1

Börjar med en presentation. Jag heter Jonas och är 23 år. Pluggar på högskola och på fritiden är det gamla bilar som gäller. Allt jag kan har jag lärt mig själv, av farsan eller från forum som detta ICQ/ab

Började efter att tagit körkort med första generationen vattenkyld vw,  golf, jetta osv. Håller fortfarande på med dessa vagnar. Har en Golf mk1 td som bruksbil och en Scirocco 79a som busbil/evighetsprojekt.

Förra året fick jag för mig att jag skulle ha en Bubbla. Gärna körklar, patinerad och stukad. 50-talare (snyggare!), dock är jag ju student så ville ju inte betala 100k. Samtidigt tycker jag egentligen att det är snyggare med större ruta, så en 58-59 skulle jag ha!

Sagt och gjort 50mil upp till Gävle, provköra, betala och hemresa. Första gången jag körde bubbla och första gången jag körde bil äldre än 1976..
Trots att resan var halvjobbig med regn/mörker så njöt jag varje sekund. Till och med när det tog stopp mitt i en rondell efter 15mil, stod jag där i regnet och log. Visade sig att generatorn inte laddade.. Hade med 1 extra batteri och på detta tog vi oss till Mariestad, tur det inte finns så mkt som drar ström…
Där blev det dock stopp, inga fler batterier med och kl var 2 på natten. Ställde bilen och körde hem och sov. Lasta i 3 batterier å körde tillbaka, satte i ett batteriet och körde hem…

Bytte laddreläet då det var till 6v..Konverterad till 12v av någon tidigare. Sitter motor från nyare bubbla, 1600 med weberförgasare.

Körde med den hela sommaren, med lite blandade småproblem. Tex, problem med ånglås, handbromsspak, torkararmar och slet sönder splinsen i båda trummor bak efter träff i Trollhättan, tydligen hade någon inte dragit åt navmuttern tillräckligt samt satt i för små sprintar. Fick skjuts hem av en grupp norrmän i en grymt fin bay. Var onsdagen innan vänerträffen i Vänersborg, fick inte tag i trummor innan dess så fick köpa där.
Sen har jag mest brukat den till vardags till början av november.

http://i96.photobucket.com/albums/l199/BigwoopJapan/WP_20150624_19_50_02_Pro_zpsvif49ih4.jpg

http://i96.photobucket.com/albums/l199/BigwoopJapan/WP_20150804_15_42_37_Pro_zpsugmdrrf2.jpg

http://i96.photobucket.com/albums/l199/BigwoopJapan/WP_20150804_15_42_51_Pro_zpsls0ej3pc.jpg

http://i96.photobucket.com/albums/l199/BigwoopJapan/WP_20150627_14_26_15_Pro_zpsgeyreyax.jpg

Blev med takräcke oxå
http://i96.photobucket.com/albums/l199/BigwoopJapan/WP_20150904_16_25_11_Pro_zpsg6jguuhe.jpg


Så då var det dags för trådens nuvarande huvudämne, den bil jag ska skruva med just nu. En bucklig, rostig och eländig 78a pickup.

Småortsbo som jag är så kände jag naturligtvis att jag var tvungen att ha en ordentlig pickup, har haft några caddys innan och det är bra med flak men de är ju mer som en vanlig personbil och inte så rejäla.

Köpes annons lades ut, fick några spännande förslag men inget som kändes rätt, tills jag fick bilder på en äckelblå EH. Inte jätterostig och lagom ful på utsidan precis vad jag sökte, lågt pris och mkt att göra. Var fanns den då? Nära? Nää Gotland såklart. Funderade lite och planerade med farsan som alltid är med på mina bilhämtningsupptåg.

Vafan, vi drar till Gotland, vi har ju inte varit där förr! Dyrt blev det med kärra, färja, övernattning och så fick jag med mig en bil till hem också.
Resan gick bra förutom farsans dragbil som började hacka redan 1 mil hemifrån så fort den kom under 2k varv i uppförs lutning. Den överlevde alla mil, dock gick det trögt i backarna i Jönköping…
Skicket var som utlovat, grymt bra säljare med många feta vw objekt ICQ/ag

Några bilder på det blå åbäket.

Hämtning
http://i96.photobucket.com/albums/l199/BigwoopJapan/WP_20151113_11_16_52_Pro_zpskrsl3pcn.jpg

Här fick den stå ett tag och vänta på sin tur.
http://i96.photobucket.com/albums/l199/BigwoopJapan/WP_20151114_13_36_43_Pro_zps7xvrizfk.jpg

http://i96.photobucket.com/albums/l199/BigwoopJapan/WP_20160215_10_48_39_Pro_zps2xcrmkrq.jpg

http://i96.photobucket.com/albums/l199/BigwoopJapan/WP_20160215_10_48_02_Pro_zpsoxhs74fl.jpg


Känns som en bra bil för mig som behöver öva med svetsen och där kraven på ytfinish är noll. Jag gillar inte att lägga ner tid på att saker ska vara 100% perfekta, då jag inte blir lyckligare av det. Men en stor eloge till alla er som orkar renovera bilar till nyskick eller bättre ICQ/ab
Således kommer denna vagn aldrig bli helrenoverad i mina ägor, ska laga det som behövs och det som känns roligt. Är ju därför jag håller på med detta för att det ska vara kul!

Planen är följande, kanske inte i denna ordning, gör det jag känner för allt ska ju göras i slutändan ändå..
Laga den rost som behövs (definitionsfråga!)
Få motor att gå… Skick okänt men startar inte iaf..
Plocka ner tank/bränslesystem (senaste besiktning var 1996 så tänker byta all slang iaf)
Fixa bromsar
El
Ny framruta hade inte varit fel...
Besiktiga
Köra tills det rasar, lappa och laga osv i oändlighet.
Ingen sänkning eller finfälgar, vill uppleva hur det är att köra original innan jag gör något. Jag aldrig kört något liknande.

Försöker göra allt själv och tar hellre ett dåligt resultat och gör om än att jag lämnar bort något… ICQ/ag Tar dock gärna emot kritik, tips, uppmuntran osv. Då jag gärna vill bli bättre på allt! Alla kommentarer tas emot med glädje.

2

Gotland måste plundras!  ICQ/af

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

3

Lycka till. Och välkommen hit. ICQ/ab

4

Trevligt ICQ/ab

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

5

Plundra Gotland  Default/lol Trevligt ställe, trevliga bilar, trevligt folk! Dit ska jag tillbaka någon dag kanske med pickupen ICQ/ab

Kör väl vidare. Började med att plocka ur allt i hytten så jag kunde se hur rostigt det var och det var inte så farligt. Inget att gnälla över. I hytten syns den ljusblåa färg som är under allt det smurfblåa.

Plockade ur stolarna och bälten. 2 sitsen var lätt att få ur de ena fästet var obefintligt. Rostig i underredet var den men ska nog gå att lappa ihop. Klädseln var ok och stoppningen lika så.

http://i96.photobucket.com/albums/l199/BigwoopJapan/WP_20160207_12_38_04_Pro_zpsgkzuwb4t.jpg

http://i96.photobucket.com/albums/l199/BigwoopJapan/WP_20151118_14_43_51_Pro_zpsyvaarstf.jpg

Förarstolen gjorde mer motstånd. Fick skruvat loss ryggstödet, fick av sätesklädseln och stoppningen. Kvar blev rosten... Fjädrarna och den rostiga plåten satt fast i ett hörn endast så bara att rycka loss. Skenorna satt som berget.

http://i96.photobucket.com/albums/l199/BigwoopJapan/WP_20160209_13_37_44_Pro_zps4dxmarcy.jpg

Fram med den mindre släggan och huggmejsel. Dränka i 5-56. På med hörselskydd. Sen bara att banka för glatta livet. Efter att ha blivit lite svett i minusgraderna så var de loss.

http://i96.photobucket.com/albums/l199/BigwoopJapan/WP_20160209_14_01_18_Pro_zps806ugi8t.jpg

Ur med mattan sen kunde man se det som behövde lagas.

Fästet till stolen + bältesinfästningen

http://i96.photobucket.com/albums/l199/BigwoopJapan/WP_20160209_15_26_44_Pro_zpsbqfbbrjt.jpg

Fotsteg + lite golv på passagerarsidan

http://i96.photobucket.com/albums/l199/BigwoopJapan/WP_20160209_15_26_38_Pro_zpsm2zvufg9.jpg

Reservhjulsbaljan? Plåten var lite hålig så byter nog den också någon gång.

http://i96.photobucket.com/albums/l199/BigwoopJapan/WP_20160209_15_26_58_Pro_zpsqxxb7sgp.jpg

Den bakre väggen

http://i96.photobucket.com/albums/l199/BigwoopJapan/WP_20151118_14_43_27_Pro_zpsnrh3c4ax.jpg

Bältesinfästningen förarsidan, litet hål.

http://i96.photobucket.com/albums/l199/BigwoopJapan/WP_20160209_15_27_51_Pro_zpskfjf92op.jpg

Insteget förarsidan + golv

http://i96.photobucket.com/albums/l199/BigwoopJapan/WP_20160209_15_28_12_Pro_zpsajc7wr7m.jpg

Så inget allvarligare där alltså , bara instegen som blir jobbiga för mig då jag är kass på att bearbeta plåt och ekonomiplåten sägs ju vara ett dåligt val just där. Men det löser sig som allt annat.

Satt en ful blaupunkt högtalare i också, i samma skick som resten av bilen, den plus bandaren som sitter i måste ju varit en grym anläggning i firma bilen....

http://i96.photobucket.com/albums/l199/BigwoopJapan/WP_20160209_15_25_09_Pro_zps3vqbjosx.jpg

6

Har en likadan (1974) fast ser rostigare ut. Tänker som du, få den besiktad och reparera så den blir i körbart skick. Har inte haft nåt liknande förrut . Jag har börjat med flaklämmarna och sidoluckan. Bor i Dals-Ed 1 timma från dig.
Kämpa på, det är en rolig bil att ha.

7

59:an är riktigt schysst, men du måste fortsätta göra ren och polera upp den fram också  ICQ/ag

8

palbon skrev:

Har en likadan (1974) fast ser rostigare ut. Tänker som du, få den besiktad och reparera så den blir i körbart skick. Har inte haft nåt liknande förrut . Jag har börjat med flaklämmarna och sidoluckan. Bor i Dals-Ed 1 timma från dig.
Kämpa på, det är en rolig bil att ha.

Gött det finns fler i trakterna ICQ/ab Får hoppas vi syns på träffar i sommar då? Åker nog på det mesta i närheten och förhoppningsvis annat långt bort om bubblan rullar förståss

GB skrev:

59:an är riktigt schysst, men du måste fortsätta göra ren och polera upp den fram också ICQ/ag

Jag är kluven till det. Gillar min grönodling även om en del ser det som vanvård... Dock håller jag med om att det ser lite skumt ut med lite av varje . Dock är det nog bara skärmarna som är polerade och de har inte jag gjort.



Fortsätter väl lite smått så att jag kommer ikapp mig själv med uppdateringarna.

Började svetsa på det absolut lättaste stället, i hjulhuset fram. Ståhöjd, rak plåt, friskt runt om.

http://i96.photobucket.com/albums/l199/BigwoopJapan/WP_20160212_15_41_49_Pro_zpszto8xzkl.jpg

Ett hål mindre iaf... Duger åt mig, drog på lite 2k färg i minusgraderna sedan ICQ/ab Jag skruvar med denna bil ute, dels för att det är gött när man svetsar och slipar en hel del, sen kommer åbäket inte in i garaget då öppningen är för låg. Sen har jag annat "finare" att ha där.

Nackdelen är ju att det inte är vart eller torrt så här års. Därför lägger jag bara på färg för att sedan lacka om när det blir varmare... Dessutom har jag inte köpt rätt färg ännu. Någon som vet färgkoden? Är väl den vanliga ljusblåa inne i hytten, neptunblau???

Aja löser väl det till våren.

9

Bigwoop skrev:
GB skrev:

59:an är riktigt schysst, men du måste fortsätta göra ren och polera upp den fram också ICQ/ag

Jag är kluven till det. Gillar min grönodling även om en del ser det som vanvård... Dock håller jag med om att det ser lite skumt ut med lite av varje . Dock är det nog bara skärmarna som är polerade och de har inte jag gjort.

Bilen plockades ihop och började poleras av en garagegranne  ICQ/ab
Gillar du mossan ska du såklart behålla det men jag gillar när patinan kommer fram  ICQ/af

10

Bilen plockades ihop och började poleras av en garagegranne  ICQ/ab
Gillar du mossan ska du såklart behålla det men jag gillar när patinan kommer fram  ICQ/af

Aha vet du mer om bilen kanske? ICQ/ab

Fortsatte med att laga lite flak då det regnar in en del i skattkistan. Å där inne är plåten relativt bra så värt att laga de värsta hålen i flaket.

Lämmarna är typ det minst buckliga på denna kärra. Märkligt tycker jag då mer eller mindre alla andra ställen är tryckta. Typ tak, hela vänstersidan, front, dörrar, runt lastluckan osv. Flaket har en del större hål i framkant och mindre lite varstans.
http://i96.photobucket.com/albums/l199/BigwoopJapan/WP_20160211_13_03_18_Pro_zps0obbku4r.jpg

http://i96.photobucket.com/albums/l199/BigwoopJapan/WP_20160211_12_53_31_Pro_zpsxhqfiraj.jpg

Fick med plåt som skulle vara till flaket. Stod ifs floorpanel transporter 68-72 på biten men passade fint. lite tunnare än original flaket bara.

Den skulle varit åt andra hållet så kunde jag ha tagit större bit ICQ/ag
http://i96.photobucket.com/albums/l199/BigwoopJapan/WP_20160216_13_32_55_Pro_zpspvga0kom.jpg

Kapade ut lika brett som den nya plåten var. På undersidan var originalfärgen. så man kan se ganska stor nyansskillnad ICQ/ab

http://i96.photobucket.com/albums/l199/BigwoopJapan/WP_20160219_11_54_34_Pro_zpstmr2cagw.jpg

http://i96.photobucket.com/albums/l199/BigwoopJapan/WP_20160219_11_54_45_Pro_zpsyxfekkaa.jpg

http://i96.photobucket.com/albums/l199/BigwoopJapan/WP_20160219_11_45_32_Pro_zpspbsowmwz.jpg

Största flakbiten lagat å klar. Bara de andra 10  mindre ställena kvar ICQ/ag sen på med riktig färg istället för den skit som ligger på nu...

http://i96.photobucket.com/albums/l199/BigwoopJapan/WP_20160220_17_16_19_Pro_zpsdfs9ywks.jpg

11

Kommer bli grymt! ICQ/ab

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

         Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

12

Bigwoop skrev:

Bilen plockades ihop och började poleras av en garagegranne  ICQ/ab
Gillar du mossan ska du såklart behålla det men jag gillar när patinan kommer fram  ICQ/af

Aha vet du mer om bilen kanske? ICQ/ab

Nja, inte så mycket mer än att frontbiten byttes, fixades med lite bromsar och polering och så såldes den till Gävle innan den blev färdig  ICQ/ab

13 Senaste redigerad av Bigwoop (2016-03-07 11:43:53)

För någon vecka sedan var det äntligen dags att flytta pickupen och möblera om bland bilarna. 6 st skulle byta plats med varandra. Där pickupen stod var den för det första i vägen för bruksbilarna, för de andra var man ju halvvägs ut på gatan, vilket inte är så kul  när man kör med vinkelslipen eller när man ligger inne i motorrummet och försöker komma åt något man varken kan se eller känna ICQ/ab

Vi bor på höjd så hela gårn lutar rätt mycket, det plus att det är grus, gör att man inte kan flytta något inåt. Behövs tex 3 man att flytta en bil som väger långt under ett ton. Pickupen väger ju betydligt mer än så plus att den stått på samma plats i 3 månader

Efter nerklippning av buskar mm. Så fick vi flyttat den 30 cm.... Visade sig att precis som förväntat så är en bakhjulsdriven Toyota från 1976 på ca 950kg med 205er bak inte den bästa bilen att försöka dra med i gruset....

http://i96.photobucket.com/albums/l199/BigwoopJapan/WP_20160228_16_07_29_Pro_zpsctcan1gg.jpg

Japp en ruta hade inte varit fel heller ICQ/ab hittar bara folk med högerdörrar.

Insåg efter en matbit att jag inte ens kollat om hjulen snurrar  Default/lol Kanske man skulle gjort innan... Bromsarna fram låg på en del.. Löste det genom att skruva av oken helt och hållet då jag ändå ska renovera oken. Ser då att beläggen måste varit mer eller mindre nya när bilen ställdes av 97.. Skivorna såg ut att vara bra med. Så bara få liv i oken + nya slangar + belägg.

http://i96.photobucket.com/albums/l199/BigwoopJapan/WP_20160301_17_47_17_Pro_zpsfuzawcsz.jpg
http://i96.photobucket.com/albums/l199/BigwoopJapan/WP_20160301_17_49_03_Pro_zps17pj7mk3.jpg

Plattorna som ligger där på bilden låg mellan belägg och kolven. Är det något som ska vara där? Varför i så fall  ICQ/ad


Gick inte bättre ändå så vi vinschade in bilen med ett rejält spännband... Gick betydligt snabbare och lättare

På sin nya plats... Blir lättare att greja med den nu och jag kan plocka ner mer utan att det är i vägen för några bilar som ska ut.

http://i96.photobucket.com/albums/l199/BigwoopJapan/WP_20160301_17_34_10_Pro_zpsbs2db0ps.jpg

Hade bubblan ståendes där pickupen står nu. Så flyttade den under tak och fick gott sällskap på köpet.

http://i96.photobucket.com/albums/l199/BigwoopJapan/WP_20160301_17_35_59_Pro_zpsce97vmfk.jpg

Sen efter detta han jag bara börja fortsätta med flaket innan snön kom. I skrivandets stund snöar det fortfarande och vi har numer 20 cm snö. Tur jag snart har tenta så jag inte har någon tid att skruva ändå.

Tar tid när det tar en hel söndag att flytta bilar, sen fick jag reparera en bil åt en kompis + min egna bruksbil.

Aja jag har inte bråttom målet är att jag ska åka pickup i sommar om det så bara är en provtur runt kvarteret ICQ/af

14

Ett par intensiva veckor med tentapluggande är över för denna gången och nu har jag äntligen lite tid för bilarna. Tyvärr dog bruksbilen igen, läckande dieselpump och kylarslang... Vad ska man då åka med? Jo, yttertempen var ju uppe på plus så bubbla fick det bli. Så rullat bubbla nu i 2 veckor ICQ/ag Sticker ju ut lite på högskolans parkering  ICQ/af

I vilket fall som helst så skulle jag fortsätta svetsa på flaket. Då började min gamla miggy 125 läcka ut gasen, Slangpaketet var urgammalt och slitet. Alla annan slang stenhård, och pistolen sliten och obekväm . Aja lika bra att byta allt. Så uppgraderade till slangpaket och pistol med europakoppling, ny gasslang, ny klocka. Tråden var slut så fick bli en ny rulle sådan. 0,6 fick det bli, kört med 0,7 innan och ville prova om det blev någon skillnad. Vet inte vad som gjorde det men nu går den bättre än någonsin och är grymt mkt jämnare i gången.

Då är det ännu roligare att svetsa så bara att köra igång.

Detta skulle lagas. Lätt att komma åt iaf ICQ/ab

http://i96.photobucket.com/albums/l199/BigwoopJapan/WP_20160328_09_42_03_Pro_zpsozsknivb.jpg

Hmm tanken sitter ju precis där under. Kanske dags att plocka ur den redan nu? Tänkte vänta lite med det men såg så lätt ut att jag var tvungen att prova. Å lätt var det. Luckorna gick lätt att skruva ur. Båda tankbanden hade rostat av i fästena så inga problem där  ICQ/ad Luftslangarna var inte många, hur ska de gå? Påfyllningsröret lossade jättefint, slangklämmorna var som nya. Sen bara att krångla ur den. Snabbaste tanken jag plockat ur iaf tog inte ens 30 min på egen hand. 

http://i96.photobucket.com/albums/l199/BigwoopJapan/WP_20160327_14_25_30_Pro_zps7yrpv8fn.jpg

Smutsig men inte speciellt rostig. Bensinen som var i var kolsvart men utan flagor. Lös in i tanken och den så väldigt fin ut  ICQ/ab Fick bli en lätt avslipning och sprayburksrenovering på utsidan.

http://i96.photobucket.com/albums/l199/BigwoopJapan/WP_20160328_09_41_53_Pro_zpsoojbep1g.jpg

Golvet under var lite mossigare. Lite hål och vidrig miljö. Får ta och tvätta och se hur mkt jag behöver laga.

http://i96.photobucket.com/albums/l199/BigwoopJapan/WP_20160327_14_26_06_Pro_zpsn5pl7dnh.jpg

http://i96.photobucket.com/albums/l199/BigwoopJapan/WP_20160327_14_28_59_Pro_zpspvnhhgex.jpg

http://i96.photobucket.com/albums/l199/BigwoopJapan/WP_20160327_14_29_07_Pro_zpsnxy7oexf.jpg

Lastutrymmet är väl relativ ok, lite små hål i kanterna och lufthål på vänstersidan. Ser ut som de har kört i något rätt ordentligt. Yttertrösklarna och golvet är lappade på båda sidor sen måååånga år tillbaka och arbetet är väl inte så snyggt ICQ/ag men vafan inga hål iaf, dubbelplåt finns det gott om, men det dör jag inte av. Säkert lika många lagare som det är lagningar.

http://i96.photobucket.com/albums/l199/BigwoopJapan/WP_20160327_14_30_53_Pro_zps75e1b2ot.jpg

http://i96.photobucket.com/albums/l199/BigwoopJapan/WP_20160327_14_30_46_Pro_zpso0duykt7.jpg

Fick svetsat lite flak tillslut iaf. Lite mer arbete på det så är det dags för lite bättre färg och lite mer slipning.

http://i96.photobucket.com/albums/l199/BigwoopJapan/WP_20160329_13_33_28_Pro_zpsexgtce70.jpg

15

Det går saaaakta med pickupen. Fått klart flaket och lagat bakplåten på hytten. Lyktor fram och bak har köpts in begagnat. Börjat byta utriggare fram, Ena sidan klar, andra väntar på svetsning. Ja, gasen tog slut naturligtvis sen har svetsen börjat krångla när man svetsar uppåt, det fäster inte utan rinner av och hamnar i munstycket samt att tråden gärna bränner fast i munstycket ICQ/ac Kanske hjälper att byta tillbaka till 0,8 tråd.

Flaket klart för denna gång kommer säker laga mer på det senare men nu är de värsta hålen borta så man kan stå på det utan att ramla genom. Ska se om jag får köpt mig lite färg i original kulören som jag kan blåsa på sedan.

http://i96.photobucket.com/albums/l199/BigwoopJapan/WP_20160410_17_32_14_Pro_zpsbtcq2owe.jpg

Innan jag började med utriggaren. Kan säga att det inte blev mkt kvar av den... Bytte från rambalken och hela vägen ut. Sen har jag lappat lappar i hjulhuset oxå  ICQ/ad Värsta hjulhuset jag sett dubbelplåt på 80% resten är trippel ICQ/ag

http://i96.photobucket.com/albums/l199/BigwoopJapan/WP_20160410_13_33_53_Pro_zpsbsbuherh.jpg

Kan passa på att visa tidigare lagning och krock på förarsidan. Vet inte hur det har lyckats att buckla hela sidan och det där hålet...

http://i96.photobucket.com/albums/l199/BigwoopJapan/WP_20160330_17_50_43_Pro_zpsd5lribfj.jpg


Bubblan rullar på fint med lite småproblem, typ växellänkage som lossar och gasvajer som går av. Inget värre. Gött med snö häromdagen också torkarna fick jobba. Sen idag blev det nya fälgar. Helnöjd med stuket.

http://i96.photobucket.com/albums/l199/BigwoopJapan/WP_20160426_08_48_48_Pro_zpswt4rhexl.jpg

http://i96.photobucket.com/albums/l199/BigwoopJapan/WP_20160501_17_52_53_Pro_zps6jb3eo37.jpg

http://i96.photobucket.com/albums/l199/BigwoopJapan/WP_20160501_17_53_23_Pro_zpsbnvzm7go.jpg

http://i96.photobucket.com/albums/l199/BigwoopJapan/WP_20160501_17_54_15_Pro_zpsx1cvnw2e.jpg

16

Gillar bubblan starkt och är svag för Sprintstars men passade väldigt bra med plåt till bilen.

Pickupen ser ut att kunna bli väldigt bra.
Bra tråd, kör på! ICQ/ab

820KUSTOM
Volks Of Hälsingland
East Coast Meet #4 - 9-11 Augusti 2019

17

Det var ett tag sedan jag var inne här och uppdaterade. Men nu kände jag att det var dags ICQ/ab

I somras blev det mycket skruv och svets med pickupen.

Svetsade upp den värsta rosten under i balkarna.
Naturligtvis läckte tanken fick löda ihop den och lägga tanktätning
Bromsbackar, belägg, cylindrar, rör, ok och slangar byttes
Gick igenom elsystemet
Begagnade 185/80 inhandlades, för stuket skull. De som satt på var sjukt dåliga...

http://i1323.photobucket.com/albums/u590/bigwoop/WP_20160806_11_30_43_Pro_zpsqqoson2w.jpg

Bytte dubbelrelät då det visade sig vara det det ända som var kasst efter att ha felsökt varje komponent i insprutningssystemet
Startade och gick efter mycket felsökning….

http://i1323.photobucket.com/albums/u590/bigwoop/WP_20160623_10_19_50_Pro_zps9xlm6pnf.jpg



Körde åbäket till besiktningen å visste jag skulle få en attgöralista
Hyttgolv upprostat
Handbroms bara ett hjul
Avgasläckage
Rutspolning ur funktion

Åkte runt å vad glad en månad. Hittade lite fler fel…

Kopplingen kass hela bilen skakade vid dragläge i uppförslut
Framvagnen klonkar
Bränner olja i mängder
Mindre oljeläckage stötstångsrör
Startar dåligt kall å ibland även varm

Körde månaden ut och fick använt den lite men mest nöjeskörde jag på dåliga grusvägar å annat jag inte kan åka med mina låga bilar...

http://i1323.photobucket.com/albums/u590/bigwoop/WP_20160806_11_21_17_Pro_zpsbioi6m9p.jpg

http://i1323.photobucket.com/albums/u590/bigwoop/WP_20160815_17_28_17_Pro_zpswcu3t90f.jpg

http://i1323.photobucket.com/albums/u590/bigwoop/WP_20160815_17_27_23_Pro_zpsth8hpmjv.jpg



Sen när månaden var slut å sommaren likaså, började jag med att svetsa upp hytten, båda fotstegen byttes plus en del bitar av golvet och golvet mellan sätena.

http://i1323.photobucket.com/albums/u590/bigwoop/WP_20161008_10_17_03_Pro_zps6huwmu8x.jpg

http://i1323.photobucket.com/albums/u590/bigwoop/WP_20161029_12_33_36_Pro1_zpsi5y9ykmz.jpg

Sen åkte motorn ur. Fick sig en uppfräschning med nya packningar, kolvringar och inslipade ventiler. Såg oväntat fräsch och oskruvad ut. Passade på att lacka kåpor och detaljer. Även motorrummet fick lite stänk av original färgen. Fick bytta tryckplatta, lamell och svänghjul. Lamellen var original från 1978… Svänghjulet hade blivit blått av värme av någon anledning.

Precis urplockad
http://i1323.photobucket.com/albums/u590/bigwoop/20161228_131128_zpsnqnammyt.jpg

Lackat lite prylar
http://i1323.photobucket.com/albums/u590/bigwoop/20170114_171612_zpssaau5bmg.jpg

ihopsatt mkt slangar å kablar blir det...
http://i1323.photobucket.com/albums/u590/bigwoop/20170131_195948_zpsugogfdoo.jpg

Lackat motorrummet... En otrevlig plats nu med färg å lite renare... Nya drivknutsdamask bytte bara en... lär jag få ångra skulle jag tro ICQ/ag

http://i1323.photobucket.com/albums/u590/bigwoop/20170204_103732_zpsferxng3n.jpg

I bilen

http://i1323.photobucket.com/albums/u590/bigwoop/20170221_161226_zpsbt2liblz.jpg

Startar och går att köra men lite finjustering återstår å en ny ljuddämpare behövs. Fick 2 nya handbromsvajrar häromdagen och en motorrumstätning, Nya tändstift och fördelarlocka ligger på hyllan.

Så nu är vi i nutid på pickupfronten, bubblan händer en del med också men det spar jag till en annan regnig dag...

18

Fräscht motorrum! Hur gick du tillväga för att slipa ner det innan lack?

Tillbaka där allting startade (då var det en old school '67 Buggy i manxstil)
Nu är det en 1978 VW Latebay camper

Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.

19 Senaste redigerad av Bigwoop (2017-02-28 09:11:07)

Jag körde med stålborste på borrmaskin och grovslipskiva (som jag inte vet vad den heter tyvärr) på vinkelslipen ICQ/ab Finnishen blir därefter men ser bra ut i det mörka motorrummet och blir trevligare att ligga därinne. Finns ju ingen lucka uppifrån på pickupen så tänkte jag fräschar upp när ändå motorn är ute.....

20

jag förstår, en flapdisc på finkelschlipen.

Min är rätt så ordentligt anfrätt i motorrummet så det är bra med tips på vad som är bäst att komma åt med i alla skrymslen och vrår. Nästa vinters problem. Det blev ju skitsnyggt på din. Bra med lite ljusare färg också så att man faktiskt ser något i brevinkastet för det blir ju mörkt som en smedröv.... Default/lol

Tillbaka där allting startade (då var det en old school '67 Buggy i manxstil)
Nu är det en 1978 VW Latebay camper

Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.

21

Ja flapdisk naturligtvis ICQ/ab

Ja att ha hela överkroppen innanför lucka är en fröjd som tyvärr inte alla får uppleva ICQ/ag Nu är det iaf rent. Vilket är en stor förbättring så det rekommenderar jag. Jag satt in i med Gasmask å slipa sen lackade med spruta, Epoxifärg å sedan 2k i original kulören. Allt ute i 0 gradigt väder ICQ/ad

22

0-gradigt är helt i min stil. (Tyvärr ICQ/ag  )

Tillbaka där allting startade (då var det en old school '67 Buggy i manxstil)
Nu är det en 1978 VW Latebay camper

Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.

23

Du måste förbättra originalstuket med ett par feta
originalstänklappar därbak  ICQ/af

24

Halloj Jonas!  ICQ/ab
Jäklar vad trevligt o läsa om dina framsteg med Pickisen, ingen tvekan om att den kom i rätta händer!  ICQ/ab
Även riktigt kul att du tittade över på träffen i Sommras, vi hann ju iaf snacka i några trevliga minuter, innan jag var tvungen o vimsa iväg, var ju rätt fullt ös så har i efterhand insett att jag nog var lite stressad o att det var folk här som jag missat helt!  ICQ/ae
Hoppas på o ses på nån trevlig träff igen snart, så man kan få se Pickisen in action!
Keep up the good work!!  ICQ/af  / Johan

Ps Tack detsamma, grymt bra köpare!!

"Skicket var som utlovat, grymt bra säljare med många feta vw objekt"  big_smile

25

Det sitter faktiskt 2 st halv stänkläppar kvar.... Jag hade velat ha 2 lagom slitna ICQ/ab



Tja Johan ICQ/ab

Ja pickupen blev perfekt för mig mycket att svetsa och inga krav på ytfinish precis vad jag gillar ICQ/ag
Det var en mycket trevlig träff och väldigt mycket folk! Å alla fantastiskt fina och roliga prylar ni ställt fram helt underbart:) Å ön är ju helt fantastisk.  Jag tar med pickupen på nästa bug rauk om inte tidigare ICQ/ad