251

Spännande vilka hjul det blir iår.. Fast inte porsche då? ICQ/ac hoppas din dränera olja problematik är tillfredställande löst nu.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

252

Bloms fälgmarathon är alltid spännande  Default/lol  ICQ/ae

Let's make BOXERVILLE great again.
Film och fotonörd.
Byggtråd för min Oval The OldSpeed Outlaw
Byggtråden för La Cholita å Krush Groove hittar ni HÄR

253

michaelth skrev:

Spännande vilka hjul det blir iår.. Fast inte porsche då? ICQ/ac hoppas din dränera olja problematik är tillfredställande löst nu.

Hjulen är faktiskt sjukt tråkiga. Blev en nödlösning helt enkelt, dock fortfarande 17". Allt mindre än 17" på en långnos ser bedrövligt ut enligt mig då baklyktan är större än fälgen annars.  Default/lol
Nä har 5/112 nu sen jag bytte till RH hjulen, som sedan byt ägare.   ICQ/ad

Ja nu kommer det bli bra fall på oljan så det problemet kommer vara ur världen.

Mera känd som jb...

254

JimmyEriksson skrev:

Bloms fälgmarathon är alltid spännande  Default/lol  ICQ/ae

Man vet aldrig vad man kommer rullande på.  ICQ/ag

Mera känd som jb...

255

Hur stor fallhöjd är det från turbon ner till olje ytan?? Har ju funderat på en hidenavay turbo lösning.  och då vill det ju till att platsen räcker.....funderade på en pump som dränerar.. ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

256

Nu är det väl en 10-15cm ca, inte mätt.
Ja flera kamrater har kört biltemapump för att pumpa oljan då turbon suttit lågt. Så det är ett bra alternativ men jag valde att bygga om istället.

Mera känd som jb...

257

Var leder du in returen?

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

258

I botten där vissa motorer har oljepåfyllning samt stickan.

Mera känd som jb...

259

Okey trodde man borde ha inloppet ovan ordinarie oljenivå för att flödet skulle bli bra.. Men det är kanske bara en rekomendation.....?

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

260

Det är väl en klar fördel ifall man har det men så länge turbon sitter ovanför oljenivån spelar det mindre roll.
Det riskerar ju aldrig att bli högre nivå i oljereturen än i motorn. Vill man vara säker mot instängd luftvolym på returen kan man göra ett t till tex ventilkåpan. Gäller väl att kanske ha lite större retur men det märker man i värsta fall.  ICQ/ag

Mera känd som jb...

261 Senaste redigerad av JBlom (2016-05-06 06:06:49)

Igår startade jag och polarn upp Varren. Efter lite labbande med tändföljden så blev det till slut rätt och då hoppade den igång. 0.9 bar är grundladd numera. Small ganska fint på launchen.  Default/lol
Idag blir det tvätt och lite provkörning. Dock lugnt tempo då den bara är mappad till 0.4 bar.

Mera känd som jb...

262

Nice !!

263

Igår ställde vi ut med LuftVWaffe på Arena Wheels i Göranssons Arena, Sandviken.
Vi fick pris för bästa klubb så det kändes ju lite skoj. Dock missade vi alla det men Jimmy fick springa in och hämta upp det. Default/lol

Drog hem campern från arenan och vid 0.9 bar ladd så slirar tyvärr kopplingen. Steg 2 platta med kushlock-lamell. Så antingen starkare tryckplatta eller schimsa in den.
Får bli senare bekymmer, behöver inte gasa så jäkligt med kärran bakom.  ICQ/ag

http://a67.tinypic.com/312cneg.jpg

Mera känd som jb...

264

Vart riktigt bra med dom där rimsen på. Det vart Herman som fick springa tillbaks  Default/lol  ICQ/ae

Let's make BOXERVILLE great again.
Film och fotonörd.
Byggtråd för min Oval The OldSpeed Outlaw
Byggtråden för La Cholita å Krush Groove hittar ni HÄR

265

Ja man uppdaterar inte så ofta, mest lite småpyssel...
Kopplingen slirade i alla fall så blev fundering hur jag skulle göra. Chansa på ny lamell och schimsa tryckplattan ,steg 2. Det blev som så att ny lamell inhandlades samt en steg 3 platta.
Nå håller det mot även med campern bakom på fullgas i uppförsbackar med 4:an i.  ICQ/ag

Sen har det blivit lite småpyssel. Sen det här med fälgar, ni kanske förstått att jag har lite svårt att bestämma mig?  ICQ/ad
Well ombyte förnöjer som man säger.
Klurade på vad jag skulle köra med. Skulle vilja ha BBS RS men såna i 17"? Nä det blir svårt.
Gammal börjar man ju oxå bli och då jag höjde bilen ett hack fram nyligen så tänkte jag att kanske 16" kan funka...
Scannade blocket efter lämpliga fälgar och till slut dök dom upp.
Nu behöver jag aldrig mer byta fälgar på denna bil.

http://a64.tinypic.com/29b0wn7.jpg

Mera känd som jb...

266

Allt mindre än 17" på en långnos ser bedrövligt ut enligt mig då baklyktan är större än fälgen annars.  Default/lol

Gillar hur du tänker  ICQ/ag

267

Hahah ja det gör faktiskt det. Dock funkar 16" då det blir lika stort typ.  Default/lol

Mera känd som jb...

268

JBlom skrev:

Nu behöver jag aldrig mer byta fälgar på denna bil.

...yeah right... ICQ/ad  ICQ/ag

Buy the ticket, take the ride... - HST

269

Hahaha

Mera känd som jb...

270 Senaste redigerad av JBlom (2016-08-22 14:26:46)

Ja liten update från sommaren som gått.

Jag å kompisen var ut och mappade i början av Augusti så jag kunde gasa på lite på Bug Run Classic på Tierp Arena.
Med ett laddtryck på 1.1bar åkte jag 16.00 och 140km/h på fredagen. Tyckte den kändes skumt då dels laddet mellan 2a å 3e växel tappade och det var bara 2km/h fortare än förut med 0.7 i ladd...
Hittade sedan på fredag kväll att wg satt löst så skruva dit den och vips gick det lite bättre. 15.46 med smygstart och 147km/h över mål. Så familjekärran rör på sig lagom.

Dock känner jag nu i slutet av sommaren att effektjakten har sitt pris. Tungtrampad koppling gör att brukskänslan inte infinner sig.
Så nästa år blir det utan turbo och med original koppling. Ska endå besiktas så.
Kanske lite tråkigt men så får det bli.  8)
Dock blir det lite annat smått och gott istället så sysslolös blir jag inte.

Lite bilder på åbäket då..

http://i64.tinypic.com/o73vir.jpg

http://i63.tinypic.com/2ajnrf7.jpg

http://i64.tinypic.com/xbyc6q.jpg

http://i66.tinypic.com/mubrf8.jpg

http://i68.tinypic.com/35iqfq1.jpg

Mera känd som jb...

271

ICQ/ag

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

272

Stor tumme upp Default/smile

Let's make BOXERVILLE great again.
Film och fotonörd.
Byggtråd för min Oval The OldSpeed Outlaw
Byggtråden för La Cholita å Krush Groove hittar ni HÄR

273

Ny vinter nya fälgar... Nädå så roligt ska vi inte ha det. OZ fälgarna sitter som en smäck på Varianten så dom blir kvar.

Däremot blev jag inte helt nöjd med nya motorkonceptet. Blev ju helt annan karaktär på effekten när jag gjorde om så att tändningen kunde styras bättre.
Så min steg2 koppling började ju slira. Med steg3 så håller kopplingen utan problem dock så blir ju vänster byxben lite för trångt...

Så Varianten får helt enkelt ta ett steg tillbaka nästa sommar och vila upp sig. Ska ju även bessas så då får den stå tills jag klurat ut hur jag ska göra med den.
Tanken nu är ju att köra den som sugis med original koppling så den blir mer bruksvänlig. Alternativt en busslåda och 228 svänghjul. Då kan man åka turbo utan att behöva bekymra sig om tungtrampad koppling.

Men i alla fall. Efter att ha jagat min första typ1 i ett antal år så fick jag nu chans att köpa tillbaka den.
Historien är väl som så att mor köpte den i juni 1989. Far började att fixa med den så den var i princip klar för lack i början av 90-talet. Dock hamnade den i ett lagerutrymme på fars arbete och stod då där till 95-96 skulle jag gissa på. Då började jag pilla med den för att kunna få den körklar tills jag tog körkort -99.
Och det blev den även. Rullade i första versionen primergrå för att sedan bli volvogrön nån vecka senare. Fick även svarta Scallops baktill då jag monterade en 60-tals motorlucka.
2000 flyttade jag till Gävle från Sundsvall och den blev kvar hemma hos mina föräldrar. 2001 fick jag nys om en -59 med breddade skärmar men i bra skick ute i Årsunda så 70ian såldes iväg till Sthlm, då garagelackad blå.
Var väl inge mer med det men runt 07/08 tror jag att jag kollade upp var den fanns och den var då stationerad uppe i Sälen. Åren gick igen och i våras kollade jag och då fanns den hos en tjej i Malungsfors. Kontakt togs för att få köpa tillbaka den. Saken är ju den att far min gick bort för snart 3 år sedan så det skulle ju vara lite roligt att köpa tillbaka den Folkvagn han började göra i ordning.
Och nästan på dagen 15 år senare (skiljde 3 dagar från försäljning till återköp) köpte jag tillbaka den. Var ett roligt återseende. Jag besiktade den senast 2000 och sedan dess har den rullat 300 mil. Kan nog säga att dom mesta varit med mig bakom ratten.

Ja vad är planen då. Redan när jag byggde den ville jag ha en Cal Look av den. Blev väl aldrig riktigt så men nu får det bli det.
Sänkspindlar fram 205/70 bak är väl det första. Sen ska den rakas från lister och få en lackering men det får bli ett rullande projekt.
Genomgång av bromsar och drivlina sån den går att besiktas. Sen ska motorn få annan förgasare och en liten turbo.
Köpte ett kitt av Dann med volvo förgasare färdig för överladdning samt lite runtomkring prylar.
Kommer inte bli något effektmonster då motorn blir en 1600 standard men lite roligare hoppas jag på.

Så nästa år får man trängas i en typ1. Som man längtat.  ICQ/af

http://i63.tinypic.com/qplyzl.jpg

Mera känd som jb...

274

Kul! kommer att följas ICQ/af

275

Härligt, klart du ska ha en Cal looker Default/smile