51

MattsR skrev:
Crazyweed skrev:

Är ni införstådda i att det är olagligt att filma medan man kör?
Dvs bevisningen blir bevis mot dig själv att du filmat medan du kört.

Nja, du kan ju ha en go-pro monterad.


Mjjjae Matts det blir väl inte så bra det heller, man får så vitt jag läst inte ha en kamera FAST monterad i bilen.  ICQ/ad

Har minst en luftkyld VW, alltså finns jag.

52

men det har ju många nya bilar i dag en fast monterad back kamera ? Default/hmm

,ghia-65a ?, vw dragster old style ,vw p-38 dropp tank special under byggnad ,the beast buggy,

53 Senaste redigerad av Johan W (2016-02-12 00:19:52)

Jag hade en kamera i vindrutan och en åtelkamera i skogen men lagstiftningen är från 1000en talet tror jag man måste trycka av själv för att det ska va lagligt, vilket är konstigt för kameran i bilen startar bara när tändningen är på och då har man ju vridit på nyckeln men olagligt så den ligger i bilen så jag kan koppla in den lite snabbt Default/hmm

I skogen får man inte filma dom som inte vill bli filmade om man inte startar den själv och sätter man den fel tex vid en åtel så är det en så länge jaktbrott och kan ge 4 års fängelse så den ligger hemma ICQ/ad

Backkameror är undantagna ICQ/ab

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

54

Det är svårt att reda ut eventuella brott och påföljder gällande filmning med mobil/kamera i fordon eftersom det ännu inte finns någon praxis mao. har ingen privat bilist blivit dömd för att ha filmat med mobil/kamera, handhållen eller fast monterad. Däremot har filmer accepterats som bevis i tvistemål både när det gäller försäkringsärenden och i tingsrätten.

Lagen är flerbottnad, dels beroende på att flera myndigheter är inblandade i lagstiftningen och bevisläget som är minst sagt svårt.

Det är tillåtet att filma med handhållen mobil/kamera när du framför ett fordon om det inte inverkar menligt på körningen enligt trafikförordningen. En handhållen kamera omfattas inte av tillståndsplikten eftersom den anses manövreras på platsen, dessutom kan ingen lag hindra en passagerare från att filma med en handhållen kamera.

Dashcam/Go-profäste anses som en fast installation i ett fordon men kan användas om den inte riktas mot en plats där allmänheten rör sig på gator och torg för personövervakning. För att klassas som uppsatt övervakning ligger också en betoning på att placeringen av en kamera ska haft en viss varaktighet.

Tillstånd för fast installation, som utreds av Länsstyrelsen, riktad mot plats där allmänheten rör sig på gator och torg ska ges om intresset av övervakning väger tyngre än den enskildes intresse av att inte bli övervakad, typ brottsförebyggande åtgärder och säkerhet, vanligen utfärdat till polis och liknande myndigheter.

Den som utan tillstånd använder en övervakningskamera riktad mot en plats dit allmänheten har tillträde kan dömas till böter eller fängelse i upp till ett år. Dessutom kan kameran tas i beslag och förverkas. Just detta har drabbat företagare som värnat om sin och kundernas säkerhet men ej sökt eller fått tillstånd.


Med andra ord är det bara att filma så mycket ni orkar om ni följer lagen..  ICQ/ab

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

55 Senaste redigerad av vwato (2023-09-22 05:38:34)

Blev vittne till en rejäl avkörning som kunde slutat riktigt illa.

Motortrafikled 90km/h i rusningstrafik, avstånden mellan bilarna var lika med noll och två stillastående bilar i vägrenen som orsakade sena snabba inbromsningar. En bilist som bromsar försent byter panikartat körfält och tvingar en SUV-liknande bil ut i vägrenen där de två bilarna och tre personer stog. Bilens förare får sladd när han väjer men lyckas styra ner i krondiket istället för att krascha in i de bilar och människor som var på vägrenen, kan säja att det tog tvärstopp och var riktigt obehagligt att se.

Föraren i Suven kom undan med en mindre chock, ömhet i nacken och en rätt så skrotfärdig bil. Den bilen som orsakade avkörningen smet från platsen, men det är en annan historia som löste sig en stund senare.


Vill mest påminna om hur viktigt det är att hålla avståndet, hellre omkörd och bortkommen än bortkörd och omkommen är en gammal sanning. Avståndet till bilen framför kan man tänka genom hastigheten i meter, alltså vid 90km/h bör avståndet vara 90meter. Man kan använda sej av tresekundersregeln och vid halka tioprocentsregeln. https://bildrullen.se/2013/02/tioprocentsregeln


För kort avstånd till framförvarande fordon ger rätt dryga böter, om de nu allt mindre verklighetsförankrade poliserna kan släppa automatvapnen, hysterin kring kod 291, den inofficiella arbetsvägran pga. löneanspråk och andra propagandasyften för att utöka sina fascistiska målsättningar.
2 000:-


Smitning vid medverkan i en trafikolycka kan ge indraget körkort, böter, bli skadeståndsskyldig och fängelse upp till ett år vid allvarlig smitning, ofta där personskador inträffat. En hårdare bedömning sker om man blir dömd för vårdslöshet i trafik.

Såhär kan skalan för indraget körkort se ut vid smitning, detta leder även upp till 40 dagsböter..
Nedkörd vägskylt            Varning eller indraget körkort i 2 månader
Parkeringsskada             Varning eller indraget körkort i 4 månader
Trafikolycka                   Indraget körkort i 2-4 månader
Allvarligt smitningsbrott   Indraget körkort i 4-6 månader
https://www.minilex.se/a/smitning

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

56 Senaste redigerad av vwato (2023-09-22 05:39:42)

Polisbilar utrustade med ANPR, Automatic Numberplate Recognition, börjar nu förekomma på vägarna. Systemet är bl.a. placerat i en takbox/skidbox och känns igen genom kameralinserna, boxarna är ofta placerade på den nya modellen av Volvo XC70.
.. det är alltså inte Google som filmar  ICQ/ab

ANPR's funktion
När en registreringsskylt har identifierats genom någon kamera i takboxen, genereras en text utifrån registreringsnumret som körs mot polisens databas med efterlysta fordon och fordon som är obesiktigade, oförsäkrade eller har körförbud. Polisen använder även systemet för personsökningar som är knutna till registreringsnumret, om fordon eller personer hittas i databasen och anmärkningar finns larmar systemet automatiskt.

Målet är att alla bilar ska ha en liknande utrustning men det kostar och finns risk för uppenbara inkörningsproblem med att skydda all information som delas, hittills verkar det ta en del plats som det är ont om i statliga bilar nuförtiden, kanhända p.g.a. spikmattor, tårgas och automatvapen som tydligen behövs för att tämja den stora massan på vägarna.  ICQ/ad


Som påtalat är ANPR nu utbyggt och så här fungerar det.


Myndigheternas register över människors nätverk och den såkallade personliga "slasken", som innehåller arbetsanteckningar kring personer som varit föremål för en utredning under sitt liv, är gigantiskt. Förvånas inte över om du blir stoppad 2016, för att din kusins tremennings pyssling har visat fingret i livesändningarna under Sm-finalen i hockey 1989 mellan Djurgår'n och Leksingarna, trots att du är lagligheten själv personifierad och preskriptionstiden för att ge fingret är två år. Väldigt mycket syrlighet i den meningen men dagens kontrollbehovs baksida har drabbat fler oskyldiga än man vill veta och dumheterna fortsätter öka i rasande takt..
http://sourze.se/2008/07/06/slasken---p … vNpxOm0K2w


Skymfliga åtbörder anses enligt lagen vara en förolämpning
Böter eller vid grov smädning fängelse i högst sex månader om det inte gäller kungafamiljen för då kan fängelsestraffet bli upp till fyra år, såkallat högmålsbrott.

Däremot kan Kungen förolämpa andra utan straffåtgärd eftersom han är straffrättsligt immun både som statschef och privatperson.

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

57 Senaste redigerad av michaelth (2016-03-23 22:21:40)

Dessa kamera system har vi monterat  i div polisbilar sedan något år... polisen berättar att dom kan köra på en parkering i ca 60 kmt förbi parkerade bilar, och datorn hinner med att kolla alla om dom är avställda o reggade, o skattade, eller  stulna osv .. databasen i datorn uppdateras dagligen, sedan jobbar datorn mot det interna systemet.
så står dom längs vägen, kan dom kolla all trafik utan att göra något.. kör dom, kan dom kolla alla blar dom möter eller kör om.. datorn varnar direkt när någon är suspekt..
kameran är liten typ 50'50'100mm
och datorn som en laptop  så det är inga stora saker..
spikmattor är ju standard sedan länge i bilarna..

Men som innan med rent mjöl i påsen är man safe.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

58

Om de blir lata och slutar att manuellt kolla fordon om inte datorn "piper"  så kommer man ju undan med en lånad skylt från vilken bil man vill.

59 Senaste redigerad av vwato (2023-09-22 05:43:05)

Våren är på gång, snödroppar och krokus tittar nyfiket fram, fåglarna kvittrar kärleksfullt och polisen viftar hotfullt med bötesblocken och vill enkelt förbättra den miserabla statistiken för uppklarade brott..

Dags att byta till sommardäck både på bil och släp. Dubbfria vinterdäck såkallade friktionsdäck får användas året runt och 1 april till 30 november är kravet på mönsterdjup 1.6mm men under perioden 1 december till 31 mars är kravet på mönsterdjup 3mm, samma som på dubbdäck. Det är stor skillnad när det gäller bromssträcka och väghållning  på sommardäck och friktionsdäck, ett fordon med sommardäck som kör i 90km/h stannar cirka två billängder tidigare än en bil med friktionsdäck/dubbfria vinterdäck. I runda tal handlar det om 20% skillnad i fäste och ett friktionsdäck slits även fortare.
Länk till SMHI/Varningar om kommande väder https://www.smhi.se/vader/varningar-och … /varningar

Körning med dubbdäck under annan period än 1 oktober till 15 april, undantag gäller om det är eller befaras bli vinterväglag.
500:-

Otillräckligt mönsterdjup, 1,6 mm för sommardäck
1 200:-

Däck med fel dimension, belastningsvärde eller annan otillåten däcksutrustning
500:-

Blandade däck, dubbat och odubbat på fordonet, detta gäller även vid körning med släp. Man får köra med dubbfria vinterdäck på bilen och dubbdäck på släpet men det är dock olagligt att köra med dubbdäck på bilen och dubbfria vinterdäck eller sommardäck på släpet, hängde ni med..
1 000:-

Däck med skada som blottlägger däckets cord eller däck som visar tecken på brott eller separation
3 000:-


Statistik med friserade siffror men det är inget ovanligt när det gäller myndigheter. Det handlar mer av ohejdad ovana att ljuga för allmänheten och till varje pris undvika att självkritiskt förbättra sin arbetsinsats gentemot de som faktiskt önskar hjälp och trygghet samt betalar deras löner. Betänk att Sverige har nästan 10 miljoner invånare.
http://wiki.magiskamolekyler.org/images … a_2015.png

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

60 Senaste redigerad av vwato (2023-09-22 05:53:11)

NTF, Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande, gjorde en test där trafikanter fick svara på vad dessa trafikmärken innebär och vilka regler som gäller. Inte ens 20% visste vad de betyder och skillnaden mellan skyltarnas innebörd, t.o.m. polis och jurister svävar på målet..

Vet du vad som egentligen gäller?

1.
https://www.transportstyrelsen.se/globalassets/global/vag/trafikregler/gangfartsomrade_mindre.jpg


2.
https://shop.svasab.se/images/normal/8050210_gagata_60x60.jpg


3. https://www.trafiktestet.se/files/vagmarken/anvisningsmarken/e5-1.png

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

61

1. Gångfartsområde? Eller vad det heter. Väjningsplikt mot fotgängare och köra så bilen håller på att dö ICQ/ab

2. Gågata. Får man ens köra här? Bara färdtjänst, utryckning och varuleveranser?

3. Tätbebyggt område. 50km/h om ingen annan hastighetsskylt visas.

Tog körkort -08 så kanske glömt hahah

Typ 2 -72
Typ 1 -61 (Är väl sambons, men jag kör den Haha)

West Coast BugMeet Crew

62 Senaste redigerad av vwato (2023-09-22 05:55:55)

Du kunde din läxa, det minnet var det inget fel på  ICQ/ab

Tilläggas bör att fartbegränsningen på ett gångfartsområde är max 5-7km/h sedan räknas det som fortkörning och vårdslöshet i trafik ..


Vad folk retar sej på i trafiken!
Undersökning av Motor som inte är vetenskapligt underbyggd men den visar tendenser i allafall.

1. Bilister som ligger för nära, ej håller avstånd  54%
2. Bilister som inte använder blinkers  47%
3. Bilister som pratar i telefon, Sms:ar och surfar när de kör  40%
4. Bilister som chansar vid omkörningar  28%
5. Fotgängare som går ut på övergångsställen utan att se sig för  27%
6. Bilister som kör för sakta  23%
7. Bilister som inte vet vem som har företräde, exempelvis i korsningar  15%
8. Bilister som tränger sig före  13%

Andra orsaker till irritation..
Bilister som inte säkrat lasten ordentligt på släpet, många blir irriterade när folk sprider skräp på vägarna. Tappad last kan orsaka allvarliga olyckor.
Cyklister som har sina egna trafikregler.
MC förare som utnyttjar varje tillfälle att komma först för att sedan sinka trafiken.
Husvagnsförare, de upplevs stoppa upp i trafiken och bilda långa köer.
Söndagsbilister, de med dålig körvana som dyker upp på vägarna under sommaren.
Vänsterfilsryttarna, de bromsar upp trafikenrytmen och hindrar andra att köra om.
Fortåkarna som kör hänsynslöst fort för att stajla, t.ex. i stadstrafiken och utanför skolor.


Vad irriterar och retar dej i trafiken eller är du typen som irriterar andra bilister?


https://i0.wp.com/portdattache.bzh/wp-content/uploads/2017/01/haddock-mecontent.jpg?w=564&ssl=1

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

63 Senaste redigerad av vwato (2023-09-22 05:59:00)

Att låta hunden eller katten sitta lösa på sätet eller hålla djuret i famnen eller knät är inte tillåtet, enligt lagen om djur i bil som kom 2009. Bilförare som bryter mot Djurskyddslagens transportföreskrifter för hundar eller katter riskerar böter eller i värsta fall fängelse i upp till två år. https://www.notisum.se/rnp/document/?id=19880534

På senare tid har det blivit vanligare att bilförare fått betala böter för att deras hund inte sitter säkert, 1500:- är då en normal böter. Enligt Jordbruksverkets regler ska hundar och katter vara säkrade vid inbromsning. Säkrast är att djuret får sitta i en transportbur som inte riskerar att ramla, välta eller flyga genom bilen.

En annan relativt vanlig olycka är att föraren tagit en paus och bundit fast kopplet i bilen och sedan startar bilen utan en tanke på det kopplade djuret.

Förutom krockskador finns det andra risker för husdjur under bilresan, varje år dör ett antal sällskapsdjur av värmeslag efter att ha lämnats i för varma bilar, se länk https://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=37064


Kör säkert med hunden eller katten i bilen..

Säkrast är att placera hunden eller katten i en fastspänd transportbur, oftast funkar ett spännband. Mindre burar som kattburar brukar man kunna spänna fast med säkerhetsbältet.

Buren får inte vara för trång, djuret ska kunna stå i normal ställning samt ligga ner och vända sig obehindrat.

Håll koll på att djuret får skugga och ventilation i buren, att det inte finns några vassa delar i buren som kan skada djuret samt att burens dörrar och lås är lätta att använda och att det finns en reservutgång.

Så kallade utställningsburar ger inget bra skydd vare sig för djuret eller passagerarna vid en krock.

Hundar kan spännas fast med ett särskilt anpassat hundbilbälte, vissa är krocktestade. Tänk på att om det finns sidokrockkuddar i baksätet så placera hunden i mittsätet.

Vid en paus, fäst aldrig kopplet i dragkroken eller någon annanstans på bilen. Tyvärr inträffar olyckor då det kopplade djuret glöms bort och skadas då bilen rullar igång.

Ha aldrig hunden eller katten i knät i framsätet, om krockkudden utlöser går det illa för både djuret och passageraren.

Tänk på att teckna en kattförsäkring och hundförsäkring med en bra veterinärvårdsförsäkring. Även ganska lindriga skador kan ge höga veterinärkostnader som du själv får stå för om du saknar en försäkring.


Jordbruksverkets råd och regler

Du ska ha uppsikt över hur djuret mår under resan.

Lämna aldrig djuret i bilen om den riskerar att bli varm, temperatur över +25°C eller under -5°C.

Ett djur får vistas i högst tre timmar per dygn i en stillastående bil.

Ska du resa långt är det viktigt med pauser, hundar och katter ska rastas och få vatten minst var sjätte timme.


Böter eller fängelse upp till två år.
1 500:-

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

64 Senaste redigerad av vwato (2016-07-11 19:50:35)

Sommaren är här, midsommarblomster börjar dofta, fågelungarna kvittrar nyfiket och polisens inofficiella arbetsvägran p.g.a. löneanspråk är numera hävd genom att de fått en årlig löneförhöjning på 2.9% och dessutom är det retroaktivt från den 1 oktober 2015.

Detta innebär att de nu ska visa sig på styva linan igen och försöka prestera en bättre statistik, vanligtvis är ju trafikböter som att sno godis från ett barn så se till att ha varmt på fötterna när det gäller bilen och hur ni enligt lagarna uppträder i trafiken.


Läste igenom transportstyrelsens Pdf om vad som en bilprovning innebär och får medge att våra besiktningstekniker är superhjältar som hinner med allt detta på drygt tio minuter.. https://www.transportstyrelsen.se/tsfs/ … 010_84.pdf

I princip så finns det inga fordon som är felfria och eftersom det mesta är en bedömningssak så ha med er en påse röda äpplen och en apelsin, ifall poliserna är allergiska. Seriöst så kostar en säkerhetskontroll av bilen mindre i tid än att bli stående och tjafsa med myndigheter, dessutom spar du kanske ett par tusenlappar men mest är det trots allt för din egen skull  ICQ/ab
https://körkort.se/sakerhetskontroll/

Säkerhets och motorkontroll..

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

65 Senaste redigerad av vwato (2023-09-22 06:06:50)

Midsommarhelg, håll avståndet, släpp mobilen under körning och ha koll på promillen dagen efter kvällen före..

För kort avstånd till framförvarande fordon
2 000:-

Använda mobil eller annan utrustning som inverkar "menligt" på körningen, gäller även Gps, anses som vårdslöshet och kan leda till indraget körkort
1 500: till 4 000:-

Rattfylleri, gränsen är 0.2 promille, gränsen för indraget körkort är 0,3 promille
Böter eller fängelse i högst 6 månader

Grovt rattfylleri, ca 1,0 promille, vid vårdslöshet kan gränsen sättas lägre
Fängelse, högst 2 år


Önskar alla en skön helg med sol och myggor i goda vänners lag...


https://www.balconydecoration.com/wp-content/uploads/2019/10/Volkswagen-Beetle-Garden-Planter-23.jpg

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

66 Senaste redigerad av vwato (2023-09-22 06:15:28)

Om fordonet har körförbud och är avställt får man då vid besiktning köra närmaste väg till en Bilprovning?

Ja, som regel får du inte köra ett avställt fordon men det finns dock ett undantag: för färd kortast lämpliga väg till eller från närmaste besiktning. Fordonet måste dock vara trafikförsäkrat och det får inte finnas några obetalda fordonsskatter. Om man haft fordonet trafikförsäkrat innan avställningen och det sedan övergått till en avställningsförsäkring gäller denna för färd till och från besiktning. I annat fall kan man teckna en endagars trafikförsäkring, ring ditt försäkringsbolag så löser det sig med försäkring. Observera att ett avställt fordon inte heller får bogseras. https://www.transportstyrelsen.se/sv/va … av-fordon/


"Om du inte besiktar fordonet i tid får du automatiskt körförbud, så kallat inträtt körförbud. Fordonet får då bara köras kortast lämpliga väg till en verkstad för reparation och till besiktningsföretag för kontrollbesiktning under förutsättning att fordonet är påställt. Om fordonet är avställt, får du bara köra kortast lämpliga väg till ett besiktningsföretag.

Med verkstad avses yrkesmässig reparationsverkstad av fordon, enligt en Hovrättsdom.
"Begreppet reparationsverkstad bör med hänsyn härtill tolkas restriktivt och inte anses avse något annat än en lokal som används yrkesmässigt för reparationer av fordon." https://lagen.nu/dom/rh/1999:104

Det underlättar om du kan påvisa bokningar skriftligt vid eventuell poliskontroll, snacket om Drive-in och kompisars garage är kort sagt ett svagt bevisläge.


Respittid
Om du ställer på ett avställt fordon som har körförbud på grund av utebliven kontrollbesiktning, kan du i vissa fall få en respittid på 21 dagar med kontrollbesiktningen. Det innebär att fordonet kan köras i tre veckor från påställningsdagen innan det blir körförbud. Följande villkor måste vara uppfyllda.

• Fordonet är en personbil, lätt lastbil eller lätt buss med en totalvikt av högst 3500 kg och har körförbud på grund av att besiktningsperioden har passerats.

• Har varit avställt från och med besiktningsmånaden. Detta innebär att fordonet ska vara avställt senast den första dagen i besiktningsmånaden.

• Fordonet är godkänt vid besiktning, efter föregående besiktningsperiodens början.



Ett fordon kan också få körförbud om det vid en poliskontroll eller vid en kontrollbesiktning är i så dåligt skick att det är en fara för trafiksäkerheten, så kallat meddelat körförbud med stöd av 29§, m.a.o. Spansk flagg.. Fordonet måste då bärgas från platsen, fordonet får därefter endast köras kortast lämpliga väg till en besiktningsstation eller rättare sagt för färd kortaste lämpliga väg från den plats där reparation har utförts till ett besiktningsorgan för besiktning. Alltså inte hem emellan om den inte reparerats hemma förstås.. https://transportstyrelsen.se/sv/vagtra … esiktning/

En olastad släpvagn som har meddelats körförbud enligt 29§ på grund av bristfällighet i bromssystemet får köras till en verkstad om den framförs med en hastighet av högst 30km/h.

Ett föreläggande vid flygande inspektion om att låta en ackrediterad verkstad reparera och prova fordonet eller visa för ett besiktningsorgan att bristerna har avhjälpts, förfaller om fordonet inställts till kontrollbesiktning. Om föreläggandet har beslutats vid flygande inspektion ska besiktningsorganet även kontrollera att brister märkta med (P) är åtgärdade. (Från trafiksäkerhetssynpunkt väsentlig utrustning som normalt inte kontrolleras vid en besiktning.)

Vid föreläggande ska föreläggandetiden bestämmas till en månad. Om fordonet har underkänts vid fler än två kontrollbesiktningar i följd ska dock föreläggandetiden bestämmas till en vecka.

"1 § Meddelas körförbud ska fordonet förses med körförbudsmärke, märket ska anbringas på fordonet så att det är väl synligt utifrån. På fordon med vindruta ska märket placeras på rutan så att det inte onödigtvis skymmer förarens sikt framåt.

2§ På körförbudsmärkets baksida ska införas uppgift om
1. fordonets registreringsnummer,
2. fordonets chassinummer om registreringsnummer saknas,
3. fordonets nationalitetsbeteckning om det är registrerat i annat land,
4. besiktnings datum, och
5. besiktningsorgan och ort.

3§ På fordon som saknar vindruta ska körförbudsmärket fästas på annan ruta. Saknar fordonet ruta ska tillämpligt fästmaterial t.ex. kraftigt snöre eller s.k. buntband förslutas mellan körförbudsmärket och en transparent folie eller likvärdigt material. Körförbudsmärket ska anbringas på fordonet på ett sådant sätt att åverkan på körförbudsmärket eller fästmaterialet måste ske i samband med borttagande."

https://wtfdc.files.wordpress.com/2009/06/2009-06-161.jpg?w=600


Apropå besiktning så höjs priserna den 1 juli 2016, det skiljer rätt mycket i pris för en besiktning, mellan 299-620:- beroende på vilket företag du anlitar.
"Den 1 juli höjer vi priset på kontrollbesiktning av lätta fordon, dvs. personbil, mc, släp, husvagn och lastbil. Om du bokar och betalar innan dess får du nuvarande pris, även om besiktningen sker efter den 1 juli." https://www.bilprovningen.se


Obesiktigad bil
1 500:-

Avställt fordon som brukas
1 200:-

Avställt släpfordon brukas
500:-

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

67 Senaste redigerad av vwato (2023-09-22 06:17:13)

Saluvagnslicens eller även kallad grönplåt.

En saluvagnsskylt får bara sitta på fordon som ägs av bilhandlare/licensinnehavare och bara när bilen provkörs.
Det är inte tillåtet för licensinnehavare att låna ut grönplåt till någon annan.

Det är inte tillåtet att använda saluvagnslicens för andra typer av färder än sådana som har ett direkt samband med licensinnehavarens yrkesmässiga verksamhet. Syftet med licensen är att befria licensinnehavaren från omotiverade kostnader för fordonskatt och försäkringsavgifter.  Om grönplåten missbrukas leder det till att licensen för saluvagnsskylt dras in.

Licensen ger innehavaren rätt att under vissa förutsättningar köra oregistrerade och avställda fordon på svenska vägar. Licensen ger även innehavaren rätt att under samma förutsättningar köra oregistrerade och avställda fordon på vägar inom Norden.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va … agnslicens


Med stöd av en saluvagnslicens får fordon som inte är registrerade i vägtrafikregistret eller är avställda och som licenshavaren yrkesmässigt tillverkar, transporterar eller handlar med eller som licenshavaren utför fordonstester med brukas för,

1. provkörning i samband med tillverkning eller reparation samt testkörning.
2. färd kortaste lämpliga väg från hamn, järnvägsstation, fabrik, reparationsverkstad, förvaringslokal, plats för testkörning eller liknande till sådan plats, lokal eller till garage.
3. färd kortaste lämpliga väg till eller från ett besiktningsorgan för besiktning.
4. körning i den omfattning som behövs för demonstration eller försäljning.


Det finns ingen skyldighet att betala fordonsskatt och trafikförsäkring för fordon som är avställda eller som inte är registrerade. Den som har saluvagnslicens måste istället betala saluvagnsskatt och ha en såkallad flytande försäkring som gäller alla avställda eller oregistrerade fordon som tillhör innehavaren av en saluvagnslicens. Fordonen behöver inte heller vara besiktigade utan licensinnehavaren ansvarar för bilarnas skick men de ska vara trafiksäkra och klara en fordonsbesiktning.

https://www.formac.se/modules/ph_simpleblog/covers/23.jpg
(Den orangefärgade registreringsskylten är till för rena tävlingsfordon, för att kunna förflytta sig kortare sträckor på det allmänna vägnätet mellan specialsträckorna.)


Oskattat fordon
1 000:-

Körförbud
1 500:-

Avställt fordon
1 200:-


Det finns en slags reducering av trafikböter som innebär rabatt på den lägre böteskostnaden (50%) men får återkomma när jag vet mer eller om någon annan har källa på detta påstående..

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

68 Senaste redigerad av vwato (2023-09-22 06:21:18)

Håll koll i backspegeln inför filbyte..

Suzuki GSX-R 1000K5 313 km/h

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

69 Senaste redigerad av vwato (2023-09-22 06:28:20)

Läsvärd artikel om test av säkerheten för barn i blien och vilken stol man bör satsa på.
https://www.dn.se/ekonomi/framatvanda-s … ivsfarliga

"Framåtvända barnstolar är direkt livsfarliga, rätt bilbarnstol kan vara avgörande när olyckan är framme.

Stolarna frontalkrockades i 50km/h med en häftigare inbromsning än standarden. Stolarna utsattes också för en sidokollision i 24km/h. Den docka som användes i testet motsvarar ett barn på 18 månader.

Testet visar först och främst hur viktigt det är att välja en bakåtvänd stol. De krafter som nacke och mage får ta emot vid en frontalkollision är direkt livsfarliga med den framåtvända stolen, säger Anders Kullgren, professor i trafiksäkerhet och forskningschef på Folksam.

Men det skiljer också en hel del mellan de bakåtvända stolarna. Vid frontalkollisionen reducerar Axkid och Biltemas stolar kraften som når nacken fyra till fem gånger mer än stolen från Be Safe som i övrigt hade mycket bra resultat. Förklaringen är lutningen på stolarna, det är tydligt att Biltemas och Axkids stolar är mer upprätta vilket ger bättre skydd för nacken, enligt Anders Kullgren som tittat på testbilderna.

Alla bakåtvända stolar får ändå godkänt vid frontalkollisionen som är klart viktigast. Men även en krock från sidan kan vara farlig och här skiljer det desto mer. Skyddet vid sidokollision testades enligt den nyare standarden R129 som hälften av stolarna i testet är certifierade för. Dessa stolar får också generellt bättre resultat vid krock från sidan och de har framför allt bättre skydd för huvudet. Sämst skydd för huvudet har Biltema och Britax som båda ligger 30 procent över gränsen för när det börjar bli farligt.

När det gäller nackskyddet vid sidokrock är det däremot en annan stol som sticker ut som klart sämre. Concord har bland de bästa skydden vid en frontalkollision men vid en krock från sidan blir dragkraften i nacken anmärkningsvärt hög. Jämför man Concord med Cybex som har bäst nackvärden är skillnaden slående. I Cybex är huvudet helt omslutet av stolen medan Concord har ett separat huvudskydd som är alldeles för litet.

De dåliga resultaten vid sidokrocken gör att Concord slutar på andra plats i testet. Bäst i test blir i stället Cybex med genomgående bra resultat, den är dessutom lättast att montera och använda."


https://cached-images.bonnier.news/gcs/bilder/epi-30-dn/UploadedImages/2016/8/13/b559ce03-c51c-4bc3-a31d-a13656ce692a/bigOriginal.jpg?interpolation=lanczos-none&fit=around%7C2020:1137&crop=2020:h;center,top&output-quality=60


Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande(NTF) menar att bilbarnstolar äldre än tio år bör bytas ut. Man poängterar också att babyskydd slits hårdare och har en livslängd på mellan fem och sju år. Först när barnen är över 135 centimeter långa kan de börja använda bilbältet. Om bältet skulle sättas på en för liten kropp så kan det göra mer skada än nytta vid en krock.

Ett annat tänkvärt tips är att man aldrig köper en barnstol begagnad och det är beroende av att man inte vet vad den varit med om, ungefär samma regel som när det gäller hjälmar, man brukar ju säga att en tappad hjälm är en köpt hjälm..


Det finns företag som monterar godkända fästen för barnstolar i gamla bilar, ett exempel i länken.
https://cyklonab.se

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

70 Senaste redigerad av vwato (2023-09-22 06:40:09)

Det är märkligt att inga VW-ägare råkade ut för polisens bilinspektörer när det var så många andra fordonsägare som drabbades under sommaren..
https://www.dalademokraten.se/2016-08-1 … gna-regler

Bilbesiktningen och polisen följer två olika riktlinjer när det kommer till kontroller av fordon. Besiktningen ska kontrollera att fordonet är trafiksäkert och polisens bilinspektörer ska se till att fordonet är godkänt enligt registreringshandboken.


Farsen fortsätter och det är stor chans att de bötfällda bilisterna får rättelse och ersättning retroaktivt, det sitter långt inne att myndigheter erkänner att de har agerat brottsligt under alla år som bilisterna plågats av polisen..

"Under cruisingarna på Classic Car Week och Musik och Motorfestivalen i Älvdalen delade polisen ut böter för drygt en halv miljon kronor. Majoriteten av anmärkningarna rörde inte ens ämnet trafiksäkerhet då man hellre anmärkte på intakta avgassystem och reflexer. Anmärkningarna skiljer sig åt på förarens bot och på polisens exemplar. Polisens besiktningsman har i efterhand ändrat på flertalet punkter och nu väljer polisen själva att anmäla besiktningsmannen för urkundsförfalskning och grovt tjänstefel. I dag utreds ärendet av specialåklagare."
https://www.ljusdalsposten.se/2016-11-0 … lera-brott


Hamnar man i en fordonskontroll och inte anser att man har begått ett brott så behöver man inte erkänna brottet på plats. Gör man däremot det så har domen nämligen redan vunnit laga kraft och går därför inte att överklaga hos polis.

Om man inte tycker att man har begått brott, då ska man inte erkänna och ta emot boten på plats. Då ska polisen istället skriva en rapport och sen går det vidare till åklagare som beslutar om eventuell rättegång.

Man kan även begära rådrum vilket innebär att man får en dryg vecka på sig att fundera om man ska godkänna brottet eller inte. Om man sen inte godkänner brott så skrivs en anmälan på samma brott, det blir förhör och det kan sen leda till rättegång om åklagaren tror det kan leda till fällande dom.


Det är på fordonsägarens ansvar att känna till lagstiftningen och anser man att det begåtts ett fel, att något till exempel inte finns med i lagboken, då ska man göra en polisanmälan så blir det en internutredning och man kan se om en polis har begått ett tjänstefel. Om polisens bedömning anses felaktig så kan man anmäla det till polisen men vad det gäller besiktigarnas kompetens och efterlevnad av regler hos polisen tror de själva inget kan förbättras särskilt mycket..  ICQ/ad


Den rättslösa medborgarens dilemma inför polisstaten..

https://4.bp.blogspot.com/-FDhIvDLPiqY/UQ76hcY53gI/AAAAAAAAIso/YsvIRxOF5CA/s320/POLISEN.jpg

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

71

Mitt tips är att aldrig skriva på en bot på vägen även om du har gjort fel, chansen är väldigt stor att det aldrig blir en rättegång.

Anders

72 Senaste redigerad av vwato (2024-06-23 09:06:50)

Det mörknar av många anledningar, även när det gäller samhället och i trafiken.

2015 var kostnaden för skador på landets polisbilar nära 67 miljoner kronor, 67 000 000:- smaka på det, den summan är utslaget på totalt 5 054 olyckstillfällen. Det är en ökning på 8 miljoner jämfört med 2014, vad det blir 2016 vill man knappt tänka på, kanske dags för mer ansvar under frihet. Kan man förmoda att poliserna själva får bra avtal på sina egna bilköp och reparationer när de är så bra kunder för märkesverkstäderna..


https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRv4ttbIGl_jFK8R9NP7Zq1cIKzS4SJUCp-oaCgJMvvxjHaWSE1XA


Nåja, för att poliserna inte ska repa statens bilar när de hänsynslöst prejar dig i diket för att du har för lite luft i styret så kan det vara vettigt att titta över cykelns belysning och följa andra lagstadgade krav..
Två böter vid samma tillfälle ger en viss straffrabatt, fråga mig inte hur det beräknas men t.ex. 500:- plus 500:- ger summan 750:- i böter.

Cykla utan tänd belysning
500:-

Om strålkastare framåt, baklykta och reflexer saknas eller inte fungerar ordentligt, detta gäller dock bara när det är mörkt men det är en bedömningsfråga.
500:- per del som saknas eller är bristfälligt.

Om ringklockan saknas eller inte fungerar ordentligt
500:-

Avsaknad eller ej tillfredsställande bromsar på cykel
500:-

Cyklat mot rött ljus
1 500:-

Underlåtenhet att iaktta väjningsplikt mot fordon som närmar sig från höger
1 000:-

Underlåtenhet att stanna på korrekt sätt vid stopplikt
1 000:- 

Underlåtenhet att lyda polismans anvisning, mao. inte göra som polisen säger när du ligger omkullkörd i diket..
1 000:-

Cykla där det är förbud mot trafik med fordon, förbud mot infart,
500:-

Cykla mot enkelriktat, det finns dock lokala undantag
500:-

Cykla över spärrområde
800:-

Överträdelse av högsta tillåtna fordonsbredd, mao. cykla i bredd istället för på rulle.
500:-

För kort avstånd till framförvarande fordon med cykeln, ännu en bedömningsfråga..
1 000:-

Överträdelse av föreskrifterna om tillåtet antal åkande på cykel, du får varken skjutsa eller skjutsas med vissa undantag.
Ett barn under tio år om den som styr fordonet har fyllt femton år eller två barn under sex år om den som styr fordonet har fyllt arton år.
500:- både för förare och passagerare

Underlåtenhet av cykelförare att se till att passagerare under 10 år använt cykelhjälm eller annat lämpligt huvudskydd. Föräldrar måste även se till att barn under 15 år använder hjälm vid cykling för barnen kan själva inte bötfällas.
500:-

Cykla på fel vägbana, som gångbana eller trottoar
500:-

Om du inte lämnar fri väg för utryckningsfordon, tåg eller spårvagn
1 000:-

Om du inte låter gående passera på bevakat övergångsställe
1 000:-

Om du inte väjer för gående på obevakat övergångsställe
1 500:-

Att inte ge tecken vid exempelvis sväng eller körfältsbyte
500:-

Onykter kan man dock cykla om cykeln framförs på ett betryggande sätt. Cykel är ett fordon och får inte föras av den som på grund av sjukdom, uttröttning, påverkan av alkohol, andra stimulerande och bedövande ämnen eller av andra skäl inte framförs betryggande i trafiken.
Man kan dömas till dagsböter för vårdslöshet eller grov vårdslöshet i trafik enligt Trafikbrottslagen.

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

73 Senaste redigerad av vwato (2025-09-19 00:54:11)

Antalet omkomna i trafiken är dessvärre ett ständigt aktuellt ämne men arbetet för en nollvison har nu pågått i över 100 år.

Den första högertrafikförordningen i Sverige utfärdades redan 1718. Denna förordning blev dock inte långlivad för redan år 1734 ersattes den med en ny som direkt stadgade vänstertrafik. 1927 föreslog en kommitté att kostnaderna för övergång till högertrafik skulle utredas. Nya förslag om införande av högertrafik väcktes i Sveriges riksdag 1934, 1939, 1941, 1943, 1945 och 1953. 1954 föreslog kommittén klart och entydigt att högertrafik borde införas och en folkomröstning klubbades igenom. Till saken hör att dom flesta länderna i Europa hade högertrafik, även Norge och Finland.

Resultatet för valet om trafikomläggningen, den 16 oktober 1955, blev inte precis vad politikerna hade önskat sig..
Nej 82,9%,  Ja 15,5%, Blankt 1,6% och valdeltagandet var endast 53,2%


Ett antal nya trafiksäkerhetsbeslut fattades under 1960-talet och framåt, här följer en del av dom.

Den 8 mars 1963 föreslog regeringen i en proposition för riksdagen att högertrafik skulle införas. Efter fyra timmars debatt i första kammaren och nio timmars debatt i andra avslutades den svenska högertrafikdebatten med röstsiffrorna 119 ja-röster mot 16 nej i första kammaren och 175 ja-röster mot 34 nej i andra.

1966 skulle alla bilar som inregistrerades eller typbesiktigades efter den 1 juli 1966 vara försedda med högerasymmetriska strålkastare. Dessa måste dock vara försedda med en särskild maskeringstejp fram till dagen H. Efter dagen H godkändes inget annat asymmetriskt ljus än högeranpassat. Äldre bilmodeller som hade symmetriskt ljus fick dock fortsätta att köra med detta.

1966 infördes obligatorisk kontrollbesiktning.

Den 3 september 1967 kl. 05.00 var det dags för den omdiskuterade högertrafikomläggningen, samtidijgt blev det också slut med den fria farten på svenska landsvägar. Första allvarliga olyckan efter omläggningen inträffade på eftermiddagen under söndagen i Gagnef i Borlänge polisdistrikt. Det var en onykter förare som körde vänstertrafik och frontalkrockade med en mötande bilist varpå den misstänkte rattfylleristen enligt uppgift skadades svårt.

1968 kom det en lag om minsta mönsterdjup på däck.

1969 kom kravet på att det skulle finnas bilbälten på alla platser i framsätet gällande personbilar.

1971 infördes differentierade hastighetsgränser.

1975 kom lag om  lag om användning av bilbälten i framsätet och även lag om motorcykelhjälm.

1977 kom lagen om varselljus dagtid.

1986 kom lag om bilbälte för vuxna i baksätet

1988 lag om bilbälte/skyddsanordning för barn i baksätet.

1990 Beslutades om en ny körkortsutbildning med två års prövotid.
1990 Sänkt gräns för rattfylleri, 0.2 promille
1990 Skärpt krav på mönsterdjup, minst 1,6mm

1994 Sänkt gräns för grovt rattfylleri, 1 promille.

1998 Togs det beslut i riksdagen om målsättningen att antalet som dödades i vägtrafiken 1996 skulle halveras och uppgå till högst 268 personer år 2007. Den såkallade nollvisoinen, som det beslutades om i riksdagen 1997, trädde då i kraft.

2008 togs ett nytt beslut, målet är att antalet som trafikdödades år 2007 skulle halveras till högst 220 personer år 2020.

Ett EU-beslut säger att målsättningen för antalet trafikdöda ska minska till hälften senast år 2020 och då jämför man med 2010 som utgångspunkt. För Sveriges del innebär det högst 133 antal döda personer i trafiken år 2020.


Kina toppar olycksstatistiken i världen med över 275 000 döda på vägarna under 2014 jämfört med EU-länderna där det dog 25 700 personer i trafikolyckor på vägarna. Jämför man med antal fordon i trafik så toppar Nigeria statistiken med 4.25 trafikdödade per 1 000 fordon, Pakistan som tvåa med 3.84 följt av Indien, Kina och Kazakstan, i Sverige var siffrorna i samma undersökning 0.05 trafikdödade per 1 000 fordon.

Om man ser till hur många bilar det fanns 1911 så var det ett dödstufft år, trots att det bara brukades cirka 1 000 fordon i trafik det året dog 148 personer. Folk som blev ihjälsparkade av en häst på gatan eller som slog ihjäl sig när en hästtransport välte kan mycket väl ha kommit med i den statistiken..

Antal personbilar i trafik.

1911         1 000
1920       30 000
1926       95 000
1930      140 000
1939      250 000
1941       75 000
1950      350 000
1960    1 300 000
1965    2 000 000
1998    4 500 000
2016    5 000 000
2023    5 000 000


Antal omkomna människor i trafiken.

1911       148 personer

1920       200
1926       239
1929       400

1935       331
1936       420
1939       568
1941       283

1950       595

1960     1 036
1965     1 313
1966     1 313
1967     1 077
1968     1 262

1970     1 307
1971     1 213
1972     1 194
1973     1 177
1974     1 197
1975     1 172
1976     1 168
1977     1 031
1978     1 034
1979        926

1980        848
1981        784
1982        758
1983        779
1984        801
1985        808
1986        844
1987        787
1988        813
1989        904

1990        772
1991        745
1992        759
1993        632
1994        589
1995        572
1996        537
1997        541
1998        531
1999        580

2000        591
2001        583
2002        560
2003        529
2004        480
2005        440
2006        445
2007        471
2008        397
2009        358

2010        266
2011        319
2012        286
2013        264
2014        270
2015        260
2016        263
2017        252 varav 109 personer omkom i vägtrafiken under första halvåret 2017.
2018        324
2019        221  (pandemiår)
2020        204  (pandemiår)
2021        210
2022        227
2023        229
2024        210
2025        139   Januari - Augusti, 55 stycken skyddade i fordon och 84 stycken oskyddade trafikanter.



1936 togs beslut att räkna in alla fotgängare och cyklister i olycksstatistiken.
2010 togs beslut att inte räkna in personer i statistiken som omkommit genom avsiktliga handlingar eller sjukdom. Siffrorna är dock reviderade fr.o.m. 1994 för att ge en mer jämförbar statistik.

Redvisning från Statistiska Centralbyrån, olyckor vid trafik med motorfordon 1935 och Transportstyrelsen
https://share.scb.se/OV9993/Data/Histor … n-1935.pdf &
https://www.transportstyrelsen.se/sv/om … fikolyckor

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

74 Senaste redigerad av vwato (2016-10-05 21:43:42)

Transportstyrelsen lämnade i oktober 2015 en utredning till Näringsdepartementet om hur Sverige kan implementera tre EU-direktiv som berör
fordonsbesiktningsmarknaden, det så kallade besiktningspaketet. Medlemsstaterna ska senast den 20 maj 2017 anta och offentliggöra dom lagar och andra författningar som krävs för att följa respektive direktiv. De ska genast underrätta kommissionen om detta. De ska tillämpa bestämmelserna fr.o.m. den 20 maj 2018. Det finns risk/chans för att det mesta kommer genomdrivas och det får konsekvenser för fordonsägare på flera sätt.
https://www.transportstyrelsen.se/globa … aketet.pdf


Transportstyrelsen föreslår att kontrollbesiktning av släpfordon under 750kg tas bort.


Uppgifter från besiktning, efterkontroll, flygande inspektion och annan kontroll genom polisman ska finnas i registret.
Uppgifter om registreringsnummer, chassinummer, fordonsslag, fabrikatskod, orsak till avregistreringen, avregistreringsdatum, tillverkningsdatum eller datum för första ibruktagandet, färg, modellkod, årsmodell och vem som har meddelat trafikförsäkring ska gallras ur vägtrafikregistret sju år efter det att ett fordon har avregistrerats. Uppgifter om besiktningsresultat som har förts in i besiktningsprotokoll ska gallras ur vägtrafikregistret tre år efter det att ett fordon har avregistrerats.

Övriga uppgifter om fordon och fordonsägare ska, utöver vad som sägs i tredje stycket, gallras ur registret ett år efter det att ett fordon har avregistrerats. Om fordonsägaren vid denna tidpunkt har obetalda skatter eller avgifter för fordonet, ska uppgifter om fordonet och fordonsägaren gallras när skulden betalats eller när fordringen preskriberats. Om det efter avregistreringen finns en uppgift om efterlysning ska uppgifter om fordonet gallras först när efterlysningen upphört. En uppgift om föregående fordonsägare ska gallras ur registret fem år efter det att den fördes in. Detta gäller dock först när antalet föregående ägare överstiger två..


En reglering vem som får stoppa ett fordon och genomföra en kontroll. Det ger en polisman, en besiktningstekniker, en bilinspektör eller en tekniker i samband med kontroll rätt till tillträde till fordonet och slutna utrymmen i fordonet. Dessa personer har även stöd att provköra fordonet i samband med kontroller. Lagstiftningen ger Transportstyrelsen, en polisman, ett besiktningsorgan eller en bilinspektör stöd att meddela förelägganden eller körförbud som behövs med hänsyn till ett fordons säkerhet eller lämplighet i trafik.


Att det införs krav på kontrollbesiktning av A-traktorer, traktorer som utgörs av ombyggda bilar, med samma intervall som föreslås för s.k. Epa-traktorer, bil ombyggd   till motorredskap, motorredskap klass I, EG-mobilkranar samt släpvagnar som dras av sådana fordon, nämligen samma besiktningsintervall som förslaget gällande personbilar och lätta lastbilar, 4-2-2-2.


Transportstyrelsen föreslås få mandat att föreskriva om undantag från kontrollbesiktning för fordon som aldrig eller praktiskt aldrig körs på allmän väg, tävlingsfordon* och fordon som uteslutande används på små öar utan fast förbindelse med fastlandet. Redan idag erbjuder ett antal besiktningsorgan fordonsägare, vars fordon är belägna på öar utan fast förbindelse, att åka ut till ön och genomföra en kontrollbesiktning under mer fältmässiga förhållanden.
*Tävlingsfordon har en orange registreringsskylt, det fanns våren 2015 registrerat 5 000 rallybilar och 1 500 tävlingsmotorcyklar i Sverige.


Nuvarande system med inställelsetermin på fem månader för kontrollbesiktning, beroende på vilken slutsiffra personbilen eller lätta lastbilen har, tas bort. T.ex. fordon äldre än 4 år ska då kontrollbesiktas senast två år efter den månad då föregående fullständiga kontrollbesiktning utfördes.


I utredningen föreslås även att tiden mellan kontrollbesiktningar förlängs för bland annat personbilar och lätta lastbilar, det vill säga en utglesning av besiktningsintervallen. Förslaget är att dessa fordon ska kontrollbesiktigas vartannat år efter den första besiktningen som sker efter fyra år, 4-2-2-2 eller varje år för fordon som används yrkesmässigt. Det ska jämföras med dagens system 3-2-1-1. Sverige liksom andra EU-länder får ha generella undantag, vi har undantag från periodisk kontrollbesiktning för fordon av 1950 eller tidigare års modell, enligt 6 kap. 3 § i fordonsförordningen, detta berörs än så länge ej av detta förslag.



Rimligtvis tycker jag även dom besiktningsbefriade fordonen ska kontrolleras säkerhetsmässigt med samma intervall som nuvarande fordon +30, som det blir enligt nya förslaget, vartannat år.

Att myndigheterna redan idag samkör register är inget nytt men att fordonsägare registreras med alltmer uppgifter på transportstyrelsen som sedan hänger med ett antal år efter att fordonet avregistrerats kan få konsekvenser eftersom en stor del av polisens uppgifter gällande fordon är bedömningsfrågor. Det kommer innebära att även om du får rätt i sak så finns uppgifterna i registret eller om tidigare ägare haft ett brokigt förflutet och du stoppas ideligen av den anledningen, lycka till säger jag..

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

75

vwato skrev:

Transportstyrelsen lämnade i oktober 2015 en utredning till Näringsdepartementet om hur Sverige kan implementera tre EU-direktiv som berör
fordonsbesiktningsmarknaden, det så kallade besiktningspaketet.

Denna rapport är ju ingenting som är beslutat utan det är på remiss. MHRF är en av de som påverkar för vi ska kunna använda våra gamla folkvagnar även i framtiden. Här finns deras svar på Transportstyrelsens utredning.
http://mhrf.se/remisser2016

Rainy 1200 -60
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73
Fodervärd VWHK:s buss