1

Vad behöver man för mods för att lådan ska hålla med lite effekt, låt säga runt 130hk?
Jag har för mig de är Superdiff och förstärkt lådhuset. Som jag förstått så är det hjulstudsen som dödar lådan.

Men sen kunde man ta dreven från nån annan vw modell som va lite kraftigare.

Faster, Faster until the thrill of speed overcomes the fear of death.

2

Beror på vad man utgår från men 130 hk tål de flesta lådorna, stoppar man i en superdiff så håller de för mer.
Nästa steg är att ta en 1302-låda och konvertera den till svingaxel mha en superdiff.
Steget efter är att ta innehållet från 74 och uppåt (de har en starkare 1 o 2 samt 3,875 slutväxel) och peta i det i ett 1302-hus. Har man ändå petat så långt in så kan man lika gärna byta ut 3 o 4 och få en ball tätstegad låda som man kan fixa till för att få den mer lättväxlad och välsmörjd.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

3

ah, tackar för infon säkerligen kommer den aldrig till nytta för mig men nu finns iaf lite info om tuffare låda. till vw ICQ/ab

Faster, Faster until the thrill of speed overcomes the fear of death.

4

Svwerker skrev:

Beror på vad man utgår från men 130 hk tål de flesta lådorna, stoppar man i en superdiff så håller de för mer.
Nästa steg är att ta en 1302-låda och konvertera den till svingaxel mha en superdiff.
Steget efter är att ta innehållet från 74 och uppåt (de har en starkare 1 o 2 samt 3,875 slutväxel) och peta i det i ett 1302-hus. Har man ändå petat så långt in så kan man lika gärna byta ut 3 o 4 och få en ball tätstegad låda som man kan fixa till för att få den mer lättväxlad och välsmörjd.

1302 låda kan väl knappast mer än en 1500 låda från 1970? och den slipper man konvertera till svingaxel. Starka 1:an med 3:78 sitter ju i 1300S då behöver man väl inget 1302 hus?

5

P. skrev:
Svwerker skrev:

1302 låda kan väl knappast mer än en 1500 låda från 1970? och den slipper man konvertera till svingaxel. Starka 1:an med 3:78 sitter ju i 1300S då behöver man väl inget 1302 hus?

Jag anser att den nya pinioninfästningen är bättre än den gamla, därav att jag rekomenderar 1302-huset.
Visst är 1300S-lådan lika men hur vanliga är de?

Jag glömde visst att med de lådalternativ jag skrev ovan gäller att byta muttern till pinonen till en krommolly dito.

Jag vet att alla inte delar min uppfattning men var och en är salig på sin tro och jag har inte ensamrätt på sanningen.  ICQ/ab

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

6

Fredriktak skrev:

Vad behöver man för mods för att lådan ska hålla med lite effekt, låt säga runt 130hk?
Jag har för mig de är Superdiff och förstärkt lådhuset. Som jag förstått så är det hjulstudsen som dödar lådan.

Men sen kunde man ta dreven från nån annan vw modell som va lite kraftigare.

Ett tips hur du kollar vilken låda du har
Växel lådor tidiga 60tal till 67 har dubbla oljeplugar i botten på lådan (det lilla pinonlagret som har fyra bult till fastsätningen av lagret)
lådan som kom 67,1/2 -68 o senare har en olje plug i botten av lådan ( med det stora pinonlagret som har en mutter som är M80*1,0
efter 71 kan man inte se skilnaden på utsidan utan se på nr på lådan (ny typ av synkring och backdrev )
lådan som kom 73-74 är lite starkare på 3an o 4an  ( Ny typ av synkring  ny typ av backväxen arm och drev plus en starkare noskon)
IRS
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

7

Svwerker skrev:
Har man ändå petat så långt in så kan man lika gärna byta ut 3 o 4 och få en ball tätstegad låda som man kan fixa till för att få den mer lättväxlad och välsmörjd.

Jag skulle vilja veta vad man gör för att få en mer lättväxlad och välsmörjd låda? Vad är hemligheten Sverker?

8

jonas n skrev:

Svwerker skrev:
Har man ändå petat så långt in så kan man lika gärna byta ut 3 o 4 och få en ball tätstegad låda som man kan fixa till för att få den mer lättväxlad och välsmörjd.

Jag skulle vilja veta vad man gör för att få en mer lättväxlad och välsmörjd låda? Vad är hemligheten Sverker?

Gene Berg!  ICQ/ad

Man borrar lite hål och gör lite smörjskåror. Sen underlättar det om man använder en bra olja, jag kör med en ljusblå.  ICQ/ae

Ali G

9

Då kommer den obiligatoriska frågan, var borrar man hål? Jag har sett att folk slipar smörjskåror i dreven men vart ska man borra?  Ljusblå olja, nu får du berätta mer! ICQ/ab

10 Senaste redigerad av PPRMicke (2011-11-05 10:56:07)

jonas n skrev:

Då kommer den obiligatoriska frågan, var borrar man hål? Jag har sett att folk slipar smörjskåror i dreven men vart ska man borra?  Ljusblå olja, nu får du berätta mer! ICQ/ab

Det är som vanligt  ICQ/af 
Ha ha ha
Eller gul olja
//// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

11

jonas n skrev:

Man borrar i slidernaven.

Jag kör med Redline Lightweight ShockProof och den är ljusblå. Först hällde jag i QS mineral men bytte raskt och fick en helt ny låda, kändes det som.

Ali G

12

Jahapp, jag fick ringa micke och tjöta lite,nu har jag som vanligt fått lite att fundera på.. Sammanfattat, rätt olja gör lådan lättväxlad, och slipning på väl valda ställen förbättrar smörjningen.

13

jonas n skrev:

Jahapp, jag fick ringa micke och tjöta lite,nu har jag som vanligt fått lite att fundera på.. Sammanfattat, rätt olja gör lådan lättväxlad, och slipning på väl valda ställen förbättrar smörjningen.

Sådärja! Du förstår ju mer än du begriper.  Default/lol

Ali G