Ikväll har det blivit lite mer gjort.. Filat klart det ena insuget och lagt det andra i avfettning.. sen ska det bli en så lika kopia som det är möjligt :-)
Efter att jag typ slagit av mig handleden när roterande filen fastnade och vred runt insuget jag höll i, använde jag mig av ett gammalt topplock och skruvstädet att hålla fast det med..
Även om man gör ganska små ändringar så blir det mycket bös som ska bort

Änden mot mittendelen av insuget färdigt.. original är det trångt där det delar upp sig i två rör till vardera cylinder.. nu är det bättre, dock tunt material på vissa ställen som man får va försiktig på om man inte har tillgång till alutig.

Även sidan mot topplocket klart, matchportat mot insugskanalerna och öppnat lite.

Använder en sån här till finlir, riktigt bra trots tillverkare och lågt pris, variabel hastighet (orken kunde varit bättre).

När mer material ska bort behövs rejälare saker och då kör jag med den här, har ett gäng roterande filar i olika längd och form, både enkel och dubbelskär.

Förgasaren som ska förse motorn med luft och bränsleblandning är en italiensk Weber IDF med 40mm spjäll. Här rengjord och renoverad med packningar, o-ringar etc. har även slipat bort gjutskägg och ojämnheter på spridare och halsringar.

Bild på stötstängerna som har kapats till rätt längd i svarv, ger raka snitt och man kan grada av dem invändigt så inget kärvar vid montering. Den ena änden är lös och enklast tycker jag det är att använda två uttjänta kamföljare att hålla den i och slå ihop.

Mest bilder på delar och verktyg, här undertecknad, passade på att ta bort en gammal lagning, HAHA

Kände mig tvungen att dela med mig av en bild på något som måste vara bland rekorden i att använda onödigt förpackningsmaterial! (vem köper bara en ventilkåpspackning till dessa motorer?? 500mil serviceintervall dessutom.. så de går ju åt.

Det var dagens sista foto som jag hade att dela med mig av, men imorn får jag paket från Dalhems med mittendelen av insuget, muffar, emulsionsrör och några munstycken.. förhoppningsvis stötstångsrörstätningar också..
Måste jaga ett par trattar som ser bra ut... de flesta är i plåt och dåligt krom med (enligt mig) för lite konicitet.. jag vill ha trattar som är 40mm i nedre änden och närmare 60mm längst upp, gärna korta, typ 30-35mm höjd.
Auf wiedersehen / Peter