1

Tjena

Köpte mig en pickup 73: utan motor
Undrar vad det sitter för motor orginal .vill hellst stoppa i en 1600 eller en 2000 liters

Är det samma bussbalk fäste på bussen som pickupen ?
Passar alla från 68 till 79 ?

Om man vill sätta på dragkrok vilka passar ?

Många frågor är helt ny på vw

//Bolle

Vw Pickup 73:a Typ4 2.0 CJ Motor

2

Någon som vet ?

3

1600 dubbelport har det suttit i den.

Samma bussbalk, den typen som passar dej är samma 1972-79

Dragkrok är det 73-79 som passar.

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

4 Senaste redigerad av Bolle (2016-05-07 18:53:39)

Tackar

Är det likadana motorer i bussar som bubblor eller skiljer det nåt på dom  ?

5

Det som skiljer i stort är bulthålen runt oljepumpslocket till upphängningen i motorbalken. Vissa 1303 motorer har dessa bulthål, andra inte. Du måste alltså kolla innan du köper.

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

6

Hur svårt är det att "bussbalka" till en motor då? Att borra några hål kan väl inte vara hela världen eller har jag missat något?

7

så det är likadana motorer förutom hålen då ?

borra å gjänga är jag en jäkel på ICQ/ab 

//Bolle

8 Senaste redigerad av Jonas Burman (2016-05-09 12:57:00)

Ja själva motorn är ju densamma så det torde inte vara några problem...eller (som sagt)?
Däremot kan det ju vara så att du dessutom behöver en vakumslangsanslutning på insuget (till bromsservot). Vet dock inte hur det ser ut på en 73:a men på en 70:a sitter det där i alla fall. Eller så monterar du dit en separat vakumpump som sköter denna biten (om du nu har bromsservo, som sagt).

9

Det är en gjutning i blocket eller oftast bristen på dom dvs små tappar som skall sticka ut som man borrar och sätter en insatsgänga i.. Blocket är inte jämntjockt så finns inte gjutningen så kan man inte bara borra och gänga..
Dom finns inte alltid..jag har även varit med om att 2av 3finns.. ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

10

Ja, så är det naturligtvis. Att man måste borra i de små "tapparna", "klackarna" avsedda för detta. Tog som för givet att dessa fanns (för enkelhetens skull) på alla block :-)...men alltså inte.

11

Jonas Burman skrev:

Ja, så är det naturligtvis. Att man måste borra i de små "tapparna", "klackarna" avsedda för detta. Tog som för givet att dessa fanns (för enkelhetens skull) på alla block :-)...men alltså inte.

för enkelheten så finns det (förberedelse) för hål i alla Vw luftkyld motorer ?

Däremot kan det ju vara så att du dessutom behöver en vakumslangsanslutning på insuget (till bromsservot)

fattar inte detta ( är helt ny på Vw

//Bolle

12

Hålen för balken alltså. På blocket skall det finnas "tappar", "klackar" (förstärkningar i gjutningen) avsedda för denna håltagning för balken. Trodde i min enfald att alla block var utrustade för detta (tänkte alltså att VW för enkelhetens skull utrustat samtliga motorblock med dessa för att slippa jidder med bussblock hit och bubblablock dit). Men detta måste du med andra ord kolla på en eventuell motor. Finns inte hålen för balk redan där så måste åtminstone "tapparna", "klackarna" finnas där.
Vakumslang till bromsservon då. Jo, det är en slang som skall leverera vakum till en liten vakumklocka som i sin tur sitter monterad i närheten av framaxeln. För att underlätta bromsandet helt enket. Denna slang sitter ansluten på insuget (strax under förgasaren). Men återigen....är INTE helt säker på att din bil är utrustad med detta så det får du kolla upp.

13

Jonas Burman skrev:

Hålen för balken alltså. På blocket skall det finnas "tappar", "klackar" (förstärkningar i gjutningen) avsedda för denna håltagning för balken. Trodde i min enfald att alla block var utrustade för detta (tänkte alltså att VW för enkelhetens skull utrustat samtliga motorblock med dessa för att slippa jidder med bussblock hit och bubblablock dit). Men detta måste du med andra ord kolla på en eventuell motor. Finns inte hålen för balk redan där så måste åtminstone "tapparna", "klackarna" finnas där.
Vakumslang till bromsservon då. Jo, det är en slang som skall leverera vakum till en liten vakumklocka som i sin tur sitter monterad i närheten av framaxeln. För att underlätta bromsandet helt enket. Denna slang sitter ansluten på insuget (strax under förgasaren). Men återigen....är INTE helt säker på att din bil är utrustad med detta så det får du kolla upp.

Ok ska kolla upp det med motor när det blir aktuellt ska försöka  få tag i en 2.0 bussmotor  . Ska kolla efter vacum klocka . Tack för hjälpen

14 Senaste redigerad av putte (2016-05-10 08:48:53)

Om du ska montera i en 2.0 så har vissa 2,0 har en djupare koppling så då behöver du en annan kopplingskåpa, ingående axel och startmotor.

Jag förmodar pick-upen är gul?? Iså fall ägde jag den innan Fredrik ICQ/ag

Det enklaste är att du trycker i en 1600, kan hända att jag har ett block i okänt skick med rätt fästpunkter till salu. Kommer vara hemma veckan före fanfest men det kanske är för sent.

68:a Early bay Pick-up
75:a Late bay Westfalia

15

putte skrev:

Om du ska montera i en 2.0 så har vissa 2,0 har en djupare koppling så då behöver du en annan kopplingskåpa, ingående axel och startmotor.

Det enklaste är att du trycker i en 1600, kan hända att jag har ett block i okänt skick med rätt fästpunkter till salu. Kommer vara hemma veckan före fanfest men det kanske är för sent.

Stämmer bra det gul meg reg nr gps... 

ska sätta i en 1600 motor  . har du bara block ? söker en komplett motor ?

/Bolle

16

Då vet jag precis vilken bil det handlar honom.

Jag kan ha ett long block alltså med cylindrar och topppar men annars rent.

Bolle skrev:
putte skrev:

Stämmer bra det gul meg reg nr gps... 

ska sätta i en 1600 motor  . har du bara block ? söker en komplett motor ?

/Bolle

17 Senaste redigerad av Bolle (2016-05-28 15:39:16)

fick höra att det ska sitta en typ4 motor i min pickup 73:a . passar typ4 ovasett moror storlek ?

18

Typ 2 från åren 1972 och 1973 fanns med två motoralternativ, 1600 AD eller en 1700 typ4 anpassad för typ 2. Åren 1974-75 var det 1600 AS eller 1800 typ4 och med 002 växellåda. From 1976  var det 1600 AS med 215mms koppling eller 2,0l typ4:a med 228 mm koppling och 091 växellåda med förändrade mått på svänghjulskåpa, kopplingsaxel och startmotor. Jag har byggt om en 72:a som hade 1600 AD och bytte växellåda till 091 från en krockad 78:a och motorn en 76:a 2,0liter.
Eftersom motorrummet är bredare på 1972- är plåtarna som täcker cylindrarna försedda med ett skruvhål till i mitten på ytterkanten, plåten framför och bakom motorn annorlunda än typ1. Även insuget är förstt med anslutning för vakuumslangen till bromsservon. 1600 motorer från typ 1 kan tom ha bara ha en blockhalva med gjutna tapparna för balkfästet. Här gäller det att se upp!

19

Då kan man väl kolla vad man har för växellåda då vet man vilken motor ? Står det på lådan vad den heter ?

Kjell T skrev:

Typ 2 från åren 1972 och 1973 fanns med två motoralternativ, 1600 AD eller en 1700 typ4 anpassad för typ 2. Åren 1974-75 var det 1600 AS eller 1800 typ4 och med 002 växellåda. From 1976  var det 1600 AS med 215mms koppling eller 2,0l typ4:a med 228 mm koppling och 091 växellåda med förändrade mått på svänghjulskåpa, kopplingsaxel och startmotor. Jag har byggt om en 72:a som hade 1600 AD och bytte växellåda till 091 från en krockad 78:a och motorn en 76:a 2,0liter.
Eftersom motorrummet är bredare på 1972- är plåtarna som täcker cylindrarna försedda med ett skruvhål till i mitten på ytterkanten, plåten framför och bakom motorn annorlunda än typ1. Även insuget är förstt med anslutning för vakuumslangen till bromsservon. 1600 motorer från typ 1 kan tom ha bara ha en blockhalva med gjutna tapparna för balkfästet. Här gäller det att se upp!

20

Jag kanske uttryckte mig ofullständigt, men det är alltid 091 låda from augusti 1975, oberoende av motor. Det finns gjutnummer på växellådshuset. En koppling på 210 eller 215 går utan problem att använda med 002 lådan. Obs att för 228mm koppling används ett speciellt trycklager!

21

En fråga behöver man bussbalk till en typ 4 motor i en pickup 73:a

22

Bolle skrev:

En fråga behöver man bussbalk till en typ 4 motor i en pickup 73:a

Ja det behövs även på en 1600.

23

Tack ICQ/ab

putte skrev: