Hej alla igen!
Då fortsätter följetången med mitt kära MV problem.
Fick en ny fin fördelare idag. Monterade på den och hoppades att Hall-givar-problemet skulle bli löst. Men så blev inte fallet. Motorn ville absolut inte starta ändå. Det är något annat som är fel helt enkelt.
Här finns två fel till som jag inte nämnt tidigare...för jag har tänkt i mitt stilla sinne att det kan väl inte ha att göra med dessa.
Men nu måste jag titta på detta och se om det kan vara något av dessa som trilskas.
Nu tillägger jag alltså ytterligare två problem till den här Multi-fel grytan.
1. Tomgångsventil kontakten!
Bilen vill inte starta alls när kontakten är ikopplad. Det var egentligen här problemet började! Jag märkte att motorn startade utan problem när tomgångsventilen var ur kopplad. Trodde då att tomgåmgsventilen var sönder.
Har därefter läst på flera ställen på nätet att den brukar folk bara koppla bort och inte bry sig om...för att motorn fungerar alldeles utmärkt utan den ändå. Så kontakten har bara fått ligga löst bredvid nu under arbetets gång.
Trodde även att felet låg FRAMFÖR kontakten, när jag insåg att tomgångsventilen var inte sönder ...eller vidare in i luftburken och i dosan som sitter uppe på luftburken eller ännu längre fram. Nu har jag upptäckt att problemet ligger FÖRE kontakten , eftersom att när folk beskrivit att dom kopplat bort tomgångsventilen, så har dom sagt att dom "loopat" strömmen och allting har fungerat bra....alltså så här...se bilden: Men varje gång jag kopplar sladden så här ....så stannar motorn direkt!!?? Så elfelet här måste då förslagsvis ligga före kontakten, tänker jag.
Kablarna ser hela och fina ut så kabelbrott är det inte. Inte på dom synliga kablarna i allafall...kanske längre in i kabelhärv -systemet. Alltså...kortslutning någonstans.
2. Ibland....och bara ibland är det så här åxxå att när jag slår till tändningen...så stannar inte bensinpumpen utan den fortsätter bara att gå, konstant, med en pulserande rytm. Det är precis som att reläet försöker slå av bensinpumpen med en sekunds mellanrum ...och inte lyckas med detta....och motorn startar givetvis inte då heller.
OK då har jag berättat lite mer och jag har naturligtvis ingen aning så jag är beroende av alla era ideér, gissningar och erfarenher.
I sådana här lägen så är det minsann lätt att tröttna och vilja slänga in handduken och sälja bilen eller göra en motorkonvertering till någon mer tillförlitlig, modernare och okänslig motor.
Tänker att man skulle nog lätt skulle kunna göra en egen special avdelning i Forumet för bara MV motorproblem. Den hade förmodligen blivit väldigt välbesökt, tror jag.
Hoppas att alla ni andra har rull på era t3:or
Hej svejs sålänge!
Post's attachments
8888.JPG 71.94 kb, 265 downloads since 2016-06-09
VW T3 Caravelle GL Multivan 1989 ~ MV ~Stora panorama luckan~2diffar
VW T3 DH Syncro MV~1 diff~ 1991~.
VW T3 Enkelhytt.Volvo B23. ~1990~.
VW T2 Deluxe 2L 1979.