Ja min bakvagn är "kortad" på sätt och vis..
det jag gjort förutom uppflyttat torrisions rör /motor rum, är nytillverkade rambalkarna i sin helhet bakom torrisionen , dom är gjorda med en högre profil för att medge att svingorna skall kunna svänga upp mer.
torrisions röret är kortat 65 mm /sida. svärden är nytillverkade för att passa sena Porsche 944 aluminium svingor..-87, dom så kallade breda alu svingorna.. anledningen till att jag flyttat in torisions ändarna, är för att kunna få plats med 9 tum breda 17 tum et55 porsche 996 fälgar. även nya uppflyttade hjulhus är tillverkade. för att kunna lägga ner bussen platt på schassiet.
+nya lägre trösklar.
Frågan vilka fälgar med vilken et som passar är inte helt lätt att svara på. frågan är ju hur mycket du vill/kan bygga om, och vilka kompromisser du vill ha.
original fälgar till bay har ganska så hög et, och är 14 tum.. att hitta större hjul som inte är för breda kan vara svårt.om man inte smalnar av fälgar
Mercedes har 16 tums plåt fälgar som kan fungera....
vw t5 har 17 tums plåt fälgar, men dock med annat bultmönster än bay bussens.. dom är 5*120 men en plåtfälg går ju förhållandevis lätt att smalna av.. även bulltmönstret går att byta med nya plattor..
om din buss har den lilla bultcirkeln, så har dem 5*112.
om du vill ha porsche 5*130 bultcirkel behövs bromsar från tex porsche 944 eller adapters..
visst allt går att fixa, med lite klurande..
Men man måste bestäma sig för vad man vill ha, vad som är viktigt för just ens eget bygge..och leta upp det.
Det som fungerar för en person kanske inte fungerar för en annan.
just när man sänker ett fordon mycket, som i original är förhållandevis högt, blir det ofta lite knepigt..
Om man börjar med en uppflyttad "Franke" framvagn så kan man sänka bussen mycket, med fortfarande bibehållen komfort..
och fjädringsväg......
Bak med delade svärd och en " C notsch" ade rambalkarn och en mindre uppflyttning av motor låda70-80 mm kan man komma långt..
Dock att kunna lägga bussen ner på schassiet... då blir det genast en hel del mer jobb.........
Jag vet ju inte hur stort ditt kunnade är. och vilken utrustning du har till hands..eller hur mycket pengar.. men för ditt bästa försök att bibehålla din buss brukbar. dvs inte så mycket sänkt.
Min buss kommer att få hel luft fjädring .ett system som kostar ca 30 000 och uppåt bara i delar , där ingår inte en köpe framvagn eller några föärdiga lösningar .. att fixa en dylik lösning på budget är svårt..
så tänk vad du gör.. no freee rides..
Men om du vet att du fixar det, och har pengar till det, så är det bara att köra på.
i sådant fall gör gärna en projekt tråd, då hjälp från andra är mycket bra att få.
Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(