1

Tjena hittar massa bra info om hur ni sänker bussarna fram men hittar inte så mycket bak.
Har spanat in Frankes bygge, galet snyggt ICQ/ab

Min buss ska ligga på marken, har monterat luftfjädring förr och bussen ska även den få det.


1.  Vad är anledningen till att flytta upp växellådan? Är det bara markfrigång?
2. är lägsta punkten motor och fjäderbens fästet?(torisionsrör)
3. Har någon flyttat upp torisionsrören för bättre mark frigång,
4. Får man plats med 2 bälgar framför framvagn?
5. Varför smalar ni av framvagnen, är det för att kunna svänga?

Andra tips mottages gärna för att lägga bilen ner ICQ/ab

LUFT eller HYDRAULER det är frågan

2 Senaste redigerad av michaelth (2015-10-21 20:56:19)

1. om du vill kunna lägga bussen platt på marken  måste motor avgas system och låda upp. även hjulhus  och rambalkar måste justeras..
3. I min busstråd har jag flyttat upp torrision röret och hela motor rummet motor/låda motor rums golv (det över motorn)  100mm. vilket ställer till det med luckorna.. även framvagnen flyttas upp för att bibehålla någotsånär fjädring..
obs när bussen ligger på rambalkarna är original Bay trösklarnas underkanter en bit från marken.. syns kanske inte på gräs, men på hårt underlag.. har själv gjort lägre/nya trösklar för att råda bot på det..
vad du får plats med är en fråga om hur mycket du bygger om.. när man gör dylika byggen får man räkna med en hel del eget konstruerande.. men i almänhet ligger bälgarna bakom framvagns rören.. (ombyggd original framvagn)

Tänk på att besiktning och länstrafik gruppen (polisen) inte uppskattar om bilen kan få mark kontakt utan tryck i system, alt vid punktering på däck.. på besiktningen blir det en 2a om man inte har genomslags gummi som stoppar innan....
5. ja... även jobbet med att tubba hjulhus /modda insidor på dörrar/byta ut stolar är en del jobb med..
hmm ser just att jättemånga bilder försvunnit ur min byggtråd... suck... ICQ/am

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3 Senaste redigerad av michaelth (2015-10-21 20:55:29)

http://forumbilder.se/CDBTC/img-9903.JPG
100mm uppflyttad torrision..
http://forumbilder.se/CDBU3/img-9910.JPG
bilderna finns kvar från sidan 50 ca....

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

4

Tack för fina tipps,
Ni som testat,
vilka fälg storlekar och et rekommenderar ni, typ 16-17"
Funkar MB eller vag?

LUFT eller HYDRAULER det är frågan

5

Tack för bilderna, har du kortat bakvagnen?

michaelth skrev:

http://forumbilder.se/CDBTC/img-9903.JPG
100mm uppflyttad torrision..
http://forumbilder.se/CDBU3/img-9910.JPG
bilderna finns kvar från sidan 50 ca....

LUFT eller HYDRAULER det är frågan

6

Skulle man kunna få lite tips på 17" fälgar,
Hur sitter MB eller VAG fälgar?
alternativt nyare Porsche med adapter.

LUFT eller HYDRAULER det är frågan

7

Ja min bakvagn är "kortad" på sätt och vis..
det jag gjort förutom uppflyttat torrisions rör /motor rum, är nytillverkade rambalkarna i sin helhet  bakom torrisionen , dom är gjorda med en  högre profil för att medge att svingorna skall kunna svänga upp mer.
torrisions röret är kortat 65 mm /sida. svärden är nytillverkade för att passa sena Porsche 944 aluminium svingor..-87, dom så kallade breda  alu svingorna.. anledningen till att jag flyttat in torisions ändarna, är för att kunna få plats med  9 tum breda 17 tum  et55 porsche 996 fälgar. även nya uppflyttade hjulhus är tillverkade. för att kunna lägga ner bussen platt på schassiet.
+nya lägre trösklar.

Frågan vilka fälgar med vilken et som passar är inte helt lätt att svara på. frågan är ju hur mycket du vill/kan bygga om, och vilka kompromisser du vill ha.
original fälgar till bay har ganska så hög et, och är 14 tum.. att hitta större hjul som inte är för breda kan vara svårt.om man inte smalnar av  fälgar
Mercedes har 16 tums plåt fälgar som kan fungera....
vw t5 har 17 tums plåt fälgar, men dock med annat bultmönster än bay bussens.. dom är 5*120 men en plåtfälg går ju förhållandevis lätt att smalna av.. även bulltmönstret går att byta med nya plattor..
om din buss har den lilla bultcirkeln, så har dem 5*112.
om du vill ha porsche 5*130 bultcirkel behövs bromsar från tex porsche 944 eller adapters..
visst allt går att fixa, med lite klurande..

Men man måste bestäma sig för vad man vill ha, vad som är viktigt för just ens eget bygge..och leta upp det.
Det som fungerar för en person kanske inte fungerar för en annan.

just när man sänker ett fordon mycket, som i original är förhållandevis högt, blir det ofta lite knepigt..
Om man börjar med en uppflyttad "Franke" framvagn så kan man sänka bussen mycket, med fortfarande bibehållen komfort.. ICQ/ad  och fjädringsväg......
Bak med delade svärd och en " C notsch" ade rambalkarn och en mindre uppflyttning av motor låda70-80 mm kan man komma långt..
Dock att kunna lägga bussen ner på schassiet...  då blir det genast en hel del mer jobb.........
Jag vet ju inte hur stort ditt kunnade är.  och vilken utrustning du har till hands..eller hur mycket pengar.. men för ditt bästa försök att bibehålla din buss brukbar. dvs inte så mycket sänkt.
Min buss kommer att få  hel luft fjädring .ett system som kostar ca 30 000 och uppåt bara i delar , där ingår inte en köpe framvagn eller några föärdiga lösningar ..  att fixa en dylik lösning på budget är svårt..

så tänk vad du gör.. no freee rides..
Men om du vet att du fixar det, och har pengar till det, så är det bara att köra på.

i sådant fall gör gärna en projekt tråd, då hjälp från andra är mycket bra att få.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

8

God morgon ICQ/ab
Nattens fundering,
Ska man byta till nyare motor (den platta) när man flyttar upp hela paketet så att inte fläktkåpan tar i överkant.
Finns det några problem med detta byte eller passar det rakt av?

Sedan undrar jag om det är 5 cm / sida som är optimalt för framvagns avsmalning,

Tack

LUFT eller HYDRAULER det är frågan

9

Förutsättningen för detta bytet dvs till så kallad typ 4motor, är en växellåda och en frisk motor.. När man lyfter upp motor /låda måste tanken modifieras liksom infästningen av lådan  och motorbalken, då lådan och startmotorn tittar upp..
Typ 4motorn har en större koppling lite beroende på storleken på motorn. Det finns några olika växellådor oxå.
Hur mycket man kortar in framvagnen är ju beroende på fälgbredd/et svängradie. Och utseende..
Om du vill sänka mycket räcker inte sänknings satser då kulbultarna bottnar utan så kallade sänkspindlar eller en uppflyttad framvagn kommer behövas.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

10

jag är så otroligt tacksam över era svar ICQ/ab
Om jag förstår rätt så blir det enklare att modifiera fläktkåpan och behålla orginal motorn.

Vad tror ni om att sätta en hydral kolv som typ trycker på sänknings satsen fram och liknande bak?
Då slipper man problemet med att besikta med luftfjädring, eftersom kolven kommer att trycka fjädringen på mitten och man kan jömma den inne i bilen med en arm ner.

hur blir det med besiktning vid uppflyttning av framvagn och bakvagn?

michaelth skrev:

Förutsättningen för detta bytet dvs till så kallad typ 4motor, är en växellåda och en frisk motor.. När man lyfter upp motor /låda måste tanken modifieras liksom infästningen av lådan  och motorbalken, då lådan och startmotorn tittar upp..
Typ 4motorn har en större koppling lite beroende på storleken på motorn. Det finns några olika växellådor oxå.
Hur mycket man kortar in framvagnen är ju beroende på fälgbredd/et svängradie. Och utseende..
Om du vill sänka mycket räcker inte sänknings satser då kulbultarna bottnar utan så kallade sänkspindlar eller en uppflyttad framvagn kommer behövas.

LUFT eller HYDRAULER det är frågan

11

Sänkes bygge där Franke vart med på ett hörn kan nog också ge lite tips, även om han inte "fuskade" med luft  ICQ/ad
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=6286

12

Du kommer behöva göra plats för lådan och startmotorn  när du flyttar upp motorn. Du behöver kanske inte modda fläktkåpan vid 70-80 mm uppfluttat typ 1motor.natt använda hydrauliska cylindrar som höjer och sänker har gjorts fram går ju att göra ganska enkelt. Bak e det lite mer kompliserat.. Men viss allt går

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

13

Det kan vara bra att läsa detta om man skall göra om
http://www.sfro.com/images/stories/dok/ … 150501.pdf
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

14

Uch va tråkigt ICQ/ab

PPRMicke skrev:

Det kan vara bra att läsa detta om man skall göra om
http://www.sfro.com/images/stories/dok/ … 150501.pdf
/// M

LUFT eller HYDRAULER det är frågan

15

http://www.thesamba.com/vw/forum/viewto … 30c2bdb291

Har en komplett sats luftfjädring som skulle i Bussen men börjar bli mer sugen på hydrauler, kolla länken.

Skulle gärna höra för och nackdelar från er,,

LUFT eller HYDRAULER det är frågan

16

Kanske tjatig.. Men det finns masor av folk som vill göra massor..och en del kan...

Mycket möjligt att du fixar detta..
Luftfjädrings systemet du har. ?bild på det??
Hel luft eller hjälpsystem?? Typ bälgar eller "Highjackers"

Jag gillar denna hydraul lösning, pga att man bibehåller original fjädringen som ju faktiskt funkar riktigt vettig på bussarna. Sedan är det ju viktigt att inte kullederna bottnar..
Systemet sitter ju på en splitt framvagn med ledbultar dom bottnar ju inte så lätt..
Sen e det ju en del jobb att göra såhär.. Med svarvade detaljer leder lager osv..och svetsar som måste vara mycket bra utförda.. Och ett hydrul system som inte får tappa trycket..Och misslyckas man så är det mindre trevligt då man då kanske sabbat en buss...
Det är som er god vän sa nära på omöjligt att göra ett hydraul system helt tätt...
. Har själv kollat en del på denna lösningen.. Nackdelen med original framvagnen är att om man vill kunna köra på olika höjder svårt att ställa in toe in.då den varierar med höjden.. Och hur vet man inifrån kupen vilket höd man just då har

Men helt klart en intressant lösning.. Funderade.. Om man köper 2garage domkrafter så har man ju cylindrar.. Om man vill göra en lyft övning utan extern el pump.
Just att veta på vilken nivå fordonet befinner sig kan vara knepigt..
En god vän har skrivit ett dator program åt mig till en liten dator Ardoino.. Jag har inte hunnit testa funktionen.. Där kommer bli elektroniska positions givare med vilka man ställer in höjderna..
Tyvärr är detju inte bara att kunna höja och sänka.. Man vill ju gärna veta var man är..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

17

Med denna lösning kan ju inte besiktningen säga något, i värsta fall byter man kolven mot ett stag, kör man luft så måste man riva betydligt mer, vist har man tryck givare till luft, men även om du markerar på givarna i vilket läge bilen är så skiljer det ju med last.,,,

michaelth skrev:

Kanske tjatig.. Men det finns masor av folk som vill göra massor..och en del kan...

Mycket möjligt att du fixar detta..
Luftfjädrings systemet du har. ?bild på det??
Hel luft eller hjälpsystem?? Typ bälgar eller "Highjackers"

Jag gillar denna hydraul lösning, pga att man bibehåller original fjädringen som ju faktiskt funkar riktigt vettig på bussarna. Sedan är det ju viktigt att inte kullederna bottnar..
Systemet sitter ju på en splitt framvagn med ledbultar dom bottnar ju inte så lätt..
Sen e det ju en del jobb att göra såhär.. Med svarvade detaljer leder lager osv..och svetsar som måste vara mycket bra utförda.. Och ett hydrul system som inte får tappa trycket..Och misslyckas man så är det mindre trevligt då man då kanske sabbat en buss...
Det är som er god vän sa nära på omöjligt att göra ett hydraul system helt tätt...
. Har själv kollat en del på denna lösningen.. Nackdelen med original framvagnen är att om man vill kunna köra på olika höjder svårt att ställa in toe in.då den varierar med höjden.. Och hur vet man inifrån kupen vilket höd man just då har

Men helt klart en intressant lösning.. Funderade.. Om man köper 2garage domkrafter så har man ju cylindrar.. Om man vill göra en lyft övning utan extern el pump.
Just att veta på vilken nivå fordonet befinner sig kan vara knepigt..
En god vän har skrivit ett dator program åt mig till en liten dator Ardoino.. Jag har inte hunnit testa funktionen.. Där kommer bli elektroniska positions givare med vilka man ställer in höjderna..
Tyvärr är detju inte bara att kunna höja och sänka.. Man vill ju gärna veta var man är..

LUFT eller HYDRAULER det är frågan

18

Nej jag kommer ha givare som indikerar höjder..inte tryck..oberoende av belastning...bara enkla system använder tryck indikering... Man vill som sagt veta var man befinner sig inte trycket..då det ju varierar beroende på belastning..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

19

Tjena mätte bussen i dag,
36 cm från underkant stötfångare till marken.
sänknings spindlar - 6 cm
Flytta upp framvagn -17 cm
= åkhöjd 13 cm blir ju bra ICQ/ab
Jag ska ha hydraul eller mina luft bälgar, 12 cm borde man väll få ner bussen????

Någon som kan hjälpa mig att modda spindlar och svärd? behöver även köpa framruta, reflektor och baklucka

LUFT eller HYDRAULER det är frågan

20

Vad blir det för däck och fälgar.. Sen skall du få plats ovanför främre hjulhusen oxå ICQ/ad  ja ja inget e omöjligt.. Mina framdäck blir 205*40*17.. Och min buss kommer kunna läggas ner på marken.planerar 80mm mellan rambalkar och mark i körläget ICQ/ad du får väl komma förbi och titta hur jag gör.. ICQ/ae
Så upp med en byggtråd nu ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

21 Senaste redigerad av Franke (2015-10-25 00:26:33)

Sänkspindlar och 175mm uppflyttad framvagn kan nog bli bra om du monterar extra hjul på rambalkarna ICQ/ae
Det är inga problem att få bussen låg med bara uppflyttad framvagn, sänksatserna o lågprofilsdäck ger minst 10cm extra sänkning.
Fjädringen blir även ganska mjuk så om du har en 68-72 bay så kommer framstötisen nästan ligga på marken med två gubbar inne i hytten.
Här är mitt gamla projekt, ett lätt tryck med foten fick framstötisen att ligga stumt mot golvet ICQ/ab

http://i1193.photobucket.com/albums/aa351/Franke82/Bussen%202012/ECEF4250-8C78-4F09-8A6A-F3A8D34953C5-21045-0000026F1BB929A9_zps1c437a44.jpg

22

Tack, kommer gärna " förbi " och kollar ICQ/ab
Har någon av er bilder på ombyggnaden av spindlar?

Nu när ni är så grymma och lägger upp bilder blir mitt jobb så mycket lättare och slipper uppfinna alla lösningar TACK,

Om ni gissar i tid, vad tar, (om ni gjorde)

1. flytta upp fjäderpaketet bak.+ motor och låda med allt vad det innebär
2. bygga om balkarna bak,
3. bygga om framvagn
4. montera framvagn, altså allt plåtjobb
5. bygga om spindlar.
6. fixa hjulhus fram och bak

LUFT eller HYDRAULER det är frågan

23

Att sätta tider på vad jobben tar är väldigt svårt då det beror helt på vilken kunskap,maskiner/verktyg och krav på jobbet man har.
Har man gjort en sak flera gånger brukar det normalt sett gå fortare för varje gång.
Jag själv lider av både tvångstankar och yrkesskador så jag har svårt att fuska ihop saker och därmed tar allt en j-vla tid att få ihop ICQ/ag

Jag har byggt MÅNGA framvagnar men jag tror ändå att det tar mig minst 12-16 timmar att skrota,rengöra och bygga ihop en uppflyttad stomme av en gammal stomme (kortning fjäderpaket ej inräknat).
Lägg sedan på minst lika många timmar till för notchning av främre rambalkar, upptag i kaross för torsionsröret, flippa styrstag,modda växellänkaget, bocka om styrarm, modda stötdämparfästena på bärarmarna, stoppa i hjullager o se över bromsarna.
Byte av kulbultar,blästring o målning av framvagnsdetaljer m.m ?
Om du dessutom ska bygga luft på framvagnen kan du lägga på några arbetsdagar till.
Grovt räknat minst 50 timmar för bara framvagnen ?

När jag byggde hjulhus fram tog det mig ungefär 40-50 timmar men då byggde jag å andra sidan allt av slätplåt utan några mallar att gå efter.
Där finns det mycket tid att spara men å andra sidan bygde jag då bara om för en kortad splitframvagn och behövde inte bygga om dörrarna vilket du förmodligen lär göra.

Bakvagnen minns jag inte riktigt men dom scratchbyggda rambalkarna jag skar ut tog säkert tre arbetsdagar innan dom satt på plats, en köpt balk hade förmodligen sparat mycket tid dock, då jag inte hade någon mall/ritning där heller.

Spindlar lär ju minst vara 6-8 timmar om man aldrig gjort det innan och vill ha det bra.

Bakvagnen kan nog Micke uppskatta, jag gissar på minst 50h-100 timmar även om man har koll på såna jobb då det är sjukt mycket jobb.

24

dessa jobben är så komplexa . så tiden är svår att beräkna.. tyvärr är det ofta rost man måste fixa liksom massa andra jobb..
i mitt fall kan jag bocka klippa skaffa plåt genom mitt jobb vilket sparar massor av tid + att jag inte behövre köpa mer än nödvändigt..
sedan har jag ett ganska så välutrustat garage vilket underlättar..

som jag försökte förklara innan, hur lång tid olika moment tar beror ju mycket på vem som gör jobben, jag har ofta sett på mitt jobb (jag jobbar profesionellt med ombyggnad av fordon med special inredningar, jag är anställd på en firma som gör polisbilar ambulanser och brandbilar.)  hur tiden kan variera 2-4 gånger beroende på vem som gör jobbet, därmed inte sagt att jag är den snabbaste..
ingen av dessa jobben är snabba fix.. alla är mycket beroende av att man gör dom rätt direkt så man inte bygger ett trafik osäkert fordon.
vad gäller uppflyttad bakvagn så är det ett jobb som hänger ihop med mycket smådetaljer som man inte ser förän man behöver göra dom..bara en så "enkel sak" som ombyggnad av en bränsle tank eller ett växellänkage kan ta flera dagar.. och det är bara en av flera detaljer.....
som innan försök att skaffa färdiga detaljer.. om du inte själv kan hitta beskrivningar.. ofta tar själva jobbet kanske 5 timmar.. och att hitta info om hur att göra det..20timmar.........mycket sena nätter vid datorn..
jag försöker förtränga hur många timmar jag laggt ner i min buss under åren jag hållt på..
att separera exakt hur många timmar jarje momet tagit.. svårt som fanken. då jag ofta jobbar med flera samman hängande projekt samtidigt.. som en kompis brukar säga allt skall ju göras innan det är färdigt.. och när man gör olika projekt i bygget beror på när man kan, eller måste det.
Som exempel,en bult som lossar eller går av, kan göra skilnad på kanske 5 timmar.. så har man otur springet tiden iväg.

om man vill ta på sig ett sådant komplext projekt, bör man redan innan veta vad man ger sig in i.
mååånga timmar och en ansenlig hög med pengar.. det är ofta billigare att köpa ett färdigt projekt, än göra det själv. jag tror inte på något sätt att jag skulle få tilbaka mina pengar, vid en försäljning.. och timmarna.. aldrig!!!!

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

25

Börjar få en klar bild över hur jag ska göra med bussen och
Inser att jag ska börja med fälgar 17"

Vilket et ska jag köpa om jag inte vill korta bakvagnen?
Samt vilken bredd och et är optimalt fram, tänkt korta 10 cm men det beror på fälgar,

Tänkte köra orginal bult delning så jag slipper adapter,

LUFT eller HYDRAULER det är frågan