1 Senaste redigerad av dr.novolette (2011-07-11 13:01:46)

Kom just in på på erat eminenta forum å regade mig direkt.. ICQ/ab
Har inte hållit på så mkt med VW senaste 20 åren.(tiden har lagts på andra fordon)
Men fick en liten nytändning nu iom. ett inköp av en splitbuss -66
Det ja funderar är följande..
om man ligger med reduktionsväxlar på bakaxeln i behaglig fart ca 70 å byter till raka axlar
vad kan man ligga på för hastighet med samma motorvarv . (förmodar att dom däringa vinkelväxlarna gör min buss sölig om vi säger så..)
sedan vad byter man för prylar för att få dit dom raka axlarna å vilka bubblor passar de i från -68 å vilka fler..?
Har en Bubbla bottenplatta med låda å skivbromsar fram liggandes men vet ej årsmodell hur kollar man det? (finns det ngr. nummer. på lådan som man kan kolla mot ngt. register månne?)
Sen om jag nu inte id's bängla med axlarna nu i år hur mkt sänker 1 hack bak?
Fram funderade jag först på droppade spindlar men eftersom jag bor i Norrland så har jag kommit till insikt att dessa sänker för mkt. Default/hmm  så det blir väl å köpa satsen med kuggarna finns det ngn speciell ni rekommenderar?
mvh/dr

Bay dubbelhytt -74, Bubbla -56, bubbla -60, splitbuss -66.
samt div. övr fabrikat av fordon som står på mitt museum "Patinamuseet" i Boden

2 Senaste redigerad av dr.novolette (2011-07-16 13:54:18)

ja då har man pluggat lite mer inom ämnet..hörde att skippa busslådans reduktionsväxlar inte sänker nämnvärt. Utan dessa oftast plockas pga. oljudet som dom frambringar. Mina låter som om man har stenar i lådan när man kommer över 50km/tim  men då är bussen helt tömd på allt (plåtresonans utan dess like mao.)
Sedan fick jag höra att om man byter till raka axlar så har man 4 vxl bakåt å en framåt eftersom busslådan reverserar pga. reduktionsväxlarna. Så jag funderar om någon sett en sida där dom visar bilder steg för steg hur man skiftar till raka axlar å vad man måste ändra..
Sänkningsatsen är införskaffad både till min ena bubbla (-60) samt till bussen. köpte dessa av en firma som ligger här uppe i norr å jag må säga att dessa killar har en bra hemsida bra priser & snabb frakt fick prylarna till dagen efter!
http://www.classicvw.se/

men åter till min fråga hur mkt skiljer det i motorvarv mellan rakaxel eller reduktioner
å vad byter man å hur går man till väga..hur mkt sänker 1 hack bak samt går det att kapa ur "svärdet" i överkant utan att förstärka det har försökt kolla på urkapade svärd men dom ser inte förstärkta ut på ngt sätt kolla denna länk..
http://widefive.net/front/?page_id=10
(är det ingen på forumet som bytt axlar...?)
/Doc

3 Senaste redigerad av kee (2011-07-18 08:14:52)

Min åsikt är att det skiljer mycket i motorvarv, men jag har ju å andra sidan den mest lågvarviga bubblalådan i min. Byter man bara axlarna på en splittbuss får man nog en sänkning av motorvarvtal, men inte lika tydlig. Problemet med växlarna löses genom att flytta piongen om jag inte missminner mig, men det där kan jag inget om. Det är lättare att byta ut hela lådan.

Gör man denna operation, oavsett om man byter bara axlar eller hela lådan, måste du sänka ganska duktigt för att det inte ska se konstigt ut. Med en höjd styrsnäcka och (möjligtvis) hasplåt för hjälpstyrarmens bult ska det inte vara några problem att åka på gropiga vägar, men det är klart, det känns nog inget kul att kryssa traktorstig dagligen.

Jag kan kryssa i 110km/h utan problem, även snabbare, men vindljud gör det mindre behagligt så jag brukar ligga runt 90-100. Vid långfärder brukar man bli både mer fartblind och döv, det blir lätt att hastigheten ökar... ICQ/ad

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

4 Senaste redigerad av dr.novolette (2011-07-19 17:10:58)

å fan !
Då måste jag nog byta hela lådan det är ju samma jobb om man säger så..
Jag tog bussen till jobbet idag (bruksbilen Duetten står pga best. bromsdelar). Å jag lovar det var ingen ljuvlig upplevelse att sitta i den resonanslådan!!
Jag kunde inte ens höra att mobben ringde på sätet bredvid ha..ha.
Å över 70 är det outhärdligt fan jag som trodde jag skulle ha en nice camper me mina grabbar i sommar ICQ/ac  Det blir nog till att campa med en radie på 1 mil
Vilken bubblalåda har lägst utväxling månne..?
Måste nog åka till stugan å kolla in bottenplattan som jag har liggandes där, är det rätt prylar så är det bara att skifta låda/svärd från den!
Finns det ngr kännetecken på "rätta lådan" så jag vet vad jag har för mod. kanske? 
Höjd styrsnäcka mm? har du ngr bilder på en dylik operation 
mvh/Doktorn

5 Senaste redigerad av Demian (2011-08-25 11:20:36)

Om man bara plockar bort reduceringsväxlarna, och byter till vanliga drivaxlar, så har man faktiskt den vwlådan med lägst utväxling.

Bussen har 0.82 på fyran och 4.12 i slutväxeln. Det ger lägre varv än 1303:ans 3.88 låda. Fast i min instruktionsbok från -67 står det att splitbussen har 4.37. Jag vet inte om den hade 4.12 vissa år. Det är internetuppgifter. Så man ska kanske kolla upp det två gånger..

Om du ska skaffa en bubblalåda, så är det enklast att köpa en typ3 låda eller en från  typ1 1500. De har 4.12 utväxlingen.

lite varvtal och utväxling:

Vid 3000 varv och 185/65

3.88                                       96.9 km/h
4.12 med 0.88 fyra                 96.9 km/h
4.12 med 0.89 fyra                 95.8 km/h
4.37                                        86.3 km/h

6 Senaste redigerad av dr.novolette (2011-07-19 23:24:02)

Ok!
Tack för infon!

Har nu varit till stugan å kollat på mina grejer där & det är en låda som suttit på en bubbla med 4bult å skivbromsar fram, har fotat hela härligheten men sitter vid fel dator så jag lägger in bilder i morgon..
Jag funderar om det är bängligare att få till busslådan med dom nya axlarna än att byta hela lådan? Då vet ja inte om man kanske föredrar det senare eftersom det är mitt i säsongen.
Sen blir det även lite strul med trummorna eftersom de är 4bult på dom nya axlarna..går bussens 5bult på splinesen eller måste man göra ny indelning eller köra adapters?

När jag i början kollade på nätet så verkade det som man helt enkelt bara bytte ut axlarna mot bubblans utan att behöva släppa ner motor/vxl låda men om  lådan reverserar så måste man ju riva
å det kändes ju aningens boring  ICQ/am

7 Senaste redigerad av kee (2011-07-20 11:16:48)

Åfan! Att bussens låda hade så bra utväxling hade jag inte kunnat tänka mig, man lär sig ngt nytt varje dag!   ICQ/ab  Då måste ju reduktionsväxlarna göra väldigt mycket på utväxlingen, du råkar inte ha ngn siffra på det också Demian?

För att lösa bultmönsterproblemet monterar man antingen:

1. Nya trummor för sen bubbla (68 och uppåt) med wide-five
2. Tidiga typ3-trummor (61-65)
3. Tidiga busstrummor (55-63) med avsvarvad kona.

Bromsarnas övriga delar använder man "original" dvs för typ 1 från 68 och uppåt.

Anledningen till att man inte kan använda bussens original är främst hjulaxeltjockleken, den är grövre hos en sen buss än hos en bubbla. tidig buss däremot har samma hjulaxeltjocklek.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

8

Jo den utväxlingen gjorde mig svårt sugen på att köra med busslådan.. Dessutom verkar originallådan riktigt bra,
fina lägen å inget kärvt svammel. Men att behöva demontera å skifta pinjongen gör mig lite osäker på om jag hinner i sommar.
har Googlat vidare å har nu sett en sprängskiss på reduktions växeln. Den har bara 2 drev vilket gör mig helt säker på att axlarna på busslådan den snurrar baklänges.
Här är bilderna på min Bubblalåda!
Någon här som kan identifiera om det är "rätt" låda jag har.
mvh/Dr
http://img228.imageshack.us/img228/1739/dsc030106753280.jpg
http://img847.imageshack.us/img847/2561/dsc030116818852.jpg
http://img197.imageshack.us/img197/2015/dsc030126884707.jpg
http://img263.imageshack.us/img263/1658/dsc030137029869.jpg
http://img560.imageshack.us/img560/4280/dsc030147112277.jpg

9

kee skrev:

Åfan! Att bussens låda hade så bra utväxling hade jag inte kunnat tänka mig, man lär sig ngt nytt varje dag!   ICQ/ab  Då måste ju reduktionsväxlarna göra väldigt mycket på utväxlingen, du råkar inte ha ngn siffra på det också Demian?

Tyvärr, Kee. Jag har ett bra program som kan räkna på utväxlingar och hastighet, men det är inte gjort för reduceringsväxlar  ICQ/ac

-Dr Novo, Lådan ser rätt ut, men du borde ta och leta reda på vad den heter. Det ska vara nån bokstav. Det du tog kort på, är väl nått serienr eller dyl.

Tänk på att du måste åka ganska lågt om du byter till straight axle. Om du tycker att flippade spindlar sänker för mycket, så borde du fundera på IRS. Då kan du åka högre.

Fast dåliga vägar är inget större problem för sänkta bussar. Jag har nog runt 153-155 cm till min dropplist, och jag har aldrig haft problem pga höjden. Man tar sig utan problem över fartbulor och bilprovninges bromsrullar.

10

Ok!
Ja egentligen vill jag nog köra så lågt som möjligt. Och det finns ju hur mkt som helst med space mellan underredet å backen. Men det som mest begränsar mig är att däcken tar under skärmarna.
Jag ids inte i dagsläget börja kapa ur å bygga om hjulhusen, känns som mkt jobb att göra allt på en gång.. sen blir även sitthöjden högre med en dyl operation man sitter ju redan på huk å jag är inte speciellt lång.
Men hur som helst även om man flippar spindlarna i framtiden så är det ju inte fel att ha en justering monterad då kan man ju finjustera, å låta bakfjädringen bestämma grundhöjden. Jag hörde av någon att byta till raka axlar inte sänker speciellt mkt om man bara byter rakt av utan att sänka med ngt hack?
Jag ska kolla lådan bättre i helgen.. kunde inte stå still eftersom jag var klädd i T-shirt/shorts å hela Svearikes myggfamilj lyckades befinna sig på min stugtomt! Fyyfaan dom landade med gadden före så det blev djävligt snabba kort.
sätter nog sänksatsen i helgen. Just nu står min Bubbla -60 på lyften med demonterad framvagn ICQ/ad
Såg i ngn tråd att det kommit nån ny typ av sänksats till typ2 där man byter en sektion av röret precis som dom där gamla bubbla satserna.
Är dessa att föredra månne?