26

trodde också du hette fredrik ss. gick på meriterna bara  ICQ/ad

låt porschen vara för bövelen annars gör jag ett beställningsjobb på den och tvångsbefriar dig från den!!  ICQ/am

militärhistoriskt intresserad och samlare av svensk militaria t o m 1945. har du nåt? pm:a!

27

jn skrev:

trodde också du hette fredrik ss. gick på meriterna bara  ICQ/ad

låt porschen vara för bövelen annars gör jag ett beställningsjobb på den och tvångsbefriar dig från den!!  ICQ/am

He he undrar vem som har meriter egentligen herr Adolf ICQ/ad

28

Fredrik.S skrev:
jn skrev:

trodde också du hette fredrik ss. gick på meriterna bara  ICQ/ad

låt porschen vara för bövelen annars gör jag ett beställningsjobb på den och tvångsbefriar dig från den!!  ICQ/am

He he undrar vem som har meriter egentligen herr Adolf ICQ/ad


Default/hmm

militärhistoriskt intresserad och samlare av svensk militaria t o m 1945. har du nåt? pm:a!

29

Default/hmm  he he,,Mison mannen................

30

bojan menar du?  ICQ/ad

militärhistoriskt intresserad och samlare av svensk militaria t o m 1945. har du nåt? pm:a!

31

NiklasLarsson skrev:

Självklart ska du ha JP-fälgarna! Inget snack! Jag har själv en uppsättning och de är störttuffa. Det knepiga med de fälgarna brukar vara att få till det med hjulmuttrarna eftersom de är specialla - försänkningshylsa M14. Går att nytillverka eftersom sannolikheten att komma över muttrar är noll - fråga mig jag har letat eftersom det inte följde med när jag köpte mina fälgar.

Mina har tyvärr inte Porschebultdelning original. Jag lämnade iväg tidigare idag. Det är en kille som ska svetsa igen dom gamla bulthålen. Då de borras om, så ska jag borra med kona, så slipper jag bultbekymmer.

-Jn, den kommer i alla fall rulla röd i det första året.

-Fidde, tröskeln var bättre, men jag tror att jag använder den som satt där.

32

blir snyggt med dom fälgarna på. helt rätt.  ICQ/af

militärhistoriskt intresserad och samlare av svensk militaria t o m 1945. har du nåt? pm:a!

33

rickard m skrev:

Grymt! Detta skall följas. Ifall du inte kände till det redan så måste jag tipsa om vårat eminenta forum för "longhoods" både 911 och 912 samt 914.
http://www.early911.se/

Här kan du se alla originalfärger -66, så den var väl troligtvis irischgrün (6606) då: http://www.elferhelfer.com/farben/farben66-67.htm
Enligt mig den snyggaste färgen någonsin, samma som den här som var till salu i Stockholm nyss:
http://i1135.photobucket.com/albums/m623/Hundbert/Callisma%20110125/912_1.jpg

Demian skrev:

Jag är sugen på primergrå.


Här är ett riktigt ballt busbygge: http://www.ddk-online.com/phpBB2/viewto … mp;start=0

Rikard du får inte lägga upp en sådan snaskig bild... Det fick ju mig att komma ihåg att jag måste ha en! :-)

Alte Liebe rostet nicht!

34 Senaste redigerad av Demian (2011-03-22 00:35:27)

Jag lämnade iväg bromsarna på renovering hos en lokal bromsfirma.

Han tog 450:- per ok, och då ingick blästring.

Bromsbeläggen var oförskämt billiga. 282:- för hela bilen ICQ/ab Då han sa vad de kostade trodde jag först han menade per hjul, eller per hjulaxel, men det var för hela bilen.

http://i53.tinypic.com/2hpqbfn.jpg



Jag började också att riva typ4 motorn som jag tänkte sätta i den. Det är nått gammalt bygge som vandrat runt bland en del ägare utan att det hänt nått med den.  Jag köpte den av Magnus Häsä.

Det sitter 96mm Volvo B23 kolvar i den och det var 411/412 1800 toppar med 41/34 ventiler och topparna skulle vara bearbetade av Sune Janson engång i tiden.

Då jag rev den visade det sig att en nock hade gått ner sig. Lite synd då den var fin i övrigt. Jag har beställt en ny kam och lyftare från CB. En 298 graders. TommyVw tog på sig att fixa beställningen åt mig.

Gustaf tog med sig blocket till sitt jobb och tvättade det åt mig. Jag sparade några tråkiga timmar där.

Kolla in tillverkningnumret. Bara blocket i sig är nog lite speciellt. Ett av dom första 100 GE blocken.


http://i54.tinypic.com/xri2u.jpg

http://i56.tinypic.com/8y59p1.jpg

http://i56.tinypic.com/214xcg1.jpg

http://i52.tinypic.com/300vdvl.jpg

35

Motor NR är coolt som fan ! ICQ/ab

36

jävlar vad tidigt, det lär vara gjort bland dom första timmarna? flög väl ut några block om dan i fabriken. vart gjöt vw sina block nånstans?

militärhistoriskt intresserad och samlare av svensk militaria t o m 1945. har du nåt? pm:a!

37

Det är ett vw utbytes block, syns på stämpeln bredvid serienumret :=)
troligen arborrat överdimm osv....

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56

38

Nobbe skrev:

Det är ett vw utbytes block, syns på stämpeln bredvid serienumret :=)
troligen arborrat överdimm osv....

Då ska det väl vara en pil som går runt VW loggan om det är ett fabriksrenoverat.....

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

39

Nobbe skrev:

Det är ett vw utbytes block, syns på stämpeln bredvid serienumret :=)
troligen arborrat överdimm osv....

Som bengt skriver så är inte fallet så, eftersom det saknas "returpilar". Det är bara att imponeras av ett block med under 80 i tillverkningsnummer!



Men, Demian, visst var det någon som stack ut hakan å skulle ge bort bilen om den inte var klar i sommar.....  ICQ/ad

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

40

Spännande med en Typ 4 motor i en 912. Jag har själv funderat i samma banor, men de bilar jag tittade på hade mer problem med plåten än med motorn..... Ska du skaffa 912E kylkåpor eller smida till något eget?

41

Hur ser topparna ut på avgas sidan?
Det går det porta saftigt där.

42

Demian skrev:

Jag lämnade iväg bromsarna på renovering hos en lokal bromsfirma.

Han tog 450:- per ok, och då ingick blästring.

Bromsbeläggen var oförskämt billiga. 282:- för hela bilen ICQ/ab Då han sa vad de kostade trodde jag först han menade per hjul, eller per hjulaxel, men det var för hela bilen.

Ser fint ut, vilken firma var det?

Dalmas (Gustafs) som bor i Tullinge.
Bilar: Westfalia 1974, Dubbelhyttspickup 1978, Golf 1983, 911 1971
Insta: Rm_engrg

43

50 split skrev:

Men, Demian, visst var det någon som stack ut hakan å skulle ge bort bilen om den inte var klar i sommar.....  ICQ/ad

Den kommer betraktas som klar då den är besiktad. Typ4 motorn ingår inte i det avtalet...


HenrikL skrev:

Jag har själv funderat i samma banor, men de bilar jag tittade på hade mer problem med plåten än med motorn..... Ska du skaffa 912E kylkåpor eller smida till något eget?

Ja, det blir nått eget. Jag har inte kollat så noga än, men det borde gå och trolla ihop nått med kåporna som sitter där och med typ4 busskåpor.


rickard m skrev:

Ser fint ut, vilken firma var det?

Den berömde BromsLasse eller Tvärniten som han också kallas. Jag antar att du vet vilken firma det är om du bott i trakterna ICQ/ab


Stefan T skrev:

Hur ser topparna ut på avgas sidan?
Det går det porta saftigt där.

De är ganska bearbetade även där. Jag tog ett dåligt kort. Det är en gammal originaltopp till vänster.

http://i54.tinypic.com/2rh1zz8.jpg

44

Dom ser rätt bra karvade ut i avgas portarna med

45

Det blir nog bra det där Demian, motorbygget blir intressant att följa .
Bromslasse upphör aldrig att förvåna, är det så billigt så ska jag nog lämna in mina ok där också.
Lite kul kuriosa är att en del säger Broms-Uno då tydligen hans far drev firman med det namnet förr i tiden  ICQ/ab

46

Idag fick jag nyklädda inredningsbitar från Sybo, så nu är det snart dags att göra ett ryck med Porschen

http://i56.tinypic.com/2heitcz.jpg

47

vad kostade inredningsbitarna? ser riktigt bra ut detta!

militärhistoriskt intresserad och samlare av svensk militaria t o m 1945. har du nåt? pm:a!

48

Jo, det blev bra. Det kändes bra att lämna iväg prylarna till en av Sveriges bästa.

Det gick på 5000:- inkl material.

49

Rykten gör gällande att bilen snart är klar, att Demian smygjobbat i de fördolda med denna vagn! Och att detta är resultatet!
http://i161.photobucket.com/albums/t226/punc01/ScreenShot2014-06-08at12722PM_zps3e26cc24.jpg

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

50

Fanken vad jag älskar dom fälgarna... Någon som har ett sett över??? ICQ/an

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(