Ny vinter nya fälgar... Nädå så roligt ska vi inte ha det. OZ fälgarna sitter som en smäck på Varianten så dom blir kvar.
Däremot blev jag inte helt nöjd med nya motorkonceptet. Blev ju helt annan karaktär på effekten när jag gjorde om så att tändningen kunde styras bättre.
Så min steg2 koppling började ju slira. Med steg3 så håller kopplingen utan problem dock så blir ju vänster byxben lite för trångt...
Så Varianten får helt enkelt ta ett steg tillbaka nästa sommar och vila upp sig. Ska ju även bessas så då får den stå tills jag klurat ut hur jag ska göra med den.
Tanken nu är ju att köra den som sugis med original koppling så den blir mer bruksvänlig. Alternativt en busslåda och 228 svänghjul. Då kan man åka turbo utan att behöva bekymra sig om tungtrampad koppling.
Men i alla fall. Efter att ha jagat min första typ1 i ett antal år så fick jag nu chans att köpa tillbaka den.
Historien är väl som så att mor köpte den i juni 1989. Far började att fixa med den så den var i princip klar för lack i början av 90-talet. Dock hamnade den i ett lagerutrymme på fars arbete och stod då där till 95-96 skulle jag gissa på. Då började jag pilla med den för att kunna få den körklar tills jag tog körkort -99.
Och det blev den även. Rullade i första versionen primergrå för att sedan bli volvogrön nån vecka senare. Fick även svarta Scallops baktill då jag monterade en 60-tals motorlucka.
2000 flyttade jag till Gävle från Sundsvall och den blev kvar hemma hos mina föräldrar. 2001 fick jag nys om en -59 med breddade skärmar men i bra skick ute i Årsunda så 70ian såldes iväg till Sthlm, då garagelackad blå.
Var väl inge mer med det men runt 07/08 tror jag att jag kollade upp var den fanns och den var då stationerad uppe i Sälen. Åren gick igen och i våras kollade jag och då fanns den hos en tjej i Malungsfors. Kontakt togs för att få köpa tillbaka den. Saken är ju den att far min gick bort för snart 3 år sedan så det skulle ju vara lite roligt att köpa tillbaka den Folkvagn han började göra i ordning.
Och nästan på dagen 15 år senare (skiljde 3 dagar från försäljning till återköp) köpte jag tillbaka den. Var ett roligt återseende. Jag besiktade den senast 2000 och sedan dess har den rullat 300 mil. Kan nog säga att dom mesta varit med mig bakom ratten.
Ja vad är planen då. Redan när jag byggde den ville jag ha en Cal Look av den. Blev väl aldrig riktigt så men nu får det bli det.
Sänkspindlar fram 205/70 bak är väl det första. Sen ska den rakas från lister och få en lackering men det får bli ett rullande projekt.
Genomgång av bromsar och drivlina sån den går att besiktas. Sen ska motorn få annan förgasare och en liten turbo.
Köpte ett kitt av Dann med volvo förgasare färdig för överladdning samt lite runtomkring prylar.
Kommer inte bli något effektmonster då motorn blir en 1600 standard men lite roligare hoppas jag på.
Så nästa år får man trängas i en typ1. Som man längtat.

Mera känd som jb...