1 Senaste redigerad av AlexanderR (2016-06-17 22:31:22)

Hej alla!

Har ett märkligt ( i min värld ) el fel på min 1989 Caravelle 2.1  MV motor.

Motorn startar och går bra i cirka 10 till 20 minuter och stannar. Därefter vill den inte starta alls igen. Det visar sig då att det inte kommer någon gnista från tändspolen, av nån anledning.

Har bytt tändspole och det är samma problem som uppstår då.

Om jag väntar 24 timmar så är det plötsligt gnista på tändspolen igen..och den startar och stannar likadant igen!?

Trodde ett tag att det var igensatt bränslefilter / slangar...så jag har bytt bränslefilter och sköljde genom tanken två ggr. Bytte den grova slangen från tanken till bränslepumpen. Blåste genom övriga slangar med högtryck....så det kommer fram soppa som det ska till motorn.

Varför fungerar tändspolen bara i början och inte sedan, undrar man?

Nått relä som inte tycker att det skall komma ström till spolen?

Blå temp-givare är bytt!

Lambda sensorn bytt förra året!

Tack på förhand för all hjälp!

Sommar varma hälsningar från Alexander i Skåne.

VW T3 Caravelle GL Multivan 1989 ~ MV ~Stora panorama luckan~2diffar
VW T3 DH Syncro MV~1 diff~ 1991~.
VW T3 Enkelhytt.Volvo B23. ~1990~.
VW T2 Deluxe 2L 1979.

2

Det låter som ett klassiskt elektronikfel. Någon kondensator, spole eller IC-krets har brunnit och då funkar den när den är kall men när den har blivit tillräckligt varm lägger den av. Prova om du kan låna ECU-lådan av någon annan och testköra.

3

Tack för svar Svenne-Duva!

ECU-lådan...hmmmm vilken är det? Å var sitter den? Är det dator lådan som sitter bakom bak sätet?

Har ju en likadan DH med MV motor till så det borde inte vara nått problem bara man kan lära sig vilken ECU,n är.

VW T2 Deluxe 2L 1979.

4

Ja, det är datalådan. ICQ/ab

5 Senaste redigerad av Dalkarl (2016-05-26 09:47:54)

Hade snarlikt fel på min Audi 90 2,3 quattro 1988 för en massa år sedan. Då kunde jag tvinga fram en direktstart genom att dra loss och sätta tillbaka tändmodulen igen.

Kan det vara samma på din motor? Det låter ju som att den tappar ström & blir nollställd /omstartad efter 24 timmar

Tändmodul:
https://www.bildelsbasen.se/img/a/240/a/6ca7a2/path/mnt/newftp/145/bil/lgnr/1113744_1.jpg/vw_golf_1990_t%EF%BF%BD%EF%BF%BDndmodul.jpg

Kanske pratar vi om samma sak här, jag är inte helt påläst på termerna.

// Morgan
------------------------------------------------------------------
1961 soltaksbubbla , 1977 taklucksbay, 1951 Ford Anglia, 1966 Volvo soltaks Duett, 1966 MKP IV

6

Nu provade jag Data-boxen ECU,n från min DH. Tyvärr gjorde det ingen skillnad. Fortfarande ingen gnista från tändspolen!?

Märkligt är att när jag nu sätter tillbaka Data-boxen i DH'n.....så vill inte den starta??? Tändningen slås på, men startmotorn vill inte gå runt???

Ja ja, då får det bli en felsökar tråd till. Så här är det med gamla bilar.

Tur ändå att det finns VW forum. Jag får fundera vidare på problemet.

VW T2 Deluxe 2L 1979.

7

Hej Dalkarl

Det jag kan se på bilden du skickade är en modul som liknar en snarlik modul som sitter uppe på luftburken. Är det den du menar?

VW T2 Deluxe 2L 1979.

8

AlexanderR skrev:

Hej Dalkarl

Det jag kan se på bilden du skickade är en modul som liknar en snarlik modul som sitter uppe på luftburken. Är det den du menar?

jag är helt okunnig om din bildmodell, på min Audi satt den inuti kupén vid fötterna. Men denna bild på en 80-tals buss verkar peka på motorutrymmet vid tändspolen:

http://i231.photobucket.com/albums/ee169/bigherb/VW/DSCN1790640_zps80a4cc2d.jpg

http://i231.photobucket.com/albums/ee169/bigherb/VW/EngineBay2640_zps5765bc34.jpg

hittad bilderna här:
http://forum.club8090.co.uk/viewtopic.p … p;t=131726

// Morgan
------------------------------------------------------------------
1961 soltaksbubbla , 1977 taklucksbay, 1951 Ford Anglia, 1966 Volvo soltaks Duett, 1966 MKP IV

9

Tack för bilderna Morgan men tyvärr så är det inte monterat på min.

Gul bil verkar ha luftkylt med förgasare, tror jag?

Vit bil ser ut som en bil som haft DJ motor, för att ECU'n sitter till vänster i utrymmet bakom baklyktan. Tror att jag har rätt där.

Min har MV motorn och då ser det ut så här.

Så startmodul på denna...de vete katten var den sitter ...om det än finns?

Post's attachments

DSC_0170.JPG, 295.85 kb, 968 x 648
DSC_0170.JPG 295.85 kb, 128 downloads since 2016-05-26 

VW T2 Deluxe 2L 1979.

10

Tändmodul har du inte. På MV är den funktionen integrerad i ECU: n.

Har läst att hallgivaren kan om den blir dålig lägga av när den blir varm. Alltså när motorn gått ett tag. Då får inte ECU: n signal att motorn snurrar ochh ingen ingen gnista ges. Hallgivarenhet finns inte att köpa lös till MV utan man måste köpa hela fördelaren för några tusenlappar. Eller som jag gjorde köpa fem stycken lösa hallgivare från kina som man byta ut själv i fördelaren (nita fast i plattan och skarva kablarna(löda)) för 300:-.Bra att ha sådana billiga vitala delar på reserv till dessa "sudden death"-motorer. Man bör även kunna ta en från en DJ eller Golf och byta på samma sätt.

Du kan läsa in dig på lite felsökning här: http://www.thesamba.com/vw/forum/viewto … gine+start

Den här behöver du också: http://www.cabby-info.com/Files/Digifan … Manual.pdf

MATS

11

Tack Zündfolge!

Detta verkar ju vara det som är problemet.

Har hittat en säljare i Australien som säljer nya hall-sensorer!
http://www.ebay.co.uk/itm/New-OEM-QUALI … _qMpmb0Nww

Även en video som visar hur man byter en sådan! https://www.youtube.com/watch?v=KWUSlEvzngs

Så nu vet jag vilket som blir nästa steg.

Tack än en gång!

VW T2 Deluxe 2L 1979.

12

Blir tändspolen varm?

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

13

Hej Mogge!

Har provat med annan tändspole och det blir samma resultat.

VW T2 Deluxe 2L 1979.

14

http://www.ebay.de/itm/VW-Bus-T3-Repara … SwnGJWTJbx

http://www.ebay.de/itm/VW-Bus-Bulli-T3- … XQuTNTOs6d

Finns i Tyskland, samma halgivare sitter på golf 2 med 1.8 motor.

15

Hallgivarna på Ebay och MV-motorn bör vara lika. För 5V spänning och funktionsmässigt. Däremot sitter de fast på kontakten och hamnar då på andra sidan av fördelaren mot original. Eftersom rotorn med plåtvingarna är symmetrisk så bör inte detta vara något problem heller. Bara avståndet till rotorns diameter stämmer. De står ju att de ska passa MV men Just Campers säljer 112-motorns enhet även till MV. Inte rätt alls om man inte flyttar över själva hallgivaren och skrotar resten men det förstår de inte själva.
Glömde länken till Kinagrejerna:
http://www.aliexpress.com/item/FREE-SHI … 4.2.JJ06jb

16

Så här ser grejerna ut på MV.

Post's attachments

IMG_5791 (1).JPG, 532.23 kb, 1632 x 1224
IMG_5791 (1).JPG 532.23 kb, 67 downloads since 2016-05-31 

17

Tack för alla inputs och tips!

Tack för kompletterande bilder Zündfolge!

Jag har nu beställt en helt ny fördelare för 1200:- från eBay! Tack för länkarna Dominique!

Ska bli intressant och se resultatet när den kommer.

Ha de gott i värmen sålänge så hör jag av mig å berättar hur det gått!

VW T2 Deluxe 2L 1979.

18 Senaste redigerad av AlexanderR (2016-06-09 19:04:37)

Hej alla igen!

Då fortsätter följetången med mitt kära MV problem.

Fick en ny fin fördelare idag. Monterade på den och hoppades att Hall-givar-problemet skulle bli löst. Men så blev inte fallet. Motorn ville absolut inte starta ändå. Det är något annat som är fel helt enkelt.

Här finns två fel till som jag inte nämnt tidigare...för jag har tänkt i mitt stilla sinne att det kan väl inte ha att göra med dessa.

Men nu måste jag titta på detta och se om det kan vara något av dessa som trilskas.

Nu tillägger jag alltså ytterligare två problem till den här Multi-fel grytan.

1. Tomgångsventil kontakten!

Bilen vill inte starta alls när kontakten är ikopplad. Det var egentligen här problemet började! Jag märkte att motorn startade utan problem när tomgångsventilen var ur kopplad. Trodde då att tomgåmgsventilen var sönder.
Har därefter läst på flera ställen på nätet att den brukar folk bara koppla bort och inte bry sig om...för att motorn fungerar alldeles utmärkt utan den ändå. Så kontakten har bara fått ligga löst bredvid nu under arbetets gång.
Trodde även att felet låg FRAMFÖR kontakten, när jag insåg att tomgångsventilen var inte sönder ...eller vidare in i luftburken och i dosan som sitter uppe på luftburken eller ännu längre fram. Nu har jag upptäckt att problemet ligger FÖRE kontakten , eftersom att när folk beskrivit att dom kopplat bort tomgångsventilen, så har dom sagt att dom "loopat" strömmen och allting har fungerat bra....alltså så här...se bilden: Men varje gång jag kopplar sladden så här ....så stannar motorn direkt!!?? Så elfelet här måste då förslagsvis ligga före kontakten, tänker jag.
Kablarna ser hela och fina ut så kabelbrott är det inte. Inte på dom synliga kablarna i allafall...kanske längre in i kabelhärv -systemet. Alltså...kortslutning någonstans.

2. Ibland....och bara ibland är det så här åxxå att när jag slår till tändningen...så stannar inte bensinpumpen utan den fortsätter bara att gå, konstant, med en pulserande rytm. Det är precis som att reläet försöker slå av bensinpumpen med en sekunds mellanrum ...och inte lyckas med detta....och motorn startar givetvis inte då heller.

OK då har jag berättat lite mer och jag har naturligtvis ingen aning så jag är beroende av alla era ideér, gissningar och erfarenher.

I sådana här lägen så är det minsann lätt att tröttna och vilja slänga in handduken och sälja bilen eller göra en motorkonvertering till någon mer tillförlitlig, modernare och okänslig motor.

Tänker att man skulle nog lätt skulle kunna göra en egen special avdelning i Forumet för bara MV motorproblem. Den hade förmodligen blivit väldigt välbesökt, tror jag.

Hoppas att alla ni andra har rull på era t3:or

Hej svejs sålänge!

Post's attachments

8888.JPG, 71.94 kb, 388 x 260
8888.JPG 71.94 kb, 76 downloads since 2016-06-09 

VW T2 Deluxe 2L 1979.

19

Hej, trasig databox eller kabelbrott.

Koppla loss allt särskilt databoxen och börja mäta alla kablar i härvan i motorutrymmet från databoxen, kolla igen alla jordpunkter kontakter och relä.

Jag har haft trasiga databoxar, fördelare och mycket kabelbrott på dom bilar som haft MV motor, inga liknande bekymmer med DJ motorn.

Det går konvertera till DJ motorstyrning men då ska du ha en donatorbil att plocka från.

20

Jag provade med att byta databoxen från min DH som åxxå har MV motorn. Det gjorde ingen skillnad på Multibussen.

Tyvärr så blev resultatet än värre eftersom när jag satte tillbaka databoxen i DH.n så vill inte den starta längre??? Tändningen slås till, men startmotorn går inte runt.

Den har alltid varit pålitlig och startat fint. Så nu känns det som att man sjunker längre å längre ner i det djupa mörka MV hålet.

Det positiva i detta är att jag faktiskt har en donatorbil med en utbytes DJ motor som bara gått några tusen mil. Det lutar nu ännu mer åt att byta till den motorn istället.

VW T2 Deluxe 2L 1979.

21

AlexanderR skrev:

Jag provade med att byta databoxen från min DH som åxxå har MV motorn. Det gjorde ingen skillnad på Multibussen.

Tyvärr så blev resultatet än värre eftersom när jag satte tillbaka databoxen i DH.n så vill inte den starta längre??? Tändningen slås till, men startmotorn går inte runt.

Den har alltid varit pålitlig och startat fint. Så nu känns det som att man sjunker längre å längre ner i det djupa mörka MV hålet.

Det positiva i detta är att jag faktiskt har en donatorbil med en utbytes DJ motor som bara gått några tusen mil. Det lutar nu ännu mer åt att byta till den motorn istället.

Om båda boxarna har lagt av efter att ha suttit i bussen så luktar det som att du har kortis någonstans på det lilla kablage som finns och att det har bränt sänder nåt i ECU-lådan. Förhoppningsvis bara en säkring eller något lättlagat, men jag skulle definitivt felsöka kablarna.

22

Tack Svenne-Duva och Dominique för tipsen!

Känns som om att det är kabeln till kontakten till tomgångsventilen eftersom den stänger av motorn när den kopplas in. Kabeln ser hel och fin ut i motorrummet...så då måste jag in i den tjocka kabelstammen och riva för att se om det har bränt där någonstans.

VW T2 Deluxe 2L 1979.

23

Kabelhärvan på torpedväggen, kolla där hade jag avbrott på två bilar.

Mät ändå upp alla kablar.

Databox finns på ebay, någon av skrotsamlarna här på forumet borde ha en till salu.

24 Senaste redigerad av AlexanderR (2016-06-15 14:02:23)

Tack Dominique!

Kollade den här kontakten! Den har verkligen sett sina bästa dagar. Blå kabel in i kontakt...över till Brun kabel, som går......? Nån som vet?

Post's attachments

DSC_0185.JPG, 88.19 kb, 388 x 260
DSC_0185.JPG 88.19 kb, 72 downloads since 2016-06-15 

DSC_0186.JPG, 65.5 kb, 388 x 260
DSC_0186.JPG 65.5 kb, 87 downloads since 2016-06-15 

VW T2 Deluxe 2L 1979.

25

Jag säger det igen:
http://www.cabby-info.com/Files/Digifan … Manual.pdf