151

haha.. jo det hade varit trevligare.. men måste plana av toppar och införskaffa avgassystem samt bestyckad förgasarna.. Inte mkt men måste hitta nån som planar..

Inte gjort kompressionstest.. det får väl göras antar jag.. motorn hade stått ett tag innan jag tog vid.. pumpen är utbytt till en renoverad då den som satt läckte som ett såll. kamaxel är inte kollad.

152

hepp hepp.. träligt värre.. går inte mkt framåt här inte.. har dock fått hyfsad ordning på campinginredningen som sitter på plats.. Tillverkat en ny avlastninghylla då botten på den urpsprungliga saknades, givetvis i teak. Satte även dit en bräda med list mot väggen då jag tyckte det såg lite naket ut innan.

http://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-c14e60d4253c0eadb9a67ee3cc2b0b7c.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-d536ea2a7a3435d1b70c5d02f43a1195.jpg

Brädan mot yttervägg är inte oljad på bilderna, men det är gjort nu och den är fastskruvad.

Annars har det jävlats lite på motorfronten.. har insett alldeles för sent att det inte går att få ordning på 1600:an som sitter i utan större åtgärder.. Så har fått lägga på ett kol med 2,1litaren..

Har fått tag i ett ormbo som får duga i etapp 1.
Kom först fram till att jag ändrat inriktning på förgasare från dubbla weber 40 till enkel 32/36 progressiv.. hittade ingen tillräckligt snabbt så jag valde att sälja länkage, insug, trattar och köpa ett insug till enkel weber 40 istället. Jag vet att det är svårt att få det att gå riktigt bra men jag ska ge mig fan på att få det att fungera hyggligt iaf. Insuget är nytt med förvärmningsrör. Bollar lite idéer med Gabriel (Alfa1750 på ebay), sjukt bra snubbe att ha och göra med. Beställde renoveringssats och munstycken av honom också.

Topparna är inlämnade hos JMM skärteknik i Kinnahult och ska vara klara inom en vecka. Tänkte åka dit med en stor påse bullar imorn för att skynda på det hela. De ska bara plana av topplocken så att det är en slät tätningsyta mot cylindrarna.. har suttit 94:or i innan som ätit ner sig lite i aluminiumet och jag ska använda tjockväggiga 92:or. De gör mest små serier och mycket specialdelar inom motorsport, så de är vana vid annorlunda jobb.

Så, ett dödsryck blir det innan fanfest, men jag har inga jätteförhoppningar om att hinna tills dess tyvärr.. Byte av vindruta återstår, sen är det reggning till luftkylt och besiktning med eventuell arbetsorder.. Skiter sig det så blir bugrun nästa deadline, funderar på att ge det en sista chans i år.. sundsvall är lite för långt dessvärre.

153

Fick ett telefonsamtal från JMM skärteknik idag strax före lunch, topparna var redan färdiga. Utan att jag behövde fjäska med bullar tänkte de att jag säkert ville skruva i helgen så de gjorde det igår på övertid, bra service! :-D

Ska lägga upp bild på dem sen när jag kommer hem, lär bli bra med cnc-planade topplock iaf! På återseende

154

Bra jobbat med inredningen, det blir riktigt snyggt. Skönt med företag som får saker ur händerna, bullar är säkert populärt oavsett.  ICQ/ab

Vad blev det för avgassystem?

Kul med förgasarvalet, lyckas du är säkert fler intresserade av en How-to, dubbla förgasare är överskattat på en bruksbil..

Hoppas vi får se bilder tills ögona går i kors  ICQ/ag

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

155

tackar
ja, riktigt bra att ha att göra med, de  har förståelse för små jobb då de mest gör små serier specialgrejer. 

avgasen blir ett ormbo med ersättningarna, Iom att varvtalet inte blir så högt behövs inga stora rör. har tänkt sätta 2 dämpare  i serie på nåt sätt.

Ja, det ska bli intressant att se hur bra jag kan få det, ska fundera på vilken fördelare jag ska ha.. har en magnaspark, original med enbart vakuum, enbart vikter samt en med både vikter och vakuum.

ska käka middag nu men det blir ett par timmar mek efter det :-)

156

Snyggt ICQ/ab

157

Tack Fidde!

Har jobbat lite med motorn idag.. man kan tycka att det borde gå ganska fort när man har alla delarna.. men nä, det är många moment innan allt är färdigt..


Rengöring av topplock efter planfräsning
Runda till kant runt förbränningsrum
Rengöring av ventiler, fjädrar, retainers och knaster
Inslipning av ventiler grov samt fin ventilslippasta
inslipning av cylindrar mot topplock med ventilslippasta fin
Rengöring av topplock och ventiler
Montering av ventilfjädrar med retainers och knaster
Montering av cylindrar ena sidan (rengjorda sen innan)
Montering av tom topp samma sida
Montering av cylindrar motsatt sida +silikon (givetvis efter 1 provmontering)
Silikon och montering av cylindrar +topplock motsatt sida + momentdragning. (Använder Loctite silikon, luktfri och mkt bra.

Vid nästa tillfälle ska samma procedur göras på andra sidan (utom att motsatt sida redan hålls på plats av det färdiga topplocket.

Några bilder som utlovades :-)

Cnc-fräst topplock, fin yta och förhoppningsvis väldigt plant.
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-0/s417x417/13245342_10153663656651636_5818165693453514333_n.jpg?oh=00d8efb6beafc96e1d797b6c173da6c9&oe=57DC941D

Indianpinnen funkar mkt bra till att slipa in ventiler med tycker jag, fick en fin matt rand runt ventilerna och 46graders-vinkeln på sätena
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-0/s417x417/13241362_10153663656771636_2357144941263142918_n.jpg?oh=45f0fa28869d173c95d7f1c247372229&oe=57E19729

Två av fyra ventilfjädrar monterade. Valde att bara montera de yttre fjädrarna, dels för att kammen ska köras in, dels för att jag tror att det räcker sen med då jag inte ska varva speciellt mkt.
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/13241362_10153663656961636_8553813784087993631_n.jpg?oh=2575fd3fdbd24a9446988803a65c0304&oe=57D3DF40

alla fjädrar med retainers och knaster monterade, lite test av vippbrygga. Kör här med original axel men Scat 1,25:1 vippor med M9 elefantfotsskruvar (empi axeln såg inte bra ut.. sen skulle man behöva typ 5 brickor på vardera ände).
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/13230316_10153663657026636_6744255674987341734_n.jpg?oh=78a184130285f90eb544480d1c799cd5&oe=579EA872

Börjar att likna en motor nu iaf.. ena sidan klar, höger topp ska av igen och genomgå samma procedur som skrivits om ovan.
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/13221502_10153663657111636_5540156728804334359_n.jpg?oh=e4650838bcf8710c03d8f5b271151a1f&oe=57D3060C

Så det var allt som hanns med idag.. tog ca 3h utan paus.. kunde iofs kortats ner om jag förberett med rengöring och inslipning av ventiler i förvägs.. men det hade ju tagit samma tid då.

Nästa moment är att kapa stötstängerna till rätt längd.. och för det behöver jag testa längden så att geometrin blir bra, det gör jag på högersidan innan montering av ventilfjädrar (använder andra tunna fjädrar). Kollar givetvis geometrin efteråt även på vänster sida och justerar vid behov.

auf wiedersehen // Peter

158

Bra jobbat! Att bygga maskin är inte bara, det är inte så svårt, men man måste ha koll på
bra mycket och vara noga ICQ/ab

159

tackar, nä så himla svårt är det inte om allt är bearbetat eller passar från hyllan (vilket inte alltid gör). men det är många moment och kontrollerande av mått etc.

fortsatt med topplock #2 lite idag, hunnit slipa in ventiler och rengjort.. ska montera mjuka fjädrar för att mäta geometri. sen ska stötstänger svarvas till rätt längd.. därefter är det i stort sett bara montering.

160 Senaste redigerad av MrPete (2016-05-22 20:31:23)

Longblock färdigt idag, känns ganska gött faktiskt. 2074cc

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/13221598_10153670484821636_4575836764767742604_n.jpg?oh=4112bf58c94c6a5d1c4eeb3eb9beb82e&oe=579A7530

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/13256477_10153670484976636_6077662110437450364_n.jpg?oh=e389e8ccc15b817f7ff24ae02432cdd4&oe=57DF563D

161

Gött mos, så skönt det måste kännas, hur firar du detta  ICQ/ab

Nothing beats cubic inches, except more cubic inches..

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

162

Ropar inte hej innan jag är över bäcken, den är inte startad än :-P Fick räcka med en kall öl och tv-serie i sängen.

Blir nog fin vridkurva, perfekt för bus(s)åka.. singel weber 40mm spjäll, 31mm halsring, långa insug och 39mm insugsventil.. vad sätet blev minns jag inte tyvärr.. w100-kam med 1,25:1 vippor ger 12,5mm lyft iaf.. kunde egentligen haft lite mindre duration ändå, men det blir nog bra med hyfsad motorvolym.

163

Blev lite mer gjort idag.. fick tillbaka stötstängerna kapade så jag slog i de lösa ändarna.. kom på att jag glömt de s.k glömplåtarna.. eller ja, inte att montera dem, utan var jag lagt dem.. letade en stund och hittade dem i avfettningsbad som de legat i några månader :-P

Dit med dem och sen var det dags för stötstångsrören.. visste att jag hade nya tätningar.. visade sig vara av fel sort.. de var till de rostfria cb-rören jag haft tidigare med en O-ring i ytteränden.. rören hade jag givetvis givit bort då jag ändå skaffat delade rör från jaycee.. så.. det får åka med nya tätningar i beställning från dalhems med.. sen kan jag sätta dit dem och vippbryggorna.

Med det klart väntar jag i princip bara på insuget och avgas, sen är motorn klar för uppstart och inkörning av kamaxel :-)

164

Inte mkt, men lite gjort idag. Fick besked om att insuget är försenat tills på torsdag.. så det är ju tur att fanfest med bussen inte bara hängde på det..

Hämtat insugsändar hos en polare.. tyckte att insidan såg lite väl restriktiv ut.. så jag kunde inte låta bli att börja fila lite grann :-) Inte riktigt färdigt på bilden heller, men en viss skillnad mot gjutningen och "borrningen" de gjort i änden av insuget. De ska även matchportas mot topplocken.

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/13244626_10153674952151636_7224244168793246029_n.jpg?oh=f272dc14aefbde456a7f5a4255010057&oe=57DEEB47

165

Vad bra att insuget är försenat, då kommer nog E-rörs hållarna samtidigt ICQ/ad

Hur blir det med plats på höjden med ett singelinsug? Jag tänkte ha det på bussen för nått år sen, men när jag mätte på det så var det inte många cm mellan förgasaren och taket i motorrummet.
Det var iof en splitbuss, det skiljer kanske på motorrum?

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

166

Hehe, det är lugnt :-) Är ju ändå ingen panik som sagt..

Jadu, ska säga att jag inte har mätt jättemycket.. men har tänkt ha så korta trattar som möjligt eftersom insugen ändå är såpass långa och sen antingen filtersockar eller en filterbox som är mer bred än hög.. så vi får hoppas att det går :-P

Hittade ett foto med singel weber i splitbuss och det ser ju ut att vara plats så det räcker iaf..
http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/855043.jpg

167

Ikväll har det blivit lite mer gjort.. Filat klart det ena insuget och lagt det andra i avfettning.. sen ska det bli en så lika kopia som det är möjligt :-)

Efter att jag typ slagit av mig handleden när roterande filen fastnade och vred runt insuget jag höll i, använde jag mig av ett gammalt topplock och skruvstädet att hålla fast det med..

Även om man gör ganska små ändringar så blir det mycket bös som ska bort
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/13310324_10153676940076636_7421173261692647693_n.jpg?oh=699628edce48727d2eac2432dd5075b4&oe=57E1DE48

Änden mot mittendelen av insuget färdigt.. original är det trångt där det delar upp sig i två rör till vardera cylinder.. nu är det bättre, dock tunt material på vissa ställen som man får va försiktig på om man inte har tillgång till alutig.
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/13237583_10153676940136636_775284371686385593_n.jpg?oh=c43f535c9f1596e632d3fdbb05f3c879&oe=57C79497

Även sidan mot topplocket klart, matchportat mot insugskanalerna och öppnat lite.
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/13256246_10153676940171636_5748979250059126811_n.jpg?oh=e2580e25021e4735ecf6fc2ebf0abf3e&oe=57C5FAA3

Använder en sån här till finlir, riktigt bra trots tillverkare och lågt pris, variabel hastighet (orken kunde varit bättre).
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/13230286_10153676940276636_3137324617685018939_n.jpg?oh=b4ed2c773cdf648da2f45cf838aee8ea&oe=57DA6D4A

När mer material ska bort behövs rejälare saker och då kör jag med den här, har ett gäng roterande filar i olika längd och form, både enkel och dubbelskär.
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/13254616_10153676940646636_6006265189124965778_n.jpg?oh=cbb70c526a1c543cd695eda0f4915799&oe=57E3FD0F

Förgasaren som ska förse motorn med luft och bränsleblandning är en italiensk Weber IDF med 40mm spjäll. Här rengjord och renoverad med packningar, o-ringar etc. har även slipat bort gjutskägg och ojämnheter på spridare och halsringar.
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/13241290_10153676953931636_4292957316951555169_n.jpg?oh=a3bec71094b1e0e853c5ffcc9214205f&oe=57CE60A6

Bild på stötstängerna som har kapats till rätt längd i svarv, ger raka snitt och man kan grada av dem invändigt så inget kärvar vid montering. Den ena änden är lös och enklast tycker jag det är att använda två uttjänta kamföljare att hålla den i och slå ihop.
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/13244816_10153676957476636_52165545209737188_n.jpg?oh=0bd93f3aeeb330e58a12da834433804b&oe=57C926CC

Mest bilder på delar och verktyg, här undertecknad, passade på att ta bort en gammal lagning, HAHA
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/13239235_10153676964601636_7976968091392277126_n.jpg?oh=904c536a66ac89ed434efd00f3dab794&oe=57CF49CF

Kände mig tvungen att dela med mig av en bild på något som måste vara bland rekorden i att använda onödigt förpackningsmaterial! (vem köper bara en ventilkåpspackning till dessa motorer?? 500mil serviceintervall dessutom.. så de går ju åt.
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/1936238_10153676971966636_2358055560478653955_n.jpg?oh=2afdcc01449e72320f15542ce665f8d7&oe=57DB24E5

Det var dagens sista foto som jag hade att dela med mig av, men imorn får jag paket från Dalhems med mittendelen av insuget, muffar, emulsionsrör och några munstycken.. förhoppningsvis stötstångsrörstätningar också..
Måste jaga ett par trattar som ser bra ut... de flesta är i plåt och dåligt krom med (enligt mig) för lite konicitet.. jag vill ha trattar som är 40mm i nedre änden och närmare 60mm längst upp, gärna korta, typ 30-35mm höjd.

Auf wiedersehen / Peter

168

Sådärja, då har jag hämtat ut paketet med de sista motordelarna som behövs. Avgassystem är fixat och blir ett vanligt ormbo. Jag kommer att bygga om förvärmningen så att ena röret ansluter vid avgasporten och den andra vid kollektorn. Jag har tänkt att förlänga kollektorn något.. men måste ha det på plats först så att jag vet att allt går fritt från kaross och stötfångare..

Paket med insug till singelweber, muffar, stötstångsrörstätningar och några munstycken och F11 emulsionsrör.

Post's attachments

13239011_10153678313721636_6380890141152066456_n.jpg, 69.03 kb, 960 x 540
13239011_10153678313721636_6380890141152066456_n.jpg 69.03 kb, 170 downloads since 2016-05-26 

169

Spännande.. ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

170

jepp jepp, provmonterat lite innan middan :-)

Tack Lasslo för hallarna till e-rören!

Post's attachments

20160526_171510-1024x576.jpg, 107.31 kb, 1024 x 576
20160526_171510-1024x576.jpg 107.31 kb, 188 downloads since 2016-05-26 

171

Så, nu är andra insugsänden i princip färdigportad.. bara lite slipning kvar och roterande stålborste på utsidan..

Den första blev riktigt snygg efter tvätt i avfettning och hett vatten följt av roterande stålborste.. trodde jag skulle behöva blästra dem för att få fason, men icke!

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/13312763_10153679242336636_9067037166311567326_n.jpg?oh=602de58b30e349e6bf1cd30c2d0feee2&oe=57E0E99B

172

Det har blivit lite gjort idag med.. Insugsändarna är helt färdigportade och ordentligt rengjorda.. Så det var dags att shimsa in fläkten i kåpan och montera det.. var lite mek att få ner den med insuget på plats, fick lossas lite så det gick att lirka dit.

Skruvat fast kåporna (får leta fram fler skruvar då jag verkar lagt saker lite här och var) och hitta skruven till remskivan.. montering av svänghjulet återstår också.

Avgassystemet är hämtat hos Steffo och jag har tänkt blästra det och måla med keramisk färg så att det håller värmen inne och håller sig snyggt ett tag iaf. Det ska även byggas om lite då jag tänkt förlänga kollektorn en aning samt sätta dit mutter för bredbandslambda och förvärmning som sitter vid ena avgasporten och den andra vid kollektorn.

En liten bild för att visa hur det kommer att se ut (behöver även 2st 40mm trattar till förgasaren)

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-0/s480x480/13321894_10153693001736636_3444698324247440366_n.jpg?oh=1200ce256eb638e0d414decbc5d8f807&oe=57C30C96

173

Fy fan va gött!

Fick för mig att slita ur den spruckna vindrutan igår.. slipade plåtkanten nertill lite och slipade av några svetspunkter.. då jag misstänker att det blev lite för tight med den förra rutan. Sagt och gjort, blandade lite 2k färg som jag penslade på ordentligt och lät det härda ordentligt.

Tänkte, äh vafan.. det är ändå en beg ruta med lite stenskott och mjölk i kanten.. så jag satte dit listen runtom, trädde i en elkabel 2 varv runt med avslut nere i mitten.. smörjde in plåtkanten på bussen och la dit rutan (började med den så långt in det gick nere. Riktade in den, tryckte ner, bonkade på kanten uppe, sprang runt och började dra över kanten ner, ut och trycka ner, bonka lite, in igen och dra i sladden, ut igen och trycka, bonka osv repetition ca 100ggr kändes det som..

Till slut var rutfan i och hel dessutom, kände mig helt överlycklig att det kunde gå så bra och "lätt" :-D

https://scontent-frt3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/13346491_10153701762311636_7114404230440120828_n.jpg?oh=79c4dfec926a9c8a764203c2b6fd3552&oe=57C585D0

Inte nog med det.. tänkte att jag måste fan kolla igen om man inte kan få motorn att gå dugligt.. satte tillbaka originalfördelaren, grundinställde förgasaren, dit med tändkablar etc.. drog på starten.. puffade lite.. vred fördelaren, vrom, så startade den direkt och går bra! Ställde tändning med stroboskop och rattade ner tomgången lite, svarar bra på gas och låter frisk.. vafan.,. körde en testrunda och det gick hur bra som helst! Så nu slipper jag panikbyta motor innan besiktning osv, så sjukt gött!

Installerade även 2 bälten bak, ett 3punkts och ett midjebälte.. justerade även handbromsen så den tar tidigare.. varningstriangel i så nu är det bara att åka till närmsta besiktningsstation! (synd att det är röda dagar.. men på onsdag fanns en tid!).

174

Härligt,så känns ren och oförfalskad glädje,bra jobbat! ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

175

Stabilt arbetat, nu har du en riktigt bra buss

Baken sitter där bak ända tills man tar av sig för då kommer den fram ;-)
Mango Klein -61, eh -68
Söker delar till splitbuss -61; inredning brun, plåt, popouts, fälgar.