Jag kan bara säga: Härligt att Morgon-TV kommit tillbaka..
KAn inget annat än hålla med !
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » Bay-be blue -73 RHD campingbuss (Barndoorwannabee)+ andra proj.
Sidor Föregående 1 … 98 99 100 101 102 … 106 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Jag kan bara säga: Härligt att Morgon-TV kommit tillbaka..
KAn inget annat än hålla med !
Hmm periodvis är sändningarna inställda...
förutom att frun jobbat helt korkade tider så var hennes förkylning förvärrad,så hundar och andra hushållsnära känster åkte på min lott..
hoppas min kära snart blir bra.. inte kul med feber snuva och hostande...
Jag hade tänkt att montera framvagnen i helgen..
Dvs den uppflyttade (Franke gavlar) Bay framvagnen.. men först måste ju alla Porsche framvagns monterings fästen göras..
när jag stoppade bussjobbet hade bara ena sidans främre fäste monterats.. så..
svetsade dit dom gängade fästena (borrade axelbitar..) och rambalken kapades upp.
sedan hjälpligt rengöring och behandlades med zinkspray före ihop svetsning...
på utsidan svetsades hylsorna fast.. och en bit i underkanten av rambalken kapades bort för rostlagning ,och intern förstärkning,
efter att ett litet "öra" svetsats fast på bägge sidor så behöver jag inte längre mina fixturer.. och jag vet att framvagnen hamnar mer eller mindre rätt..
Provade med Porsche framvagnen vilken rörelse jag kan vänta mig.. 30 mm-190mm frigång från marken till schassiets underkant med 205'45'17 hjul... det duger...
Sedan lyfte jag upp bayframvagnen och stack in mina 50 mm avsmalnade bärarmar.. jag beslöt mig att inte använda mina uppflyttade spindlar.. dom hade jag ju svarvat om så dom passar direkt till Porsche 944 broms skivor.. nu med o modifierade behövs det dels en ring 11mm tjock som flyttar ut navet på spindel tappen+ passar till 944 packboxen. original bay ringen får demonteras.. , sedan en 5 mm tjock ring som flyttar det yttre lagret utåt i navet då det annars inte går att sätta an.. fast nu när jag tänker på det...
så kanske jag modifierar navet i stället.. får mäta lite.. Om jag haft en större svarv kunde spindeln svarvats om i stället
Höger nedre främre bärarms infästnings platta Porsche 928 framvagnen..
...
Rambalken uppköttad..
Fästet plugg och söm svetsat på lämpliga ställen..
Utsidan axlarna fast svetsade.. rosten grovmarkerad innan kapning... inser nu att jag inte tog någon efter bild..
Jag provade med Bay original bärarmar och en original fälg.. men det blev ju i princip inget rattsutslag i uppflyttat läge,,
Så mina smala bärarmar fick åka fram. jag har nya spindelleder... hmm måste till någon med en press och bottna dom..

vi får c hur mycket jag hinner i morgon..
/ Michael
Det är såååå coolt att du fotograferar till skriveriet, själv glömmer jag alltid att använda kameran i garaget, Men det är både lärorikt och bra för eftertid med tanke på dokumentering osv
Själv har jag varit på tidig träff i vårsnön idag. Korvgrill och 2:pris 
Coolt... Nja kalla det minnesanteckningar. Det är mycket ofta som jag går tillbaka ibland mina bilder för att minnas...min gamla canon Eos har blivit degraderad till garage kamera. Då nu en något nyare kamera inhanndlats. Brukar skydda kameran med en bit lakansväv för nedfall..
Kvällens övningar...tja inta så mycket.. Men innan i dag handlade jag en kina tillverkad? Verktadspress på 20ton tryck 90kg tung.. Julas modell Som så ofta var monterings instruktionenn bristfällig... Fast med lite klurande och demontering av en detalj som jag enligt instruktion redan monterat..
så kom den ihop.. Det nästa problemet är vilka framnav jag skall montera...porsche då måste lagren flyttas i navet. Och navet flyttas ut..sen måste bromsokets infästning modifieras.. Original vw kniper inte runt porsches ventilerade skiva. Om vw. ?.då blir det vw hjul fram och porsche bak... Ja nu initsialt..vw 14tum... Och porsche fälgar i alu bak..får klura och sova på det... Pressade ut ena lagerbanan ur p 944 framnavet
.
Sedan skall ju pressa i nya spindel leder i bärarmarna
kan själv
Jag kommer skruva fast pressen på en halvpall, så den enkelt går att flytta med palltrucken.. Ytterligare en anledning till inköpet... Kul med nya hjälpmedel...
Jag skall ju göra golvplåt till hytten.. Efter inspiration här på forumet...
Inga bilder i kväll, min surdator tjurar,
orkar inte fixa i några timmar för bilderna, så detta inlägget skiver jag på min surfplatta....
/Michael
Nåväl återblick på gårdagen..Pressen tja det är en grej jag velat ha ett tag..
då frun är sjuk blev garage tiden minimerad... men jag han svarva lite ringar för att flytta lagren i en 944 spindel. och pressa dom på plats..sen har jag funderat på bromsok.. på bay spindlarna med 944 navskivor kommer jag använda mig av Mercedes E klass limosine bromsok.. ett par enkolvsok.. kanske inte så sexiga men med tillräcklig Kapacitet,
provade lite med 997 17 tummarna.. dom breddar för mycket inåt.. dom blir bra till 928 framvagnen som behöver mer ET.. däcken som sitter på framfälgarna är just nu Friktionsdäck 205*50*17..
efter att kollat en stund beslöt jag mig att till denna första versionen blir det bra med 205*45*17 däck på "Fux" 17 tum.. provade lite hur högt upp hjulhusen behöver vara för "Lay flat" ca 12 cm.. men då jag inte kommer köra i det läget kanske jag gör lite lägre hjulhus...
Jag hade köttat i mina hemgjorda innre främre hjulhus innan så jag fick pussla lite jag vill ju inte ha onödigt stora hål..
sedan började jag att göra bitar till hjulhus strukturen.. först alla bitar, sedan svetsa ihop dom.. det är bra om det blir starkt då luftbälgarna skall stötta upp mot dom senare..
Pix...
Ql med paket även om jag betalt själv...
en driva med skruv.. men ingen beskrivning vilka som är till vad.. bara en liten bild....

men tillslut stod den där ihopskruvad och jag kunde pressa ut ett lager..
Tja jag fick ju iofs göra en hylsa för det i svarven....
944 skiva med Mercedes bromsok...

Hålbilden stämmer inte med det går att lösa med svets och borr....

Bra med lite extra bromsdelar...
997 hjulet ..blir att kötta bort en del av dörren

"Fux"17..205*45*

Städade i hjulhuset..
Nya inre förstärknings hjulhusen..
OBS bara ihopställt snabbt... kommer passa in ordentligt innan svets..

På den lilla kanten kommer själva hjulhuset punktsvetsas fast...
Jag Hann inte allt jag ville.. men en bra början...
/ Michael
Hur ska du få plats att köra i bussen med dom höga hjulhusen
Ingen kritik bara en undran
Kul att du är i gång igen med bussen! 100 sidor,
imponerande tråd!
Hur ska du få plats att köra i bussen med dom höga hjulhusen
Ingen kritik bara en undran
Tja hur får man plats i en vanlig buss??
Mitt golv med pedaler är lyft 10cm..mina hjulhus kommer upp 10cm, stolarna kommer lite längre bak, ett par sportstolar.. Pedalerna är omgjorda för en mer trycka fram rörelse som i bubblan. Det är ju förövrigt omgjorda bubbla pedaler då jag kommer sitta mer som i en bil än i en buss växelspaken är böjd kommer mer bakåt.. Liksom ratten..nej jag är inte orolig för det.. Tiden är mer en oro.. Men visst allt skall ihop.. Denna bussen blir ju inte riktigt original så ej jämförbar... 
Så.....
Whatever get´s you true the day its alright..
ja jag har ett stimulerande och ganska så omväxlande arbete... men sanningen att säga, så bearbetar jag mina hemprojekt på jobbet..
jag kollar på mina bilder (på pauserna) och funderar hur jag skall göra..
Som bussen.. jag har ju sedan innan konstaterat, att jag måste i huvudsak ha alla förändringar på rambalkarna färdig svetsade.... innan jag fortsätter med fronten, då svetsarna drar så in i ..h vete.. dvs varje gång man lägger en svets .. när den drar sig samman, så deformerar den materialet...
Att då som i mitt fall försöka få till vettiga dörr glipor.. glöm det..
Så hjulhusen...
Jag rullade rillor i ett par plåtar med en "Lazze" sick och fals maskin på jobbet för några år sedan..
Jag vart besviken, då plåtarna deformerade sig åt fel håll... dvs rillorna sticker in mot hjulsidan... hade innan rullat plåten.. men den rätade ut sig och deformerade sig åt motsatt håll....

Så vill jag inte ha det.. varför kanske man av ordning säger
... jo mellan rylorna, vill jag lägga remsor av asfaltmatta, för ljud dämpningens skull, sedan kläda över med en golvmatta.... "jamen varför inte en helt slät valsad plåt då???"
Det är grisfult
(tycker jag !!! )
Jag har blängt på dessa hjulhus ämnen ett långt tag nu..
.. jag var egentligen för trött i kväll, men fan också... jag gick ut i garaget nu vid 20 30.. hade vilat ögonen lite
..
Jag har gått och funderat hur rulla en förut sickad plåt till en jämn böj. motsatt mot vad den nu är.. ...
Gick på jobbet och klurade.. sedan kommer jag ut i garaget ..en lätt klarsyn när jag såg en fälg ligga...
Givetvis med en Porsche cookie cutter fälg... 6 tum i detta fallet..
Lade plåten på en filt på golvet, och trampade den hyfsat platt..... med mjuka gummitofflor...
Sedan började jag att klämma ändarna av plåten, dom är alltid svårast att få med sig i formerna...
Lade plåten på en regel och ställde fälg kanten i en ryla och trampade i fälgbanan.. upprepade detta ett flertal gånger fram och åter.. sedan tryckte jag plåten över fälgkanten med handkraft och sas rullade fram och åter över fälgen.. tillslut hjälpte jag till med en bred last stropp och ett spännband att hålla ihop plåten..
Alla jobb med bara händer, mjuka tofflor eller mot filt...

Nu är på inget sätt hjulhuset färdigt.. då en yttre gavel måste göras... som sedan svetsas ihop med ytterskärmen..
Här liggande, med den inre vinkeln..
Mycket snabbt uppriggat i bussen...
Men vad händer med dörrarna....
jodå dom kommer jag att kötta lite
Dessa dörrar har periodvis varit en Bar rekvisita i Visby på Gotland....då målade med husfärg och förstärkta med träreglar.. Vwestin var vänlig och lät mig handla dom
Tack för det!!!
Så det om detta...
Ibland åker man på att borra ett hål i en detalj där det redan är hål... och då ibland i kanten av ett befintligt hål.. suck..
Precis så kommer det bli, när jag kommer modifiera mina bay spindlar för Mercedes broms ok..
Här har jag körn slagit var dom nya hålen blir.. markerade med tusch...
Jamen det går ju inte...
jo.. spindeln är smidd.. den är svetsbar.. antingen med flertalet mindre strängar med pinnsvets .. eller mig/mag svets.. eller TIG.. varför flertalet mindre svets strängar.??. jo då fördelar man ut spänningarna i materialet..
Så hur gör man då med hålen, jag tänker såhär.. först plana av ytan, så jag har en jämn referens yta.. sedan borra centrum hålen med tex 3,25 mm hål..
Städa av ytorna där jag behöver bättra med svets.. sedan bygga upp dom ytorna och slipa till fason..
Jamen hålen då... jo.. min tanke.. skruva i bultar i dom gängade hålen. från baksidan.. och lås med en kontra mutter eller en liten svets punkt..
Därefter borra hålen passande för nya broms oken...
.. sedan antingen lämnar man bulten i dom gamla hålen... eller så svarvar man en koppar/mässing eller aluminium axel, som passar i dom nya hålen.. sedan är det en enkel sak att svetsa till dom gamla hålen.. från bägge sidor.. därefter borras eller ev knackas alu axeln ut efter att allt svalnat.....
Nej jag säger inte att man skall göra såhär.. men man kan
ett enkelt sätt att få vettiga svetsar som inte rinner in i det nya hålet..
Och har man innan gjort en centrum markering i alu pluggen, så är den ju lätt att borra bort...
Over and out för denna kvällens funderingar..
/ Michael
Det är så trevligt att läsa om din fantastiska buss igen
Roligt att du får användning av dom gamla dörrarna 
Snyggt jobbat med snuttefilten för att få ordning på hjulhuset,alltid trevligt med low-tech-lösningar..herrn har onekligen begåvats med lateralt tänkande..
Bra jobbat! 
Blir sååååå trött när jag satte fast fronten i underkant i rambalkarna hade jag justerat in dörrarna mot b stolpen till en i mina ögon bra spalt..
Igårkväll när jag mätte för att göra yttergavelplåtar för hjulhusern. Detta med rätskivor tvärs. så var v sidan.. Inte riktigt rätt dvs dörrframkanten ligger ca 10mm lägre än h sidan. Medans bakkanten ligger i våg...
Detta är trist då hela frontramen med bägge A stolparna sitter ihopsvetsade.. Men även fast svetsade mot dom4rambalkarna med åtskilliga kraftiga pluggsvetsar.. Så nu skall nederkanten på v stolpe fram/upp..lär inte kunna pressa detta tillrätta med en portopover.. En riktbänk nu vore nice...kanske skall snitta lite i v rambalk... Eller "Bara" kötta loss hela fronten igen
ett steg framåt 23bakåt... Ja jag misstänkte att dylikt kunde hända..När jag köttade och modifierade för porche framvagnen... Tyvärr blev det så.....
Påt igen bara..nån gång kommer du väl skratta åt det..
`,men lider lite med dig.. 
10Jädra mm kan göra massor...
skall börja med att lossa lås bläcket i b stolpen för att se dörren opåverkad.. Sen blir det att kötta.... Kapar nog av rambalkarna på v sidan sen får vi se... 
Eller rättare sagt jag kommer svetsa färdigt inner hjulhusen i rambalkarna...sen får vi se var rambalkarna finns.. 
tell me about 10mm... Hade det inte varit för dom så hade man åkt barndoor buss i sommar istället

Hmm stör man sig på något. så MÅSTE man göra något åt det...
40 talet hål drygt...
Fick försöka hitta centrumen på mina 10-12 mm stora pluggsvetsar som håller fronten mot rambalkarna..+ 4 små svets sömmar..
Körn slå..sedan borra ett mindre hål.. kika lite på baksidan, och försöka se om det var mitt i svetsen.. sedan borra upp med ett 12 mm borr..
Tyvärr skar min gamla trevliga metabo ihop.. skall undersöka om den går att laga...
fram med en bosch borrmaskin och fortsätta..
sedan bryta och bända.. en del hål fick jag slipa upp för att kunna få loss.
Jag borrade först bara bort 3/4 delar av hålen, och lyfte upp v sidan.. och fram.. genast blev dörrglipan skitbra..
men h sidan var inte så nice..
Behöver bara flyttas upp lite...
Fan när man börjar peta...
så borrade bort dom också.. men det satt fast ändå.. kapade lite.... sen bara small det till, och fronten rasade ner på mig.. satt där med vinkelslipen snurrande.. men det gick bra...
lyfte bort fronten, jag skall fundera lite hur bäst flytta fram och upp den, förmodligen lägger jag mellanlägg plattor mellan rambalkarna och fronten och svetsar från bägge sidor.. men nu först skall inner hjulhusen svetsas färdiga, så jag får allt som kan dra större mängder fixat. sen återdemontering..
Det har varit en hel del hushållsnära tjänster nu när frun varit förkyld
.. men i morgon jobbar hon, så då blir det mer gjort hoppas jag....
eller inte.....
Det blir mera... jag har inte gett upp min deadline...
/ Michael
Hoppsan man ska ha tur i garaget.
Skönt att det gick bra.
Nu är det bara att göra om och göra rätt.
Blir bra till slut.
Tur att inget hände när det nu hände..kör på! 
Var rädd om dig, tänk på att vi är många som är beroende av dina byggen 
Så det var att elda lite idag...
svetsade fast både v och höger inre hjulhus...
sedan började jag med pedaler , växel länkage och handbroms...
Pedalerna broms och koppling skall inte vara några större problem..
Men däremot gaspedalen har fått vingar.. dvs min barndoor kopia.. det kommer även att bli ont om plats var sätta den.. med ljuspotta och stigbrun..
sedan är på en 73 högerstyrd buss en tvärliggande axel som ligger nerfäld i golvet under gummimattan.. en inte helt bra konstrumtion..
Handbromsen...
kortade ner en -64 buss växelspak innan, för att få samma längd som luftgekülts barndoor.. men då man sitter mycket längre fram i en dylik buss, så får jag kanske bygga om original Bay lite...
Växelspaken... jag svetsade fastväxelspak/handbroms fästet (det som sitter under golvplåten..) på original position,, fast 10cm uppflyttat ..men nu funderar jag om jag skall flytta tillbaka dom lite.. för att slippa sträcka mig så långt.. fast detta är ju en walk true.. så ... kanske skall göra som rusty sa... man behöver ju lite motion.. och min nya Aluväxelspak är extra lång...
växel länkaget (främre röret) hade jag mha min fixtur, byggt med 2 knutar. men då fanns inte 928 framvagnen i planen.... så där blir det omtag..
Då bara "Rusty" försökt hjälpa mig med mått för dörrarnas glipor...sååå står den biten lite still
...tyvärr diffar hans mått ganska så mycket pga "gammal kriggar buss.."
Svetsjobb..
H sidan inre hålen svetsade.. utsidan fastklämd och på denna bilden ännu inte svetsad...
Växelspaks delar... hämtade en original (v styrd) spak för att testa lite.. blir min Alu spak senare...
Handbroms delar.. vi får c hur jag gör...
Min fixtur för det främre växelspaks röret.. Med en original rak stång ser fixturen ut såhär..med denna kan jag göra spaken uppflyttad 100 mm i ena änden och allt passar fortfarande..
Då flyttar man bara upp "ryttaren" 100 mm och bygger en ledad stång imellan.
Version 1..
kommande version snabbt upp mockad.. jag kommer stötta stången på bägge sidor om knutarna för att få ett växellänkage med mindre flex....
bakre delen av den nya styraxeln.
blir en rostfri hylsa som stöttar det långa röret i framkanten...
mer i morgon.... / Michael
Hej. På min -63'a pickis är glipan:
Bakkant. 6,3- 6,7mm.
Framkant. 2 -3 mm på större delen, 3,5 vid vent.ruta o upp.
Ovankant. 6 mm 7,3 vid yttre pressning.
Tyvärr har jag inga framskärmar, så nedre måttet får nån annan komma med!
Okey Sweeeet..." Rustys" var runt 5- 6.5-bakkant.. och ca 3-4mm fram...i ovankant... hmm varierande... 
Okey Sweeeet..." Rustys" var runt 5- 6.5-bakkant.. och ca 3-4mm fram...i ovankant... hmm varierande...
Gick ut o mätte igen o har nu editerat mina mått i tidigare inlägg lite!
Personligen tycker jag att 5mm runtom låter som en snygg och bra springa, hur mycket har du på skjutdörren ? snyggt som måtten är hyfsat lika
Tror att det varierade ganska mycket från fabriken, skulle ju trots allt vara arbetsfordon
Det finns ingen buss som är lik den andra då man kollar spalten runt framdörrarna.
Jag vette fan hur många timmar jag lagt på mätning. Nu har jag börjat bygga jiggar, då jag har mer än 1 st buss att få ihop. Ramjiggen är klar, jiggen för lastrumsdörrarna är klar, och nu håller jag på med jiggarna till framdörrarna.
Det som är svårt med jiggarna till framdörrarna, är just att man inte har nån perfekt buss att bygga jiggen ifrån. Alla har lite olika mått. Bla så är aldrig tak, B-stolpe, skärmkant i vinkel på nån buss som jag mätt på. Ibland är dom över och ibland under.
Sidor Föregående 1 … 98 99 100 101 102 … 106 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt » Bay-be blue -73 RHD campingbuss (Barndoorwannabee)+ andra proj.
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.