1 Senaste redigerad av AlexanderR (2016-05-11 07:53:04)

Hej alla goa glada T3ister!

Min 1989 buss med MV motor har börjat agera märkligt. Den talar väl om att den har blivit lite förkyld av att stå kallt ute på logen.

När jag startade den för en vecka sedan så gick den direkt upp på ett högt konstant varv, skulle gissa runt 4000rpm. Det var inte gaspedalen som hängt sig och varvet gick inte att få ner trots att jag försökte köra med den lite grann. Tänkte att den kanske bara hade fått ett litet spel för tillfället, så jag lät det vara för stunden.

Provade att starta häromdagen igen och då gick allting bra. Startade lätt, gick bra på tomgång cirka 5 minuter...sen helt plötsligt säger det klick...typ som nått relä.....och motorn går direkt upp på högre varv precis som tidigare.

Är det någon som känner igen detta?

Tack för alla eventuella tips och råd som det kanske bjuds på i denna frågan.

Hälsningar från södraste Skåne!

VW T3 Caravelle GL Multivan 1989 ~ MV ~Stora panorama luckan~2diffar
VW T3 DH Syncro MV~1 diff~ 1991~.
VW T3 Enkelhytt.Volvo B23. ~1990~.
VW T2 Deluxe 2L 1979.

2

Fukt eller olja i tomgångsmotorn, den kan även vara trasig, kolla att den rör sig och rengör.

MEN MV motor är känslig för jordfel så rengör jordningen och med fördel dra en ny jordfläta.

3

Tack för snabbt svar Dominique!

Detta är verkligen bra information för nu måste jag lära mig var tomgångsmotorn sitter. Visste inte om att det fanns en.

Jag har googlat tomgångsmotor, Idle stabilization valve har jag fått fram att det heter och ligger uppe på motorn så det verkar lätt att komma åt den för en koll.

VW T2 Deluxe 2L 1979.

4

Är opedagogisk enligt mina kollegor på jobbet så jag får öva på er  ICQ/ab

Röd ring tomgångsmotorn, orange ring jordpunkt på motorn där det alltid är dålig kontakt skadar inte med nya kabelskor och egen jordfläta från karossen.

Börja med det, kan vara massa annat eftersom MV motorn har Digifant motorstyrning och det är är ett elände.

Post's attachments

T3.jpg, 104.74 kb, 560 x 373
T3.jpg 104.74 kb, 351 downloads since 2015-12-16 

5

Håller verkligen inte med dina kollegor.

Det här var ju hur pedagogiskt som helst.

Tack än en gång Dominique!

VW T2 Deluxe 2L 1979.

6

Fortsätter på Dominique's pedagogiska bild  ICQ/ab . Kolla också under tändspolen (lila ring) där finns det två jordpunkter. (Lila)pilen är jordflätan från motor till kaross

Post's attachments

T3.jpg, 279.11 kb, 1120 x 746
T3.jpg 279.11 kb, 219 downloads since 2015-12-17 

Never pick a fight with an ugly person, they`ve got nothing to lose

7

Hej igen alla!

Här fortsätter min lilla historia om min MV motor som är lite krasslig och fortfarande inte riktigt frisk.

Efter fortsatta försök i vintras att få rätt på det hela så gick MV rakt in i väggen, och ville inte alls vara med längre.

MV gav upp och ville nu inte starta över huvudtaget. Eftersom Kung Bore drog på med minus-tempen så tänkte jag att det får vänta fram till i vår. Åkk nu ÄR det full gas med våren, i allafall här längst ner i Skåne!!!

Öppnade log portarna på vid gavel och lät solljus och värme skjölja in över min vackra "Syncro Blåval". Det var så vackert!
Jag tror att hon blev glad för nu startade hon upp med ett ångande hostande och frustande. Värmen har gjort henne gott.

Rullar ut henne i solen och låter henne stå på tomgång i lugn och ro och allt verkar vara frid och fröjd i vårvärmen. Men till slut, efter 10 minuter så ger MV upp och orkar inte hålla tomgång längre. "Aj aj aj hur är det fatt egentligen"?

Vrider på starten och märker att MV nu vill ha mer gas för att tuffa igång överhuvudtaget. MV startar men kan inte hålla tomgången själv.
Jag provar om och om igen. Samma sak. Om jag håller ner gaspedalen så kan jag hålla liv i MV men hon går hackigt och ojämt.

Har fixat och smörjt vid jordpunkterna.

Jag har provat att byta "Cigarren" till en som jag vet fungerar....men det hjälper inte . Det blir samma sak.

Vad tror ni detta kan bero på gott folk?

Vårhälsningar till alla!

VW T2 Deluxe 2L 1979.

8

Tempgivare till motorstyrning, nästan säker.

9

Tack för tipset Harry!

Bytade tempgivaren under termostaten idag. Det hjälpte tyvärr inte.

Vi får se hur det går. Sökandet fortsätter ICQ/ab

VW T2 Deluxe 2L 1979.

10

Kommer inte ihåg men är det lambda på din buss? Har du läckage på avgasröret?
Sensorn mäter fel om avgasröret läcker, så det blir samma symptom som om den vore trasig.

11

Ja, lambdan är bytt förra året och helt ny. Avgasröret är helt tätt.

VW T2 Deluxe 2L 1979.

12

Det finns fler givare med olika funktioner och eventuellt kabelbrott tas upp i den länkade tråden

http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25697

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

13

Var det den blå givaren, till motorstyrningen, som du bytte?
Bara tänkte så att du inte bytte den svarta som bara går till tempmätaren.

Aktuellt bilinnehav.... Typ1: Zwitter 52:a , 56:a, Cab 56:a, 62:a, 66:a. Typ2: Dubbelhytt 67:a, Dubbelhytt 72:a, Dubbelhytt 85:a, Caravelle Coach 88:a, Enkelhytt 89:a. Typ3: Variant 69:a. Golf: Mk1 GL 82:a, Mk2 GTI 84:a. Jetta: Mk1 CL 83:a. Passat: 1,8T variant 04:a automat.

14

Ja det var den blå givaren.

Ska kolla det där med kabelbrott i helgen.

Tack för alla tips! Uppskattar att ni tar er tid!

Trevlig helg på er!

VW T2 Deluxe 2L 1979.

15

Hej Kompisar!

Nu har det skett lite förändringar till det bättre!

Har kollat kablarna på vänster sida av motorrummet, runt tändspolen, och kablarna som går ner till den blå tempgivaren och hittar inget kabelbrott någonstans.

MV motorn håller tomgången något ojämnt, men den stannar i alla fall inte längre efter 10 minuter, som tidigare. Detta är ju faktiskt bra.

Tog Henne ut på en körtur och provade hur Hon kändes. Kändes inte helt 100.

Märker nu när jag kör bussen, att motorn svarar ganska ok med liiiiite gas. Så fort jag trampar till det där som man brukar så känns det som att motorn helt plötsligt går väldigt ojämnt och helt utan kraft. Som om att den bara plötsligt gick på två cylindrar?

Motorn får inte rätt signaler. Någon mojäng är obra uppenbarligen…..men vad?

Tänkte att man skulle kolla upp den där NTC givaren som ni pratar om!? Var sitter den månne?

VW T2 Deluxe 2L 1979.

16

Det kan inte vara så att hon suger tjuvluft någonstans.
Kanske kan vara någon slang som är sprucken utan att man ser det.
Jag har haft det problemet, men det var länge sedan. Har för mig att jag sprayade lite startspray runt diverse slanganslutningar och hittade en sprucken slang där motorn sög in startgas så varvtalet förändrades. Böt slangen och bilen gick bra efter det. Någon annan kanske har gjort samma sak och kan kanske berätta mer, då det som sagt var länge sedan jag gjorde det.

Hils
Magnus

17

Kolla följande, kabelbrott, jordpunkter, rost insugsrören, bränsletryck och blå tempgivaren.

Kolla även att spridarna har fin spridarbild jag har råkar ut att MV gått oroligt och det varit spridare, samma spridare monterades i en DJ och den gick utan några problem.

18

Skyffla i en flaska K-sprit i bensintanken. Kostar inte många kronor så det är ett billigt test.
Du kan ha vatten i bensinen vilket är ett vanligt fenomen på halvtomma tankar som står länge (kondens).

19 Senaste redigerad av AlexanderR (2016-05-11 12:36:51)

Hej igen alla kollegor!

Tack för alla tips från er!

Tyvärr så kvarstår problem, dock har det blivit annorlunda.

Jag tänkte följa upp med lite information om vad jag gjort mer på motorn.

K-sprit har jag hällt i så nu borde kondensproblem vara borta (Svenne-Duva)

Blå temp sensor är bytt.

Kabelbrott är kollade. Hittar inget här.

Jordpunkterna gicks över en gång till mer och hittade några dåliga stift som byttes.

En jordfläta är bytt under bilen. Sitter i bakre delen av växellådan skruvat i ett bläck i chassit. Det kändes som om att detta gjorde lite skillnad.
Försökte komma åt jordflätan som sitter på startmotorn men gav upp ganska snart när jag insåg att jag måste plocka ut hela motorn och växellåda om man vill komma åt den.
Sitter väldigt långt upp under min Syncro. Det blir ett större projekt att genomföra i så fall. Troligen sista utvägen.

Hittade denna utförliga beskrivning av en amerikansk kille om hur viktigt det är med jordning.   http://www.vanagonauts.com/the-Ultimate-Fix164.htm

Tjuvluft är kollat. Har sprutat upp nästan en hel Biltema Startgasburk. Har kollat med startgas flera ggr och sprutat mer noggrant för var gång men tyvärr utan resultat.

Jag har provat med att ta hela luftburken och tomgångs"cigarren" från min fungerande DH-med samma MV motor och fört över på Multivanen....men det gjord ingen skillnad det heller.

Problemet nu är som följer:

Bilen startar inte alls med tomgångsventilen tillkopplad, trots att den fungerar på min DH!?

Bilen startar UTAN tomgångsvetilen, och går helt perfekt jämnt precis i början, därefter så börjar den gå mer och mer ojämnt ju varmare den blir. Går att köra men går som på tre cylindrar och utan någon kraft.

Så jag undrar vad det är som händer när jag startar motorn utan i kopplat tomgångsventil........tar kontakten och stoppar in i tomgångsventilen.....och då stannar motorn direkt? Vilken elektrisk del gör då så att motorn stannar?

Så är läget just nu och man undrar hur det kommer att gå.

Jag uppskatta om ni har fler synpunkter och tips med denna nya information.

Ha det gott i värmen!

VW T2 Deluxe 2L 1979.

20

Har du mät alla kablar från databoxen?

Kolla om spridarna ger en fin dimma ej strålar, har märkt på mina MV motorer att det var känsligt med det,

Möjligheten finns att databoxen inte är som den ska, har du annan så prova med den.

21

Tack Dominique!

Databoxen?

Vilken är det och var sitter den?

Ska kolla spridarna.

Köpte nytt bränslefilter som jag sätter på i morgon.

VW T2 Deluxe 2L 1979.

22

Spridarrengörning på flaska kan hjälpa till.
Har du kanske fukt så kan en kupevärmare över natten i motorrummet gör susen.

23

Boxen sitter framför vänster framhjul på torpedväggen, där finns en jordpunkt.

Man ska helst mäta från databoxen.

Har skickat ett pm med mitt nr ring mig i helgen så förklarar jag det jag vet efter min kamp mot mv motorelektronik, enklast så.