1 Senaste redigerad av tribaliztic (2016-03-31 17:38:15)

Jag har lyckats bli pålurad(?  ICQ/ag  ) ett typ1-block, tillfixat för 1835. En kam har också snokat sig fram. Det känns lite som att det behövs ett par delar till. Har sökt lite här på forumet men inte hittat någon fin lista med allt som behövs.
Till saken hör att jag är lite halvnovis på motorer och tanken är att handla på mig delar efterhand så jag till slut kan skruva ihop en trevlig motor. Hållbarhet och ekonomi är ledorden, iaf är det tanken till en början, saker brukar ju spåra ur!

Finns en lista redan så tar jag tacksamt emot tips på vart, annars får ni gärna försöka tänka till och lista ALLT som behövs. Även självklara saker, det är inte självklart att det är självklart för mig  ICQ/ad Saknas nån relevant info från mig så är det bara att fråga på, stort tack på förhand!

Uppdateringar:
Har börjat sammanställa en liten lista med er hjälp, har lagt in den här nedan med lite kommentarer. Kom gärna med mer info!
Utgångsläget är alltså ett AD-block, ARborrat och upptaget för 92mm cylindrar samt förberett för externt oljefilter. Tanken är som sagt en hållbar och körbar motor som tål lite högerfotsmotion då och då.

vev - original?
lager - vilka lager?
ramlager - kommer med blocket
svänghjul - Micke säger att std är bäst så då tror vi på det Default/smile
remskiva - funkar med std eller?
bultar - bultar till vad?
lyftare - det här verkar ju vara en ren djungel?
stötstänger - vilka ska jag ha, finns olika längder mm?
cyl - CYLINDERSATS 92 x 69 MM 1835 CC AA-PERFORMANCE?
kolvar - CYLINDERSATS 92 x 69 MM 1835 CC AA-PERFORMANCE?
toppar - dessa "måste" portas ihop med allt annat? Finns det nåt bättre utgångsläge än de andra? Finns det nåt "färdigt" som duger att bara skruva dit och åka med tills man känner behovet av mer och DÅ porta osv?
glömplåtar - sitter vart?
vevstakar - std?
pinnbultar - std?
oljepump - std? olika storlekar på dessa...
externt oljefilter - blocket är ju förberett för detta iaf, nåt man behöver tänka på där?
extern oljekyl - ?
kamdrev - std, finns olika storlekar?
kam - ramlade över en Engle w120 som jag slog till på, bra eller anus? Behöver nåt annat justeras eller så för att denna ska kunna användas?
Packningssats - alla packningar ska såklart bytas, några tips? Finns nån riktigt komplett sats till allt?
insug - samma som med toppar, finns det nåt färdigt bra utgångsläge som man sen kan porta när man vill ha mer?
förgasare - verkar också vara en djungel, vad är rekommendationen?
bestyckning av förgasare - förslag till mina förutsättningar?
fläktkåpa -
kylplåtar - på en buggy? Default/smile
fördelare - std?
bränslepump - std?
värmekanaler - hum?

/Fredrik på Gotland
Buggy -69 1500
Bubbla -73 1303S

2

Lägg upp bilder på det du har...
Men vev  lager svänghjul remskiva bultar lyftare stötstänger cyl toppar glömplåtar  stakar pinnbultar oljepump.. Packnings sats är väl lite som du behöver ICQ/ad
Fast du har kanske något redan?

En bra verstadshandbok e ju bra...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3

kolla igenom denna tråd så kanske det hjälper dig
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=5602
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

4

michaelth skrev:

Lägg upp bilder på det du har...
Men vev  lager svänghjul remskiva bultar lyftare stötstänger cyl toppar glömplåtar  stakar pinnbultar oljepump.. Packnings sats är väl lite som du behöver ICQ/ad
Fast du har kanske något redan?

En bra verstadshandbok e ju bra...

Har inte hämtat blocket ännu men såvitt jag förstått är det helt tomt.

/Fredrik på Gotland
Buggy -69 1500
Bubbla -73 1303S

5

PPRMicke skrev:

kolla igenom denna tråd så kanske det hjälper dig
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=5602
/// M

Ja, den där tråden har jag kikat i tidigare ser jag nu Default/smile

Jag tror jag behöver lite mer detaljerat än bara tex "svänghjul", det finns ju massor olika att välja mellan av allting...

/Fredrik på Gotland
Buggy -69 1500
Bubbla -73 1303S

6

Det är bättre att du berättar vad du ska ha motorn till.
Det kan skilja mycket på en 1835a byggd för en tung buss, eller en 1835a till en bubbla eller buggy

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

7

I ett block som är borrat för 1776/1835 (90,5 eller 92
så behöver du cyllar&kolvar /vevstakar/ vev  / svänghul ( vw std är bäst) /  kamdrev /kam / lager 
/ Toppar
Tycker du skall kolla på vilken kvalitet du har tänkt dig på prylana (Det finns billig skit att köpa)
Räkna med 17000>
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

8

tribaliztic skrev:

Har inte hämtat blocket ännu men såvitt jag förstått är det helt tomt.

Hej Fredrik!

Om man börjar med ett heltomt block, så skulle jag köpa en någorlunda komplett motor i renoveringsskick att ta grejer från! Det är oändligt med små och stora delar i en motor, och ska man köpa allt löst vartefter man behöver det så kommer det att bli stora pengar innan man är färdig. Sen ska ju givetvis alla grejer kollas upp att de är schyssta och renoveras vid behov, och lager oljepump mm bör Du köpa nya kvalitetsgrejer.

Har Du ingen extramotor stående, kan jag eventuellt ha nån jag kan sälja.

MVH: Hella

Typ 1 1956, Typ 1 Sunroof 1961, Typ 14 Karmann-Ghia Cabriolet 1967, Typ 2 Pick-Up 1966, Typ 3 Fastback 1969, Typ 34 Karmann-Ghia Sunroof 1963
"Oavsett om Du tror att Du kan, eller om Du tror att Du inte kan, så kommer Du vanligtvis att ha rätt!" (Henry Ford)

9

lasslo skrev:

Det är bättre att du berättar vad du ska ha motorn till.
Det kan skilja mycket på en 1835a byggd för en tung buss, eller en 1835a till en bubbla eller buggy

Buggy! Kortare turer har det varit hittills men som sagt ser jag hellre att den funkar bra i längden även om det är kul att meka.

/Fredrik på Gotland
Buggy -69 1500
Bubbla -73 1303S

10

PPRMicke skrev:

I ett block som är borrat för 1776/1835 (90,5 eller 92
så behöver du cyllar&kolvar /vevstakar/ vev  / svänghul ( vw std är bäst) /  kamdrev /kam / lager 
/ Toppar
Tycker du skall kolla på vilken kvalitet du har tänkt dig på prylana (Det finns billig skit att köpa)
Räkna med 17000>
/// Micke

Jag gillar inte att köpa skit, vad det än gäller, men har inte heller råd (isåfall lär det ta många år innan det blir färdigt) med top of the line. Nånstans söder om svindyrt helst alltså. Tanken är inte att det här ska ihop till i sommar, kanske nästa år. Hänger på vad jag får tag i för delar.

/Fredrik på Gotland
Buggy -69 1500
Bubbla -73 1303S

11

Hella skrev:
tribaliztic skrev:

Har inte hämtat blocket ännu men såvitt jag förstått är det helt tomt.

Hej Fredrik!

Om man börjar med ett heltomt block, så skulle jag köpa en någorlunda komplett motor i renoveringsskick att ta grejer från! Det är oändligt med små och stora delar i en motor, och ska man köpa allt löst vartefter man behöver det så kommer det att bli stora pengar innan man är färdig. Sen ska ju givetvis alla grejer kollas upp att de är schyssta och renoveras vid behov, och lager oljepump mm bör Du köpa nya kvalitetsgrejer.

Har Du ingen extramotor stående, kan jag eventuellt ha nån jag kan sälja.

MVH: Hella


Jag har efterlyst en fräsch 1600-motor länge så har du nåt stående till bra pris är det såklart intressant.

/Fredrik på Gotland
Buggy -69 1500
Bubbla -73 1303S

12

Man måste ju inte utgå från en fräsch..
Du behöver ju massor av smågrejer det kan man hitta på en fungerande maskin.. Även en som gått långt
Du utgår ju från ett annat block. Sen finns ju variationer om det är en donatormotor med enkelports toppar eller dubbel vilket gör att kylplåtar och dragstänger skiljer,sedann  8mm eller 10mm dragstänger dvs dom som håller toppar och cyl...menbhar du en donator så är det ju mindre med  grejer att samla ihop.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

13

michaelth skrev:

Man måste ju inte utgå från en fräsch..
Du behöver ju massor av smågrejer det kan man hitta på en fungerande maskin.. Även en som gått långt
Du utgår ju från ett annat block. Sen finns ju variationer om det är en donatormotor med enkelports toppar eller dubbel vilket gör att kylplåtar och dragstänger skiljer,sedann  8mm eller 10mm dragstänger dvs dom som håller toppar och cyl...menbhar du en donator så är det ju mindre med  grejer att samla ihop.

Jo, efterlysningen av fräsch 1600 var ju innan jag fick tag i det här blocket och planerna ändrades Default/smile
Kylplåtar kör vi ju utan (och den diskussionen är väl avklarad? Default/smile)

/Fredrik på Gotland
Buggy -69 1500
Bubbla -73 1303S

14

Nu tänkte jag iofs kylplåtarna som leder kylluften från fläktkåpan över ovansidan av motorn.. Skippar du dom gissar jag att du har motorn i ett flygplan... ICQ/ad handlade för några år sedan en motor med stort hål i blocket... Från den kunde jag sedan få svänghjul toppar insug förgasare fläktkåpa alla kylplåtar fördelare bränslepump värmekanaler. +massa smått. .... Den enes skrot den andres lycka killen hade köpt en annan bubbla för en annan "ny" motor... Jag handlade "skrot" motorn för 300 kr... Donator bubblan handlade sedan boxerrock här på forumet och byggde race bubbla av...  så en donator spis i även skadat skick kan man ha mycket nytta av...nu sitter fläktkåporna motorkylplåtar från den motorn på pompejus buss. Om jag inte missminnermig..... ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

15

michaelth skrev:

Nu tänkte jag iofs kylplåtarna som leder kylluften från fläktkåpan över ovansidan av motorn..

Aha, ja dom vill jag ju kanske ha kvar ICQ/ad
Tänkte jag skulle sammanställa en liten lista i mitt första inlägg, får göra det imorrn för nu hägrar äntligen mat!

/Fredrik på Gotland
Buggy -69 1500
Bubbla -73 1303S

16

Har uppdaterat ursprungsposten med liten lista samt funderingar  ICQ/ad

/Fredrik på Gotland
Buggy -69 1500
Bubbla -73 1303S

17

Nåt mer som kanske spelar in är att jag är helt novis på detta och även om det finns en del maskiner i garaget så kan jag inte använda dom (ännu) Default/smile
Jag ser gärna att det går att skruva ihop motorn och få den körbar och sen justera mer i efterhand med portningar och annat jockel.
Bolt-On is my melody! Jag köpte dock buggyn för att jag skulle ha nåt bra att lära mig skruva med och lyckades byta ut hela elsystemet utan problem mha grabbarna på beachbuggy.se så tummen sitter någorlunda rätt monterad. Har skött service och reparationer på bilarna själv till större delen men har inte varit inne i motorerna och micklat tidigare. Det är en ny värld som öppnar sig och jag googlar/frågar runt hellre tre gånger för mycket innan jag köper nåt eller gör nåt så jag vet att jag får så rätt info som möjligt.

/Fredrik på Gotland
Buggy -69 1500
Bubbla -73 1303S

18

Nu har det ramlat in ett par smågrejer till, blocket är hämtat och norpade då även två 1600-toppar som såg rätt ok ut. En mindre remskiva ramlade också med samt att jag har en engle w120-kam som är tänkt till detta bygge. Återstår att få nån att porta topparna litegrann sen är iaf ett par punkter på listan avklarat.
Böckerna "how to hotrod volkswagen engines" och "how to rebuild your volkswagen aircooled enine" ramlade ner i lådan härom veckan också, vilket förhoppningsvis höjer nivån på mina dumma frågor en LITEN aning iaf ICQ/ad

/Fredrik på Gotland
Buggy -69 1500
Bubbla -73 1303S

19

Portning tar tid och blir ganska dyrt om du inte känner någon som kan göra det åt dig.

Anders

20

mmh, det är ju inget behov av nån superhäftig portning heller så det funkar med nån "hobbymek" och ingen trimguru Default/smile

/Fredrik på Gotland
Buggy -69 1500
Bubbla -73 1303S

21 Senaste redigerad av Atrox (2016-08-09 18:02:05)

Bara locken flödar bra på det lyftet som din kam har, läs gärna Mickes tråd om topplock o trimning.
Anders

22

Har läst, men måste nog läsa på lite mer för att förstå helt ICQ/ad

/Fredrik på Gotland
Buggy -69 1500
Bubbla -73 1303S

23

Jo men du får ett hum om vad som krävs, din kam lyfter 11mm med 1-1,1 vippor, dina lock måste måste flöda bra till 11mm lyft för att du ska få nytta av kamen.

Anders

24

Ah, det är på den där nivån infon bör vara för att jag ska fatta ICQ/ad Tack!

/Fredrik på Gotland
Buggy -69 1500
Bubbla -73 1303S

25

Jag hade skippat den lilla remskivan. Det lilla du får extra av den äts upp av att du får sämre kylning, och det är viktigt i en buggy som inte har org motorrum kvar, och i många fall knappt några kylplåtar på plats ICQ/ad

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"