1

Höjden på nålventiler ska vara 25mm enligt spec. Ska det vara när ventilen är helt öppen? Ska ställa flottörhöjden och mina nålventiler behöver schimsas om dom ska bli 25 mm "öppna"

1303s-74
1303s -73
Typ 1 - 61

2

Ställ frågan i motor.

3

Har du någon bricka ovanför nålventilen? Det ska väl vara det om jag inte minns fel.. I övrigt är det 5,5mm uppstick av flottör över förgasarhuset som gäller när den stänger, se bifogad bild.

Post's attachments

weber_float_settings2.jpg, 238.13 kb, 864 x 418
weber_float_settings2.jpg 238.13 kb, 173 downloads since 2016-04-26 

4

Bricka?

1303s-74
1303s -73
Typ 1 - 61

5

Kanske jag som minns fel.. men det brukar väl sitta en tätande bricka av koppar eller nån slags fibermaterial..? Den bygger ju nästan 1mm iaf. Bild från JayCee 300 nålventil

Post's attachments

ladda ned.jpg, 3.23 kb, 280 x 180
ladda ned.jpg 3.23 kb, 129 downloads since 2016-04-26 

6

Hej!
Säljer ett verktyg för att kunna ställa flottörhöjden på dina IDA.
Det kan vara lurigt och det finns egentligen inga genvägar utan skall du få rätt höjd och lika på bägge så är det verktyget som gäller.
Det ingår även en instruktion.

Pris: 250:- plus frakt

Post's attachments

verktyg-1.jpg, 29.42 kb, 640 x 480
verktyg-1.jpg 29.42 kb, 153 downloads since 2016-04-27 

verktyg-3.jpg, 72.91 kb, 960 x 720
verktyg-3.jpg 72.91 kb, 139 downloads since 2016-04-27 

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

7

Peters verktyg är ett måste!
Kalasbra kvalluttá och enkelt att använda!

Thomas Högdahl - aka "Barbaskön"
Barbapapa Racing

https://www.facebook.com/BarbapapaRacing

8

Ingen som har ett verktyg till IDF?

Jag antar att det är mest noga om man kör dragracing, då det går åt mer bränsle på hårt trimmade motorer, och det finns risk för att flottörhuset töms på bensin.

Jag har ställt lite på känn. Det började läcka i förgasarna på både min och Leifs buss. Jag funderar på att det beror på att tanken sitter högre i bussarna, så det blir högre tryck.

9

Till Idf använder jag mig av ett borr att lägga mellan flottören och packningen.. Sen blåser jag i bränsleingången och stänger gradvis för att se när den stänger. Borr har ju den fördelen att de kommer i många olika dimensioner.

Noga är det oavsett eftersom det påverkar bränslenivån i flottörhuset och de översta hålen på emulsionsröret är i luft eller bränsle. Att man sätter i större nålventil eller förstorar flottörhuset beror på att man förbrukar mer bränsle än vad flottörhuset rymmer och således kan elda upp motorn i slutet på rakan pga extrem värmebildning till följd av bränslebrist.

10

Ok, men är det lika viktigt att dom står lika, som att dom inte öppnar för sent?  Nu stänger flottören nålventilen långt innan flottören står i 90 grader mot locket.

Men det känns som att enda nackdelen med att flottören stänger tidigt, är att soppan kan ta slut i flottörhuset?

Dvs i så fall skulle jag behöva byta till större nålventiler.

11

Flottörnivån påverkar även E-rörets egenskaper, dvs hur bränsle/luft-kurvan ser ut så det är viktigt att det är rätt.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

12

Demian skrev:

Ok, men är det lika viktigt att dom står lika, som att dom inte öppnar för sent?  Nu stänger flottören nålventilen långt innan flottören står i 90 grader mot locket.

Men det känns som att enda nackdelen med att flottören stänger tidigt, är att soppan kan ta slut i flottörhuset?

Om du inte har en massa Hk så kan du köra med STD nålventil
Det viktiga är att flotörena står lika  om inte så blir blandningen olika i  E rören  (samma om det sitter olika stora nålventiler )
i bland kan tomgången bli svår att ställa  för att soppa mixen är olika mellan fuggarna
Ibland labbar man med olika nivårer på flotören för att få olika egenskaper  Exp  att man sänker flotören typ 1,5mm och den går snålare på låg mellan  för att få bort flattspotten  i mellan låg o mellan registret 
En länk till misab för att hitta rätt nivå
http://www.misab.se/lista.php?kid=4-154-157
Ps det går bra att ringa dom för råd  ICQ/ab
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

13

Ok, tack för era svar.

14

PPRMicke skrev:
Demian skrev:

Det viktiga är att flotörena står lika  om inte så blir blandningen olika i  E rören  (samma om det sitter olika stora nålventiler )
i bland kan tomgången bli svår att ställa  för att soppa mixen är olika mellan fuggarna
Ibland labbar man med olika nivårer på flotören för att få olika egenskaper  Exp  att man sänker flotören typ 1,5mm och den går snålare på låg mellan  för att få bort flattspotten  i mellan låg o mellan registret 
/// Micke

Går detta resonemang att överföra på Zenith 32:or, då dessa är kända för att flöda över.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

15

Mogge skrev:
PPRMicke skrev:
Demian skrev:

/// Micke

Går detta resonemang att överföra på Zenith 32:or, då dessa är kända för att flöda över.

I 99 fall av hundra är soppatrycket inte rätt 
Jag jävlas med mikuni som har samma problem med högbränsle nivå i flotörhuset  Det visade sig att trycket var lite förhögt (skulle vara 0,15 bar var 0,17 )
Om man har n regulator som sitter stumt monterad  så får man vibrationer som gör att soppa trycket går upp å ned
Man kan fippla med nivån men om man inte har utrustning som ser avgasvärdena är det mycket svårt att få till det
/// Micke
///

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

16

Du menar alltså att jag hellre borde montera en regulator än att ändra flottörnivån?

För att förtydliga, så börjar det droppa bensin från spjällaxeln då den står parkerad. Det händer inte alltid, utan det har att göra med hur varmt det är ute. Då ökar trycket i tanken, och jag antar att nålventilerna släpper igenom bränsle då. Sen bidrar det nog med högre tryck, då tanken är högre monterad i bussar.

Jag har inga problem då jag kör.

17

Det problem du har är inte kopplat till flottörnivån så då verkar det dumt att ändra på den.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

18

Demian skrev:

Du menar alltså att jag hellre borde montera en regulator än att ändra flottörnivån?

För att förtydliga, så börjar det droppa bensin från spjällaxeln då den står parkerad. Det händer inte alltid, utan det har att göra med hur varmt det är ute. Då ökar trycket i tanken, och jag antar att nålventilerna släpper igenom bränsle då. Sen bidrar det nog med högre tryck, då tanken är högre monterad i bussar.

Jag har inga problem då jag kör.

Om det droppar soppa efter avstängning så får du förhögt tryck i systemet
Nr 1 byt nålventiler (till kvalitets nålventiler ) Nr2 montera dit en soppa trycks mätare så du vet vad du har i tryck (det är mycket vanligt att trycket går upp o ned men man tycker att det funkar jätte bra men )
Nr 3 dit med en regulator (filterking) (det finns mycket skit på den marknaden och dom säljs ofta hos vw försäljare
två som funkar o är billiga Länk http://shop.klracing.se/sv/artiklar/bra … asare.html   http://shop.klracing.se/sv/artiklar/bra … etall.html
I ditt fall skulle jag tro att din buss drar alles för mycket soppa på grund av läckande nålventiler
i vissa fall efter byte av dom så drar det 2-3 desiliter mindre på milen
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

19

man skulle också kunna använda sig av en regulator med returledning till tanken, då får man mindre mottryck på pumpen och även ner ljudnivån på bränslepumpen om man använder sig av en elekrisk.. förutom att man alltid får svalare soppa till motorn.

20

Ok, då lutar det nog åt att jag får montera en regulator. Jag kör originalpump.

Den är riktigt snål, så då borde det inte vara läckande nålventiler.  0,92-0,94 per mil de gånger jag har mät upp förbrukningen via GPS på långkörning, och då har jag inte snålkört och hållit 85-110km/h.

Det är bra för en 2332:a i buss.  Men jag nog varvet att tacka. 3000 varv vid 108km/h.