1 Senaste redigerad av Kalle (2011-07-19 18:44:39)

Har sänkt bussen i vinter genom att enbart få sänksatser monterade i framvagnen. I dagsläget är bussen sänkt med en spline bak och är justerad fram så den är i princip helt i våg. När bilen står på backen är det ca 30cm cc mellan stötdämparfästena fram. Där ser ut att vara några centimeters rörelseväg kvar på stötdämparna.

När vi kör känner jag att det vid en del last i bilen bottnar ur i något där fram när gropar eller liknande dyker upp. När jag kikar på hur kullederna ser ut tror jag att det definitivt är där problemet ligger.

Till min fråga, hur f-n har ni andra gjort som bara kör med sänksatser och inget annat? Om jag höjer med fram kommer nosen stå högre än baken, och det ser ju inget vidare ut. Har ni inga problem med att det bottnar ur? Genomslagsstoppen är borttagna förresten.

Fråga två, är det någon fara med att köra när det kan bottna ur ibland vid grövre gropar i vägen? Kan det ske något annat än att man sliter sönder dammgummina på kullederna och kanske till slut får dem att glappa? Dvs kan det ske någon allvarligare när man ligger ute och kör?

Alla tankar och erfarenheter mottages tacksamt.

*1969:a typ2 husbil som är neptunblå @thefakefalia
*1962:a typ1 turkos soltakare, fruns
*1962:a typ2 11 fönsters projekt
*1973:a VW 181
*1979:a typ2 pickup
*1979:a Porsche 924 N.A.

2

I värsta fall slår det så hårt att kulleden dras ur sin skål = Obra = Haveri.

Mod ä va den fege ta te när´n int törs

3

Det lät inte så kul... Men då måste det väl till att det slår igenom så in i helvete antar jag. Fast det är klart, missar man en grop i hög fart blir det väl en jävla påfrestning på kulleden. Usch, då måste jag alltså höja ytterligare för att inte riskera liv och lem...  ICQ/ac

4

Ja själv skulle jag aldrig låta en kulled ens ha möjligheten i att bottna/snedställas. Blig glapp vid första smällen och sedan är det bara en tidsfråga innan det är godnatt. Har tyvärr sett bilar där det har hänt på fast då volvo 140 serien. Sänker man dom blir det samma fenomen fast på tvärsen  ICQ/ad

Mod ä va den fege ta te när´n int törs

5

En relevant fråga för oss som helst kör kulbult, jag tror det enda rätta är droppade spindlar tyvärr. Kostar skapligt dock, man får nog räkna med närmare 5-tusingen för att få hem ett set.

Har försökt hitta var de säljs, både wagenswest och type 2 detectives ska ha dem, men jag har inte hittat dem på nätet. Vet att Peter S köpt ett set, men jag minns inte varifrån.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

6

Det är nog lika bra att du flyttar upp framvagnen Kalle så slipper du dessa bekymmer, jag har gavlar över som flyttar upp framvagnen 90mm  ICQ/af
Du lär ha något att göra den kommande vintern också  ICQ/ab

7

Om man använder dina gavlar, Franke, Vad mer behöver man då modda och dona med för att få det att lira?

8

Hur mycket kan man höja framvagnen innan den tar i ramen egentligen? 90mm känns som man måste boxa ramen och det är ju ytterligare en del jobb. Och vad vill du ha för dina gavlar Franke?

9

Nisse skrev:

Om man använder dina gavlar, Franke, Vad mer behöver man då modda och dona med för att få det att lira?

Jag har själv aldrig gjort denna operation så jag är inte helt 100 på vissa detaljer, men då jag sett två andra byggen så vet jag att 90mm uppflytt går att få till.,
Det jag känner till är att man är tvungen att kapa ur väldigt friskt för styrstag och framvagn. Så en förstärkning av längsgående rambalkar är ett måste.
Man är även tvungen att att höja hjulhusen  för att få plats med gavlarna, alternativt fimpa "tornen" och göra ett nya dämparfästen.
Växelstaget som normalt sett går igenom framvagnen måste och moddas så att det går fritt för framvagnen.
Jag är osäker på hur det blir med styrstaget mellan styrsnäcka och hjälpstyrarm men troligtvis så löser man det enkelt genom att vända hela fästet upp o ner, så att styrarmen hamnar på undersidan av framvagnen.

10 Senaste redigerad av Franke (2011-07-20 22:51:24)

kee skrev:

Hur mycket kan man höja framvagnen innan den tar i ramen egentligen? 90mm känns som man måste boxa ramen och det är ju ytterligare en del jobb. Och vad vill du ha för dina gavlar Franke?

Det har jag ingen aning om men det kan inte vara speciellt många mm gissar jag.
Visst är det mycket jobb med att boxa ramen men jag har både plasmaskärare och en avkapad bayfront  ICQ/ab
Så med lite hjälp från mig när det gäller plåtdelarna så behöver det inte bli så jobbigt  ICQ/ab
Priset för gavlarna ?
Jag skulle kunna tänka mig att ge bort dom gratis (eller sälja högsterbjudande om det är fler som nappar) till den som lovar att han kommer ut nästa säsong med denna setup.
Skickar någon hit en stomme så fixar jag även ihop framvagnen för 1600kr (kortning o byte av gavlar)men då får det bli till vintern i såna fall.
Jag hade ju tänkt göra denna operation själv men pga tidsbrist så valde jag att sälja objektet men det skulle glädja mig att få se någon annan göra detta istället.

Jag har sparat alla bilder från Oldeschoolvw´s baypickup med denna setup ,så bilden nedan är ett exempel på hur man kan boxa ramen.

(Hoppas det är ok att jag lånar din bild Oldeschoolvw)

Post's attachments

29.jpg, 56.63 kb, 512 x 384
29.jpg 56.63 kb, 230 downloads since 2011-07-20 

11 Senaste redigerad av magoo (2011-07-20 16:53:51)

EDIT_ tog bort inlägget...
det är väl inte samma kulbult som till Typ1?

www.beachbuggy.se - buggyforum för buggyälskare
vagnpark:
Röd buggy -67 ,Blå buggy -67, Vit/blå/svart buggy -69 under uppbyggnad

12

grop skrev:

Ja själv skulle jag aldrig låta en kulled ens ha möjligheten i att bottna/snedställas. Blig glapp vid första smällen och sedan är det bara en tidsfråga innan det är godnatt. Har tyvärr sett bilar där det har hänt på fast då volvo 140 serien. Sänker man dom blir det samma fenomen fast på tvärsen  ICQ/ad

men vad händer egentligen när det är "godnatt"? mina ser inte ut att må direkt bra när jag var ut och kika på dom nu...  Default/hmm

13

Tack för wake up call.
Ny bilmodell och nya saker att lära sig, efter några år med bubbla.
Höjde min 5 cm i morse, då mina bottnade.
Jag som trodde dämparna bottnade, silly me ICQ/ae
Känns ju riktigt behaglig att köra nu.

*Member of Bugpeople*

14 Senaste redigerad av Johan W (2011-07-20 19:57:32)

Hmm om du kör i 90 och den undre hoppar ur så borde den vrida sig bakåt och vrida ur den övre och lägga sig på tvären med däcket låst i mot innerskärmen och backen och bromsa den sidan med chassit släpandes i asfalten samtidigt drar den det andra hjulet till max, men det värsta är nog att bakvagnen försöker köra om framvagnen samtidigt som du letar efter handbromsen (eftersom bromsarna inte finns kvar) men då är den nog inne på sin 2:dra volt ut mot mötande trafik.

Det går alltså inte säga vad som kan hända igentligen så höj den lite Default/hmm

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

15

Verkar vara fler än jag som har problem med detta, som jag misstänkte  ICQ/ad

Som det ser ut så är väl sänkspindlar the way to go utan att göra stora ingrepp i bussen. Har kikat en del på transporthaus dropspindlar. De verkar seriösa, och då får man med nya kulleder och hela skiten. Kan ju vara bra då de som sitter nu eventuellt redan har fått en del stryk.

http://transporterhaus.de/index.php?opt … ;Itemid=65

http://transporterhaus.de/images/stories/spindles/68-70_10.jpg

16

Kalle skrev:

Som det ser ut så är väl sänkspindlar the way to go utan att göra stora ingrepp i bussen. Har kikat en del på transporthaus dropspindlar. De verkar seriösa, och då får man med nya kulleder och hela skiten. Kan ju vara bra då de som sitter nu eventuellt redan har fått en del stryk.

http://transporterhaus.de/images/stories/spindles/68-70_10.jpg

Är det där så som spindlarna skall sitta så skulle inte jag vilja åka så. Varje gång du kör i ett gupp drar ju spindeln upp kulbulten i förhållande till bärarmen. Den lär lossna där med om de inte låst den på något sätt. Wagenwest tror jag har riktiga droppade spindlar.

Alte Liebe rostet nicht!

17 Senaste redigerad av Kalle (2011-07-20 21:25:53)

nizekustoms skrev:
Kalle skrev:

Är det där så som spindlarna skall sitta så skulle inte jag vilja åka så. Varje gång du kör i ett gupp drar ju spindeln upp kulbulten i förhållande till bärarmen. Den lär lossna där med om de inte låst den på något sätt. Wagenwest tror jag har riktiga droppade spindlar.

Kika på länken till deras sida. De har satt in en låsring på alla kullederna. Har läst en del på earlybay.com där det är många som kör med dem. De ger inget annat än lovord för dem. Verkar som sagt väldigt seriösa.

18

De där spindlarna verkar ju toppen!

Förutom priset då, kanske... 6000kr.  ICQ/an

Att de inte breddar något, till skillnad från "vanliga" droppspindlar, är ju också super!

-Ligger högt på önskelistan!

ICQ/ab

19

Ja priset är väl det som känns tungt i sammanhanget. Men som jag ser det så ger det så mycket så det kan det fan vara värt. Får spara ihop pengar i vinter till ett par sådana så man kan åka lågt, men bekvämt nästa sommar.

20

En avsmalnad framvagn med sänksatser och sådana här spindlar borde väl bli ganska lågt, men ändå fullt åkbart?
Dessutom endast relativt enkla ingrepp?

21

Finns en bra tråd på earlybay med bilder och beskrivningar av hur bilarna är sänkta och vilka hjuldim. de kör med.

http://forum.earlybay.com/viewtopic.php?f=4&t=7365

22

Johan W skrev:

Hmm om du kör i 90 och den undre hoppar ur så borde den vrida sig bakåt och vrida ur den övre och lägga sig på tvären med däcket låst i mot innerskärmen och backen och bromsa den sidan med chassit släpandes i asfalten samtidigt drar den det andra hjulet till max, men det värsta är nog att bakvagnen försöker köra om framvagnen samtidigt som du letar efter handbromsen (eftersom bromsarna inte finns kvar) men då är den nog inne på sin 2:dra volt ut mot mötande trafik.

Det går alltså inte säga vad som kan hända igentligen så höj den lite Default/hmm

Tja det var ju inte så farligt  ICQ/ad
man är ju fast i sänk träsket och skulle vilja ner nån centimeter till... verkar som droppade är alternativet då  Default/hmm

23

Jag är lite skeptisk till dessa spindlar, visst är det ett enkelt sätt att sänka men hur blir det med markfrigången för framvagnen ?
Visserligen kanske vissa nöjer sig med 10cm sänkning  men om man sänker mer så hamnar väl framvagnen hamna väldigt nära backen ?
Någon som har en bild som visar markfrigången ihop med droppspindlar ?

Så här såg min bay ut förut utan last med 8-9 cm sänkning och redan då fastnade jag nästan med bussen i bromsprovaren på bes.

http://i54.tinypic.com/289isdu.jpg

24

jag har sänkt med 2,5" spindlar från wagenswest och sänksatser och kortad framvagn 85mm. Mitt problem är att däcken tar i hjulhusen, helst nu när vi har mycket last på semestern. Tänkte ev prova gasdämpare när jag kommer hem. Vill ju inte höja den mer.. Spindlarna tog en polare som är styrman hem, tror det gick på ca 3000.

T2 -78 skolbuss ombyggd till pop top camper

T1 Panelbuss -63 (status=vrak)
T1 -64 (status=något mindre vrak än panelen..)
MKP Petit -63 husvagn

25

Intressant tråd, här får man mycket att fundera över. Jag har också funderat över droppspindlarna i flera omgångar, men det gäller ju att lista ut vilka som verkligen är bäst och vilka som sänker hur mycket osv...

Transporterhaus hade jag inte spanat in tidigare och de 3,5 tum dessa spindlar sänker torde kompletteras med sänksatser för att få en lagom och framförallt justerbar, höjd. Mekigt att skicka in sina spindlar dock, men man sparar ju någon tusing eller drygt det på så vis. Enklast vore att ha en komplett lös framvagn att jobba med, så behöver inte bussen bli stående, då kan man korta och sätta i sänksatser medan spindlarna åker till England, sen kan man sälja den gamla framvagnen och hämta tillbaka en del av utgifterna kanske...

Jag tycker det blir tydligt på bilden Franke lägger upp, att även om man löser framvagnsfrigången med att höja den i ramen, eller byta till en ledbultsframvagn, så är det snart motorpaketet som tar i. Jag vill sänka ungefär så mycket som LOB, Ozz eller GB åker, alltså inte slammat, men mer än vad bara vridning av rören tillåter, för man vill ju ha marginaler till att kulbultarna bottnar.