ha tune varianten gör att man kan programera den vakuumförställda tändningen efter det undertrycket som den kombon man har med kam, toppar, insug och förgasare ger, jag skulle vilja säga att 30-31 graders förtändning är max vad vi ska åka med, sen blir det bara värme, jag kör just nu en kurva som går från 800 varv till 3500 varv 25 grader sen har jag 6 grader i vakuum förställning vid 0,25 bar undertryck som går in från 1200 varv, jag håller fortfarande på att prova min kurva och ändra på den tills jag är nöjd.

Anders

12

Menar du kurva B eller 2?
Kanske ska prova att köra med vakumkurva på motorn som sitter i bilen, en 1500 med Weber 32/36 finns ju en anslutning för vakum på fuggen! Default/hmm

Bubbla -62

13

Hm.... Verkar ju smutt Default/hmm
https://www.123ignitionshop.com/gb/tune … tooth.html

Bubbla -62

14

Kurva b har han pratat om.

Anders

15

Atrox skrev:

Kurva b har han pratat om.

Anders

Ok, tack! Får kika lite på den.

Bubbla -62

16

Atrox skrev:
FlashTec skrev:

Kanske vore bra med några bra länkar. Tycker det verkar lite halvknepigt att hitta rätt

Vad vill du ha för länkar? Vart man handlar den eller hur man programerar?

Anders

Såg det lite sent men GB63VW62 löste det jag va ute efter, hade hittat sidan innan men kunde inte hitta den igen  ICQ/ab

Delägare till Bubben - a work in motion, eller något föreställande en calwannabe med 1500 motor

17 Senaste redigerad av nisslars (2016-07-14 19:44:05)

Nu har jag äntligen fått tag i en gammal iphone så jag kunde installera mitt 123ignition Bluetooth.

http://i1208.photobucket.com/albums/cc375/nisslars/20160714_203422_zpsxcnxgcs5.jpg

Väldigt enkelt att koppla in, men jag gjorde det lite för enkelt för mig och bara flyttade över det gamla fördelarlocket med kablarna kvar. När jag skulle provstarta gick det inte alls utan jag tömde ljuddämparen på gammalt sot. Den nya fördelaren skall på min AS-motor ha kablarna ett hack fram för att hamna rätt. Bara att flytta om sen fungerade det perfekt.

http://i1208.photobucket.com/albums/cc375/nisslars/20160714_184543_zpstoyazciw.jpg

Kurvan jag kör är den som fanns i manualen så nu är det dags att börja provköra och läsa på hur jag ska ändra parametrarna.

Rainy 1200 -60
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73
Fodervärd VWHK:s buss

18

nisslars skrev:

Nu har jag äntligen fått tag i en gammal iphone så jag kunde installera mitt 123ignition Bluetooth.

http://i1208.photobucket.com/albums/cc375/nisslars/20160714_203422_zpsxcnxgcs5.jpg

Väldigt enkelt att koppla in, men jag gjorde det lite för enkelt för mig och bara flyttade över det gamla fördelarlocket med kablarna kvar. När jag skulle provstarta gick det inte alls utan jag tömde ljuddämparen på gammalt sot. Den nya fördelaren skall på min AS-motor ha kablarna ett hack fram för att hamna rätt. Bara att flytta om sen fungerade det perfekt.

http://i1208.photobucket.com/albums/cc375/nisslars/20160714_184543_zpstoyazciw.jpg

Kurvan jag kör är den som fanns i manualen så nu är det dags att börja provköra och läsa på hur jag ska ändra parametrarna.

Spännande! Ser fram mot en utvärdering. Skönt att det löste sig med luren!

Bubbla -62

19

Det är bara att skänga upp frågor om det är några frågetecken.

Anders

20

http://www.cbperformance.com/product-p/2016.htm
Åker till ca nästa vecka .Passerar cb o tänkte mig en sån här.
Vad tycker ni?

21

hasse skrev:

http://www.cbperformance.com/product-p/2016.htm
Åker till ca nästa vecka .Passerar cb o tänkte mig en sån här.
Vad tycker ni?

Den verkar ju spännande! Köp och utvärdera här sedan. Prisvärt kit ICQ/ab

Bubbla -62

22

Jag börjar bli sugen på en 123 fördelare.
Kan ju vara kul att lära sig mer om tändning och kurvor ICQ/ab och nån utveckling måste ju till varje vinter  ICQ/ag

Vilken rekommenderas, det med blåtand är intressant, så man kan se tändning och grejor i realtid.

Vaccumförställning, behövs det på en så avancerad fördelare? Eller går det att ställa in rätt förställning utan vaccum?
Jag har inte mycket erfarenhet av vaccum och dubbla förgasare, kör Bosch 009 på en bil och scat/mallory fördelare på den andra.

Tankar och tips?

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

23

Vacumet är i normal fallet till att spara bränsle när man kör i jämn fart, typ 70-90km, på plan mark.
När man kommer upp i sjuttio så kan man släppa på gasen , vilket  gör att blandningen blir magrare.
och magrare blandning brinner långsammare, därför använder man vacumet till att öka på förtändningen lite.

Kör man en hobby bil så gär inte bränsle besparingen mycket nytta på de få mil man kör.

Så skippa vacumklockan

"ljushuvud"

24

Köp med vaccum.... Jag kör min 123 på en std. dp1600. Den går inge vidare om jag inte kör med vaccum...  Förgasarn är bestyckad för att köras med vaccum.
Du måste ju inte använda vaccumet. Men det skadar ju inte att ha och testa sig fram till bästa kurvorna!

---  java grün bubbla -66  ---
---  ulmen grün buss -71  ---

25

En 123 ing  fördelare har ingen vanlig   vakuum klocka 
Det är en Map sensor  som styr Vakuumet  som en insprutning 
När man trampar fult  och vakuum pulsen försvinner kompenserar den med högre tändning för att slippa flat spots
Vissa trimmare här i landet borrar in en nippel i insuget när man kör med Weber IDA 
När dom har gjort det  så har man fått mer HK på mellan registret  och mer körbarhet även med vassa kamar
Det finns tre olika  en utan vakuum  en som är förprogramerad med vakum ( den funkar till 90 % av användarna ) sen en som man kan programera  med vakuum Som man behöver köra på rullande landsväg  för det skall bli bra ( tyvärr är det ofta som man köper den för man tycker det är fränt men det kräver mycket  kundskap av användaren  och man behöver ha en bredbands lambda  och en lådan munstycke för att det skall bra
// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke