226 Senaste redigerad av michaelth (2016-04-27 08:04:01)

kan fungera om du får plats med det som ligger under golvet.. du måste knyta ihop övre och nedre rören för att få tillbaka styrkan..då det blir stora krafter som trycker i övre röret som du har det nu
6 bärarmar.. tja 5 har jag sett,  anledningen till varför jag tipsade dig om det... ICQ/ad du bör även ha dom nya bärarmarna så långa som möjligt för att få till styrkan..annars behöver du kanske större bälgar.. men visst det kanske räcker beroende på hur högt tryck du tänker mata i..
sen måste du nog sätta en T3 vinkelväxel till en högerstyrd opel astra kuggstång då du inte kommer kunna använda original snäckan med hjälpstyrarmen..eller får den plats??

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

227

Ser jävligt fett ut! Varför skulle det inte funka? Ja pröva får du se

66 old ballds stance!
65 -panel står och mognar
58 - blivande åkbil 2018
zero clearnace slam shop

228

Hur går krafterna i framvagnen? nu när jag delat rören!

Räcker det att sätta ett stag mellan övre och undre röret??
Eller måste jag även ha ett stag mellan övre höger och vänster för att stärka upp vrid.

michaelth skrev:

kan fungera om du får plats med det som ligger under golvet.. du måste knyta ihop övre och nedre rören för att få tillbaka styrkan..då det blir stora krafter som trycker i övre röret som du har det nu
6 bärarmar.. tja 5 har jag sett,  anledningen till varför jag tipsade dig om det... ICQ/ad du bör även ha dom nya bärarmarna så långa som möjligt för att få till styrkan..annars behöver du kanske större bälgar.. men visst det kanske räcker beroende på hur högt tryck du tänker mata i..
sen måste du nog sätta en T3 vinkelväxel till en högerstyrd opel astra kuggstång då du inte kommer kunna använda original snäckan med hjälpstyrarmen..eller får den plats??

LUFT eller HYDRAULER det är frågan

229

Vid lyft så vill ju rörändarna upp.  vid inbromsning fram. Ommjag inte tänker fel... Så båda delar... ICQ/ad
Inte lätt detta att få till starkt och bra.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

230

Tjena Jag har fastnat lite,
Får inte luftfjädringen att lyfta tillräckligt.
Mina luftbälgar är 130 mm . Hur stora kör ni med??
Är mina för små?
Behöver hjälp här ,,,
Tack på förhand

LUFT eller HYDRAULER det är frågan

231

det handlar om hur mycket dom orkar lyfta sen måste man tänka dom lyfter just den vikten rakt upp skall dom lyfta med utväxling så blir den vikten mindre..mao om du har dina lyft armar lika långa som dina bärarmar så lyfter dom precis så mycket som dom skall(är spesade för) om dina lyftarmar är 25 % kortare än bärarmarna så minskar kraften/vikten dom orkar lyfta. med 25 %.
om du ökar längden på dina lyftarmar så dom blir längre än dina bärarmar så orkar dom lyfta mer men slaglängden= lyfthöjden minskar..
allt går att beräkna.. man vill alltid ha så stora bälgar som möjligt .. och ett lågt tryck, annars blir fjädringen onödigt stötig..
så hur mycket skall dina bälgar lyfta =tillverkarens siffror..om inte försäljaren kan redovisa detta köp från någon annan....och vilken utväxling har du..
bara för att några bälgar teoretiskt kan röra sig säg 150 mm så är det inte säkert att dom orkar röra sig så långt under belastning.. luft komprimeras. mao behöver man ett mycket högre tryck om dom är för små. sedan kan man inte bara räkna vikten på bussens framände bara, utan man måste ta hänsyn till att belastningen ökar när man kommer körande och bromsar hårt, då vikten/belastningen helt plötsligt ökar, så man behöver överkapacitet.. det sista man vill är ju att bälgarna spricker pga överbelastning..
kinabälgar är ofta i någon sorts plast.. och man kan inte alltid lita på lyftkraften/trycket dom tål.
Firestone har dom bästa bälgarna..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

232

Tack, jag är så glad för dina svar, det hjälper mycket

michaelth skrev:

det handlar om hur mycket dom orkar lyfta sen måste man tänka dom lyfter just den vikten rakt upp skall dom lyfta med utväxling så blir den vikten mindre..mao om du har dina lyft armar lika långa som dina bärarmar så lyfter dom precis så mycket som dom skall(är spesade för) om dina lyftarmar är 25 % kortare än bärarmarna så minskar kraften/vikten dom orkar lyfta. med 25 %.
om du ökar längden på dina lyftarmar så dom blir längre än dina bärarmar så orkar dom lyfta mer men slaglängden= lyfthöjden minskar..
allt går att beräkna.. man vill alltid ha så stora bälgar som möjligt .. och ett lågt tryck, annars blir fjädringen onödigt stötig..
så hur mycket skall dina bälgar lyfta =tillverkarens siffror..om inte försäljaren kan redovisa detta köp från någon annan....och vilken utväxling har du..
bara för att några bälgar teoretiskt kan röra sig säg 150 mm så är det inte säkert att dom orkar röra sig så långt under belastning.. luft komprimeras. mao behöver man ett mycket högre tryck om dom är för små. sedan kan man inte bara räkna vikten på bussens framände bara, utan man måste ta hänsyn till att belastningen ökar när man kommer körande och bromsar hårt, då vikten/belastningen helt plötsligt ökar, så man behöver överkapacitet.. det sista man vill är ju att bälgarna spricker pga överbelastning..
kinabälgar är ofta i någon sorts plast.. och man kan inte alltid lita på lyftkraften/trycket dom tål.
Firestone har dom bästa bälgarna..

LUFT eller HYDRAULER det är frågan

233

Vad hände med detta bygge?

66 old ballds stance!
65 -panel står och mognar
58 - blivande åkbil 2018
zero clearnace slam shop