1 Senaste redigerad av Christofer (2016-02-23 14:48:45)

Nu är det äntligen dags att sätta igång! Jag skall IRS-konvertera min splitbuss (från -67) och tänkte lägga upp lite text och bilder här allteftersom. Innan jag bestämde mig för att konvertera bussen tyckte jag själv att det var svårt att få grepp om hur konverteringen kunde göras (det verkar finnas flera sätt!) och vad som krävdes (delar etc.). Till sist fastnade jag för lasslos konvertering eftersom han och andra som gjort liknande byggen verkar vara väldigt nöjda med resultatet. Dessutom hjälpte lasslo mig per mail med att beskriva hur han hade gått tillväga, vilket hjälpte mig att komma igång, börja handla rätt delar mm. Bland annat fick han mig att förstå att man helst inte bör byta till en bubbla-låda rakt av för att få ner motorvarvet i bussen, för då blir utväxlingen felaktig i förhållande till bussens vikt och önskvärd fart. Bäst resultat får man om man bygger om växellådan. Han hänvisade mig till Mats Herrlander, ingenjör och ett riktig växellåds-proffs. Jag fastnade för denna lösning eftersom jag vill ha något som blir bra. Mats har därför fått bygga min växellåda som nu skall in i bussen. Den kom i förra veckan, och det var en fröjd att bryta förpackningen - vilken skönhet!

Post's attachments

IMAG2906 (700x396).jpg, 114.29 kb, 700 x 396
IMAG2906 (700x396).jpg 114.29 kb, 270 downloads since 2016-02-23 

IMAG2907 (500x283).jpg, 75.33 kb, 283 x 500
IMAG2907 (500x283).jpg 75.33 kb, 258 downloads since 2016-02-23 

IMAG2909 (396x700).jpg, 109.58 kb, 396 x 700
IMAG2909 (396x700).jpg 109.58 kb, 252 downloads since 2016-02-23 

- Första bil vid 18 års ålder var en VW bubbla 1200 -65
- Ägde i 20-årsåldern en pickup 1967, sålde för 700:- ICQ/ac
- Har sedan 20 år en VW-buss från 1967 (stått avställd i 15 år, nu rullar den igen!)

2

Jag är (trots att provkörningen ju inte gjorts ännu) fullt övertygad om att detta var en god investering för driftsäkerhet, komfort och lång livslängd. Mats har utöver renovering framförallt drevat om lådan så att den skall gå optimalt, få lägre varvtal (och därmed även bättre ljudnivå och lägre bränsleförbrukning) men samtidigt orka optimalt på alla fyra växlar. Marsch hastigheten blir högre, bekvämare, och toppfarten ökar markant, se Mats beräkning nedan.

Post's attachments

IMAG2939 (396x700).jpg, 94.14 kb, 700 x 396
IMAG2939 (396x700).jpg 94.14 kb, 279 downloads since 2016-02-23 

- Har sedan 20 år en VW-buss från 1967 (stått avställd i 15 år, nu rullar den igen!)

3

Mats är duktig så du blir alldeles säkert nöjd med lådan men var har han räknad med för däck i grafen?

Learning by experience is a great way to spend money...

4 Senaste redigerad av Christofer (2016-02-23 14:48:12)

Jag har just nu 185/70/14 på bussen, men Mats har räknat med 185/75/14 (diagrammet). Får byta till lite högre profil då det är dags att byta däck, om det känns nödvändigt. De som sitter på nu är från förra våren  ICQ/ab

5

En liten uppdatering sedan sist. Har skaffat typ 3 trummor av Bengt i Heby (tack Bengt!) samt IRS-infästningar för bärarmarna. Nya hjullager är också inköpta och skall monteras i bärarmarna då det blir dags. Har även fått fart på min trefas svets, så nu är jag sugen på att börja testa mig fram för att finna en vettig placering av IRS-infästningarna på torisionsröret. De skall alltså svetsas fast. Är det någon som kan ge ett gott råd för hur man gör smartast? Ett sätt kanske kan vara att montera lådan, drivaxlar samt bärarmar och se vart fästena hamnar på torisionsröret (gissar att det bör vara i belastat läge). Men mitt problem är att jag inte vågar kapa av svärden hur som helst, det kan ju bli helt fel. Utan kapade svärd får jag inte dit bärarmarna i rätt läge. Är det någon som har mått på kortade svärd?

6

Jag gjorde en mall efter bubblasvärdet och lade på splittbussvärdet och kapade och filade och borrade.
Gör som du förklarat under belastning.
Jag stallde bussen på LECAblock så den kom upp 60 cm.
Med däcken på plats går det utmärkt att syfta mellan fram och bakhjul så länge hjulen star parallel på samma axel, dvs ingen toein eller toeut.
Jag dubbelcheckade med en lång rätlinjal.....

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

7

Ok, det är kanske ingen dum idé att försöka få tag på bubblasvärd och mäta på dem, eller malla av. Hänger dock inte riktigt med på varför du ställde bussen 60 cm upp? Menar du helt enkelt att du ställde svärden med bärarmarna i belastat läge genom att placera dem på Leca-blocken, och att du sen kunde punkta dit Irs-fästena? Mao, ersatte du hjulen med Leca-blocken då du letade rätt läge för infästningarna?

8

Här finns det många förutsättningar att få det fel.... ICQ/ab Irs fästen har flera vinklar som man måste ta i beaktande..... Gör en jigg med hjälp av en 1302/3 bakvagn....

Kom ihåg att buss röret är grövre än på bubblan så om du inte tar det i beaktande så kan svärden bli för korta.

Irs fästen kan antingen monteras utgående från mitten. Då är torsionsrören 30mm för långa jämfört med på bubbla. Detta kan åtgärdas på två sätt...

Korta rören å torsionstavarna så svärden kommer inåt eller så gör du e  spacer mellan irs fäste å svärd.

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

9

Såhär. T.ex.

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/3272.JPG
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/3273.JPG

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

10

Christofer skrev:

Ok, det är kanske ingen dum idé att försöka få tag på bubblasvärd och mäta på dem, eller malla av. Hänger dock inte riktigt med på varför du ställde bussen 60 cm upp? Menar du helt enkelt att du ställde svärden med bärarmarna i belastat läge genom att placera dem på Leca-blocken, och att du sen kunde punkta dit Irs-fästena? Mao, ersatte du hjulen med Leca-blocken då du letade rätt läge för infästningarna?

Den stod på hjulen utan svetsade fästen.
Lite bökigt men det gick.
Använder du bussdrivaxlar så passar torisionsrören och hjulen hamnar rätt i hjulhusen.

11

Tack för råd Hebster, detta med en jigg vore bra, men har inte tillgång till en 1303:a . Bör ju gå att få till ändå tycker jag. Har också funderat på detta med skillnaden i diameter på torisionsröret mellan buss och bubbla och hur det påverkar kapning av svärden. Har inte tänkt kapa torisionsröret, däremot använda distanser, precis som på dina bilder, tack för dem!

12

Ok, jag förstår. Bussdrivaxlar, men passar de på bubblalåda och ute vid hjulen (bubbla)? Låter på dig som om man kan behålla originalhöjd på det sättet, men klarar axlarna vinkeln tro?

Mogge skrev:
Christofer skrev:

Den stod på hjulen utan svetsade fästen.
Lite bökigt men det gick.
Använder du bussdrivaxlar så passar torisionsrören och hjulen hamnar rätt i hjulhusen.

13

Buss drivaxlarna skulle klara vinkeln. Men... Dom passar inte på bubbla låda å irs bärarmar. Olika stora drivknutar....

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

14

Ja, jag misstänkte väl det! Jag får sänka lite istället  ICQ/ab

15

Hebster52 skrev:

Buss drivaxlarna skulle klara vinkeln. Men... Dom passar inte på bubbla låda å irs bärarmar. Olika stora drivknutar....

De passar om man svarvar om ändarna på drivaxlarna till bubblaspec.
Kan man svarva så är det plättlätt, annars lämnar man iväg dom på svarvning.
Då får man drivaxlar som passer I längd.

Köpte svingarmsfästen som man svetsar på torisionsrören från CSP, dock är dessa för bubblans torisionsrör så jag fick öka på radien på fästet så det passer bussens torisionsrör.

Efter denna operation gick min lyx som tåget och spikrakt och rullade lätt.

16

Ok Mogge, det är ju goda nyheter, vill helst behålla original höjd på bussen. Jag har också räknat med att ta ur infästningarna så att de passar mot bussens torisionsrör. Känns som om mitt nästa steg är att få tag på rätt mått till svärden på ett eller annat sätt, för inbillar mig att jag då får något konkret att utgå ifrån.

17

Mejla mej.. ICQ/ad

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

18 Senaste redigerad av michaelth (2016-03-31 08:16:39)

http://kustomcoachwerks.com/forums/view … 29#p239929
En bit ner på denna sidan ser man en splitt irs montering..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

19 Senaste redigerad av Hebster52 (2016-03-31 08:49:56)

Den monteringen ovan utgår från svärden så inner fästen sitter 30mm längre ut från mitten än på bubblan. Den är på sätt och vis lättare. Då kan man istället göra en spacer mellan innerdrivknutar och lådan för att förlänga drivaxlarna lika mycket.
Edit: Såg nu i KCW tråden att dom har spacern mellan ytterknuten och bärarmen. ICQ/ab

Om man monterar innerfästen som på bubblan måste man ta ur växellåds gafflarna för att få dom på rätt ställe, samt använda spacer som jag visade i tidigare inlägg.

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/3274.JPG
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/3275.JPG
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/3276.JPG

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

20

Hebster52 skrev:

Den monteringen ovan utgår från svärden så inner fästen sitter 30mm längre ut från mitten än på bubblan. Den är på sätt och vis lättare. Då kan man istället göra en spacer mellan innerdrivknutar och lådan för att förlänga drivaxlarna lika mycket.
Edit: Såg nu i KCW tråden att dom har spacern mellan ytterknuten och bärarmen. ICQ/ab

Om man monterar innerfästen som på bubblan måste man ta ur växellåds gafflarna för att få dom på rätt ställe, samt använda spacer som jag visade i tidigare inlägg.

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/3274.JPG
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/3275.JPG
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/3276.JPG

Modifierar man bussdrivaxlarna till bubblaspec behöver man inte ta ur något ur växellådsgafflarna och man slipper spacers på drivaxlarna.

På bubblasvärdet gjorde jag en mall som jag förde över till splittbussvärdet och modifierade efter mallen.

21 Senaste redigerad av Hebster52 (2016-03-31 10:49:09)

Har bubbla svärd som CAD... ICQ/ad

Vattenskurna svärd... ICQ/ag

http://i45.photobucket.com/albums/f98/Hebster52/Three%20Five%20Six/2014-03-14%2014.48.55.jpg

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

22

Tack för flera goda tips om lösningar och trådar. KCW-tråden är ju tydlig med fina bilder där man ser bra. Hjälpen med svärden från Hebster blir skitbra, då kommer jag vidare! Modifierade bussaxlar verkar vara modellen om man vill åka originalhöjd, och dessutom göra en lite enklare installation. Får återkomma med en rapport då jag kommit vidare....  ICQ/ag

23

Hallå
Kul om du kan använda trummorna i ditt projekt, kämpa på.
Finns även en firma i Enköping som vatten skär, om du behöver.
Bengt

24

Christofer-fick du bilder via mms idag?

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

25

Hallå Lasse, jo tack så mycket! Svarade dig med sms, men det tycks inte ha kommit fram. Mysko!

lasslo skrev:

Christofer-fick du bilder via mms idag?