Fan vilket snyggt arbete. Nu fick jag ett otroligt sug efter en ny vinkelslip efter att läst och kollat alla bilder
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=40852
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » Westy SO42 från NC
Sidor Föregående 1 … 6 7 8 9 10 … 17 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Fan vilket snyggt arbete. Nu fick jag ett otroligt sug efter en ny vinkelslip efter att läst och kollat alla bilder
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=40852
Hammar och falstång går åt till uppviket på takhålet, men vad är en "dolly"?
Det är som Micke säger ett mothåll helt enkelt men det låter flashigare med Dolly
Just nu kör jag mest med luftmaskiner åtmonstone för finliret.
Annars har jag Metabo som favorit maskin. När jag var 18 år fick jag en Metabo vinkelslip i present av mina föräldrar och den funkar fortfarande 39 år senare.
Så nu vet ni att det är en gubbe som leker i garget 
Fantastiskt fint hantverk! Håller själv på med en bay dubbelhytt 72. Synd jag inte läst din tråd innan jag började. Har tröskel och golv vid bakre dörr kvar. Annars är det mesta bytt nu. Fick en hel del "ja just ja!" under läsningen.Var har du fått tag i de små fina distansblocken? Egen tillverkning? Isf har du någon närbild på konstruktionen. Alltså de som håller spalten vid helsvetsningarna. Micke L
Fantastiskt fint hantverk! Håller själv på med en bay dubbelhytt 72. Synd jag inte läst din tråd innan jag började. Har tröskel och golv vid bakre dörr kvar. Annars är det mesta bytt nu. Fick en hel del "ja just ja!" under läsningen.Var har du fått tag i de små fina distansblocken? Egen tillverkning? Isf har du någon närbild på konstruktionen. Alltså de som håller spalten vid helsvetsningarna. Micke L
Tack !
Har du nån projekttråd om dubbelhytten ?
Jag har tillverkat mina klämmor /block själv men de finns att köpa lite varstans tex ebay.
Mina är gjorda av 30*30 profilrör, en spårskruv, en bit emballage stålband, rörstift och en vingmutter.
En slits på en sida och hål på andra sidan på profilröret, svetsa fast stålbandet vid spårskruven och vips har man en klämma
Senaste tiden har jag ägnat åt framskärm/insteg och det har varit en hel del pyssel att få till dörrspringorna bra.
Har kanske gjort det lite svårt för mig eftersom jag inte köpt en färdig skärm med inre och yttre del.
När jag köpte plåten trodde jag att jag bara skulle behöva byta ytterplåten.
En del slitsar behövdes för att få till passformen någorlunda.
Här syns vantskruv & spännbandet jag använde för att dra tillbaks fronten lite granna.
Har gjort på samma sätt på andra sidan och jag har tänkt låta de sitta kvar ända tills jag har svetsat in golvet i förarhytten.
Dörrskinnet hade jag vikt för tight i framkant på dörren så det blev en ful bred springa där.
Fick lov att försöka vika upp plåten igen för att få en bättre rundning på dörrens framkant.
Det blev bättre men inte perfekt.
På vänster sida så har jag provat att själv tillverka den inre plåten.
Den på bilden är inte den slutliga produkten för den blev för snålt tilltagen så den fick jag lov att skarva.
På både höger och vänster sida har jag fått lov att göra en slits på plåtarna från Auto Craft för att få till dörrspringan.
Är det nån annan som har samma erfarenhet och hur löste ni det ?
Det var allt så här långt.
En hel del jobb återstår på vänstersidans skärm/insteg innan den är klar men jag ser ljuset i tunneln 
fan va fint det blir 
Tack för detaljer på distansblocken. Fiffigt med spårskruv och emballageband!
Sett att du kör med volvos svetsprimer. Har själv svetsat en del igenom något lager zinkprimer. Det verkar funka. Någon som vet för eller nackdelar med det ena eller andra. Känns ju ändå bra att få dit något rostskydd där det blir dubbelplåt.
Ang ekonomidelar från diverse tillverkare så verkar det vara så att man får smida om en hel del om man ska få det att funka. Tröskeln till bakdörren fick jag både korta och klyva längs med för att få dörranslaget och dörrspringa att stämma. Anslaget var 20 mm djupt på nya delen och 30 mm orginal.
Ska se om jag kan få in någon bild. Är utomlands just nu med rätt svajig internetanslutning.
Det har varit lugnt på mekarfronten under påsken men nu har det skett lite igen.
Fortsatt med vänster framskärm/insteg och har börjat prova in golvet i förarhytten.
Det blir lite plottrigt och mycket svetsande eftersom jag bara köpte ytterplåten på skärmen.
Ytterdelen klar nu återstår inre delen.
Inre delen skall nu punktas fast i A-stolpe och ytterskärm.
Nu sitter den där hoppas att dörrspringorna inte ändrats sig för mycket
Nedre delen på kanalen som håller dörrtätningslisten fick jag lov att till verka ny.
Golvet är inprovat och förberett med svetshål.
Eftersom jag vill ha epoxyprimer på alla plåtar så tog jag bort grundfärgen som golvet levererades med.
Färgen satt jäkligt bra så det var inte helt lätt att få bort.
Undersidan lackade jag nu men ovansidan kommer jag att lacka när golvet är på plats.
Skall bara grunda förarhyttens balkar från ovansidan sedan kan jag montera in golvet.
Sen var jag ju bara tvungen att provmontera golvet i bak.
Och med bara några små justeringar så verkar det passa riktigt bra.
Har en del kvar att göra innan jag kan lägga in golvet men det närmar sig
Skall golvet svetsas mot ytterväggen ?
Kommer inte ihåg hur det såg ut när jag tog bort det gamla.
Vore ju bra om man slapp svets där eftersom plåten lär väl slå sig en hel del.
Skall jag få bort färgen på dessa stora golvplåtar får jag nog skaffa nån riktig färgstripper.
Färgen på förargolvet slipade jag bort men det orkar jag inte göra på dessa plåtar.
Nog för idag fortsättning följer 
Finns det 2k epoxy på sprayburk eller laddar du sprutan varje gång?
Finns det 2k epoxy på sprayburk eller laddar du sprutan varje gång?
Tror inte att det finns på sprayburk men jag brukar använda en liten spruta jag har och ibland pensel.
Det är ju ett jäkla pyssel att använda sprutan med all rengöring som krävs.
Det finns spray burkar med 2 k Epoxigrund.... man trycker in en knapp under, och skakar så blandar färgen sig.. men sedan härdar det ju.. man kan förlänga användnings tiden genom förvaring i kylskåp.. inte helt billigt men smidigt...
Det är ju ett jäkla pyssel att använda sprutan med all rengöring som krävs.
Man vänjer sig efter att ha tvätta sprutan efter några gånger... 
Jag använder en liten airbrusch spruta när jag lackat alla småsaker på min bil
Go kväll !
Då var det dags för en liten uppdatering igen
Det börjar bli dags att montera golvet i förarhytten men innan det så vill jag blästra lite bättre på balkarna medans jag kommer åt.
Sedan grundade jag balkar uppifrån så gott det gick även skärmar/sätesdelen fick sig lite färg.
Nästa var att svetsa in det nya golvet.
Försökte fästa golvet på ungefär samma ställen som orginal.
Golvet kunde ha kapats nån mm i bakkant för nu blev det lite väl tight och jag fick driva ner kanten.
Skall golvet svetsas vid hörnet vid A-stolpen ?
Svetsarna slipade och klart för grundning.
Tänk va lite färg kan göra underverk
Känns som ännu en milstolpe att ha fått in ett golv, känns mycket bra
Avslutade kvällens mek med att lägga på färgstripper (Alcro Beckers) på ena delen av lastrumsgolvet.
Provade på en liten bit tidigare under kvällen och färgen verkar släppa ganska lätt.
Undrar hur man behandlar golvet så man verkligen får bort all fägstripper ?
Det vore ju tråkigt om epoxylacken skulle släppa efter ett tag
Hoppas jag har nåt golv kvar i morgon.
Dags för nattmacka !
Riktigt inspirationsgivande
Vilken tur att du gör det så undervisande. Ger många svar på funderingar man går omkring med...
Bra jobbat!
Jag skriver inte så mycket på bw men den här tråden är verkligen underhållande! Sjukt bra jobbat!! Det blir ju verkligen kanonfint!!!!
Ser riktigt bra ut
Vad är det för fabrikat på golvet i fram och i lastutrymmet?
Riktigt inspirationsgivande
![]()
Vilken tur att du gör det så undervisande. Ger många svar på funderingar man går omkring med...
Bra jobbat!
Undervisande vet jag inte men visar i alla fall hur jag utfört mina arbeten
Kan det ge svar på nån fundering så är det bara kul 
Jag skriver inte så mycket på bw men den här tråden är verkligen underhållande! Sjukt bra jobbat!! Det blir ju verkligen kanonfint!!!!
Tack !
Vi lär ju av varandra det är det som är en del av behållningen med ett sånt här forum.
Här försöker jag tydligen lära mig något av ett annat projekt
Ser riktigt bra ut
Tack !
Båda golven köpte jag från Alan Schofield och är av fabrikat Wolfsburg West.
Golven har haft mycket bra passform, förarhyttsgolvet fick jag massera lite vid A-stolparna + att jag borde ha tagit av nån mm på bakkanten.
Lastrumsgolven passar också mycket bra har bara fått ta ur nån mm vid B-stolparna + att det stämmer inte riktigt dörrlåsens uttag.
Hur går det med kakbussen ?
masen skrev:Jag skriver inte så mycket på bw men den här tråden är verkligen underhållande! Sjukt bra jobbat!! Det blir ju verkligen kanonfint!!!!
Tack !
Vi lär ju av varandra det är det som är en del av behållningen med ett sånt här forum.Här försöker jag tydligen lära mig något av ett annat projekt
![]()
Hoppsan...
Det blir riktigt snyggt !!!
Det blir riktigt snyggt !!!
Tack !
Ja sakta men säkert börjar det arta sig 
Kjellgren skrev:Ser riktigt bra ut
Tack !
Båda golven köpte jag från Alan Schofield och är av fabrikat Wolfsburg West.
Golven har haft mycket bra passform, förarhyttsgolvet fick jag massera lite vid A-stolparna + att jag borde ha tagit av nån mm på bakkanten.
Lastrumsgolven passar också mycket bra har bara fått ta ur nån mm vid B-stolparna + att det stämmer inte riktigt dörrlåsens uttag.Hur går det med kakbussen ?
Tyvärr har det inte hänt så mycket med kakbussen förutom lite inköp av delar. Köpte en earlybay pickis som också vill ha lite kärlek, frun köpte en soltaksbubbla och sen vill baybussen som rullar mest också ha lite uppmärksamhet utöver övriga hemprojekt. Men det är väl ett lyxproblem så synd och klaga. Framåt semestern hoppas jag komma igång igen med kakbussen och under tiden så läser jag på mig lite kunskap hur man ska gå till väga i din tråd och är väldigt tacksam för alla bilder.
Lite har det skett trots att hus & trädgård borde prioriteras nu så här på våren
Av någon anledning så har jag dragit på att svetsa nya inre tvärbalkar.
Men nu sitter dom på plats äntligen.
Främre balk grundad invändigt före montage.
Bakre balk
Den främre balken svetsade jag underifrån i hål stansade i balken.
Den bakre balken svetsade jag uppifrån i de hål jag borrade när jag tog bort den gamla balken.
Det verkar som om de balkar jag köpt är nån typ av universal-balkar eftersom det finns så många hål som ej används
Får väl fundera på hur jag kan täta de överblivna hålen.
Försökte blåsa rent länsgående balkarna från blästersand och ut kom då hela musbon med ekollon, solrosfrön och all möjlig skit
Nu fick jag användning av min lövblås som det är jäkligt bra drag i och jag tror jag fick ut det mesta skiten.
När jag har fått min färgleverans så skall jag bara grunda underredet och svetsa domkraftsfästena innan lastrumsgolvet åker in.
God natt
Var på landet i helgen och där förvarar jag delar av inredningen.
Har inte kollat speciellt noga på inredningen tidigare men nu fick jag en bättre bild av vad som måste fixas.
Garderoben har varit vattenskadad och kommer att behöva en hel del omsorg
Inne i garderoben saknas tyvärr de två aluminiumkrokarna som skall sitta på kortväggen.
Tack och lov satt klädhängarstången kvar.
Om någon har dessa krokar över så är jag mycket intresserad av att köpa
Så här ser de saknade krokarna ut (lånad bild)
Har fått laminatprover från Formica som jag hade med mig för att försöka hitta nåt laminat som är någorlunda lika.
Dessa är de laminat som matchar bäst, de två till höger är samma laminat.
På den här bilden ser det ut som det vänstra laminatet matchar bäst men i verkligheten tyckte jag bättre om de högra.
Laminatet är på vissa ställen väldigt solblekt så det är svårt att göra en rättvis jämförelse.
Skall prova att polera laminatet eftersom det verkar som det solblekta sitter på ytan.
Kylskåpet däremot ser riktigt skapligt ut, kommer nog bli bra efter lite puts.
Jag saknar det bakvända sätet bakom förarstolen och det verkar väldigt svårt att få tag på ett orginalsäte.
Tänkte att jag skall bygga mig ett nytt säte liknande orginalsätet bara jag får tag på lämpligt laminat.
Klädsel till dynorna och laminat till toppen har jag ordnat så det som saknas nu är lister och laminat.
Lånad bild
Nog för i kväll god natt !
För några dar sedan kom mina dyraste klädkrokar hittills
Säljaren i Californien verkar inte bara sälja VW prylar se emballagepåsen 
Annars händer det inte så mycket på bussen nu men väntar på takräcke och safarifönster från Creative Engineering.
Man måste ha bra tålamod när man handlar grejor från dom men nu har jag åtminstone fått ett mailsvar att grejorna är på gång.
Mest jobb nu med T4an inför campingsäsongen.
Tyvärr pajade kopplingscylindern/urtrampningslagret, de är inte lättmekade T4orna
Sidor Föregående 1 … 6 7 8 9 10 … 17 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt » Westy SO42 från NC
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.