Jag ska till ladan under dagen, kollar måtten då 
En whisky kortar livet med 4 minuter
En arbetsdag kortar livet med 8 timmar
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » Bay-be blue -73 RHD campingbuss (Barndoorwannabee)+ andra proj.
Sidor Föregående 1 … 99 100 101 102 103 … 106 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Jag ska till ladan under dagen, kollar måtten då 
Tack mina vänner..
Jag gjorde en egen fråge tråd om detta,då jag tänkte det finns ju fler som renoverar ja ni med original..
Kanske finns någon verkstads instruktion någonstanns...
Tänkte på det.... Dörrarna.. Dom är ju svängda. Om dom fått en kyss så kan dom ju då vara längre..
Ja jag hellre större mått..än för tighta..... Har lite att pilla med tills dess.. Så någon timma till 
Det finns ingen buss som är lik den andra då man kollar spalten runt framdörrarna.
Jag vette fan hur många timmar jag lagt på mätning. Nu har jag börjat bygga jiggar, då jag har mer än 1 st buss att få ihop. Ramjiggen är klar, jiggen för lastrumsdörrarna är klar, och nu håller jag på med jiggarna till framdörrarna.
Det som är svårt med jiggarna till framdörrarna, är just att man inte har nån perfekt buss att bygga jiggen ifrån. Alla har lite olika mått. Bla så är aldrig tak, B-stolpe, skärmkant i vinkel på nån buss som jag mätt på. Ibland är dom över och ibland under.
Du får bygga en fixtur med justerbara ytterkanter..... Malla av en nos dörr, och sas bygga från den.. Sas bakvägen..
Jag kollade upp radierna på ghia 64as nos dörr som mellanlandade hos mig.. Så skall kolla mina dörrar lite hur runda/platta dom är...mot radie mallarna jag gjorde då...hmm var e dom...
Tror luftgekult köpte den nos dörren sedan.
Tänk vad lite småskit kan ta tid...
jag hade ju innan gjort en ombyggnad av växelstången... men kapade nu bort framänden, för att kunna göra en ny något längre...
Big mistake. 1..
Den är härdad mao går inte att borra i...
På bakkanten av den härdade biten är det ett svarvat hål.. så jag tog en bit 3/4 tums vatten ledningsrör.. slätsvarvade änden, och pressade på en bit rostfritt rör.. detta för att ha en yta som kan glida i en bit nylon.. sen svarvade jag en axeltapp som knuten skall sitta fast på.. sen pressades in i röret.. därefter svetsade jag fast den , och slätsvarvade den..
Vände på röret, och svarvade ner en bit, så den skulle passa in i framänden av växel röret.. knackade på det och svetsade..
kände mig glad med detta, pressade in nylon bussningen som jag gjorde för något år sedan. när jag nu monterade denna axel i bussen, så var inte bussningens hål centrerad...
på något sätt hade framänden blivit lite sned.. snittade röret. satte upp i svarven och försökte indikera rätt.. svetsade fast. men det blev inte bra..svetse drog iväg med biten..
Jamen då gör jag en ny bussnig, och svarvar/borrar hålet i bussningen i svarven
Första bussningen blev för glapp
slarv fel...
Andra bussningen pressade jag neri hålet med övermått.. men då skavdes överskottet bort
..upp med röret i svarven.. borrade i flera steg ur den.. till sista borret.. då hade förmodligen plasten blivit varm, så nu snurrade den i hålet
Bussning 3 slipade ytan... tvättade rent ändbiten och limmade bussningen med superlim.. borrningen i halv mm intervall gick bra, till sista borret....
ut med den..
Tog fram en bit lagerbrons.. det var s...an också...... svarvade den bussning med 2 tiondelar övermått... i med stark locktight.. det behövdes 4 ton för att pressa i den...
Borrade i halv mm steg.. nu gick det bra...
När jag nu hade gjort huvud röret längre, så var den tunna axeln mellan knutarna för lång. stack av det i svarven och svarvade ner änden passande i knuten... detta var Misstag nr 2...
Sätter ihop allt detta.. svetsar fast ett fäste under walk true golvet för den ena stöttningen av axeln...
inser att den nu kortade axeln mellan knutarna nu är för kort....
undrar vem som kortade den..
Flyttar det stående röret i fixturen 100mm...
Tar den innan avstuckna axelbiten.. fogbereder bägge bitarna.. och svetsar ihop dom igen... och upp i svarven för slätsvarvning...igen.
nu är det långa röret 100mm för långt, så ut med det ur bussen .. det gick precis fritt förbi den uppflyttade framvagns stommen ...
efter renslipning och avkortning med 100 mm återmontering igen..
satte ihop hela konkarongen.. inser att ytterligare en lagring under walk truen behövs.. men mer om det en annan dag..
pix...
Plast och brons bussningar.. en plast felar.. den gick sönder vid demontering..
Brons änden pressas in med 4 ton....

I pressad och borrad brons bit...
Leder med gummiskydd.
Efter montering insåg jag att det inte kommer fungera bra
Med fixturen modifierad.. och det förlängda staget då blev det såhär...
Bakre styrknut axel...
Främre golvbalkar med den svetsade biten för främre växel stångs styrning...
Till höger i bilden är tanken att sätta en styrning också..
Höger sidas inre hjulhus färdigt svetsat.... mao förarsidan

Pedalerna och växelspaken...
jag har inte fått några fler bekräftelser på dörrglipornas bredd........
Over and out. / Michael
Snygga kardaner.
Hittat på skroten eller köpt var?
Måste kanske göra något liknande om jag inte hittar drivknutar som klarar vinklarna och måste flytta ner motor och låda......
Dom bakre knutarna är styraxel 1303 dom främre nyköpta... kommer just nu inte på var... Momentum kanske... kommer inte ihåg.. är några år sedan jag handlade dom.. vart inte jättedyrt....
när jag var på returbilen i enköping sist så upptäckte jag att en massa bilar hadde ner demonterade rattupphängningar så där låg det ratt axlar med knutar färdiga att plocka hem a 120 kr st
hittade ar jag fick dom ifrån...
Kontaktade Viberger i Gbg . med mail och beställde
2 styck Kullänkar DIN7551 S 12
2 styck Skyddsbälg MF M 03
Dagen efter, kunde ett litet paket hämtas på posten.. med moms, expeditions avgift. frakt och postförskott blev det en total kostnad av 566kr..
ganska så okey pris... men som ovan styraxlar är ju gott om på skroten och dom brukar ju funka bra....
Wirsbo gröna rör det är grejor det.
Dörr springorna ska vara 5mm. det är vad alla storgrabbar i som vinner allt i på Pebble Beach i USA har.
Lämnar plats för färg och ger ett snyggt intryck.
Ta med en 5mm trä pinne och smyg lite på storköpsparkeringen så ska du se att alla nya bilar ligger på 5mm. :-)
Jag glömde ju att skriva här
glömde naturligtvis skjutmåttet igår men det låg en borrsats i verktygslådan
jag har en glipa mellan 3,5 och 5,5 så att som tidigare talare säger sikta på 5 mm runtom verkar vettigt.
Wirsbo gröna rör det är grejor det.
Dörr springorna ska vara 5mm. det är vad alla storgrabbar i som vinner allt i på Pebble Beach i USA har.
Lämnar plats för färg och ger ett snyggt intryck.
Ta med en 5mm trä pinne och smyg lite på storköpsparkeringen så ska du se att alla nya bilar ligger på 5mm. :-)
Jo,just snyggt..någon har just varit inne och köpt veckans dos av blodpudding och fläsk får upptäcka att det står en skäggig gubbe och trycker in träpinnar i dörrspringorna..öppet för konflikt.. 
Hmm stod och spanade på saaaaaben i morse. Dvs den nyaste och minns förstörda/nötta/modifierade bilen i våra ägor.5+ mm får det bli, med reservation att jag kanske ökar framkants måttet, då jag inte litar på att rambalkarna kommer att svikta när jag väl.... Den dagen
får bussen på hjul och börjar köra med den.. Låg under igår och tänkte jag bara MÅSTE göra /montera mina nedre förstärknings stag.. Fast det är kanste större risk att bussen flexar i rambalkarna vid B stolpen..... Boxa rambalkarna
tack för era måttövningar och synpunkter... Mycke att tänka på vid fordons bygge.....
Man skall skaffa sig ett utval av svar...
Så jag gick in på KCW forumet där jag ju oxå har en byggtråd om bussen iofs så haltar uppdateringen lite efter där.. Medvetet..jag brukar sammanställa lite då och då, inte som här där det är lite mer" blogg " aktigt..
Frågade i teck avdelningen om dörr glipors mått ett tips var
Ask the Porsche Guys, they know EVERYTHING about door gaps!!!!!
Ett från John Johnes
paint stick..
Tja hur tjock är en dylik.. Dom brukar ju använda trä stickor... Biltemas, nej dom har nog inte dylika är nog ca 3,5-4 mm tjocka...
Frans tyckte. ...
I don't think that there is an exact number. Set it where it looks good. Not too tight, because you will be adding primer and paint to the finished product.
Så där är facit... Tog skjutmåttet och mätte på ett par bilar på jobbet, både T6 vw och mercedes sprinter har 5mm dörrglipor.. Så så blir det nog...
Kvällen ägnades åt.. Tja inte mycket, var och handlade kortade stoppskruvar till växelaxeln, dom jag hade hemma stack ut flera mm,..... Så en liten hög m5*8 stoppskruv handlades.. 30 styck för 11 kronor..trevligt när saker kostar under hundralappen..
Handbromsen är ett huvudbry sedan länge...
När "Luftgek"ult "var här med sin 51a.. Så mätte jag på hans handbroms spak.. Jag kortade av en från en -64buss med tankenn att montera..
Men då den hamnar mycket långt fram.. Och vajrarna och justeringarna ändå skall göras om....
Jag har spånat om att göra om original bay spaken med en utanpåliggande spärrmekanism.. Men av någon anledning så hade jag lagt handbromsen ner. Typ som i en typ 1... Började fundera kanske skall sätta den på förarsidan av walk truen..blir ju så mycket enklare att manuvrera.. Så tankar på det..
Porsche 944 har en vajer som går fram, den drar sedan över /sned bryter den andra sidans vajer....
Får klura lite...
Kollade även på bay original h styrd styrsnäckan..
Konstigt jag har garage tid men går och funderar. Men jag tror denna processen är viktig för att nå bra resultat..
En kompis tyckte inte jag skulle oroar mig för hur handbromsen skall vara. ...men det är ju oxå viktigt..
Som Chip Foose har sagt... Behandla varje detalj på fordonent som den är den viktigaste så blur slutresultatet bra..iofs är jag inte så petig. Men jag vill ju att allt skall fungera.
Michael
Hmm farten är låg här... frun jobbar tokigt igen och lusten försvann lite när fronten åkte ner.. växlelänkaget trubblet var drygt.. en andra lagring skall fortfarande dit..
Jag har funderat fram och åter massor, angående handbromsen.. ikväll när frun gick till sängs..1900 tänkte jag va fn... så ut och bygga luftslott lite lätt...
Det är första gången styrsnäckan och den nya växelspaken sitter i bussen.. lyfte MHA spannband och jävla annamma upp fronten till en.. nja position..
klämde fast rattstången på en ganska så rakt till snäckan position.. på med ratt och dit med växelspaken.. jag har funderat om ..hur mycket ljuspottan kommer bli i vägen för broms pedalen.. och var gaspedalen kommer... i stigbrunnen..
handbroms nära front eller för långt från sittplats.. ja många tankar, så ett luftslott var nödvändigt.
så nu slipper ni mitt blarrande och får titta och fundera om detta kan fungera...
Bakrifrån... så raffinerat


Nya ev, handbroms placeringen... obs torrisions röret kommer igenom i framkant precis under handtaget.....


pedalerna... skulle satt upp en ljuspotta men då frun vill sova blev det inte av att köta bort frontrester på dom av zepofan inhandlade splitbusspottorna för prov montage..



Måste åter försöka få upp inspiriationen igen och glädjen av att bygga...
Hoppas på Elmia.. men av det jag sett nu så skall grejerna kunna falla ihop.. måste kötta lite i fronten för styrsnäckan men bara i under strukturen.. skall kötta bort lite på höger ljuspotta, och sätta på plats, hoppas det blir tillräckligt med plats där för broms pedalen.....
/ Michael
Kämpa! Det där med inspiration som saknas känner jag verkligen igen! Men det brukar komma bara med ger sig fan på att fortsätta bygga!
Btw, blir den högerstyrd?
Du ska se att det lättar lite när vi får snurra runt på Elmia och träffa lite skägg..
Tycker det ser alla tiders ut..(fult men underskattat uttryck..) 
Kämpa! Det där med inspiration som saknas känner jag verkligen igen! Men det brukar komma bara med ger sig fan på att fortsätta bygga!
Btw, blir den högerstyrd?
Klart den blir förblir högerstyrd.. jag vill ju inte ändra originalet
hur skulle det se ut...
jo jag tänker såhär...om jag skulle vilja sälja bussen någon gång så är engelsmännen tillräckligt galna att köpa den..även lätt för dom att regga igen där , då den såldes ny till England.
Jag veeeeet allllt blir bra med tid
... Men det e ju bara några månader kvar... men jag tänker försöka i alla fall.. e ju bara lite plåtjobb

Hur går det med millimetrarna? 
Går och går...
var till Elmia på CMS custom motor schow... och försökte få till inspiriation..Iofs trevligt men körandet är jobbigt för en gammal man.. var helt slut i ryggen på kvällen och riktigt trött...
Dock så letade jag fram en sportstol som jag tänkt använda i bussen. gått och fintänkt.. i morse var jag till järn affären och handlade 20 mm stålrör. och 4 mm svetstråd detta för att kunna göra om stols underredena.. jamen då kan man ju undra var detta har med mm presitionen mellan dörrar och B stolpar att göra...
Tja enkelt utryckt.. allt hör ihop. jag måste kolla så jag kan köra bussen på ett bra sätt , dvs sitta och nå pedaler, ratt och växelspak. att säkerhetsbältena blir bra. att stolarna går att på ett eller annat sätt att svänga runt i camping läget...
Jamen varför gör jag inget..??? mycket av det jag gör planerar jag i datorform.. genom att kolla på bilder fundera och grunna.. då min gamla dator är mer än lovligt trög sedan några år... så blev det en 10 mila utflyckt till en Media Markt i kalmar.. + lite spanande och div inköp på det där liggande IKEA.. så nu sitter jag vid min nya dator
en viss tillvänjning från windovs 7-10.....
bildprogrammet kraschade i den gamla härom dagen.. det kändes som dags att byta upp sig..
kommer svetsa om stommarna så dom delvis omsluter dom nya hjulhusen, och man sitter med röven ner bakom dom.. frågan är då om både jag och min fru når fram till pedalerna...
mycket handlar om planering av arbete.. och deltids kontroller...
stolarna kommer jag att behöva förstärka i stommen liksom att kläda om i sitsen hellst skulle jag vilja kläda om hela stolarna men tiden år inte tillräcklig nu.
så nej dörr milimeter passning är inte riktigt på schemat... en god vän brukar säga ... allt skall göras ... ett problem med dylika ombyggnader är.. det är många saker som skall lira ihop och dom hör ihop. klart dessa 2 dagars utflyckter/bilkörande har tagit på krafterna.. men en del funderande har det blivit... och för bussen/garaget 20 styck cleckos.. handlade på Elmia... och några meter rör , plattjärn och svetstrådar 4 mm tjocka.. dvs rör för stommarna och stag i vilken stolsklädseln kommer att klamras fast i...
Och idag nya datorn.. sammantaget har jag kommit lite vidare.
/ Michael
Tja livet går vidare dvs jobba i morgon igen... lång vecka .. då jag varit ledig 5 fredagar på rad.. och nu blir det jobba på fredagen igen...
blev extremt lite gjort i helgen...
Först Elmia i fredags.. drygt 40+ mil körning suck..
sedan kalmar i lördags 20 mil körning.. sen blir jag såååå trött av att lalla i varuhus (Ikea) med ny dator att bekanta sig med på kvällen var det ingen garage utflyckt... skulle instalera program från cd... trött men fundersam hur få ut cd luckan.. ja ja..
Lördag morgon.. goooglar nejdå den modellen har ingen
Försöker ringa Mediamarkt.. dom anlitar ett callcenter som inte har öppet under påsken.. men det får man inte veta.. går inte heller att maila till affären.. så 20mil körning igen.. fick en externa cd och lite kompensation..... kommer ju inte använda den så ofta. och alternativ datorn hade sämre grafik ...ja ja
Ikea igen ..för matens skull.. väl hemma igen pisstrött
Sommartid..konstiga sov tider osv.. men kom ut en sväng i garaget i em...
Min buss har hjulhus som sträcker sig upp 10cm över ytan på vilken original buss sätena sitter normalt..
Mina pedaler är modifierade så istället för trampa ner dom så trycker man dom framåt.. =20cm bakflyttade..
stursnäckan är 80mm bakflyttad..
Då hjulhusen blir runda, och inte platta i ovankant så blir stolarna fasta på en plats.. men jag har kollar fram och åter.. mycket mätande blev det..
Jag handlade innan ett par billiga sportstolar. för 1500kr /2..
jag började med att dissikera/filea ut stommen i underdelen.. den var inbackad i skum"gummi"
jag har kollar och provar med vilken sitthöjd som skulle kunna fungera.. hade en stol uppriggad på trä reglar.. genom baklänges räkning kunde jag konstatera att om min blick är helt i våg..så kommer jag kunna titta rakt fram utan att fönsterramen kommer i vägen.. med några cm tillgodo
Detta i bakåtlutat sittande.. annars får jag applisera gam nacke...
dvs min stols höjd blir INTE högre än i en original bay...
Jamen hur går detta... jo sittytan blir bakom hjulhuset.. 80mm skum med 22mm stålrör under..
Där dynan går över hjulhuset blir som minnst 30mm hårt skum en förstärkande platta blir under stolen med en axel som i färdigt skick kommer möjliggöra Swivvel funktion..
Efter att jag med pressen och ett par träklossar böjt till 4 styck rörbitar, kunde jag kötta loss..
En 100 stålplatta fick utgöra en arbetsbänk... på vilken stols underredet lades..svetsade en del stopp och stöd rör i skivan.. ett extra 20*40mm rör svetsades i botten på stolen, detta som framtida förstärkning för swivvel infästningen.
Ja bilder...
O modifierad stol upppallad på träreglar...(den fick inte plats lägre..)
Stols stomme i "ridehight"

Sits dynan .. gott om skum att modifiera...
Bockade rör... blev väl inte direkt sköna bockar i snygga radier.. med det duger...
Original stols bottenkontur 
Ytterkonturen på o modifierade stolen.. dvs detta vill jag eftersträva att få till så slipper jag sy om galon överdraget i detta skedet...
Stols underredet upp pallat med kartong mall bakom och nya kontur röret 

Rör stumpar instuckna i skarvarna innan svetsning..

inner strukturen mot vilken yttertyget djuphäftas.. och som stöttar skummet..
Svetsade extra förstärkningar i sidorna, som kommer hålla ihop stommen när den senare blir snurrbar..

Provade min konturmall på stolen, efter att jag med sågtandad brödkniv modifierat skummet till passform. och mycket snabbt dragit över galon ytterskinnet... när stolens djuphäftning senare är fäst, blir det "snyggare"...
själva sittytan dvs där röven sitter ner, är som innan.. däremot under benen, mot hjulhuset, har skummtjocklelen minskat till 30 mm som minst.. Men det kändes inte..
Ställde in stolen i bussen... provsatt stolen.. lite vingligt nu, då den inte får mycket stöd...
Sitthöjden och stuket är helt okey...
Fast jag flyttar nog bak växelspaken 20-25 cm........... ja ja nemas problemas...

Så detta fungerar.. ett mindre orosmoment.. nu skall bara den andra stolen modifieras , rostskyddas och permanent klädas på.. Skall bara ... göra swivvel infästningen ..
men jag har en plan...
/ Michael
Kommer bli kanon det där,tur som sagt att du har lite längd på din lekamen,själv hade jag inte nått fram till pedalerna.. 
Frågeställningen om svivlande stolar har jag funderat på mycket.
Jag TROR att jag har fasta skjutbara stolar med armstöd.
WTplåtar från bay, då kan man hänga saker på bägge sidor och hela karossen blir stadigare.
WTplåtarna behövs då jag sågat hål för en poptop och tagit bort mellanväggen.
För min del blir det svårt med en vridbar passagerarstol då köket är bakom ryggen, och på förarplatsen tar ratten I vid vridning.
Nu vet jag att detta går att lösa, men jag värderar ändå WTplåtarna och ser fördelar.
Snyggt jobbat med stolar och allt annat.
Nja jag bygge ju att min kortare fru oxå skall kunna köra
Men då styrväxeln åkt bak. 80mm. Ev styrstången förlängs. och i praktiken pedalerna är 20cm längre bak så hoppas jag att hon når fram.. Ett praktiskt prov kommer göras.. annars åker pedalerna bakåt. Ja jag vet allt tar tid. Men det har jag ju
Fast funkar inte bussen så är den kass!! Vill ju inte bara ha "the look"!!!
Frågeställningen om svivlande stolar har jag funderat på mycket.
Jag TROR att jag har fasta skjutbara stolar med armstöd.
WTplåtar från bay, då kan man hänga saker på bägge sidor och hela karossen blir stadigare.
WTplåtarna behövs då jag sågat hål för en poptop och tagit bort mellanväggen.
För min del blir det svårt med en vridbar passagerarstol då köket är bakom ryggen, och på förarplatsen tar ratten I vid vridning.Nu vet jag att detta går att lösa, men jag värderar ändå WTplåtarna och ser fördelar.
Snyggt jobbat med stolar och allt annat.
Tack!
Sorry såg inte ditt inlägg.. Jo jag hade wt plåtar bakom stolarna.. Dom är utopererade och skall in i min kommande bay/split enkelhytt till dubbelhytt konvertering
jag har hela tiden velat ha swivel seats.. Då det ju är en camping buss.. Skall till biltema i em... Och handla en del för detta..
Vi har vriskivor. här på jobbet små ganska så smidiga men då dom är gjorda för och godkända för stolar med intigrerat bälte så är dom dyra typ 6500kr styck.. Mina stolar behöver lyftas innan vridning så en dylik variant kommer användas..
När stolarna är på plats blir det mindra förstärknings väggar vid sidan om stolarna.. Men som sagt funktionen är viktig, så det jobbar jag sas med först sen utseendet. Fast allt måste ju hänga med i processen.. 
Sidor Föregående 1 … 99 100 101 102 103 … 106 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt » Bay-be blue -73 RHD campingbuss (Barndoorwannabee)+ andra proj.
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.