För egen del så började det hela med ett besök på Bug Run -91, sen var det kört! I stan som jag växte upp i körde 99% V8 och har väl aldrig riktigt känt mig mogen att gå den vägen och det var nog därför bubblorna på Mantorp gjorde så stort intryck. Det dröjde några år innan jag hade fått ihop en bil och stod där på strippen för första gången. Det jag minns av den upplevelsen var att jag var mer än lovligt nervös inför premiären på strippen. Första körningen är delvis svart och helt ärligt så tog det några år innan jag till fullo kunde kunde njuta av körningen och ha koll på vad som hände med bilen och runt omkring. I dag är det 20 år sedan och jag har ingen tanke på att sluta köra dragracing!
Hur börjar man köra dragracing?
Visst man kan dyka upp på strippen med en originalare och tävla i ex. bracket/ET. Men det skulle verkligen vara att ta bort en stor del av upplevelsen. Det behöver inte vara en värsting till bil för att få blodet att rusa, men man vill ju för f-n gasa!! Jag körde många år med en typ-1 -64 med 1835cc motor och körde låga 13´s tider. Denna bil var min läromästare på många plan. Dels att utveckla mig som förare och dels att utveckla mig som motorbyggare. En liten plånbok tvingade mig att hålla kvar vid koncept och utforska dess möjligheter och det är jag tacksam för idag. Detta är en väg som jag rekommenderar istället för att öppna börsen och köpa dyr prylar direkt.

Bilen bytte skepnad många gånger med drivlinan var alltid den samma.

Recept på drivlinan
Motor: 1835cc, 92mm cyl, Total seal ringar, Motviktsvev 69 mm, org. stakar, Bugpack 296 grader kam, Org. vippor (1,1:1) portade original toppar 35x32 mm med dubbla fjädrar. Komp runt 9.5:1, Dellorto 48:or med 38´s halsringar, Mallory fördelare , 1 5/8 avgassystem.
Växelåda: 4,125 med tätstegad 3 (1,56) & 4 (1,22), superdiff med schims, polerade org. Axlar.

Aldrig ett ras under dessa år, men då byggde/renoverade jag om motor och växellådan varje år.
Här är några klipp!
https://youtu.be/7adeQ5K7nP0
https://youtu.be/-I-FkepK7jA
/Markus