1

I garaget har jag en del prylar som går på 12V som jag snabbt och enkelt vill kunna koppla in utan att riskera förväxla plus och minus. Jag har testar med kontakten nedan, men den är svår att montera och känns väldigt sladdrig.

Cigarettändaruttag och motsvarande kontakt känns för stort och klumpigt.

Någon som vet någon annan kontakt jag kan använda som är lite mer gedigen?

http://www.hobbex.se/bilder/artiklar/zoom/119526_1.jpg

2

Åk till lantmännen maskin. Det finns en uppsjö varianter för traktorer..

3

Har inte provat de själv men biltema har ju börjat sälja ett gäng, kolla tex, 44152, sen komplettera med stift osv..

Dalmas (Gustafs) som bor i Tullinge.
Bilar: Westfalia 1974, Dubbelhyttspickup 1978, Golf 1983, 911 1971
Insta: Rm_engrg

4

Finns många olika bra kontaker inom RC-världen

http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor … pters.html

// Morgan
------------------------------------------------------------------
1961 soltaksbubbla , 1977 taklucksbay, 1951 Ford Anglia, 1966 Volvo soltaks Duett, 1966 MKP IV

5

Hitta en gammal dator och använd kontakterna för de gamla hårddiskar/DVD.. dvs inte SATA utan till IDE prylar

6

finns ju en variant på cigtändarekontakten som är mindre och används tex i båtar (och lastbilar). Kontaktdonsserier från fordonsindustrin kan du säkert hitta en som känns bra, men oftast är det så att de är designade för ett mindre antal kontakteringar och kommer "slitas ut" om du ska koppla ut och in dem hela tiden...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

7

Tack för alla tips!

johan_l skrev:

finns ju en variant på cigtändarekontakten som är mindre och används tex i båtar (och lastbilar). Kontaktdonsserier från fordonsindustrin kan du säkert hitta en som känns bra, men oftast är det så att de är designade för ett mindre antal kontakteringar och kommer "slitas ut" om du ska koppla ut och in dem hela tiden...

Menar du kontakteringar som att få fast kabeln på kontakten eller in- och urkoppling av själva kontakten? Oavsett så är det nog lungt - vore jag så ofta ute i garaget skulle min vagnpark vara av en helt annan status. ICQ/ae

8

in och urkoppling av kontakten... Men som du säger, det funkar säkert om du kontakterar sällan...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)