Höjden på nålventiler ska vara 25mm enligt spec. Ska det vara när ventilen är helt öppen? Ska ställa flottörhöjden och mina nålventiler behöver schimsas om dom ska bli 25 mm "öppna"
1303s -73
Typ 1 - 61
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Motor, växellåda, bromsar, mekaniskt... » Weber ida 48
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Höjden på nålventiler ska vara 25mm enligt spec. Ska det vara när ventilen är helt öppen? Ska ställa flottörhöjden och mina nålventiler behöver schimsas om dom ska bli 25 mm "öppna"
Ställ frågan i motor.
Har du någon bricka ovanför nålventilen? Det ska väl vara det om jag inte minns fel.. I övrigt är det 5,5mm uppstick av flottör över förgasarhuset som gäller när den stänger, se bifogad bild.
Bricka?
Kanske jag som minns fel.. men det brukar väl sitta en tätande bricka av koppar eller nån slags fibermaterial..? Den bygger ju nästan 1mm iaf. Bild från JayCee 300 nålventil
Hej!
Säljer ett verktyg för att kunna ställa flottörhöjden på dina IDA.
Det kan vara lurigt och det finns egentligen inga genvägar utan skall du få rätt höjd och lika på bägge så är det verktyget som gäller.
Det ingår även en instruktion.
Pris: 250:- plus frakt
Peters verktyg är ett måste!
Kalasbra kvalluttá och enkelt att använda!
Ingen som har ett verktyg till IDF?
Jag antar att det är mest noga om man kör dragracing, då det går åt mer bränsle på hårt trimmade motorer, och det finns risk för att flottörhuset töms på bensin.
Jag har ställt lite på känn. Det började läcka i förgasarna på både min och Leifs buss. Jag funderar på att det beror på att tanken sitter högre i bussarna, så det blir högre tryck.
Till Idf använder jag mig av ett borr att lägga mellan flottören och packningen.. Sen blåser jag i bränsleingången och stänger gradvis för att se när den stänger. Borr har ju den fördelen att de kommer i många olika dimensioner.
Noga är det oavsett eftersom det påverkar bränslenivån i flottörhuset och de översta hålen på emulsionsröret är i luft eller bränsle. Att man sätter i större nålventil eller förstorar flottörhuset beror på att man förbrukar mer bränsle än vad flottörhuset rymmer och således kan elda upp motorn i slutet på rakan pga extrem värmebildning till följd av bränslebrist.
Ok, men är det lika viktigt att dom står lika, som att dom inte öppnar för sent? Nu stänger flottören nålventilen långt innan flottören står i 90 grader mot locket.
Men det känns som att enda nackdelen med att flottören stänger tidigt, är att soppan kan ta slut i flottörhuset?
Dvs i så fall skulle jag behöva byta till större nålventiler.
Flottörnivån påverkar även E-rörets egenskaper, dvs hur bränsle/luft-kurvan ser ut så det är viktigt att det är rätt.
Ok, men är det lika viktigt att dom står lika, som att dom inte öppnar för sent? Nu stänger flottören nålventilen långt innan flottören står i 90 grader mot locket.
Men det känns som att enda nackdelen med att flottören stänger tidigt, är att soppan kan ta slut i flottörhuset?
Dvs i så fall skulle jag behöva byta till större nålventiler.
Om du inte har en massa Hk så kan du köra med STD nålventil
Det viktiga är att flotörena står lika om inte så blir blandningen olika i E rören (samma om det sitter olika stora nålventiler )
i bland kan tomgången bli svår att ställa för att soppa mixen är olika mellan fuggarna
Ibland labbar man med olika nivårer på flotören för att få olika egenskaper Exp att man sänker flotören typ 1,5mm och den går snålare på låg mellan för att få bort flattspotten i mellan låg o mellan registret
En länk till misab för att hitta rätt nivå
http://www.misab.se/lista.php?kid=4-154-157
Ps det går bra att ringa dom för råd
/// Micke
Ok, tack för era svar.
Demian skrev:Ok, men är det lika viktigt att dom står lika, som att dom inte öppnar för sent? Nu stänger flottören nålventilen långt innan flottören står i 90 grader mot locket.
Men det känns som att enda nackdelen med att flottören stänger tidigt, är att soppan kan ta slut i flottörhuset?
Dvs i så fall skulle jag behöva byta till större nålventiler.
Om du inte har en massa Hk så kan du köra med STD nålventil
Det viktiga är att flotörena står lika om inte så blir blandningen olika i E rören (samma om det sitter olika stora nålventiler )
i bland kan tomgången bli svår att ställa för att soppa mixen är olika mellan fuggarna
Ibland labbar man med olika nivårer på flotören för att få olika egenskaper Exp att man sänker flotören typ 1,5mm och den går snålare på låg mellan för att få bort flattspotten i mellan låg o mellan registret
En länk till misab för att hitta rätt nivå
http://www.misab.se/lista.php?kid=4-154-157
Ps det går bra att ringa dom för råd![]()
/// Micke
Går detta resonemang att överföra på Zenith 32:or, då dessa är kända för att flöda över.
PPRMicke skrev:Demian skrev:Ok, men är det lika viktigt att dom står lika, som att dom inte öppnar för sent? Nu stänger flottören nålventilen långt innan flottören står i 90 grader mot locket.
Men det känns som att enda nackdelen med att flottören stänger tidigt, är att soppan kan ta slut i flottörhuset?
Dvs i så fall skulle jag behöva byta till större nålventiler.
Om du inte har en massa Hk så kan du köra med STD nålventil
Det viktiga är att flotörena står lika om inte så blir blandningen olika i E rören (samma om det sitter olika stora nålventiler )
i bland kan tomgången bli svår att ställa för att soppa mixen är olika mellan fuggarna
Ibland labbar man med olika nivårer på flotören för att få olika egenskaper Exp att man sänker flotören typ 1,5mm och den går snålare på låg mellan för att få bort flattspotten i mellan låg o mellan registret
En länk till misab för att hitta rätt nivå
http://www.misab.se/lista.php?kid=4-154-157
Ps det går bra att ringa dom för råd![]()
/// MickeGår detta resonemang att överföra på Zenith 32:or, då dessa är kända för att flöda över.
I 99 fall av hundra är soppatrycket inte rätt
Jag jävlas med mikuni som har samma problem med högbränsle nivå i flotörhuset Det visade sig att trycket var lite förhögt (skulle vara 0,15 bar var 0,17 )
Om man har n regulator som sitter stumt monterad så får man vibrationer som gör att soppa trycket går upp å ned
Man kan fippla med nivån men om man inte har utrustning som ser avgasvärdena är det mycket svårt att få till det
/// Micke
///
Du menar alltså att jag hellre borde montera en regulator än att ändra flottörnivån?
För att förtydliga, så börjar det droppa bensin från spjällaxeln då den står parkerad. Det händer inte alltid, utan det har att göra med hur varmt det är ute. Då ökar trycket i tanken, och jag antar att nålventilerna släpper igenom bränsle då. Sen bidrar det nog med högre tryck, då tanken är högre monterad i bussar.
Jag har inga problem då jag kör.
Det problem du har är inte kopplat till flottörnivån så då verkar det dumt att ändra på den.
Du menar alltså att jag hellre borde montera en regulator än att ändra flottörnivån?
För att förtydliga, så börjar det droppa bensin från spjällaxeln då den står parkerad. Det händer inte alltid, utan det har att göra med hur varmt det är ute. Då ökar trycket i tanken, och jag antar att nålventilerna släpper igenom bränsle då. Sen bidrar det nog med högre tryck, då tanken är högre monterad i bussar.
Jag har inga problem då jag kör.
Om det droppar soppa efter avstängning så får du förhögt tryck i systemet
Nr 1 byt nålventiler (till kvalitets nålventiler ) Nr2 montera dit en soppa trycks mätare så du vet vad du har i tryck (det är mycket vanligt att trycket går upp o ned men man tycker att det funkar jätte bra men )
Nr 3 dit med en regulator (filterking) (det finns mycket skit på den marknaden och dom säljs ofta hos vw försäljare
två som funkar o är billiga Länk http://shop.klracing.se/sv/artiklar/bra … asare.html http://shop.klracing.se/sv/artiklar/bra … etall.html
I ditt fall skulle jag tro att din buss drar alles för mycket soppa på grund av läckande nålventiler
i vissa fall efter byte av dom så drar det 2-3 desiliter mindre på milen
/// Micke
man skulle också kunna använda sig av en regulator med returledning till tanken, då får man mindre mottryck på pumpen och även ner ljudnivån på bränslepumpen om man använder sig av en elekrisk.. förutom att man alltid får svalare soppa till motorn.
Ok, då lutar det nog åt att jag får montera en regulator. Jag kör originalpump.
Den är riktigt snål, så då borde det inte vara läckande nålventiler. 0,92-0,94 per mil de gånger jag har mät upp förbrukningen via GPS på långkörning, och då har jag inte snålkört och hållit 85-110km/h.
Det är bra för en 2332:a i buss. Men jag nog varvet att tacka. 3000 varv vid 108km/h.
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Motor, växellåda, bromsar, mekaniskt... » Weber ida 48
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.