101

Mr 56 skrev:

X2

Jag vet inte men låter som mellanregistret går lite "fett".
Borde finns nått munstycke att justera där.

Har du provat utan luftrenarna?
Äldre sportfilter kan ha lite dåligt flöde, även om det var det värsta som fanns då.

Tack för tips! Skall prova utan luftfilter. Testar vidare tills säsongen är slut. Testade "varmare" stift i dag utan framgång.

102

http://www.forumbilder.se/ED4HQ/dscf7365.jpg?width=600

Epilog:
Körde bilen ordentligt för någon vecka sedan. Det blev säkert ett par timmar med sportig stadskörning, köer och landsväg blandat. Bilen gick som den skulle, inga igenslagna stift, inga flat-spots, strartade snällt kall som varm och drog fint genom varvtalsregistret. Jag tror jag kan avsluta säsongen med att ha kommit så långt jag kan utan bredbanslambda och rullande landsväg.

103

Extremt trevlig projekttråd att läsa igenom och lika trevlig bil!

104

http://forumbilder.se/F96SR/generator-1.jpg?width=450

Dags för en uppdatering av motorprojektet.

Nu får generatorn och laddreläet jag lånade från gamla motorn maka på sig till förmån för renoverade och genomgångna grejer. Att laddreläet var NOS räckte tydligen inte, Lasse på Surbrunnsgatans Bilel & Batteriservice hävdade att efter 50 års förvaring i sin kartong behöver man ändå titta till kontaktytor och annat efter ärg. Nu hoppas jag slippa den glimmande laddlampan på högre varv (kolstuds enligt expertisen). Snurrar man på generatoraxeln och jämför ny mot gammal så inser jag att lagren i den sistnämnda kanske inte hade så lång tid kvar...

Dessutom sätter jag nu i rätt fläkt. När VW ändrade utväxlingen på remskivorna 1960 fick fläkten fler blad. Min 34 hp fläkt fick således snurra fortare än tänkt med 30-hästars remskivor. Nu får jag rätt kombination, vilket borde göra någon hästkraft till vid höga varv. Kanske.

105

Underbar Ghia! ICQ/ag  Är det denna som ska va med i nästa nummer av klassiker? Default/hmm

Typ2 1953 barndoor 11W, Typ2 1961 panel, Typ2 1968 buss,
Typ1 1963 soltak (Herbie), Karmann ghia 1967 m.m.

106

Herbie63 skrev:

Underbar Ghia! ICQ/ag  Är det denna som ska va med i nästa nummer av klassiker? Default/hmm

Korrekt! Skall bli kul att se resultatet, Simon som fotade var riktigt ambitiös!

107

TobiasL skrev:
Herbie63 skrev:

Korrekt! Skall bli kul att se resultatet, Simon som fotade var riktigt ambitiös!

Kul!
Jo han kan fotta han, tar god tid på sig men så blir det ju bra oxå ICQ/ag

Typ2 1953 barndoor 11W, Typ2 1961 panel, Typ2 1968 buss,
Typ1 1963 soltak (Herbie), Karmann ghia 1967 m.m.

108

Trevlig läsning ICQ/ab och vilket genomtänkt projekt!
Grattis till ett mycket bra resultat!

Porsche 356 Speedster replica http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=40551 VW 1200 -60

109

Trevligt reportage i senaste numret av "Klassiker"! ICQ/ab

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

110

Nu när tidningen är ute så kan det vara på sin plats med ett så kallat ”Behind the scenes” reportage om hur fotosessionen gick till. Det blev en trevlig utflykt tillsammans med Klassikerskribenten Jon Remmers och bilfotografen Simon Hamelius. Häng med:

http://forumbilder.se/F9H81/skarmavbild-2016-04-06-kl-20-08-27.png?width=750

111 Senaste redigerad av TobiasL (2016-04-12 16:44:00)

http://forumbilder.se/F9H81/skarmavbild-2016-04-07-kl-20-49-22.png?width=300

112

http://forumbilder.se/F9H81/skarmavbild-2016-04-04-kl-22-07-39.png?width=600

113

http://forumbilder.se/F9H81/skarmavbild-2016-04-06-kl-20-16-56.png?width=600

114

TobiasL skrev:

http://forumbilder.se/F9H81/skarmavbild-2016-04-04-kl-22-07-39.png?width=600

Axel Struwe menar buss ICQ/ad. Skämt åsido, så snygg bil å bra bilder!

115 Senaste redigerad av TobiasL (2016-04-17 14:02:31)

Efter sista justeringarna i oktober kände jag mig nöjd. Men, omgivningen tjatade om vikten av rullande landsväg och lambdasonder. Nu i veckan blev det en tur till Rolf Lundblads Motorservice. Det kändes spännande att få domen. Hur nära lyckades jag med trail-and-error och provkörningar?

Den som läst tråden noga minns att jag labbade med huvudmunstycket. Nu kom facit: Jag hade lyckats pricka rätt storlek! Mer tur än skicklighet kanske... Däremot gick den snålt på lågfarten, vilket nu är åtgärdat. Motorn fick också lite mer förtändning (tre grader till) och där vet jag att den var lite konservativt ställd.

Någon dramatisk effektökning gav väl inte övningen kanske någon extra häst, men den går bättre när den är kall (fetare lågfarten kanske?) och den är mer lättstartad varm.

Rolf, som justerade bilen, viftade med senaste numret av Klassiker som han hade bakom disken och tyckte det var kul att få justera månadens omslagsbil  ICQ/ab

116

Snyggt jobbat!
Men rullande landsväg, får man inte reda på effekten då?  ICQ/ag  ICQ/ag  ICQ/ag

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

117 Senaste redigerad av TobiasL (2016-04-17 14:22:46)

Mogge skrev:

Snyggt jobbat!
Men rullande landsväg, får man inte reda på effekten då?  ICQ/ag  ICQ/ag  ICQ/ag

Jag nöjde mig med en justering  ICQ/ab

118

Styggt reportage och bra jobbat med motorn!

Motala

KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)

119

TobiasL skrev:
Mogge skrev:

Snyggt jobbat!

Vi vill ha siffror Tobias  ICQ/ag

120

Bengt H skrev:
TobiasL skrev:
Mogge skrev:

Snyggt jobbat!

Vi vill ha siffror Tobias  ICQ/ag

X2 Klart att du bromsade den när du hade den på rullarna ICQ/ad

Bubbla -62

121

Ledsen att göra er besvikna, jag beställde bara en justering.

Nu en uppdatering av diagonaldäckens prestanda:
Som jag skrivit på annat ställe så tycker jag de nytillverkade diagonalerna är bättre än sitt rykte. Detta med en motor av originaltyp. Nu, med en piggare motor så vill man köra lite tuffare och då framträder däckens begränsningar. Sidogreppet på torr väg är något sämre än för radialer. På våt vägbana vågar jag påstå att det istället är mycket sämre. Sportig rondellkörning kan bli lite väl spännande efter ett regn (jo, jag har provat)... Tänker jag då byta till radialer? Nej! Absolut inte! Målet är en sportig bil som den var 1957/1958 och på den tiden var det diagonaler som gällde även för Porsche. Ingen bil för banracing, men väl en bil som är underhållande i lagliga hastigheter!

122

Brukar köpa tidningen Klassiker när det är nått VW/Porsche relaterat på framsidan, har alltid gillat den tidningen mer än Classic Motor tycker dom har trevligare reportage och framförallt trevligare bilder. Har aldrig varit nått större fan av Karmann Ghia modellen, men man kanske får ändra sig nu mycket trevlig bil måste jag säga. Visste inte att det fanns en tråd på forumet om bilen, men nu har jag läst igenom tråden mycket inspirerande läsning. Speciellt kul med motorbygget och alla teorier och praktiker kring det, tummen upp för en trevlig bil och ett trevligt reportage...

/foppa

123 Senaste redigerad av TobiasL (2016-10-08 22:03:23)

http://www.forumbilder.se/FBBEM/ghia2016liten.jpg

Då så, dags att summera säsongen. Efter Roffes justering har jag inte rört någonting på motorn, förutom att byta oljan. Nu, efter c:a 300 mil, kan jag konstatera att motorn går bra, låter bra, går inte varmt och drar ungefär så mycket bränsle man kan förvänta sig. Puh!

Bara en liten förändring har gjorts på bilen under sommaren. Bekantskapskretsen tyckte nämligen att en fabriksbyggd S-Ghia borde ha ett emblem. Således inleddes en jakt på Arosmarknaden, Allt med S, Super, Special och Sport var på spaningslistan. Ganska direkt hittades ett Super-emblem av okänt ursprung. En peng ur myntfacket räckte som betalning. Att det senare skulle visa sig komma från en Porsche traktor gjorde inte saken sämre!

Även om jag har åkt en hel del har jag inte varit på så många renodlade VW-träffar. Till Bug Run Classic kom jag i varje fall. Jag blev både förvånad och glad över att få Ghia-priset. Min bil är mer av en åkbil och inte alls någon utställningsbil. Trevlig träff var det hur som.

Sista stora turen för året gick till Ronneby Brunn där Porsche 356 klubben hade sitt riksmöte. Totalt blev det en tur på c:a 130 mil, varav c:a 10 mil var själva rallyt. Bilen hängde med bra i trafiken och gick stadigt även i högsta laglig motorvägshastighet. Dock vore lite bättre marginaler på bromsarna önskvärt.

Efter den resan ställde jag därför bilen och började skruva av bromsarna. Parallellt med motorbygget har jag nämligen renoverat en omgång Porsche 356A bromsar, något jag tänker mig skriva mer om i framtida inlägg.

Stay tuned.

124

JPM har ju i helgen kört bromsbänken på fem olika folkvagnar, i anslutning till Dyno Day #13

Du kanske skulle, bara på kul, åka ner till han nästa höst. Kostar väl några kronor å köra å bromsa, men, rackarns kul å se effekten! Sen är han ju överjäklig på justering också, om något skulle behövas trixas med... ICQ/ab

BTW, thanks for the garage-titt i sommras! Mycket trevligt å åka sportghia å se garaget. ICQ/ab
Patrik var lika imponerad som jag! ICQ/ab

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

125 Senaste redigerad av TobiasL (2016-10-09 14:34:51)

Många som är nyfiken på bromsning.  ICQ/ab  Roffe, som ställde in motorn på rullande tyckte jag skulle vänta med full bromsning till motorn är fullt ut inkörd. Så, vi får se.

Men, nu var det bromsar det skulle handla om. Vi börjar med "hämtningen". Redan när jag skaffade Ghian fanns old-speed tankarna i bakhuvudet och för mig är Porsche-bromsar en viktig ingrediens i det konceptet. Jag har haft det på två VW's tidigare och gillar både utseende och prestanda.

Det fick bli ett telefonsamtal till Janne, som jag delade garage med för c:a 25 år sedan, om han hade kvar sina A-bromsar kvar från den tiden. Jo, det hade han, men varnade mig att de troligtvis var skrot, men jag kunde få kolla.

Det slutade med att fyra trummor och fyra sköldar och några begagnade hjulcylindrar fick följa med hem. Inget annat småplock hittades. Skicket var mycket riktigt "sådär" på ett par av trummorna och jag insåg att renoveringen skulle bli lite som att koka soppa på en spik. Nu hade jag i varje fall något att börja med.

http://www.forumbilder.se/FBBHJ/cinema-1-10.jpg?width=450