Fy fasen så inspirerande! Nästan som att kolla på en episod av Roadkill 
PMa GB så flyttar han den nog, han är så duktig 
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o] Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage
PMa GB så flyttar han den nog, han är så duktig
Done 
Fy fasen så inspirerande! Nästan som att kolla på en episod av Roadkill
Att "nästan" bli jämförd med Roadkill är stort. Tack!
Det är av varandra som man får ideér, hittar nya vägar, får kraft att slutföra tuffa moment, osv. Bra med forum, kan man väl säga!
/M
Johan W skrev:PMa GB så flyttar han den nog, han är så duktig
Done
Tackar!
/M
Eftersom att denna tråd är nu flytta till denna "avd" eller vad man nu kallar det, så är det nog på sin plats att ta ett omtag på tråden "Cheap Trick" Om denna tråd fortfarande äger rätten till sitt namn får man kanske avgöra själv. Vi har olika stora plånböcker, men det senaste året så har jag tagit några beslut som har kostat en del. Här redogör jag för vad som är gjort med bilen sen sist.
Det är bevisat av mig och många andra sedan tidigare att vattenboxern är en stadig motor och som snällt tuggar i sig överladdning utan större ingrepp. Den effekt siffra som någon räknade ut låg på runt 320 hk med 1,5 bar i ladd. Hur länge skulle motorn hålla?
Motorn var en helt org. 1.9 med sprickor i topparna och vevstakar endast renoverade i lilländan. Så det var dags att renovera topparna och renovera/modifiera stakarna till starkare bultar, men när jag då började att titta på vad de skulle kosta vs. att köpa nya toppar och stakar så blev valet lätt. Jag bestämde mig för att införskaffa nya AMC toppar, men bytte alla avgasventiler till org. kvalitets ventiler. Stakarna föll valet på Scat H-beam med ARP 2000 3/8 bultar modifierade för 24 mm kolvbult.
Merkostnaderna för att köpa nya toppar istället för att renovera de gamla blev 2500:- och merkostnaden för stakarna blev 1200:-.
Tryckplattan behövdes också bytas då lamellen slirade ibland. Tittade på alternativen och valet föll på en Sachs Performance med något högre tryck än org. Kostnad 2300:-
Sen var jag tvungen att byta spridare till större för de gamla bottnade och det fanns ingen marginal kvar. Merkostnad efter försäljning av de gamla spridarna blev 1400:-
Vidare har jag monterat Dzuslås på bakskärmarna för att lättare komma åt motor/v-låda. Kostnad 1000:-
När man räknar ihop allt så hamnar summan på 16500:- i investering inför detta år och då har jag kvar att köpa däck....
Tillbaka till om denna tråd fortfarande kan äga rätten till sitt namn, så kommer sommarens race att klargöra det. Om jag lyckas med att köra en 10 s repa så kan jag nog tycka att bilen fortfarande klassar in som "Cheap trick". Men, man kan ju klart konstatera att det kostar mer ju lägre tider man jagar......
Ett klipp från uppstarten inför säsong 2016!
https://youtu.be/99VFgPzo9mU
/M
Ptja, 16500 är ju ändå ganska samma som en originalrenovering av en 44 hästare kan sluta på, och förr eller senare måste saker ju bytas, så för en 40 år gammal bil är det ändå cheap, och för effekten så är det ju riktigt billigt!
Har för mig att en gammal Kollega i Luleå, Marcus, hade en fyrhjulsdriven bubbla, finns den kvar där?
Kul projekt!
Fortsätt uppdatera under säsong 2016.
Jag kommer följa.
Lycka till med jakten på tian!
KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)

Däcken (M&H 215/65-15) inför säsongen på plats så nu är bilen i det närmaste klar för att ta sig an 2016 och jakten på 10´s repan.

Med tanke på hur det ser ut i garaget just nu så kom jag att tänka på ett samtal jag hade med en herre i somras. Han gillade stilen på bilen och frågade om det fanns en tanke bakom den "busig" looken. Jag svarade att det helt enkelt handlade om att jag hade ett för litet garage och att det skulle vara omöjligt att ha en fin lack på bilen. Den skulle repas direkt! För mitt (familjens) garage används som plats för bilen, förvaring av sopor som ska kastas och återvinning som ska sorteras, förvaring av cyklar och skidor, osv. 
Kul med riktiga däck.
Blir premiären i Piteå? har du ett datum så kanske det går att planera in en bilhelg 
Jo, de borde ju göra någon skillnad i alla fall med dessa däck! Datum är 11/6 och nu mer kallar dom det för "Northern Motor Fest". Det skulle vara trevligt om vi fick till en träff i anslutning till detta evenemang.
https://www.facebook.com/shralulea.se/p … 55/?type=3
/M
Hmm. Kanske inte kommer ändå
Ska få tillökning och det väntade datumet är 8/6. Men blir det senare och det inte är några bekymmer hemma kanske det blir en tur ändå.
Men får hålla mig uppdaterad om jag inte är på plats.
Det här ska följas, jätte kul när någon får ihop det för rimliga pengar och det funkar BRA.
Och sen är det ju en typ 3 också wwooohhhoo

I dag blev det en provtur för att få ihop loggdata och se att bränslemappen inte låg helt off efter att jag har bytt till större spridare. Det såg faktiskt ganska bra ut och den ligger på säkra sidan. Några justeringar i bränsle och tändmapp så är vi nog klara för Pite den 11/6.
/M
Rysligt tufft till en fortfarande någorlunda peng kan jag tycka. Du klagade över litet garage, tror du kommer inse att det är större än du tror om man tog sig tid att organisera alltihop, oorganiserat kaos kan ta väldigt mycket plats :-)
Skulle gärna se lite detaljbilder om det finns någon möjlighet :-)
Visst, här kommer några!

/M
Veldig kul bil og en helt enkelt genial måte og tilnærme seg 'fast power' !
Du burde ta med bilen din til SCC i august!
www.sccevent.com
https://m.facebook.com/AirWolfs-1531150 … =bookmarks
Har man en gång sett filmen Flåklypa grand prix så känner man väl nästan alltid en viss glädje av att se sånt här som byggs fram i vanliga garage. En replik från filmen som kanske snart slås av detta åk kanske är: "Den første gangen da Reodor satte nøkkelen i prototypen, da slo seismografen i Bergen ut på 7,8! Og det er ikke dårlig for heimlaga doning." Så keep up the good work :-)
Ha, ha Flåklypa...det var ett tag sedan. Men visst, ska erkänna att jag såg den filmen som liten och blev mycket inspirerad. Vem vet om den sådde ett frö till det vi ser i dag...
Hittade några bilder på nätet som inte sett tidigare och tyckte att de skulle få vara med i tråden med tanke på att det snart är dags och det är hög tid att börja bygga upp lite "jävl-r anamma".

/Markus
46 2016-06-11 23:26:36 Senaste redigerad av projectman (2016-06-11 23:31:33)
Var där....och kan inget annat säga att jag är imponerad ! Och visst går det att bygga och laborera fram resultat hemma. Min tanke hela denna dag på strippen var....Hur mycket pengar har resten investerat i dessa 12-sekunders bilar?! Men sen är det ju responstid, väderlek, däck tryck och intag av lagom mängd havregrynsgröt och kaffe som styr resultat.
Snyggt gjort gubben!!! U made our day.
Old guys DO rule 
Jeg var å kikket på test en tune på pite i helgen , det var til stor inspirasjon for oss VW folk. Følger med på tråden din, stå på dete blir bra!
Fränt. Grattis
Tusen tack för kommentarerna, det värmer verkligen! Det är som David uttrycker det, det är "Fränt" när det börjar att rulla på och att man nu börjar få utdelning för de små steg av utveckling man tagit under alla dessa år. Men siktet är ju nu inställt på en tia, så utvecklingen går vidare. Och när man har gjort de så är man nog sugen på en nia, osv. Jag är fast!!!
/M
Kan bara instämma - fränt!! 
1600cc Challenge Buggy: 9,5112@225,42 km/h; 6,0624@185,85 km/h 1,38 60 foot - Kjula Dragway 2020
Europes quickest ProStock: 9,8538@218,80 km/h; 6,2569@176,24 km/h; 1,35 60 foot - Tierp Arena 2014