1

Har en 70'ias 411'a med insprut som tänder på startgas men som inte får soppa, vad kan det vara för fel?

Har felsökt en del idag och konstaterat att kopplar jag 12v rätt i soppapumpen så går pumpen så den verkar va frisk.

Så har vi reläet som styr soppapumpen, enligt min Haynesbok så går soppareläet's 5 kontakter till:
85: Control unit
86: Relay Voltage
87+87: Fuel pump/Aux air valve
30/51: Konstant matning från batteri

Vad gör Voltage relay som är kopplat till 86?
På samma kontakt som Soppa pumpen, 87, så är även Aux air valve kopplad, antar att den har nåt med lufttillförseln till insprutningen och göra?
85'an går till Control unit/hjärnen i bilen och den består ju i sin tur av ett myller av små komponenter.

Jag har bytt soppapumpsreläet till ett annat som enligt utsago skall vara friskt men soppapumpen startar inte med det reläet heller så man skulle kunna konstatera att båda reläerna jag testat är trasiga men det verkar lite osannolikt, eftersom att det reläet är kopplat till ett annat relä, Voltage relay, så kanske det är fler komponenter som skall fungera för att soppapumpen skall få sin startsignal?

När ska relä'et till soppapumpen slå till egentligen, när man vrider på tändningen eller först att man vrider nyckeln i startläge?
Det sitter ett likadant relä som till soppapumpen tillsammans med databoxen, kan det vara Voltage relay som 86'an går till?
Det sitter tre reläer under baksätet, vad är dom till?

Någon som har nåt tips om vad jag skall gå vidare med?
Känner mej lätt förvirrad just nu... ICQ/ad

Buy the ticket, take the ride... - HST

2

Kommer inte ihåg modellerna riktigt, men en 411 med insprutning har styrboxen sitter under vä bakskärm bakom luftgallret där.
När jag körde bärgare på 70-talet var felet vanligt och berodde på glapp eller oxidation på kontakterna till boxen.
Testa med några knytnävsslag vid gallret, det brukade visa om det var glapp. Startar den så vet Du var problemet ligger.

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

3

På varianten sitter den bakom höger sidopanel till baksätet och med panelen borttagen så ska det inte va några problem att ge på den ett par smällar ICQ/ab
Ska väl gå genom alla kontakter på den i morgon, bilen har ju stått några år så oxidation kan det säkert va lite här och där.

4 Senaste redigerad av Foppa13 (2016-05-15 21:37:46)

Hörde av Swingen att du hade problem med en insprutare, har felsökt endel själv då min DH med insprut hade startproblem. Nått som är viktigt är att gå över alla jordpunkter, rengör och putsa av alla dom. Soppapumpen går igång när du vrider på starten, men du kan köra den manuellt med tändningen på om du petar på luckan i luftintaget (som styr mängden luft motorn får). Plocka bort luftfiltret så ser du en lucka du kan peta på med en skruvmejsel. På soppaledningen sitter det sen ett t-kors med en liten bult i, där kan du koppla på en slangbit och leda ner i en flaska eller dunk. När du får igång pumpen över reläet kan du kolla att pumpen är frisk genom att kolla mängd och tryck. Har endel manualer och länkar som kan vara bra hjälp, du kan börja med att kolla den här länken som förklarar funktionen på dubbelreläet.

http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=334340

Ratwell har endel bra artiklar också.
http://www.ratwell.com/technical/DoubleRelay.html

/foppa

5

Ursäkta sent svar Löf!
Pumpen går i ett par sek när du slår på tändningen för att bygga upp lite tryck inför starten. Sen går pumpen igång igen när motorn börjar rotera.
Det finns ett relä för pumpen och ett för styrboxen...tror dom är lika.
Övriga relän under baksätet kan vara för ebern.. känner inte till Varianten i detalj..men de reläna hör inte till sprutet.

Det foppa skriver om en lucka i luftintaget gäller L-jet som sitter på bussarna inte D-jet.

Steg ett: du ska höra pumpen surra i nån sekund när du slår på tändningen...då är det visst liv i boxen i alla fall,  om pumpen inte surrar till  så felsöker vi vidare därifrån, kolla att det på batteriets pluspol sitter ett flatstift med en ansluten röd kabel, OK?

Lars S

411-70
914 -72
412 -73

6 Senaste redigerad av Larss (2016-05-21 14:13:01)

Lite mer svar...
Voltage relay är huvudrelät för boxen...drar när spänning finns på tändspolens ansl 15 och skickar då spänning från boxreläts ansl  87 till boxens ansl 16 och 24 samt till pumpreläts spole (86). Spolens andra sida (85) jordas ner i boxen under ett par sek och pumprelät drar och pumpen surrar till. När boxen känner att motorn snurrar jordas spolen igen.

Kolla att du har konstant spänning på boxreläts ansl 30/51 samt att spänning kommer på boxreläts ansl 86 när tändningen är på och att boxrelät då drar (lyssna efter ett klick).

Lars S

411-70
914 -72
412 -73

7

Ok sorry my bad, ser ut som du har fått lite tips till felsökningen nu. Hoppas du får ordning på motorn.

/foppa

8

Tack ändå Foppa för engagemanget!  ICQ/ab

Steg 1: Det är konstant spänning på 30/51 men pumpen går inte igång när jag slår på tändningen, kopplar jag ström rätt på pumpen så går pumpen så den verkar det inte vara nåt fel på. Flatstiftskablen på batteriet, går den till pumpreält?

Ska se om jag får tid och kolla boxrelät imorgon.

9 Senaste redigerad av Larss (2016-05-22 20:20:45)

Flatstiftskabeln är den som landar på 30/51 på boxrelät vilket i sin tur, när det drar, matar pumprelät.
Kolla att boxrelät drar/klickar när du vrider på nyckeln.

Vi är snart där Löf!

Lars S

EDIT: Flatstiftskabelns färg är röd/svart.

411-70
914 -72
412 -73

10

Vad hände...fick du sprutt på 411:an Löf...?

Lars S

411-70
914 -72
412 -73

11

Tjenare Lasse, nä 411an står fortfarande och skäms, det kom annat emellan men jag ska väl ta tag i det nu igen.
Men visst är boxrelät och pumprelät likadana så man kan byta plats på dom om man vill?

12

Löf skrev:

Tjenare Lasse, nä 411an står fortfarande och skäms, det kom annat emellan men jag ska väl ta tag i det nu igen.
Men visst är boxrelät och pumprelät likadana så man kan byta plats på dom om man vill?

Trevligt att det börjar röra på sej  ICQ/ab

Jo det är samma typ av relän men båda måste ju fungera samtidigt för att det ska funka.

Egentligen är dessa relän helt vanliga enpoliga 12V relän (10A), kan ersättas med tex detta:

https://www.mekonomen.se/bil/forbruknin … la-pa700sv

https://www.mekonomen.se/Document/Image?fileName=40%5c40-ED005%5c01.jpg&size=product

/Lars S

411-70
914 -72
412 -73

13

Intressant ämne! Har samma problem på min -73 412. Tänder på startgas men får inte soppa, inget surr i pumpen när man vrider på nyckeln! Gäller ovanstående felsökning även 412?

412le var -73

14

Hackhans skrev:

Intressant ämne! Har samma problem på min -73 412. Tänder på startgas men får inte soppa, inget surr i pumpen när man vrider på nyckeln! Gäller ovanstående felsökning även 412?

Svar JA!

/Lars S

411-70
914 -72
412 -73