Börjar med en presentation. Jag heter Jonas och är 23 år. Pluggar på högskola och på fritiden är det gamla bilar som gäller. Allt jag kan har jag lärt mig själv, av farsan eller från forum som detta 
Började efter att tagit körkort med första generationen vattenkyld vw, golf, jetta osv. Håller fortfarande på med dessa vagnar. Har en Golf mk1 td som bruksbil och en Scirocco 79a som busbil/evighetsprojekt.
Förra året fick jag för mig att jag skulle ha en Bubbla. Gärna körklar, patinerad och stukad. 50-talare (snyggare!), dock är jag ju student så ville ju inte betala 100k. Samtidigt tycker jag egentligen att det är snyggare med större ruta, så en 58-59 skulle jag ha!
Sagt och gjort 50mil upp till Gävle, provköra, betala och hemresa. Första gången jag körde bubbla och första gången jag körde bil äldre än 1976..
Trots att resan var halvjobbig med regn/mörker så njöt jag varje sekund. Till och med när det tog stopp mitt i en rondell efter 15mil, stod jag där i regnet och log. Visade sig att generatorn inte laddade.. Hade med 1 extra batteri och på detta tog vi oss till Mariestad, tur det inte finns så mkt som drar ström…
Där blev det dock stopp, inga fler batterier med och kl var 2 på natten. Ställde bilen och körde hem och sov. Lasta i 3 batterier å körde tillbaka, satte i ett batteriet och körde hem…
Bytte laddreläet då det var till 6v..Konverterad till 12v av någon tidigare. Sitter motor från nyare bubbla, 1600 med weberförgasare.
Körde med den hela sommaren, med lite blandade småproblem. Tex, problem med ånglås, handbromsspak, torkararmar och slet sönder splinsen i båda trummor bak efter träff i Trollhättan, tydligen hade någon inte dragit åt navmuttern tillräckligt samt satt i för små sprintar. Fick skjuts hem av en grupp norrmän i en grymt fin bay. Var onsdagen innan vänerträffen i Vänersborg, fick inte tag i trummor innan dess så fick köpa där.
Sen har jag mest brukat den till vardags till början av november.
Så då var det dags för trådens nuvarande huvudämne, den bil jag ska skruva med just nu. En bucklig, rostig och eländig 78a pickup.
Småortsbo som jag är så kände jag naturligtvis att jag var tvungen att ha en ordentlig pickup, har haft några caddys innan och det är bra med flak men de är ju mer som en vanlig personbil och inte så rejäla.
Köpes annons lades ut, fick några spännande förslag men inget som kändes rätt, tills jag fick bilder på en äckelblå EH. Inte jätterostig och lagom ful på utsidan precis vad jag sökte, lågt pris och mkt att göra. Var fanns den då? Nära? Nää Gotland såklart. Funderade lite och planerade med farsan som alltid är med på mina bilhämtningsupptåg.
Vafan, vi drar till Gotland, vi har ju inte varit där förr! Dyrt blev det med kärra, färja, övernattning och så fick jag med mig en bil till hem också.
Resan gick bra förutom farsans dragbil som började hacka redan 1 mil hemifrån så fort den kom under 2k varv i uppförs lutning. Den överlevde alla mil, dock gick det trögt i backarna i Jönköping…
Skicket var som utlovat, grymt bra säljare med många feta vw objekt 
Några bilder på det blå åbäket.
Här fick den stå ett tag och vänta på sin tur.
Känns som en bra bil för mig som behöver öva med svetsen och där kraven på ytfinish är noll. Jag gillar inte att lägga ner tid på att saker ska vara 100% perfekta, då jag inte blir lyckligare av det. Men en stor eloge till alla er som orkar renovera bilar till nyskick eller bättre 
Således kommer denna vagn aldrig bli helrenoverad i mina ägor, ska laga det som behövs och det som känns roligt. Är ju därför jag håller på med detta för att det ska vara kul!
Planen är följande, kanske inte i denna ordning, gör det jag känner för allt ska ju göras i slutändan ändå..
Laga den rost som behövs (definitionsfråga!)
Få motor att gå… Skick okänt men startar inte iaf..
Plocka ner tank/bränslesystem (senaste besiktning var 1996 så tänker byta all slang iaf)
Fixa bromsar
El
Ny framruta hade inte varit fel...
Besiktiga
Köra tills det rasar, lappa och laga osv i oändlighet.
Ingen sänkning eller finfälgar, vill uppleva hur det är att köra original innan jag gör något. Jag aldrig kört något liknande.
Försöker göra allt själv och tar hellre ett dåligt resultat och gör om än att jag lämnar bort något…
Tar dock gärna emot kritik, tips, uppmuntran osv. Då jag gärna vill bli bättre på allt! Alla kommentarer tas emot med glädje.

Trevligt ställe, trevliga bilar, trevligt folk! Dit ska jag tillbaka någon dag kanske med pickupen 

Kanske hjälper att byta tillbaka till 0,8 tråd.