Att man aldrig ger sig!!
. Har haft lite funderingar i bakhuvudet dom senaste 2-3 åren, att få ner en örly bay rätt skapligt. Varför i hel...e vill man det egentligen?? En högtakare skulle vara coolt såklart, men man ser ju" aldrig" någon vettig sådan till salu för nån vettig peng... MEN när denna äckligt fula skapelse dök upp på blocket i somras, så kunde jag inte låta bli. Planen är uppflyttad splittframvagn och uppflyttad motor/låda, kortad bakvagn mm. Franke har byggt framvagn och hjälpt mig med en del svarvjobb till bakvagnen. STORT tack för ett kanonjobb! Återstår att se om jag lyckas att få ihop skiten.... Såhär långt/ kort har jag kommit. Jobbar en del borta, så det blir uppgraderingar i den takt det händer något. Bilderna får tala för sig själva...
Bild av förra ägaren.
Notchning av ramen bak, lånade mall av Franke som redan gjort detta på sin. Smidigt

Här är tourisions röret innan kortning. Ska kortas ca 4,5 cm per sida.
Original bay stav i nu, skaffade split stavar som är 20mm kortare än bay, Franke har svarvat av ytterligare 20 mm, 10 på varje ände.
Kortad split stav och original split stav

Här är tourisions röret kapat
Fräsning av tourisions ändarna för att få en plan yta till dom svarvade hylsorna som ska tillbaka in i röret på bussen. Krångligt att förklara, men ni fattar när ni ser bilderna

Såhär ska dom svarvade hylsorna svetsas fast på ändarna för att sedan skjutas in i tourisions röret på bussen, Skitbra jobbat av Franke igen!

Ja, detta är ungefär vad som hänt hittils, har kapat ur i ramen fram i dag för framvagns uppflyttning, men nu blir det stillestånd tills nästa år