1 Senaste redigerad av vwato (2016-04-24 10:23:36)

De som varit med ett tag har säkert kunskapen och kan göra en to do list. Vi andra glada amatörer ser kanske bara problem och kostnader hopa sig men behöver det egentligen vara så svårt och kosta så mycket?

Dela med er av erfarenheter och kunskap i denna blivande How-to, så blir det fler som vågar ta steget till en ny gemenskap.

Börjar med några video om att köra på strippen och vad man bör tänka på.



En skön video, pressveck, blazer, slips, lackskor och vita strumpor gällde på Santa Pod 1976  ICQ/ab

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

2

en varning kommer här  ICQ/ad  börja inte det är starkt beroende framkallande o kommer i slutändan bara att sätta sprätt på mer o mer pengar  ICQ/ag så nu är ni varnade ICQ/ae välkomna in i fortare fortare fortare världen  ICQ/af o tänk på att ju mer pengar du spenderar ju kortare tid får du köra  ICQ/ad  Default/lol  Default/lol

,ghia-65a ?, vw dragster old style ,vw p-38 dropp tank special under byggnad ,the beast buggy,

3 Senaste redigerad av Nobbe (2016-04-08 07:37:50)

Finns ett ypperligt tillfälle att testa en repa på Volksmeet  ICQ/ab
riktigt fin bana och den är öppen för din luftkylda bruksbil , 1000 :- i prispengar för den som sätter 2 repor med den jämnaste tiden!
och kom inte med ursäkten att du är rädd bilen ska gå sönder ICQ/ad 201m med fullgas kör du ofta på gatan o de håller !

Sen hoppas jag givetvis de kommer lite snabba bilar! ( finns möjlighet till 402m för den som vill, dock endast singelrepa då )
2000:- till snabbaste överladdad o samma slant till snabbaste sugmotor bil.
Lite mer info för de som är intresserade :=)

https://www.facebook.com/events/1664410967163762/

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56

4

För egen del så började det hela med ett besök på Bug Run -91, sen var det kört! I stan som jag växte upp i körde 99% V8 och har väl aldrig riktigt känt mig mogen att gå den vägen och det var nog därför bubblorna på Mantorp gjorde så stort intryck. Det dröjde några år innan jag hade fått ihop en bil och stod där på strippen för första gången. Det jag minns av den upplevelsen var att jag var mer än lovligt nervös inför premiären på strippen. Första körningen är delvis svart och helt ärligt så tog det några år innan jag till fullo kunde kunde njuta av körningen och ha koll på vad som hände med bilen och runt omkring. I dag är det 20 år sedan och jag har ingen tanke på att sluta köra dragracing!

Hur börjar man köra dragracing?
Visst man kan dyka upp på strippen med en originalare och tävla i ex. bracket/ET. Men det skulle verkligen vara att ta bort en stor del av upplevelsen. Det behöver inte vara en värsting till bil för att få blodet att rusa, men man vill ju för f-n gasa!! Jag körde många år med en typ-1 -64 med 1835cc motor och körde låga 13´s tider. Denna bil var min läromästare på många plan. Dels att utveckla mig som förare och dels att utveckla mig som motorbyggare. En liten plånbok tvingade mig att hålla kvar vid koncept och utforska dess möjligheter och det är jag tacksam för idag. Detta är en väg som jag rekommenderar istället för att öppna börsen och köpa dyr prylar direkt.

https://lh3.googleusercontent.com/-gLQHBNtQH4s/VwvaMTbMgWI/AAAAAAAAAf0/v5SpL2PjwrcrvnRXvDFGjI7zujhYhFlOACCo/s640-Ic42/vw64.jpg

Bilen bytte skepnad många gånger med drivlinan var alltid den samma.
https://lh3.googleusercontent.com/-lJ6azPjI5EA/Vwva8IVkrlI/AAAAAAAAAgE/lUU0zW1LW6UGnH5OLliVfM5psx6lyyvowCCo/s912-Ic42/DSC_0186.jpg

Recept på drivlinan
Motor: 1835cc, 92mm cyl, Total seal ringar, Motviktsvev 69 mm, org. stakar, Bugpack 296 grader kam, Org. vippor (1,1:1)  portade original toppar 35x32 mm med dubbla fjädrar. Komp runt 9.5:1, Dellorto 48:or med 38´s halsringar, Mallory fördelare , 1 5/8 avgassystem.

Växelåda: 4,125 med tätstegad 3 (1,56) & 4 (1,22), superdiff med schims, polerade org. Axlar.
https://lh3.googleusercontent.com/-b78fOs58t7A/VwvcNwzoMLI/AAAAAAAAAgM/i60Ncfrh_jwJP5eH51Th_he5XriM20U2gCCo/s800-Ic42/b%2B009.jpg
Aldrig ett ras under dessa år, men då byggde/renoverade jag om motor och växellådan varje år.


Här är några klipp!
https://youtu.be/7adeQ5K7nP0

https://youtu.be/-I-FkepK7jA


/Markus

5

Tack Markus för "trimma VW-artiklarna" i Wheels !

Håller med om att man skall starta på rätt nivå... Man skall ha kul !

6

Kul att du gillade reportagen mettis. De var egentligen en redovisning av min resa in i dragracing sporten. Det börjar att vara några år sedan, men jag kan i bland sakna den tiden. Det blev många nya insikter och aha-upplevelser. Det var en mycket intensiv period där jag utforskade mystiken kring portning, byggde en flödesbänk och en bromsbänk. Så här i efterhand så är jag glad att familjen stod ut...


https://lh3.googleusercontent.com/-_4uLOxf3NgE/VxMv1LkZi0I/AAAAAAAAAhA/SrHQO9Vg0poN1kyIPo7iVvfRaZvbwFSoQCCo/s571-Ic42/portning%2B007.jpg    https://lh3.googleusercontent.com/-OpHTUxLWXDY/VxMv2n9LgWI/AAAAAAAAAhA/DcLx75pf8vEVlyn0DzAtZae5Jd1HWM2lgCCo/s571-Ic42/f%2B025.jpg

https://lh3.googleusercontent.com/-su2uZc89k9Y/VxMzybCNx1I/AAAAAAAAAhM/8g3wL9G7W28z2la8cVfEvhwFAuQiCrx8wCCo/s571-Ic42/broms3.jpg

Att det tar tid och koster en slant är något som man får ta i beaktning innan man börja med dragracing. Så att ta ett snack med respektive innan är nog inte helt fel. För som vwove skrev så är det starkt beroende framkallande och man vet aldrig vart det slutar. Om det ens gör det! Eftersom att jag är en tekniknörd så passar dragracing mig utmärkt. Under de mörka vintermånaderna får man gå in i rollen som garageråtta och söka lösningar, prova idéer, utveckla och modifiera. För att till sommaren släppas ut på banan för att verkligen få svar på om förändringen har gett resultat. Och så här snurrar utvecklingshjulet runt runt för varje år. Så ett stort teknikintresse är i det närmaste ett måste. Ang. om hur det går till på banan så är de flesta arrangörerna duktiga på att ta emot nya förare och guidar dem genom hela processen. Allt ifrån depå till hur man stagar.

För de som idag går i tankarna att börja med dragracing så rekommenderar jag att ta dig till en tävling och kolla in läget. Gå i depån och ställ frågor. Eller du kanske känner någon som kör. Häng med på en tävling som mekaniker. Man kan få mycket hjälp via ett forum och kanske kan avvärja de största misstagen, men i slutändan måste man ut på strippen och lära sig "hands on"

/M