1

På STCS kom denna sida på tal, https://www.car.info/

http://forum.saabturboclub.com/showthre … ost1401568

Det verkar som det finns lite att göra på luftkylda VW, men kanske går det att tipsa dem om lite om "våra" bilar så sidan blir bättre...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

2

johan_l skrev:

Det verkar som det finns lite att göra på luftkylda VW, men kanske går det att tipsa dem om lite om "våra" bilar så sidan blir bättre...

Tjena!
Vi är här och lyssnar ICQ/ab. Vad är det vi har missat på luftkylda VW?

Vi vill såklart ha så bra data som möjligt på vår site, så experthjälp tar vi mer än gärna emot!

//Jonatan Jarbo
car.info

3

Kul att ni är på tårna med denna tjänsten!  ICQ/ab

Karmann-ghia tycker jag var "bra" uppdelad i första generation och 2st facelifts, men på bubblan tycker jag man kunde kosta på sig några fler generationer. Nu är jag inte expert, men jag hade gärna sett

-1952
1953-1956
1957-1959
1960-1967
1967->

och på 1967-> delat upp det på tre modeller, VW1200, 1302 och 1303.

Vill man bli ännu mer nördig så finns ju med om det tex är soltak i informationen.
Sen hur bra transportstyrelsens uppgifter är vet jag inte...

TheSamba har mycket bra information, tex
http://www.thesamba.com/vw/archives/inf … stype1.php
Vill man nörda till det rejält hämtar man info från chassinummer, krosskör det med thesambas register och så vet man vilket tillverkningsmånad etc också... ICQ/ab

De andra VW modellerna kan jag för lite om för at skriva nåt om här...

Jag slog på mig själv och "mina" 2 VW hamnade på kartan några tvärgator bort, är det postnummer den går på och inte mer exakt än så? Eller är det anonymiserat så inte tjuvar ska kunna sno en viss sorts bil? Hade vart kul om fler i kvarteret kört folka, men så var det tyvärr inte...

4

Jag skummade igenom intressanta kategorier, transporter och ghia.
På bilden av en ghia cab var en Porsche speedster och på en T4 bild var en caddy pickup ICQ/ad
Annars såg det bra ut.

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

5

Varför är Typ 1 inbakat i kategorin Beetle? Det är inte ens samma bil. Kategorin Bus borde rimligen heta Typ 2, var hamnar annars pickup?

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

6

Jag gick in och skulle kika på vad det fanns för ngt kul om min risiga T25:a och hittar den på förstasidan..  ICQ/ag   
Trodde inte car.info skulle vara SÅ specifik

T1 -67   (T1 -66 Såld. ADHD-Kermit har fått ny vårdare..)   T3 Buss -80 - Luftkyld

West Coast BugMeet 
www.bugmeet.se

7

Haha o min bubbla på typ1:orna  Default/lol     Gillar den sidan!

T1 -67   (T1 -66 Såld. ADHD-Kermit har fått ny vårdare..)   T3 Buss -80 - Luftkyld

West Coast BugMeet 
www.bugmeet.se

8

johan_l skrev:

Kul att ni är på tårna med denna tjänsten!  ICQ/ab

Karmann-ghia tycker jag var "bra" uppdelad i första generation och 2st facelifts, men på bubblan tycker jag man kunde kosta på sig några fler generationer. Nu är jag inte expert, men jag hade gärna sett

-1952
1953-1956
1957-1959
1960-1967
1967->

Jag kollar på detta idag! Tack för feedbacken på årtalen där. Jag kan säga att informationen jag utgått från har varit riktigt kass, så jag har haft ångest över hur illa den generationen har sett ut länge. Kul om jag kan få till ändringarna bra.

johan_l skrev:

Vi har denna uppdelningen i dagens läge. Vår design av motorerna är dock inte fulländad riktigt än för att visa detta. 1.2 34hk t.ex. har i dagens läge versionerna: 1200, 1200 L, 1302, 1303 ( och cabb-modellerna för dessa också förutom 1200 L). Så dessa versionerna kommer att vara kvar, dock så visas dem inte utåt som jag vill riktigt än, jag ska snacka med vår front-end kille om detta.

johan_l skrev:

Vill man bli ännu mer nördig så finns ju med om det tex är soltak i informationen.
Sen hur bra transportstyrelsens uppgifter är vet jag inte...

Detta får vi inte från transportstyrelsen tyvärr. Allt gällande "extra utrustning" är något som ligger i egenskapssystemet och inte på modellnivå. Sen förstår jag ifs om detta kan vara en unik grej för bubblorna där det faktiskt spelar en stor roll för serien, eller?

johan_l skrev:

Jag slog på mig själv och "mina" 2 VW hamnade på kartan några tvärgator bort, är det postnummer den går på och inte mer exakt än så? Eller är det anonymiserat så inte tjuvar ska kunna sno en viss sorts bil? Hade vart kul om fler i kvarteret kört folka, men så var det tyvärr inte...

Vi använder postnummer och sätter ut "plupparna" på i ett rutnät i "mitten" av en sådan. Vi vill inte vara exakta när vi sätter ut siffror i kartorna för att göra det mer anonymt. Vi kommer att göra en liten ändring i framtiden för dessa utmarkeringarna så att man får en bättre översikt och lite mer anonymitet.

Hoppas detta svarade på en del frågor. Kommer jobba med VW en hel del idag, börjar med Beetle, så under dagen så kan siffrorna och serien i allmänhet se lite konstig ut tills jag är klar.

//Jonatan Jarbo
car.info

9

lasslo skrev:

Jag skummade igenom intressanta kategorier, transporter och ghia.
På bilden av en ghia cab var en Porsche speedster och på en T4 bild var en caddy pickup ICQ/ad
Annars såg det bra ut.

Ja, av nån dum anledning så står hur många Porsche 356 som helst som "Volkswagen" med ghia-modellnamn i datan vi får från vägverket. Jag går igenom dessa då och då för att flytta dem. Varje ny vi hittar och fotar så kommer det ju in fler.

10

Svwerker skrev:

Varför är Typ 1 inbakat i kategorin Beetle? Det är inte ens samma bil. Kategorin Bus borde rimligen heta Typ 2, var hamnar annars pickup?

Jag har kollat lite närmare på detta. Den frågan är lite dubbel, i efterhand så kallas den ibland för "Beetle" vilket gör den delaktig i själva serien. Men vid närmare koll ska den nog stå som sin egen serie. Vi kommer senare ha tillgång till att sätta "efterföljare" och "föregångare" för att se hur ett märke utvecklas genom åren. Audi 80 --> Audi A4 osv. Vi kan göra samma koppling mellan Type 1 och Beetle för att göra relevant koppling mellan klassikern och den moderna Beetlen. Låter detta som ett vettig förslag?

11

johan_l skrev:
Vi har denna uppdelningen i dagens läge. Vår design av motorerna är dock inte fulländad riktigt än för att visa detta. 1.2 34hk t.ex. har i dagens läge versionerna: 1200, 1200 L, 1302, 1303 ( och cabb-modellerna för dessa också förutom 1200 L). Så dessa versionerna kommer att vara kvar, dock så visas dem inte utåt som jag vill riktigt än, jag ska snacka med vår front-end kille om detta.

1200, 1302 och 1303 är karossvarianter, inte styrt av motorerna, en 1200 har kvar gammal hjulupphängning, 1302 har bla ny framvagn, mcpherson i fram och dubbelledad bakaxel bak, 1303 är som en 1302 men är bredare, bulligare och har välvd framruta. Jag ska erkänna att jag inte har koll på varför och hur länge de olika modellerna fanns parallellt... Tror dessutom att det fanns nån variant 1300 med automat som hade den nya bakvagnen. Men det är nog lite överkurs...

Som jag förstått så kan en 1302 ha en 1200 motor och en 1302S har tex 1600cc motor och skivbromsar (har jag för mig, är inte säker).

1953 kallas för "Zwitter" och är en rätt unik modell då den är en blandning av de gamla och nya modellerna. Genom att krossköra med thesambas chassinummer skulle ni kunna fånga "exakt" modelltyp och om det tex hade soltak etc (tror jag).

Personligen så tror jag det jag skulle vilja söka på som generationer / modellserier är -1952, -1957, -1966, samt from 1967 1200, 1300, 1302 och 1303. Samt med och utan soltak och med och utan cab.

Om man kan få upp info, så vore det ju extra kul om den "prickade" att en 1953 inom chassinummergränsen för zwitter just visas som zwitter, att den skiljer på bilar som är "ovaler" (tom 1957, men även här finns en chassinummergräns, eftersom man bytte i augusti i samband med sommarsemestern, så har man alltid gjort och gör vad jag vet fortfarande hos VW).

12

Jonatan Jarbo skrev:
Svwerker skrev:

Jag har kollat lite närmare på detta. Den frågan är lite dubbel, i efterhand så kallas den ibland för "Beetle" vilket gör den delaktig i själva serien. Men vid närmare koll ska den nog stå som sin egen serie. Vi kommer senare ha tillgång till att sätta "efterföljare" och "föregångare" för att se hur ett märke utvecklas genom åren. Audi 80 --> Audi A4 osv. Vi kan göra samma koppling mellan Type 1 och Beetle för att göra relevant koppling mellan klassikern och den moderna Beetlen. Låter detta som ett vettig förslag?

I produktion så var ju golf efterföljare till bubblan, scirocco efterföljare till karmann ghian.

En "new beetle" har mer gemensamt med golfen än med bubblan. Tycker nog att det är mer vettigt att hålla isär kategorierna, det är en helt annan bil...

13

Om ni "orkar" så kan ni ju bygga en regel som tittar på dessa sidor:

http://www.thesamba.com/vw/archives/inf … dating.php
för att hitta årsmodell, och modellnumret
http://www.thesamba.com/vw/archives/inf … stype1.php

http://www.thesamba.com/vw/archives/inf … dating.php
http://www.thesamba.com/vw/archives/inf … stype2.php

http://www.thesamba.com/vw/archives/inf … tingkg.php

14

johan_l skrev:

johan_l skrev:

1200, 1302 och 1303 är karossvarianter, inte styrt av motorerna, en 1200 har kvar gammal hjulupphängning, 1302 har bla ny framvagn, mcpherson i fram och dubbelledad bakaxel bak, 1303 är som en 1302 men är bredare, bulligare och har välvd framruta. Jag ska erkänna att jag inte har koll på varför och hur länge de olika modellerna fanns parallellt... Tror dessutom att det fanns nån variant 1300 med automat som hade den nya bakvagnen. Men det är nog lite överkurs...

Aaha, jag förstår.

Jag är inte 100% klar med det hela riktigt än. Men så här ser det ut hittills just nu: https://www.car.info/en-se/volkswagen/type-1-9965755

Mellan 1938 och 1945 så heter den nu KdF-Wagen: https://www.car.info/en-se/volkswagen/k … on-9966394

Ser ni några fel så säg till så fixar jag!

15 Senaste redigerad av Jonatan Jarbo (2016-05-30 12:54:02)

johan_l skrev:
Jonatan Jarbo skrev:
Svwerker skrev:

I produktion så var ju golf efterföljare till bubblan, scirocco efterföljare till karmann ghian.

En "new beetle" har mer gemensamt med golfen än med bubblan. Tycker nog att det är mer vettigt att hålla isär kategorierna, det är en helt annan bil...

Det var bra att veta! Den funktionen finns inte riktigt än, men när den väl kommer så ska jag komnma ihåg detta! Det verkar vara tre stycken som efterföljde (iaf enligt wikin): Golf, Jetta och New Beetle

Angående TheSamba länkarna du skickade så ska våra matchningar stämma bättre just nu. Har använt mig lite av koderna mer nu för att det inte ska krocka mellan Type 3 och Karmann-Ghia. De kan behöva finslipas mer dock.

16

Sökte på min vw byggy det kom upp en bild på en buggy men det stod vw cabriolet.. Vet inte om reggad med öppen kaross blir cabriolet.. Den är ju registrerad som ombyggt fordon..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

17

michaelth skrev:

Sökte på min vw byggy det kom upp en bild på en buggy men det stod vw cabriolet.. Vet inte om reggad med öppen kaross blir cabriolet.. Den är ju registrerad som ombyggt fordon..

Har du länk till denna? Vi ska inte ha de ombyggda bilarna kopplade till detta

18

https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/FOR305

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

19

Jonatan, jag är imponerad över att ni jobbar på och kategoriserar så här som vi föreslår... ICQ/ab

Läs denna tråden, det finns en viss oro att tjuvar ska använda infon i detta. Kanske är min fråga om position relevant, dvs att göra områdena ännu större så att man inte vet var bilen finns? Eller är det redan kända uppgifter?

http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=42381

Jag vill nog vidhålla att 1302 och 1303 ska ses som helt egna generationer, det är inte mycket gemensamt med de gamla bubblorna, iallafall 1303an så är kaross, hjulupphängning etc olika. Att de fanns samtidigt som de andra är egentligen inte konstigt, då ju tex mexico och brasilien hade egna varianter på bubblan (ungefär som det finns idag mixar med olika generationer och karossvarianter på dagens VW i tex ryssland och brasilien)

20

johan_l skrev:

Jonatan, jag är imponerad över att ni jobbar på och kategoriserar så här som vi föreslår... ICQ/ab

Tack tack ICQ/ab. Bubblorna har alltid varit en sticka i mina ögon, men jag har inte haft kunskapen själv att fixa dem på ett bra sätt. Så vi är väldigt tacksamma att vi har er som kan bidra till siten!

johan_l skrev:

Läs denna tråden, det finns en viss oro att tjuvar ska använda infon i detta. Kanske är min fråga om position relevant, dvs att göra områdena ännu större så att man inte vet var bilen finns? Eller är det redan kända uppgifter?

Förslaget som ligger ju nu är att göra en outline på området som bilen finns i, och sedan sätta en siffra för HELA området. Detta ligger just nu lite längre fram, men kommer förhoppningsvis vara med när vi tar bort "beta"-stämplen och slöpper på riktigt

johan_l skrev:

Jag vill nog vidhålla att 1302 och 1303 ska ses som helt egna generationer, det är inte mycket gemensamt med de gamla bubblorna, iallafall 1303an så är kaross, hjulupphängning etc olika. Att de fanns samtidigt som de andra är egentligen inte konstigt, då ju tex mexico och brasilien hade egna varianter på bubblan (ungefär som det finns idag mixar med olika generationer och karossvarianter på dagens VW i tex ryssland och brasilien)

1302 och 1303 existerar samma år, så separata generationer känns märkligt. Däremot så HAR vi skapat dessa separat, det är bara designen på vår sida som inte visar det fullt ut just nu. Angående andra länder som mexico och brasilien så satsar vi inte alls på sådant just nu. Vi skapar bilarna så som det ser ut i Europa (alternativt orginal-landet). Ford t.ex. har vi skapat lite olika versioner beroende på om de såldes i Europa eller i Amerika, de har en dålig vana att använda samma namn fast för olika bilar: se Ford Fusion.

Stora problemet jag har just nu är att veta vilka versioner som kommer till vilka motorer och effekter. TheSamba visar bara effekt och inte motorstorlek.

21 Senaste redigerad av Jonatan Jarbo (2016-05-31 09:58:17)

http://oi64.tinypic.com/u0zeg.jpg

Sorry för stor bild. Detta är en skärmdump av hur allt är uppdelat på motorerna just nu. Allt förutom M4 till sista motorn syns i bilden.

Så utifrån detta: Vad har jag missat? Ska det finnas fler versioner under någon av dessa motorerna? Vilka år ska dessa versionerna som jag har missat isf ha?

EDIT: Förtydligande, det är fältet längst till höger som är viktigast gällande versionsnamn, det är detta som styr över hur det kommer att visas på sidan senare

22

Jonatan Jarbo skrev:
Svwerker skrev:

På vilket sätt är det bubbelt?
Typ1 kallas för Beetle i engelsktalande länder, Beetle heter först New Beetle sedan bara Beetle och har som skrivits några gånger mer gemensamt med Golf.
När det gäller motorer får du nog se över det för 1302/03 har aldrig funnits med 1200. De har antingen 1300 på 44 hk eller S som har 1600 på 50. 1302 fanns 71-72 och 1303 73-75 (-78 cab) och parallellt fanns både 1200, 1300, 1300S.
1302/03 är som jag ser det egna modeller, inte några egna generationer.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

23 Senaste redigerad av Jonatan Jarbo (2016-05-31 17:14:23)

Svwerker skrev:
Jonatan Jarbo skrev:
Svwerker skrev:

På vilket sätt är det bubbelt?
Typ1 kallas för Beetle i engelsktalande länder, Beetle heter först New Beetle sedan bara Beetle och har som skrivits några gånger mer gemensamt med Golf.

Med dubbelt så menade jag att den i folkmun kallades för "Beetle" (som du säger ICQ/ab ), men det korrekta namnet (och så som vi har lagt upp det just nu) är ju klart "Type 1".

Svwerker skrev:

När det gäller motorer får du nog se över det för 1302/03 har aldrig funnits med 1200. De har antingen 1300 på 44 hk eller S som har 1600 på 50. 1302 fanns 71-72 och 1303 73-75 (-78 cab) och parallellt fanns både 1200, 1300, 1300S.
1302/03 är som jag ser det egna modeller, inte några egna generationer.

Jag får trimma åren lite då på 1302/1303. Enligt TheSamba http://www.thesamba.com/vw/archives/inf … dating.php så hittar jag info fram till 1979, därefter blir informationen väldigt otydlig tyvärr ICQ/ac. Det var väldigt längesedan jag ursprungligan skapade Type 1, så jag kommer inte ihåg vilka källor jag använt mig av.
Med användning av den bilden jag tidigare bifogat (om den är läsbar och går att förstå), finns det några direkta fel eller tillägg jag behöver göra? t.ex. "1.2 (25 kW) Manuall 4-speed, 1200 - utöka år till 1967-1975"

Orange år indikerar att åren är skapade och gråa icke-skapade.

Uppskattar all experthjälp vi kan få ICQ/ab