Nu är det äntligen dags att sätta igång! Jag skall IRS-konvertera min splitbuss (från -67) och tänkte lägga upp lite text och bilder här allteftersom. Innan jag bestämde mig för att konvertera bussen tyckte jag själv att det var svårt att få grepp om hur konverteringen kunde göras (det verkar finnas flera sätt!) och vad som krävdes (delar etc.). Till sist fastnade jag för lasslos konvertering eftersom han och andra som gjort liknande byggen verkar vara väldigt nöjda med resultatet. Dessutom hjälpte lasslo mig per mail med att beskriva hur han hade gått tillväga, vilket hjälpte mig att komma igång, börja handla rätt delar mm. Bland annat fick han mig att förstå att man helst inte bör byta till en bubbla-låda rakt av för att få ner motorvarvet i bussen, för då blir utväxlingen felaktig i förhållande till bussens vikt och önskvärd fart. Bäst resultat får man om man bygger om växellådan. Han hänvisade mig till Mats Herrlander, ingenjör och ett riktig växellåds-proffs. Jag fastnade för denna lösning eftersom jag vill ha något som blir bra. Mats har därför fått bygga min växellåda som nu skall in i bussen. Den kom i förra veckan, och det var en fröjd att bryta förpackningen - vilken skönhet!
- Ägde i 20-årsåldern en pickup 1967, sålde för 700:-

- Har sedan 20 år en VW-buss från 1967 (stått avställd i 15 år, nu rullar den igen!)