1

Hej!

Har haft mycket glädje av alla fina projekttrådar här på forumet som gett mycket inspiration. Tänkte bjuda igen med en tråd om renoveringen av en buggy som jag köpte av en kompis i höstas.

Jag får nog beskriva mig som en periodare som går mer på inspiration än transpiration så ha överseende med att det ibland kan gå lång tid mellan uppdateringarna. Har hållit på med VW (och gamla BMW...) sedan i slutet av 80-talet och har en del projekt i lite olika stadier. Dessa får jag kanske komma tillbaka till någon annan gång.

Börjar med bilden som fick mig att falla ;-)

Post's attachments

1_Säljfoto.JPG, 133.3 kb, 1080 x 608
1_Säljfoto.JPG 133.3 kb, 62 downloads since 2016-04-03 

2

Här har vi fått hem buggyn. Sonen Isak är mycket nöjd med bilen och jag själv mår dåligt över bakljusen - huga.

Post's attachments

2_Hemma_kompr.jpg, 321.19 kb, 1024 x 768
2_Hemma_kompr.jpg 321.19 kb, 59 downloads since 2016-04-03 

3_Hemma_kompr.jpg, 381 kb, 1024 x 768
3_Hemma_kompr.jpg 381 kb, 53 downloads since 2016-04-03 

3

Demontering.

Post's attachments

5_Demontering_kompr.jpg, 254.73 kb, 1024 x 768
5_Demontering_kompr.jpg 254.73 kb, 60 downloads since 2016-04-03 

6_Demontering_kompr.jpg, 235.36 kb, 1024 x 768
6_Demontering_kompr.jpg 235.36 kb, 52 downloads since 2016-04-03 

7_Demontering_kompr.jpg, 242.85 kb, 1024 x 768
7_Demontering_kompr.jpg 242.85 kb, 55 downloads since 2016-04-03 

9_Lös kaross_kompr.jpg, 328.88 kb, 1024 x 768
9_Lös kaross_kompr.jpg 328.88 kb, 82 downloads since 2016-04-03 

4

Härligt med ett elsystem som bara består av kablar i samma färg...  ICQ/ae

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

5

Jodu. Buggyn är köpt i Borlänge och jag gissar att den som byggde har en relation antingen till SSAB eller Stora Enso pappersbruk. Kablaget är mer av industriell karaktär både när det gäller kontakter och uppmärkning av kablar. Varje kabel har ett plastclip med nummer på i varje ände. Säkert bra grejer men jag kommer nog att byta till något som är lite med "Automotive". Finns det föresten någon som har ett kablage till typ 1 liggande som jag kan ha som utgångsläge så är jag intresserad.

Även bottenplattan bär spår av industri, där golvhalvorna har bytts till egen tillverkning. Från början hade jag tänkt byta dessa men kunde konstatera att de var både tjocka, stabila och fräscha så enda anledningen till att byta till tunna eftermarknadshalvor skulle vara att få rätt pressning. Hade det varit ett original-bygge skulle jag ha bytt direkt men till en buggy tycker jag att det är viktigare att det är stadigt.

6

Fyller på med bilder på motor/bakvagn respektive framvagn.

Post's attachments

10_Motor_kompr.jpg, 238.52 kb, 1024 x 768
10_Motor_kompr.jpg 238.52 kb, 62 downloads since 2016-04-03 

11_Bottenplatta_kompr.jpg, 323.53 kb, 1024 x 768
11_Bottenplatta_kompr.jpg 323.53 kb, 65 downloads since 2016-04-03 

7

Klart du ska köra med ittförti-ljus ICQ/ad

Ät gul snö, det kan vara öl.

8

Kul projekt, du har pm ICQ/ad

****************************************************************************
MOTORGÅRDEN..& de som händer där..titta gärna in!
   http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=9894

9

Tja börjar man rota i ett gammalt buggy bygge kan man hitta massor.. jag tog det säkra före det osäkra och byggde själv ICQ/ad

Helt klart roliga fordon... ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

10

När allt var avskruvat kunde jag börja syna bottenplattan lite noggrannare. Tyckte redan innan att bakre infästningarna för växellådan såg skumma ut - nu fick jag det bekräftat.

Post's attachments

12_Rost_kompr.jpg, 209.89 kb, 1024 x 768
12_Rost_kompr.jpg 209.89 kb, 51 downloads since 2016-04-06 

11

Det visade sig ha kommit in en del vatten och lera. Leran gjorde gott för hela tiden binda fukt. Kapade bort det rostiga och bockade till en ny undersida i 1,5mm plåt. Målsättningen var att lagningen inte skulle synas varför jag la lite extra jobb på att få till formen (vilket var en liten utmaning med denna tjocklek). Den tillpassade plåten helsvetsades kant-i-kant.

Post's attachments

13_Rost_kompr.jpg, 221.22 kb, 1024 x 768
13_Rost_kompr.jpg 221.22 kb, 48 downloads since 2016-04-06 

14_Rost_kompr.jpg, 184.37 kb, 1024 x 768
14_Rost_kompr.jpg 184.37 kb, 45 downloads since 2016-04-06 

15_Första klar_kompr.jpg, 281.51 kb, 1024 x 768
15_Första klar_kompr.jpg 281.51 kb, 56 downloads since 2016-04-06 

15_Första klar_kompr.jpg, 281.51 kb, 1024 x 768
15_Första klar_kompr.jpg 281.51 kb, 50 downloads since 2016-04-06 

12

Första sidan svetsad och slipad. Den andra sidan visade sig vara ännu rostigare varför både en del av undersidan och översidan fick bytas. Bytte även en del av kanten till 4mm plattjärn som slipades till i rätt form.

Post's attachments

16_Första svetsad_kompr.jpg, 317.62 kb, 1024 x 768
16_Första svetsad_kompr.jpg 317.62 kb, 53 downloads since 2016-04-06 

17_Rost_kompr.jpg, 288.86 kb, 1024 x 768
17_Rost_kompr.jpg 288.86 kb, 46 downloads since 2016-04-06 

18_Rost överdel_kompr.jpg, 263.17 kb, 1024 x 768
18_Rost överdel_kompr.jpg 263.17 kb, 49 downloads since 2016-04-06 

19_Nya kanter_kompr.jpg, 276.46 kb, 1024 x 768
19_Nya kanter_kompr.jpg 276.46 kb, 46 downloads since 2016-04-06 

20_Undersidan färdig_kompr.jpg, 287.6 kb, 1024 x 768
20_Undersidan färdig_kompr.jpg 287.6 kb, 57 downloads since 2016-04-06 

13

Översidan klar.

Post's attachments

22_Översidan klar_kompr.jpg, 288.82 kb, 1024 x 768
22_Översidan klar_kompr.jpg 288.82 kb, 60 downloads since 2016-04-06 

14

Sedan lämnades platta, framvagn och bromssköldar på blästring.

Post's attachments

23_Blästrad bottenplatta_kompr.jpg, 222.09 kb, 1024 x 768
23_Blästrad bottenplatta_kompr.jpg 222.09 kb, 48 downloads since 2016-04-06 

15

Snyggt lagat ! Har aldrig sett någon behöva laga just "gafflarna".....

Är golvet "sänkt" ?

16

Håller med om att det är ovanligt. Har heller aldrig sett denna typ av rost förut. Tyvärr avspeglade sig detta på frånvaron av ekonomiplåt varför det fick bli egen tillverkning. Min gissning är att den har stått ute ett tag och fått in vatten i tunneln. Även bottenplåten behövde bytas (bild nedan).

Förstår inte riktigt vad du menar med sänkt golv  men utifrån vad jag kan avgöra är det i princip originalhöjd och kanske till och med lite högre eftersom nedpressningen som normalt finns under stolen på en originalplatta inte finns kvar på denna buggy.

Post's attachments

24_Bottenplatta_kompr.jpg, 224.88 kb, 1024 x 768
24_Bottenplatta_kompr.jpg 224.88 kb, 55 downloads since 2016-04-07 

17

Bottenplåten borrades/kapades bort och passade dessutom på att bli av med den hemska svetsen som kom till i samband med kortningen en gång i tiden. Sedan visade det sig att jag hade lite tur då plåten bakom svetsen och bort till gaffelbenen visade sig vara relativt opåverkad av rosten. Denna hade annars blivit en utmaning att få till.

Ny plåt tillverkades i 2mm plåt. I och med tjockleken var det omöjligt att få rillorna men jag lyckades åtminstone att få till välvningen. Försökte med alla möjliga olika metoder - böja plåten i skruvstäd, hoppa på den över ett kvastskaft på golvet samt banka på den med slägga. Efter en halvtimme var plåten fortfarande ungefär lika plan och fin som från början. Vad göra? Kom då på att använda sickmaskinen där jag körde plåten fram och tillbaka i längsled med lagom stor press mellan rullarna (ungefär som ett engelskt hjul). Fungerade perfekt och kunde dessutom få till vecken längs båda långsidorna genom att vända på plåten och köra fram och tillbaka i ett och samma spår (blev det begripligt?). Efter ytterligare en halvtimme var välvningen klar.

Innan jag svetsade dit nya plåten passade jag även på att byta bränslerör samt bussningen till växelstaget.

Blev riktigt stadigt och med rostskyddsvätska i tunneln kommer den förhoppningsvis att överleva resten av buggyn.

Post's attachments

28_Bottenplåt bortkapad_kompr.jpg, 187.96 kb, 1024 x 768
28_Bottenplåt bortkapad_kompr.jpg 187.96 kb, 53 downloads since 2016-04-07 

29_Växelstagsbussning_kompr.jpg, 212.84 kb, 1024 x 768
29_Växelstagsbussning_kompr.jpg 212.84 kb, 58 downloads since 2016-04-07 

30_Ny mittenbit_kompr.jpg, 207.55 kb, 1024 x 768
30_Ny mittenbit_kompr.jpg 207.55 kb, 51 downloads since 2016-04-07 

31_Ny mittbit ditsvetsad_kompr.jpg, 242.32 kb, 1024 x 768
31_Ny mittbit ditsvetsad_kompr.jpg 242.32 kb, 65 downloads since 2016-04-07 

18

Konstigt med rosten, men det blir bra iaf ICQ/ab

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
VW Foto sida Ruff Time Monster Truck

19 Senaste redigerad av michaelth (2016-04-08 21:32:21)

Man kan ju undra om plattan legat ute så vatten  gått in genom växelspaks hålet .. aldrig sett sådan korrosion . men blir ju superbra nu när du renoverar..
Bra jobbat!! Gamla buggys ..tänk om dom kunde prata..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

20

Snyggt jobb , fortsätt med foton  ICQ/ab

Mvh
erich

JES BuggyService

www.rent-a-buggy.se
Fb :@RentaBuggy.se
Tlf: 0760101483

21

Sticker emellan med lite bilder på växellådan. Den var sedan tidigare lackad med hammarlack. Är egentligen inte så förtjust i denna färg men eftersom det skulle ha varit ett hästjobb att få bort den från växellådshuset så nöjde jag mig med att ta bort den på axelrören. Dessa slipades plåtrena, grundades med U-POL's ACID 8 enkomponents etchprimer och lackades sedan med en 1K sidenmatt täckfärg. Samma sak med bromssköldar, trummor och bakre växellådsfäste.  Det är första gången jag arbetar med denna täckfärg men gillade den skarpt då den var lätt att arbeta med och skulle egentligen inte behöva någon grundfärg. Enligt produktspecifikationen är den framtagen för fartyg, raffinaderier, broar, mm.  ICQ/ab . Lägger in bilder på färgburkarna om det är någon som är intresserad av att kolla lite mer detaljer.

Växellådshuset rengjordes, rensades på all färg som satt dåligt samt målades med slät hammarlack.

Post's attachments

32_Axelrör grundfärg_kompr.jpg, 295.69 kb, 768 x 1024
32_Axelrör grundfärg_kompr.jpg 295.69 kb, 43 downloads since 2016-04-25 

33_Grundfärg_kompr.jpg, 232.21 kb, 768 x 1024
33_Grundfärg_kompr.jpg 232.21 kb, 48 downloads since 2016-04-25 

34_Sidenmatt svart 1K täckfärg_kompr.jpg, 223.92 kb, 768 x 1024
34_Sidenmatt svart 1K täckfärg_kompr.jpg 223.92 kb, 48 downloads since 2016-04-25 

35_Bromstrumma_kompr.jpg, 248.08 kb, 1024 x 768
35_Bromstrumma_kompr.jpg 248.08 kb, 54 downloads since 2016-04-25 

36_Bromssköld_kompr.jpg, 254.56 kb, 1024 x 768
36_Bromssköld_kompr.jpg 254.56 kb, 47 downloads since 2016-04-25 

22

När alla delar var färdigmålade monterades de tillbaka. Packboxar, främre och bakre växellådsfästen, bromscylindrar, bromsbelägg, mm - allt är nytt. Vill helst slippa krångla när buggyn väl ska igång och tycker det är värt att kosta på nya saker. I princip allting kommer att bytas till nytt i även i övriga bromssystemet - bromsrör, slangar, huvudcylinder, mm. Bromsoken är det enda som blir kvar, men dessa har renoverats med nya packningar och belägg. Detta beror dels som sagt på att jag vill slippa krångla men också för att jag planerar att köra med silicon-bromsvätska. Denna bromsvätska har fördelen att den inte drar åt sig vatten samt inte löser upp lacken vilket är bra på en entusiastbil som endast går några mil per år. Nackdelen är att den har ungefär samma literpris som en fin konjak samt att den förstör packningar som tidigare varit i kontakt med vanlig bromsvätska.

Färgvalet på oken är inspirerad av den guldgula galvaniseringen som fanns kvar. Vet inte om jag gillar färgen då de blev lite väl guldiga. Nu är de dock fräscha och lätta att måla om igen om andan faller på.

Längden på skruvarna som håller fast bromssköldarna är till för att montera bakskärmarna som eventuellt behöver sitta på vid besiktningen.

Post's attachments

38_Nya bromsar_kompr.jpg, 243.58 kb, 768 x 1024
38_Nya bromsar_kompr.jpg 243.58 kb, 62 downloads since 2016-04-25 

39_Renoverat bromsok_kompr.jpg, 244.78 kb, 1024 x 768
39_Renoverat bromsok_kompr.jpg 244.78 kb, 52 downloads since 2016-04-25 

40_Växellådan klar_kompr.jpg, 453.84 kb, 1024 x 768
40_Växellådan klar_kompr.jpg 453.84 kb, 46 downloads since 2016-04-25 

23

Snyggt ICQ/ab

Old member of Westbo aircoolers
Gnosjö

24

Var handlar man denna färgen? Topplacken, är den oxå u-pol  ??

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

25

Topplacken kommer från Jotun. Allt är köpt på den lokala färghandlaren (Barkmans) i Eskilstuna.