26

Men du har inte extrakylaren inne i motorrummet?

Anders

27

Jo, som det är ju hänger den bara till vänster om motorn, i fartvindens flöde.

28

Ja men den är väl på utsidan eller vad man ska säga om motorrummet, inte på ovansidan under luckan

Anders

29

Nej, den är i motorrummet än så länge. Ska flytta den...

Helsyntet 10/30 nånstans, hur låter det?

30

Den måste ut, mineral 10-40 gärna kendal liquide titanium, min AD Handlare tog hem en kartong med 12 flaskor för 78:- flaskan

Anders

31

Jo det gör nog en hel del skillnad, jag testmontera den där förra året och den gjorde jobbet bra, så jag lät den sitta där, men visst, ut borde den

32

Har nu läst din motortråd, du skulle kanske be killen med Mustangen om skjuts igen  ICQ/ag

Det blir många råd och funderingar på vägen, din motor verkar varit med om en del, ny olja och filter försämrar ju inte läget. Att börja med helsyntet kan ha sina risker eller inte, döm själv men att oljeläckage kan uppstå med olja av hög kvalité är en beprövad sanning.
https://absolutman.wordpress.com/2011/1 … r-om-olja/

Med tanke på dina erfarenheter och alla svar i tråden kan du snart göra en lathund för felsökning av hög oljetemp i How-to forumet  ICQ/ab

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

33

Det mesta står nog där i motortråden.

Olja kör jag sällan länge på, den som är i nu har gått 20 mil max. Denna gång blev det inget filterbyte men till nästa byte. Nu kör jag biltema mineralolja och mahle filter, förra året körde jag helsyntet. Det är nya packningar i hela motorn iår igen så det är inget gammalt igenbeckat som man råkar lösa upp med helsyntet.

Han med mustangen ska inte söderut denna sommar, tråkigt nog.

34

Bubbalobill skrev:

En lambda är på inköpslistan så snart ekonomin tillåter. Oljetrycksmätare har legat högt upp på inköpslistan i många år men aldrig riktigt kommit därifrån.

Det är en biltemafläkt på extra kylaren nu. Jag tänkte att jag skulle ta hål till vänster om motorn och ha kylaren där och fläkten blåser utåt/nedåt.

Jag hade förresten termometer i motorrummet idag, den kom upp till 52 grader.

Jag skulle montera dit en fläkt så det kom in mera luft i motorutrymet  efter som tempen ligger på 52 grader  Det är lite svårt att ta bort värmen
Sen skulle jag montera dit oljekylet  där som det är fart vind
Bild på hur jag löste kylar montaget  (har cirka 80 g c efter 10mils körning på motorväg )
http://i1199.photobucket.com/albums/aa476/PPRMICKE/66an/WP_20150327_003.jpg
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

35

Mmm, nu kom jag ihåg mina första funderingar om oljekylare, ovanför växellådan för den inte kan komma i vägen för något och där borde också fartvinden ta sig upp eftersom det går uppåt där, torpedväggen eller vad det kan kallas.
Får se vad jag hittar på.

36

Ett Ps som kan vara värt att tänka på när man monterar dit ett kyl (samma med vatten som oljan)
Om luften är 20 grader när det skall igenom  kylet och kylet är cirka 90-100 g c  så expanderar luften 9 gånger i storlek
Oftas är det så lite utryme efter kylet så  att luften blir blokerad att man tappar kylförmåga  snabelen (doghousen som ett exp)
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

37

Det där en grej jag har missat. Snabeln där slog mig när jag monterade att den var mindre i andra änden, ingen yta jämfört med ytan på kylaren.

38 Senaste redigerad av Waxxarn (2016-06-04 14:39:06)

Ett udda tips kanske, men kolla så spjället som styrs med termostaten så det öppnar som det ska.

39

Den öppnar bra, har varit stelopererad senaste tiden bara för att utesluta sen faktorn.

40

Vill du så kan jag stansa ut luftgälar eller louvers som det heter på engelska. För att styra in luft där den sitter idag? Då innebär det att kapa till en plåt i lämplig storlek för att stansas som sedan svetsas på plats. Alltså lite mäta,stansa,mäta,kapa och slutligen svetsas på plats. Fast ett sådant ingrepp påverkar ju hela utseendet på bussen. Upp till herrn.

Hellre rostig plåt och fel i avloppet än motorfel.

41

Jag läste nånstans om nån som hade hålborrat motorluckan där regskylten satt. Vet ej om det är rätt väg att gå.
Har även sett bilder/filmer från varmare länder där dom kör med öppnabakluckor, typ Egypten.

Rolle, däremot kom jag på igår kväll att jag har glömt bort att fråga dig om takräcket. Har du det tillgängligt, och, får jag låna det?

42

Mina 25 öre:
En snäll 1835:a som är rätt byggd skall inte bli så mycket varmare än en originalare. Mitt tips är att försöka hitta grundorsaken istället för att plåstra med fläktar kylare och annat. PRPMickes råd får därför tummen upp av mig. En sak till: Funkar oljesystemet som det ska, eller har det byggts in oavsiktliga strypningar? Kanske prova att riva bort alla extragrejer och testa som original?

43

Har du en sån där mindre remskiva på?

44

En lite remskiva är lika med +10 grader
Men det troliga är smörjsystemet är felet
Om man tänker efter före  och modiferar smörjsystemet  och tänker på vilken grovlek man har på slangar så kan man få detta i lands problemet
http://i1199.photobucket.com/albums/aa476/PPRMICKE/V__F601.jpeg
Då har den gått i 25 min på tomgång i 25 grader C  sen körts i två mil
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

45

PPRMicke skrev:

En lite remskiva är lika med +10 grader
Men det troliga är smörjsystemet är felet
Om man tänker efter före  och modiferar smörjsystemet  och tänker på vilken grovlek man har på slangar så kan man få detta i lands problemet
http://i1199.photobucket.com/albums/aa476/PPRMICKE/V__F601.jpeg
Då har den gått i 25 min på tomgång i 25 grader C  sen körts i två mil
/// Micke

Fortsätt Micke att utveckla det där med smörjning/dimensioner
på slangar mm

Vad är livet utan en boxermotor

46

Jag är just nu i mantorp med bussen. 115 mil senare och bussen går kanon. Oljetemplampan tändes efter ca 10 mil lite snabbt men inte mer. Visserligen gick det mellan 65 och 80 km/h hela vägen men det känns bra. Hemvägen brukar bli mer bråttom än hitvägen, så vi får se vad som händer.
Köpte nya tätningar till tändstiften och en ny motorrumstätning på marknaden så det ska vara tätt  framöver.

Att hitta orsaken är ju såklart bäst, men extra kylaren får vara där så länge.

47

Just det... nej jag hade allra helst kört med en större remskivan än en mindre

48

Men prova att byta till en större remskiva då.

49

Busaberg skrev:

Men prova att byta till en större remskiva då.

Köpa mindre går ju. Men finns det ens nån som säljer större än original?
Sen är det ju en det klurigheter ned det. Ryms den? Kommer fläkten att varva för mycket på högvarv eller kyla för mycket på tomgång?

Större än original skulle jag nog hålla mig ifrån. Bättre hitta lösningen nån annan stans.

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

50

Mer långskott eftersom du relativt nyligen haft ur motorn, men har du kikat att fläkten inte är igensatt med något (motorrumsisolering, gammal kvarglömd trasa från oljecheck eller annat skrufs den sugit åt sig)?